همه چیز درباره برداشتن خال

یکی از عمل های جراحی رایج و سرپایی، عمل برداشتن خال است

یکی از عمل های جراحی رایج و سرپایی، عمل برداشتن خال است. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که خال های زیادی در بدن دارید یا به منظور زیبایی قصد دارید خال صورت یا بدن خود را بردارید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

خال ها، به خصوص خال های غیرسرطانی را با یک عمل کوچک می توان به راحتی برداشت. خال ها را می توان با عمل جراحی برداشت، سوزاند یا تراشید. در این گونه عمل ها، خطر عفونت جزئی وجود دارد اما در کل عوارض جانبی این عمل ها بسیار اندک است.

خال چیست؟

بعضی خال ها مادرزادی هستند و برخی دیگر به مرور زمان ایجاد می شوند. خیلی از خال هایی که در بزرگسالی ایجاد می شوند، ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تاثیر بر تولید ملانین است.

بیشتر خال ها به رنگ قهوه ای هستند اما می تواند رنگ های دیگری چون قرمز، صورتی و گوشتی داشته باشد. برخی از خال ها، مویی هستند و در انها مو رشد می کند. بیشتر خال ها خوش خیم هستند اما باید به هر تغییری که می تواند نشانه سرطانی بودن باشد، توجه کرد.

خال روی پوست

 انواع خال

خال های مادرزادی

خال های مادرزادی از همان بدو تولد ظاهر می شوند که بر اساس گزارش کالج پوست و موی آمریکا از هر ۱۰۰ نوزاد یکی به این خال ها مبتلاست. این خال ها صاف هستند و رنگ های متفاوتی دارند اما بیشتر خال های مادرزادی سرطانی نیستند.

خال های اکتسابی

خال های اکتسابی خال هایی هستند که به مرور ایجاد می شوند. بیشتر آنها قهوه ای رنگ هستند و به دلیل تابش نور خورشید ایجاد می شوند. آنها گرد هستند و با بالا رفتن سن، تغییر زیادی نمی کنند. این نوع خال ها با بالا رفتن سن ممکن است تیره تر شوند اما لزوما به ملانوم (تومور سیاه رنگ پوستی) منجر نمی شوند.

خال های آتیپیک (غیرمعمول)

این نوع خال ها، برخلاف خال های مادرزادی و اکتسابی بیشتر در معرض سرطانی شدن هستند. همچنین این خال ها بزرگتر هستند و شکل نامنظم تری دارند. گرچه خال های ملانوم جز خال های تیره طبقه بندی می شوند، ولی خال های آتیپیک در طبف رنگ های مختلفی هستند.

دلیل ایجاد خال چیست؟

به زبانی ساده، خال ها به دلیل رشد غیرطبیعی سلول های پوست ایجاد می شوند. اما رشد غیرطبیعی سلول های پوست لزوما به معنای سرطان نیست. مطالعات نشان می دهد هر کس حدودا ۱۰ تا ۴۰ خال دارد.

بعضی افراد با خال به دنیا می آیند اما در بعضی، خال ها به مرور و به دلیل اشعه آفتاب ایجاد می شود. برخی خال ها سرطانی هستند اما بیشتر آنها بی ضررند. با این حال مهم است که یک پزشک متخصص معاینه کرده و سرطانی بودن یا نبودن خال را تشخیص دهد.

معاینه پزشک برای برداشتن خال

عمل برداشتن خال

ممکن است به دلایل مختلفی تصمیم گرفته باشید که خال خود را بردارید. شاید بزرگی خال و محلی که قرار گرفته آزاردهنده است. یا به دلیل توصیه پزشک به دلیل مشکوک به سرطانی بودن خال، تصمیم گرفته اید آن را بردارید. اما به هیچ وجه نباید خال را در خانه از بین برد.

پزشک، خال را با روش هایی چون تراشیدن یا جراحی و برش برمی دارد. متخصص پوست و مو ممکن است خال های کوچک را با روش تراشیدن بردارد، اما برای خال های بزرگتر یا سرطانی، روش جراحی توصیه می شود. بسته به اندازه ناحیه ای که خال از آنجا برداشته می شود، به بخیه نیاز است. حتی ممکن است برای برداشتن کامل خال، دو نوبت عمل نیاز باشد.

یادتان باشد، این یک باور غلط است که برداشتن همه خال ها از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند.

خطرات یا ریسک های برداشتن خال چیست؟

ریسک های عمل جراحی برداشتن خال از عفونت تا حساسیت به ماده بیهوشی ممکن است اتفاق بیفتد اما بسیار نادر است. خیلی مهم است که یک متخصص پوست یا جراح باتجربه را انتخاب کنید که دارای تجربه کافی در برداشتن خال باشد. انتخاب درست پزشک می تواند ریسک های این عمل را به میزان زیادی کاهش دهد.

بقیه ریسک ها بستگی به قسمتی که خال برداشته می شود و نوع عمل دارد. یکی از رایج ترین مشکلات پس از برداشتن خال، به وجود آمدن لکه یا اسکار است. خیلی از افراد به خاطر زیبایی دست به عمل برداشتن خال می زنند بدون آنکه از مشکل لکه شدن پوست بعد از عمل آگاهی داشته باشند. به همین خاطر پزشک معمولا در خصوص اسکار بعد از عمل اخطار می دهد تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

چطور باید برای عمل برداشتن خال آماده شد؟

  • قسمتی که قرار است عمل شود کاملا پاکسازی می شود. بسته به ترجیح جراح، این کار ممکن است با الکل، بتادین یا مواد دیگر انجام شود.
  • سپس این ناحیه با مواد بی حس کننده مانند لیدوکائین بی حس می شود. این کار خیلی زمانی نمی برد، اما برخی جراحان ترجیح می دهند زمانی حدود ۱۰ دقیقه بعد از بی حسی منتظر بمانند تا جریان خون در آن ناحیه کمتر شود.
  • بسته به اندازه خال و روشی که برای برداشتن آن به کار برده می شود، از استریل روی ناحیه استفاده می شود.

در طول عمل جراحی برداشتن خال چه اتفاقی می افتد؟

در روش برداشتن خال به وسیله تراشیدن و بدون بخیه:

  • جراح به وسیله یک چاقوی جراحی سطح خال یا کمی پایین تر از آن را از روی پوست می تراشد
  • سپس با یک وسیله برقی، محل را می سوزاند و یا محلولی روی آن قسمت قرار می دهد برای جلوگیری از خونریزی
  • سپس محل زخم را بانداژ می کند
  • پزشک دستورالعمل های لازم برای مراقبت از زخم را می دهد و اغلب می توانید پس از مدت کوتاهی مرخص شوید.

در روش برداشتن خال به وسیله جراحی و بخیه:

  • خال هایی که در مناطقی از بدن قرار دارند که به لحاظ زیبایی حساس است و ممکن است لکه آن آزاردهنده باشد، به وسیله این روش برداشته می شوند.
  • جراح ناحیه خال را مشخص می کند، آن را تمیز کرده و بی حس می کند.
  • سپس با استفاده از یک چاقوی جراحی، حاشیه اطراف خال را برش می دهد. اندازه این منطقه بستگی به تشخیص پزشک دارد که تا چه حد برای برداشتن کامل خال لازم است. اگر پزشک احتمال دهد که این خال ممکن است سرطانی باشد، منطقه بیشتری را برش می زند تا خال را کاملا از ریشه بردارد.
  • بسته به عمق خال، به همان اندازه بخیه ها هم عمیق خواهند بود (بخیه ها جذب می شوند و نیازی به کشیدن ندارند)، یا ممکن است بخیه ها در سطح پوست قرار بگیرند که جذب نمی شوند و لازم است بعدا کشیده شوند.

خال روی بدن

مراقبت های خانگی بعد از عمل برداشتن خال

  • پس از عمل، باید یک لایه وازلین روی زخم بزنید و روی زخم را با باند ببندید.
  • روزانه یک یا دو بار خم را شستشو دهید.
  • پس از هر باز تمیز کردن، وازلین و باند بزنید.
  • این مراحل باید تا زمان بهبودی کامل زخم، تکرار شوند.

باورهای غلط درباره بهبودی پس از عمل برداشتن خال

برخی گمان می کنند زخم ها باید باز باشند و در معرض هوای آزاد قرار بگیرند تا خوب شوند، اما مطالعات زیادی نشان داده که بانداژ و آنتی بیوتیک درمان زخم را سرعت می بخشد.

همچنین مطالعات نشان داده اند که ویتامین E به جای تسریع در درمان، درمان زخم را کندتر می کنند و زخم ها در مجاورت با ویتامین E بدتر می شوند.

چطور از ایجاد خال جلوگیری کنیم؟

پزشکان متخصص پوست اعلام می کنند که باید مراقب بدن خود و خال هایی که در طول زمان تغییر رنگ می دهند، باشید. به خصوص درباره خال های سطحی یا تیره. افراد بیشتر نگران خال های برجسته و کم رنگ هستند، در حالی که این خال ها به اندازه خال های تیره و ملانوم نگران کننده نیستند.

به علاوه لازم است کمتر در معرض نور خوردشید قرار بگیرید و زمانی که خارج از خانه هستید، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. اگر برای چکاب خال های خود نزد پزشک متخصص پوست می روید، بهتر است از او بخواهید کل بدن را معاینه کند زیرا ممکن است خال های سرطانی در قسمت هایی از بدن که قابل رویت نیست، قرار داشته باشد.

کلام آخر

خال ها بخشی از پوست هستند. خال ها بسیار پیچیده هستند و به طور ناگهانی سرطانی نمی شوند. خیلی محتمل است که با بالا رفتن سن خال ها پدیدار شوند اما ممکن است با برخی خال ها به دنیا بیایید.

بیشتر خال ها سرطانی نیستند، اما اگر سرطانی باشند و زود تشخیص داده نشوند، ممکن است تهدیدی برای زندگی شما باشند. بنابراین بهتر است حواستان به پوستتان باشد و خودتان پوست بدنتان را چک کنید.

همچنین بهتر است به طور منظم جهت معاینه نزد متخصص پوست بروید و هر گونه تغییر ناگهانی در پوستتان را به او اطلاع دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.