همه چیز درباره هموروئید و شیاف آنتی هموروئید

هموروئید (hemorrhoid) یا بواسیر مشکلی است که در اثر تورم رگ‌های پایین‌ترین قسمت روده و مقعد ایجاد می‌شود. همانطور که می‌توان حدس زد این مشکل، برای بیمار بسیار اذیت‌ کننده است و چه بسا دردهای زیادی برای آن به همراه دارد. هموروئید در برخی مواقع حتی ممکن است منجر به خونریزی نیز شود.

هموروئید چیست

خوشبختانه امروزه راهکارهای زیادی برای این مشکل روی کار آمده است. جالب است بدانید حتی در مراحل خفیف هموروئید با روش‌ها و مراقبت‌های خانگی قابل درمان می‌باشد. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکار‌های درمانی بواسیر، استفاده از شیاف آنتی هموروئید است.

آیا با شیاف آنتی هموروئید خارجی آشنایی دارید؟ از مزایای استفاده از آن باخبر هستید؟ چنانچه دوست دارید با این روش معجزه‌آسای درمانی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌دهیم تا پایان با کاویاب همراه باشید. لازم به ذکر است چنانچه که نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد شیاف دارید، بهتر است به مقاله “هر آنچه که باید درباره شیاف بدانید” سری بزنید.

هموروئید چیست؟ به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

قبل از بررسی راه درمانی موثر شیاف آنتی هموروئید، بهتر است ابتدا کمی به خود این مشکل بپردازیم و اطلاعات کافی را کسب کنیم.

همانطور که گفته شد این بیماری در اثر تورم رگ‌ها در راست روده ایجاد می‌شود؛ که این تورم معمولا خود را به دو شکل داخلی و خارجی نشان می‌دهد. در هموروئید داخلی، تورم در داخل راست روده و در هموروئید خارجی تورم در زیر پوست اطراف مقعد رویت می‌شود. به صورت معمول هموروئیدهای خارجی همراه با درد و خونریزی بیشتری هستند و بیمار با دچار شدن آن، سختی بیشتری را باید تحمل کند.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چرا اصلا افراد دچار چنین مشکلی می‌شوند؟ پاسخ این سوال بسیار گسترده است و نمی‌توان به راحتی به آن پاسخ داد اما در ادامه به مهم‌ترین عواملی که سبب بواسیر یا شقاق می‌شود، اشاره خواهیم کرد.

  1. انجام امور سنگین که فشار زیادی را به ناحیه شکم وارد می‌کنند.
  2. بارداری (بزرگ‌تر شدن رحم به رگ‌ها فشار وارد می‌کند.)
  3. نشستن طولانی مدت
  4. افزایش سن (بین سنین ۴۵ تا ۶۵)
  5. کم نوشیدن مایعات به خصوص آب
  6. ژنتیک
  7. اضافه وزن بالا
  8. ایجاد فشار بیش از اندازه برای اجابت مزاج
  9. کمبود فیبر در رژیم غذایی
  10. مصرف بیش از اندازه ادویه
  11. ورزش‌های قدرتی مانند وزنه‌برداری
  12. اسهال یا یبوست مکرر و مزمن
  13. و…

شیاف آنتی هموروئید چیست؟

به احتمال زیاد می‌دانید که انواع پمادها، روغن‌ها و شیاف‌ها برای درمان بواسیر روی کار آمدند. شیاف آنتی هموروئید، یک درمان استاندارد و راحت برای مشکلات هموروئید یا همان بواسیر است. این شیاف نیز مانند سایر شیاف‌ها در ابعاد کوچکی به تولید می‌رسند و از راه مقعد، داخل بدن قرار می‌گیرد.

در واقع با قرار گرفتن شیاف آنتی هموروئید در مقعد، با کمک دمای بدن ذوب می‌شود و در نهایت به جریان خون راه پیدا می‌کند.

شیاف آنتی هموروئید چیست

با آزادسازی مواد موجود در شیاف (فنیل افرین) و راه پیدا کردن آن‌ها به جریان خون، شرایط بیمار به مرور کمی بهتر می‌شود. شیاف آنتی هموروئید به تسکین تورم‌های راست روده و روان کردن ناحیه مقعد کمک ویژه می‌کند. دقت داشته باشید که برای استفاده از این شیاف حتما از پزشک معالج خود راهنمایی بگیرید و بدون تجویز از استفاده از آن خودداری کنید.

بهترین زمان مصرف شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید را باید طبق تجویز و دستور پزشک معالج مصرف کرد؛ اما بهترین زمان مصرف آن بعد اجابت مزاج (برای تاثیرگذاری بهتر) است. به دستور پزشک معمولا این شیاف روزی دو تا چهار بار به مدت هفت روز باید مصرف شود.

در صورتی که پزشک معالج مصرف دو شیاف در روز را تجویز نمود، بهتر است یک شیاف در صبح و یک شیاف در شب مصرف شود.

دقت داشته باشید که در صورت عدم جواب‌دهی درمان، به هیچ عنوان نباید میزان مصرف را از مقدار تعیین شده افزایش دهید؛ چرا که عوارض سختی پدیدار می‌شود. البته افزایش زمان درمان با دستور پزشک بلامانع است.

بیماران می‌توانند به جای استفاده از شیاف، از پماد و کرم‌های مربوطه استفاده کنند اما به صورت کلی تاثیر شیاف بیشتر می‌باشد.

استفاده از شیاف آنتی هموروئید برای چه کسانی ممنوع است؟

به احتمال زیاد می‌دانید که استفاده از داروها، کرم‌ها و حتی شیاف‌ها برای برخی افراد ممنوع است. با این تفاسیر شیاف آنتی هموروئید برای شقاق و بواسیر نیز دارای ممنوعیت مصرف برای بعضی افراد می‌باشد. برای اطلاع دقیق‌تر از اینکه جز گروه‌های ممنوعه هستید یا خیر، حتما از پزشک معالج خود مشورت بگیرید. در ادامه به برخی از گروه‌های ممنوعه اشاره خواهیم کرد:

  • افرادی که نسبت به این قبیل درمان‌ها حساسیت دارند.
  • خانم‌های باردار
  • افرادی که مبتلا به عفونت‌های ثانویه هستند.
  • داشتن ضایعات قارچی و ویروسی
  • داشتن ضایعات سای مقعد
  • مبتلایان به دیابت، بیماری‌های قلبی، پرکاری تیروئید و فشارخون بالا حتما باید زیر نظر پزشک از شیاف استفاده کنند.
  • و…

انواع هموروئید

علائم هموروئید چیست؟ با مشاهده کدام علائم می‌توانیم از شیاف درمانی استفاده کنیم؟

معمولا افراد با احساس سوزش و درد در هنگام اجابت مزاج این سوال برایشان پیش می‌آید که علائم بواسیر چیست؟ با مشاهده کدام علائم می‌توانیم از شیاف درمان بواسیر استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت اولین علائم همان سوزش و درد در قسمت مقعد است. البته به این نکته دقت داشته باشید که علائم هموروئید داخلی با خارجی تفاوت دارد. در هموروئید خارجی معمولا علائمی همچون سوزش، درد، تورم، خونریزی، خارش و تحریک به سراغ فرد می‌آید.

یافتن علائم هموروئید داخلی به نسبت هموروئید خارجی کمی سخت‌تر است چرا که افراد گاها متوجه آن نمی‌شوند؛ با این وجود از اصلی‌ترین علائم هموروئید داخلی می‌توان به وجود لک‌های خونی قرمز روشن در ادرار و حتی درد اشاره کرد.

در صورت مشاهده چنین علائمی توصیه می‌شود به سرعت به متخصصین معده و گوارش مشاهده کنید.

کلام پایانی

هموروئید یکی از بیماری‌هایی است که در اثر تورم رگ‌های راست روده ایجاد می‌شود. جالب است بدانید با انجام راهکارهایی ساده می‌توان از رخداد آن جلوگیری کرد. عواملی مانند اضافه وزن بالا، نشستن به مدت زیاد، کم نوشیدن آب، خوردن فیبر کافی، داشتن رابطه مقعدی و… نمونه‌هایی هستند که افراد را در معرض هموروئید یا همان بواسیر قرار می‌دهند.

شیاف آنتی هموروئید از بهترین راه‌حل‌های درمانی برای رفع بواسیر و هموروئید در همان مراحل ابتدایی محسوب می‌شود. این شیاف معمولا درد افراد را در هنگام اجابت مزاج به حداقل‌ترین حالت ممکن می‌رساند؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر شما هم جز مبتلایان هستید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و در همان مراحل ابتدایی تورم را درمان کنید.

در این مطلب سعی داشتیم هر آنچه را که لازم است در مورد شیاف رفع بواسیر بدانید، در اختیارتان بگذاریم. امیدوارم نکات این مقاله برای شما نیز مفید واقع شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.