۱۰ قابلیت برای غیرفعال کردن در ویندوز ۱۰

از شر پیام‌های مزاحم ویندوز راحت شوید

در ویندوز ۱۰، قابلیت‌های پیش فرض وجود دارد که می­‌توان آنها را غیر فعال کرد. با غیرفعال کردن این قابلیت­‌ها می‌­توانید سرعت و حریم شخصی سیستم را افزایش دهید. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب، نحوه غیرفعال کردن ۱۰ قابلیت ویندوز را شرح دهیم:

به روز رسانی مرتبط با فایل اشتراک گذاری

یکی از قابلیت‌­های جدید ویندوز ۱۰، دریافت به ­روز رسانی‌­های ویندوز از سایر کامپیوترها می‌­باشد که علاوه بر سرور مایکروسافت، می‌توان از سایر کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ نیز دریافت کرد.

غیرفعال کردن قابلیتها و اشتراک گذاری

این قابلیت به طور پیش‌‍فرض فعال شده است، اما با مراجعه به Settings > Update & security > Advanced options > Choose how updates are delivered می­‌توان آن را غیرفعال کرد.

نوتیفیکیشن‌های مزاحم

در ویندوز ۱۰ نوتیفیکیشن­‌هایی مربوط به یادآوری‌­ها، برنامه‌­های تازه نصب شده و سایر برنامه­‌ها وجود دارد که در بسیاری از مواقع ضروری نیستند، مانند سؤالات بازخورد، یا نکاتی در قالب ویندوز که نمایش داده می­‌شود.

غیرفعال کردن قابلیتها و نوتیفیکیشن‌های مزاحم

با مراجعه به Settings > System > Notifications & actions می­‌توان نوتیفیکیشن­‌های مربوط به راهنمای برنامه­‌ها را غیرفعال کرد.

تبلیغات منوی استارت

ویندوز نرم‌افزارهای جدید Windows Store را در منوی استارت نمایش می­‌دهد. در واقع نرم‌افزارهای تبلیغاتی و پیشنهادی هستند که در منوی استارت به نمایش درمی‌­آیند.

غیرفعال کردن قابلیتها و منوی استارت

به مسیر  Settings > Personalization > Start  مراجعه کرده و گزینه Occasionally show suggestions in Start را غیرفعال کنید.

تبلیغات هدفمند از نرم‌افزارهای جانبی  

ویندوز ۱۰، تب­‌های تنظیمات و جستجوهای وب­گردی شما را حفظ می­‌کند. هر کاربر یک شناسه تبلیغاتی منحصر به فرد دارد، مایکروسافت تبلیغات مختص به هر کاربر را به این شناسه ارسال می‌­کند. البته امکان غیرفعال کردن این قابلیت نیز وجود دارد.

غیرفعال کردن قابلیتها و تبلیغات هدفمند

مسیر Settings > Privacy > General را طی کرده و گزینه  Let my apps use my advertising ID for experiences across apps را غیرفعال کنید. اکنون، شناسه تبلیغاتی شما بازنشانی می­‌شود.

شناسایی شخصیت کاربر

همانطور که مطلع هستید، در ویندوز ۱۰ کورتانا اطلاعات شخصی کاربر از جمله دست خط، صوت، تاریخچه تایپ را ذخیره می­‌کند. ممکن است از ذخیره این اطلاعات احساس ناامنی داشته باشید، جالب است بدانید که امکان غیرفعال کردن این قابلیت وجود دارد و حتی می‌­توانید اطلاعات ذخیره شده را از روی سیستم پاک کنید.

غیرفعال کردن قابلیتها و شناسایی کاربر

برای انجام این فرآیند، مسیر Settings > Privacy > Speech, inking, & typing را طی کرده و گزینه Stop getting to know me را غیرفعال کنید.

برنامه‌های در حال اجرای پس‌زمینه

در ویندوز ۱۰، به طور پیش‌فرض با باز شدن سیستم، بسیاری از برنامه­‌ها در پس‌­زمینه اجرا می‌­شوند که موجب از بین رفتن پهنای باند و باتری سیستم خواهد شد که در صورت لزوم می‌­توانید آنها را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن قابلیتها و اپلیکیشنها

برای انجام این کار، در قسمت Settings، تب Privacy را انتخاب کرده و سوئیچ گزینه Background apps مربوط به هر برنامه را به off تغییر دهید.

قفل صفحه

ویندوز ۱۰ یک سیستم عامل جامع است که برای تمام دستگاه‌­های قابل حمل و غیرقابل حمل طراحی شده است. به همین دلیل، دارای یک صفحه قفل (lock screen) و یک صفحه ورود به سیستم (log-in ) است و برای افرادی که به طور مداوم با سیستم خود سروکار دارند می­‌تواند آزاردهنده باشد، البته می­‌توانید قفل صفحه را غیر فعال کنید و وارد صفحه نمایش شوید، برای انجام این فرآیند، لازم است از طریق ریجستری ویندوز اقدام کنید.

همگام سازی‌­ها

اکثر بخش‌­های ویندوز ۱۰، وابسته به همگام‌سازی است، به طور خودکار تنظیمات سیستم، تم‌­ها، حساب کاربری، تاریخچه جستجو همگام‌سازی می­‌شوند. در صورتی که قصد دارید فعالیت‌­های شما تنها در ویندوز اجرا شوند، می­‌توانید مراحل غیرفعال کردن همگام‌سازی را انجام دهید.

همگام سازی و غیرفعال کردن قابلیتها

برای غیرفعال کردن تنظیمات همگام‌سازی (از جمله تم‌ها و رمزهای عبور)، از طریق مسیر Settings > Accounts > Sync your settings اقدام کنید. به صورت دلخواه می­‌توانید هر یک از همگام‌سازی­‌ها را غیرفعال کنید.

برای غیرفعال کردن تاریخچه جستجوی همگام‌سازی، کورتانا را باز کرده و به مسیرSettings > My device history و My search history مراجعه کنید.

کورتانا و غیرفعال کردن قابلیتها

ایجاد تغییر در رابط کاربری

رابط کاربری و غیرفعال کردن قابلیتها

ویندوز ۱۰ دارای یک رابط کاربری فوق‌العاده است، ممکن است شما سرعت و سادگی را بیشتر از جلوه‌­های بصری ترجیح دهید، در این صورت می­‌توانید بسیاری از جلوه‌­های بصری ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنید. روی منوی استارت کلیک راست کرده و مسیر System > Advanced system settings را دنبال کنید. در تب  Advanced، بخش Performance  روی گزینه settings کلیک کنید، سپس به صورت دلخواه هر یک از جلوه‌­های بصری را که مایل به نمایش آنها نیستید، غیرفعال کنید.

آپدیت خودکار در ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ به صورت خودکار، تمام برنامه‌­ها را آپدیت می­‌کند. غیر فعال کردن این قابلیت کار درستی نیست چرا که سیستم آپدیت شده به مراتب امن­‌تر از سیستم آپدیت نشده است. مایکروسافت برای حفظ دلایل امنیتی، روشی برای غیرفعال کردن این قابلیت ارائه نداده است. در بخش‌­های قبلی در صورتی که بنا به دلایلی قصد غیرفعال کردن آن را دارید، می‌­توانید با انجام یک سری تنظیمات که در گذشته شرح دادیم این قابلیت را خاموش کنید.

منبع cnet.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.