نحوه تیره کردن تم ویندوز ۱۰

ویژگی جدید ویندوز 10، تم تیره است

مایکروسافت با آپدیت سالانه ویندوز ۱۰ یک ویژگی جدید به نام تم تیره  Dark Modeارائه داده است. این ویژگی بر تمام برنامه‌­های دسکتاپ و یا ابزارهایی مانند File Explorer اعمال نمی­‌شود، اما برای آن نیز ترفندهایی وجود دارد. در مقاله امروز قصد داریم نحوه تیره کردن تمام دستکاپ را آموزش دهیم:

تم تیره را برای تنظیمات و برنامه‌های ویندوز ۱۰ فعال کنید

برای فعال کردن تم تیره (Dark Mode)، مسیر Settings > Personalization > Colors را طی کنید. در قسمت پایین Choose your app mode گزینه Dark را انتخاب کنید.

بلافاصله بخش Universal Windows Platform تیره می­‌شود، با این حال، پشتیبانی از این تم به توسعه دهنده هر برنامه مربوط می­‌شود. برخی برنامه‌­ها از همان تم قبلی خود پشتیبانی می­‌کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، این گزینه بر تمام برنامه‌­های دسکتاپ تاثیرگذار نیست.

فعال کردن تم تیره در مرورگر Edge

مرورگر Edge ویندوز ۱۰ نیز دارای ویژگی تم تیره است. با این حال، بنا به دلایلی گزینه تم تیره از گزینه    Dark Mode  موجود در تنظیمات جداگانه است.

برای فعال کردن تم تیره در مرورگر Edge، در بخش منو (آیکون سه نقطه در سمت راست) روی دکمه settings کلیک کرده و در منوی Choose A Theme گزینهDark را انتخاب کنید.

تم تیره مرورگر Edge در ویندوز 10

همچنین می‌­توانید تم موردنظر را به طور جداگانه در پخش موسیقی Groove و برنامه‌های پخش ویدئو و تلویزیون تنظیم کنید. با این حال، برنامه‌­های نام برده به طور پیش‌فرض از سیستم شما پشتیبانی کرده و لازم نیست همانند مرورگر Edge تنظیمات را به صورت دستی تغییر دهید.

فعال‌سازی تم تیره در مایکروسافت آفیس

مایکروسافت آفیس ۲۰۱۶ نیز از ویژگی تم تیره برخوردار است اما به طور پیش‌فرض فعال نبوده و بایستی به طور دستی تنظیم شود.

برای اعمال این روند، برنامه‌­ای از آفیس مانند ورد یا اکسل را اجرا کرده و مسیر  File> Options را طی کنید. در تب  General، به بخش Personalize your copy of Microsoft Office رفته و Office Theme را به گزینه  Blackتنظیم کنید.

تم تیره مایکروسافت آفیس در ویندوز 10

انتخاب تم تیره در همه برنامه‌­های آفیس اعمال می­‌شود، به این معنی که اگر این گزینه را در ورد تنظیم کنید و بعد از آن برنامه اکسل را باز کنید، خواهید دید که برنامه اکسل نیز با این گزینه تنظیم شده است.

نصب تم تیره برای مرورگر کروم، فایرفاکس و سایر برنامه­‌ها

بسیاری از برنامه‌­های کاربردی دسکتاپ ویندوز دارای تم‌­های تیره هستند که برای استفاده از آنها بایستی به سایت تم‌های گوگل کروم مراجعه کرده و تم تیره را نصب کرد. در مورد مرورگر فایرفاکس نیز، باید به سایت تم‌­های فایرفاکس بروید و تم تیره را نصب کنید.

به عنوان مثال، برای کروم تم تیره Morpheon را نصب کرده‌­ایم. این انتخاب موجب می­‌شود که کروم بر روی دسکتاپ نزدیکتر از قبل به نظر برسد.

تم تیره مرورگز کروم در ویندوز 10

فعال‌سازی تم تیره برای برنامه‌های دسکتاپ ویندوز

مشکل اساسی ویژگی Dark Mode (تم تیره) این است که بر روی برنامه­‌های دسکتاپ ویندوز تاثیرگذار نیست. برنامه‌­های کاربردی دسکتاپ مانند File Explorer همچنان از تم­‌های معمولی سیستم پشتیبانی می­‌کند.

ویندوز برای برنامه‌­های کاربردی دسکتاپ یک تم تیره ارائه داده، اما احتمالا این گزینه ایده‌آل نخواهد بود. برای فعال کردن آن، مسیر Settings > Ease of Access > Color & High Contrast را طی کنید. در بخش  High Contrast یکی از تم‌­های Choose a Theme مانند High Contrast Black را انتخاب کنید. سپس، بر روی Apply کلیک کرده تا تنظیمات اعمال شود.

تم تیره دسکتاپ ویندوز 10

تنظیم High Contrast موجب می­‌شود پس‌زمینه برنامه‌­هایی مانند File Explorer تیره نشان دهد. با این حال، زیبا به نظر نمی‌­رسد. تم‌های کنتراست بالا برای افزایش کنتراست طراحی شده است تا خوانایی صفحه نمایش را آسانتر کند اما به عنوان تم تیره مدرن به نظر نمی‌­آیند.

کنتراست تم تیره در ویندوز 10

اگر قصد دارید برای File Explorer و سایر برنامه­‌های دسکتاپ تم تیره زیبا داشته باشید باید روش­‌های  دیگری را به کار بگیرید و از برنامه‌­های شخص ثالث استفاده کنید که ممکن است برای امنیت سیستم خطرناک باشد.

می‌­توانید با استفاده از نرم‌افزار  WindowBlinds به دلخواه خود یک تم انتخاب کنید و آن تم را در تمام برنامه‌­های دستکاپ اعمال کنید.

پس از نصب آن، به تب Style بروید و برای درخواست یک تم، یکی از تم‌های مورد نظر را انتخاب کرده، سپس روی دکمه Apply Style To Desktop کلیک کنید.

تب استایل برای فعال سازی تم تیره ویندوز 10

فقط به قسمت WindowBlinds سایت WinCustomize بروید. در اینجا، شما می­‌توانید انواع پوسته‌های سازگار با WindowBlinds را برای دانلود پیدا کنید. پس از دانلود یکی از آنها، روی فایل دوبار کلیک کنید و تم را به تب  Styleدر WindowsBlinds اضافه کنید، بنابراین می‌توانید آن را به صورت سفارشی تنظیم کنید.

در اینجا یک تصویر از فایل اکسپلورر با تم تیره توسط WindowBlinds استفاده شده است.

تم تیره اکسپرورر ویندوز 10

مایکروسافت قصد دارد در به روز رسانی‌های بعدی ویندوز ۱۰ بر قابلیت­های تم‌­های تیره اضافه کند.

منبع howtogeek.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.