چطور از شر دندان درد خلاص شویم؟

تا وقتی دندان‌های ما سالم است، به آنها فکر نمی‌کنیم

تا وقتی دندان‌های ما سالم است، به آنها فکر نمی‌کنیم. غذا می‌خوریم و روزی دو بار مسواک می‌زنیم و اگر به حرف دندانپزشک گوش کنیم، نخ دندان استفاده می‌کنیم اما وقتی دچار دندان درد می‌شویم، اولین اولویت و مساله ما دندانمان می‌شود.

دندان درد زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب ریشه دندان تحریک می‌شود. پوسیدگی دندان، عفونت دندان، آسیب و بیماری لثه (که می‌تواند موجب عقب رفتن لثه و بیرون آمدن ریشه بشود) از شایع‌ترین علل دندان درد هستند.

از سوی دیگر نوع درد می‌تواند علت آن را مشخص کند. اگر به سرما حساسیت دارید یا دچار دردهای متناوب زمان جویدن غذا می‌شوید، احتمالا به دلیل شکستگی داخل دندان است. اگر در زمان‌های مشخصی هنگام جویدن دچار درد می‌شوید، احتمالا دندان خالی شده. به ندرت عفونت‌های سینوسی می‌تواند فشار دردناک روی ریشه‌های دندان وارد کند (حساسیت دندان ، علل و درمان آن).

خبر خوب این است که مجبور نیستید برای همیشه این درد را تحمل کنید. در این مطلب به شما خواهیم گفت چطور می‌توانید به سرعت از درد دندان خلاص شوید و از ابتلای مجدد به دندان درد پیشگیری کنید.

درمان دندان درد

درمان دارویی

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (مانند ایبو بروفن و ناپروکسن سدیم) درد و التهاب ناشی از عفونت، آسیب یا سینوزیت را کاهش می‌دهد. اگر بیش از دو روز به مصرف این داروها نیاز پیدا کردید، نشان‌دهنده آن است که مشکل جدی است.

بی‌حس‌کننده

می‌توانید از بی‌حس‌کننده‌های موضعی مانند بنزوکایین روی دندان‌ها استفاده کنید تا با بی‌حس کردن رشته‌های عصبی، درد کاهش پیدا کند. مطالعات سال ۲۰۱۳ نشان داده مصرف ۲۰ درصد از بنزوکایین روی دندانی که درد می‌کند و اطراف آن، درد دندان را تا ۸۷ درصد کاهش می‌دهد.

به دندانپزشک مراجعه کنید

دردهایی که زود رفع می‌شوند و علت آن خالی شدن دندان است، به راحتی با پر کردن دندان رفع می‌شوند اما عفونت‌های پیشرفته‌تر که به ریشه دندان می‌رسد، نیازمند روت کانال است. در این شیوه پزشک قسمت عفونی دندان را بیرون می‌آورد، سپس جای آن را پر می‌کند. دندان‌های شکسته اغلب با تاج، روت کانال یا در صورت نیاز، کشیدن، درمان می‌شوند (اگر بیش از۳۰ ثانیه پس از خوردن غذای داغ یا سرد، درد ادامه پیدا می‌کند، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید).

مسواک و دندان درد

پیشگیری از دندان درد

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

دو تا سه بار در روز مسواک بزنید تا پلاک یا همان جسم نرم و چسبنده‌ای که مامن باکتری‌هایی است که دندان را فرسوده می‌کنند، از دهان خارج شود و همچنین هر روز نخ دندان بزنید تا از باقی ماندن آلودگی‌ها بین دندان‌ها جلوگیری شود. نخ دندان را باید شبیه حرف C دور دندان‌ها بپیچید.

از محافظ دهان استفاده کنید

به هم سابیدن دندان‌ها که اغلب طی خواب صورت می‌گیرد، می‌تواند موجب شکستگی و خراب شدن دندان‌ها شود. محافظ دهان، دندان‌های پایین و بالایی را از هم جدا می‌کند و از آسیب دندان ناشی از فشار جلوگیری می‌کند.

کامل مسواک بزنید

مطالعات نشان داده محکم مسواک زدن می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد، در نتیجه از مسواک دستی یا برقی که نرم و سبک است استفاده کنید. مسواک را در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید و به صورت دایره‌های کوچک، مسواک را دورانی حداقل به مدت ۲ دقیقه روی دندان بزنید (روش هایی برای ضدعفونی کردن مسواک).

چکاپ را فراموش نکنید

ویزیت روتین به دندانپزشک کمک می‌کند مشکل دندان شما را پیش از آنکه پیشرفته و دردناک شود، تشخیص دهد. از طرف دیگر تمیز کردن دندان توسط پزشک کمک می‌کند نواحی از دندان که در مسواک زدن‌های روتین خوب تمیز نمی‌شوند، به خوبی تمیز و مسواک شود (همه چیز درباره سفید کردن دندان ها توسط دندانپزشک).

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.