آموزش جستجو و حذف فایل‌های تکراری در ویندوز

برخی فایل‌ها را از روی ویندوز پاک کنید

نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارد که می­‌تواند برای پاک کردن فایل‌های تکراری و آزاد کردن فضای ذخیره شده در ویندوز کمک کند. اما فراموش نکنید که نمی‌­توانید از این نرم‌افزارها برای حذف فایل‌های تکراری موجود در پوشه‌های سیستم مانند پوشه­‌های ویندوز استفاده کنید. ممکن است ویندوز به فایل‌های تکراری و نصب شده نیاز داشته باشد تا به درستی آنها را اجرا کند.

اگر قصد جدی برای حذف فایل‌های تکراری دارید بهتر است از نرم‌افزارهای قدرتمند که دارای رابط کاربری ساده‌­ای هستند استفاده کنید!

در این آموزش نرم‌افزارهایی معرفی خواهیم کرد تا با کمترین زمان، فایل‌های تکراری را شناسایی و حذف کنید.

Auslogics Duplicate File Finder

شاهد نرم‌افزارهای بی­شماری هستیم که وظیفه شناسایی و حذف فایل‌های تکراری را برعهده داشته اما از ویژگی‌­های بسیاری برخوردار بوده و کار کردن با آن مشکل‌ساز است. ما به کاربران نرم‌افزارAuslogics Duplicate File Finder  را پیشنهاد می­‌دهیم زیرا رابط کاربری ساده‌­ای ارائه می‌­دهد. این نرم‌افزار دارای یک پنجره پیش‌نمایش است که به شما امکان مشاهده فایل‌ها را می‌­دهد، می‌­توانید قبل از حذف، فایل‌های خود را مشاهده کرده و برای حذف کردن آنها تصمیم‌گیری کنید.

البته، نرم‌افزار Auslogicsاوایل ضعف‌هایی داشت و ابزارهای فاقد ارزش زیادی بر روی آن نصب بود که با گذشت زمان به ابزار قدرتمندی برای جستجو و حذف فایل‌های تکراری تبدیل شد.

این نرم‌افزار دارای تنظیمات پیش‌فرض است که هنگام نصب بر روی آن اعمال می‌­شود و تمام فایل‌های غیرسیستمی موجود در درایورها را اسکن می­‌کند. البته امکان جستجوی فایل‌های مورد نظر از طریق منوی سمت چپ نیز وجود دارد. به طور پیش‌فرض می­‌تواند تصاویر، فایل‌­های صوتی، ویدئویی، آرشیوها و برنامه­‌های کاربردی را جستجو ­کند، امکان نوع جستجو به این معنی که تنها یک مورد از فایل‌ها را انتخاب کرده و یا اینکه تمام فایل‌ها انتخاب شود نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است. اگر به دنبال یک فایل خاص هستید، می­‌توانید به راحتی با یک کلمه مشخص آن را جستجو کنید، تا یک لیست از فایل‌های تکراری در اختیار شما قرار دهد، سپس پیش‌نمایش آنها و سایر اطلاعات مربوطه را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر آن، با کلیک کردن روی دکمه Filter امکان جستجو بر اساس تاریخ، اندازه یا نوع فایل فعال می‌­شود. فایل‌هایی که قصد حذف کردن آنها را دارید انتخاب کرده و روی گزینه Delete Selected Files کلیک کنید تا روند جستجو و حذف فایل‌های تکراری تکمیل شود.

نرم افزار قدرتمند CCleaner

نرم‌افزار CCleaner  یکی از ابزارهای محبوب و قدرتمند است و نصب آن می‌­تواند کمک خوبی برای کاربران باشد. یکی از ویژگی­‌های اصلی CCleaner از  بین بردن فایل‌های ناخواسته و موقت برای آزادسازی فضای هارد دیسک است، همچنین دارای قابلیت جستجو و حذف فایل‌های تکراری نیز می‌­باشد.

برای پیدا کردن این ویژگی، نرم‌افزارCCleaner  را نصب کرده و از طریق مسیر Tools> Duplicate Finder  اقدام کنید. این نرم‌افزار در تمام نسخه‌­های CCleaner در دسترس است، استفاده از نرم‌افزار CCleaner Pro  کاملا رایگان است.

تنظیمات پیش‌فرض CCleaner به شما اجازه می­‌دهد تا با نادیده گرفتن فایل‌های سیستمی و مخفی، فایل‌های تکراری درایو C خود را جستجو کنید. همچنین می‌­توانید با کلیک کردن روی دکمه Add در پنجره Include یک پوشه خاص را جستجو کنید. در حالی که یک پوشه جدید اضافه می‌­کنید از انتخاب گزینه Include files and subfolders مطمئن شوید، تا تمامی فایل‌های مشخص شده توسطCCleaner  مورد جستجو قرار گیرد.

رابط کاربری این ابزار همانند نرم‌افزار Auslogics Duplicate File Finder  نیست و فاقد قابلیت پیش‌نمایش فایل‌ها می­‌باشد. با این وجود، به شما این امکان را می‌­دهد یک نسخه متنی از فایل‌هایی که قصد حذف کردن آنها را دارید تهیه کنید. برای مشاهده فایل تکراری بر روی سیستم، کافیست روی فایل مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Open containing folder را انتخاب کنید.

نرم‌افزار SearchMyFiles  دارای فیلترهای پیشرفته

نرم‌افزار SearchMyFiles  یک برنامه پیشرفته همراه با فیلترهای قابل تنظیم است. با استفاده از آن می‌­توان فایل‌های ایجاد یا اصلاح شده را جستجو کرد و یا دسترسی به این فرآیند را با تاریخ و زمانی که مشخص کرده‌­اید، جستجو کنید.

نرم‌افزار SearchMyFiles توسط NirSoft ایجاد شده است که به هنگام نصب، ابزارهای مفید و با ارزشی ارائه می‌­دهد و همانند بسیاری از برنامه‌های NirSoft ، یک برنامه قابل حمل است.

نرم‌افزار را نصب کنید، در بالای پنجره Search Mode  روی گزینه Duplicates Search ضربه بزنید. سپس برای جستجو و انتخاب پوشه‌ها روی دکمه Browse سمت راست Base Folders کلیک کنید. برای مثال، می­‌توانید درایوC: \ ، را انتخاب کنید تا تمام فایل‌های موجود در درایو C  مورد جستجو قرار گیرد. برای شروع جستجو روی گزینه Start Search کلیک کنید تا فایل‌های تکراری را جستجو کند. شما یک لیست از فایل‌های تکراری را می­‌بینید و می­‌توانید فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بسیاری از وبسایت‌ها نرم‌افزار dupeGuru را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای جستجوی فایل‌های تکراری پیشنهاد می­‌کنند، اما ویندوز به طور رسمی از آن پشتیبانی نمی‌­کند و بایستی نسخه آپدیت شده آن را تهیه نمایید.

منبع howtogeek.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.