چطور اثر سوختگی را از روی لباس و فرش پاک کنیم؟

روش‌های مختلف پاک کردن لکه سوختگی اتو

تلفن زنگ می‌خورد، حواستان پرت می‌شود و اتو را روی لباس می‌گذارید و می‌روید، بدین صورت اثر سوختگی روی لباس می‌ماند. یا در بیشتر موارد علت سوختگی لباس این است که درجه حرارت بسیار زیادی را برای اتو کردن لباس انتخاب کرده‌اید.

چه باید کرد؟

حرارت زیاد اتو می‌تواند با ذوب کردن الیاف لباس، لباس را خراب کند. به هر حال اگر سوختگی بر روی پیراهن یا شلوار شما که از جنس پارچه‌ای، کتان، الیاف گیاهی، ابریشم یا پشم (الیاف طبیعی) هستند، ایجاد شد می‌توانید به روش‌های زیر، اثر سوختگی را از بین ببرید.

به خاطر داشته باشید قسمت سوخته شده لباس معمولا نازکتر می‌شود و به همین خاطر ممکن است زودتر از دیگر قسمت‌های لباس پاره شود.

چطور اثر سوختگی را از روی لباس‌های سفید از بین ببریم؟

اگر سریعا متوجه سوختگی اتو شدید و هنوز لکه سوختگی روشن است، سریعا دست از اتو کشیدن بردارید و بلافاصله از شوینده‌های قوی لباس برای لکه سوختگی استفاده کنید. این شوینده‌ها را با دست یا برس‌های نرم مخصوص روی لکه بمالید و با گرم‌ترین درجه آب که مناسب نوع پارچه شما باشد، لکه را بشویید.

اگر لکه سوختگی که بر روی لباس کتان یا پنبه‌ای سفید شما به جا مانده شدید باشد، یک فضای خوب با تهویه مناسب پیدا کنید. اگر لکه بزرگ بود، هر بار بر روی یک قسمت کار کنید. یک پارچه نخی را داخل پرواکسید هیدروژن (وایتکس) کنید و آن را روی لکه بمالید. پرواکسید هیدروژن سفیدکننده ملایمی است که برای لباس‌های بی‌رنگ بسیار مناسب است. پارچه نخی دیگری را داخل آمونیاک خانگی غیرقابل اشتعال زده و خوب روی لکه بمالید.

هشدار: پرواکسید هیدروژن و آمونیاک را در یک ظرف مخلوط نکنید. این ترکیب اگر در مقدار زیاد باشد می‌تواند گاز سمی ایجاد کند.

اثر سوختگی اتو روی لباس سفید

بگذارید این مواد مدتی روی قسمت لکه‌دار لباس بماند سپس آن را با آب بشویید. در صورت نیاز این کار را ادامه دهید سپس به سراغ دیگر قسمت‌های لکه بروید. نگذارید پرواکسید هیدروژن یا آمونیاک روی پارچه خشک شود.

اگر لکه سوختگی کم است می‌توانید آن را با دستمال سفید تمیزی که آغشته به سرکه سفید کرده‌اید، تمیز کنید. پارچه را روی قسمت لکه‌دار لباس بمالید تا لکه محو شود. در نهایت پارچه را در آب سرد و تمیز فرو برده و لکه را با آن بشویید.

اگر پس از استفاده از پرواکسید هیدروژن یا آمونیاک یا سرکه سفید باز هم لکه از بین نرفت، آب گرم را با وایتکس حل کنید. کل قسمت سوخته شده لباس را در محلول غوطه‌ور کنید و بگذارید حداقل ۸ ساعت تا یک شب در محلول بماند. سپس آن را به شیوه معمول بشویید. اگر لکه از بین نرفت، فرآیند را مجددا تکرار کنید.

استفاده از این راه حل برای لباس‌هایی از جنس پلی استر و پارچه‌های دست‌ساز و همچنین الیاف طبیعی مانند نخ و کتان مشکلی ایجاد نمی‌کند. از این روش برای پارچه‌های ابریشمی، پشم و چرم استفاده نکنید (برای طولانی‌تر شدن عمر لباس‌ها چه باید کرد؟).

چطور اثر سوختگی را از روی لباس‌های رنگی از بین ببریم؟

اگر سریعا متوجه سوختگی اتو شدید و هنوز لکه سوختگی روشن است، سریعا دست از اتو کشیدن بردارید و بلافاصله از شوینده‌های قوی لباس برای لکه سوختگی استفاده کنید. این شوینده‌ها را با دست یا برس‌های نرم مخصوص روی لکه بمالید و با گرم‌ترین درجه آب که مناسب نوع پارچه شما باشد، لکه را بشویید.

برای لکه‌های سوختگی شدید از روش پرواکسید هیدروژن یا آمونیاک بر روی لباس‌های رنگی استفاده نکنید زیرا ممکن است تنها لکه از یک روی لباس محو شود و روی دیگر آن لکه را نشان دهد. در عوض از سرکه سفید استفاده کنید یا آن را در سفیدکننده اکسیژن خیس کنید تا لکه محو شود.

چطور اثر سوختگی را از روی لباس‌های پشمی از بین ببریم؟

اگر پارچه لباسی که سوخته شده از جنس پشم یا دیگر الیاف پروتئینی مانند کشمیر باشد که ضخیم و کرکی است، آن را با برس نرم مانند مسواک قدیمی برس بزنید تا الیاف سوخته یا سیاه شده پاک شود. کمی شوینده مایع روی قسمت سوخته پارچه بریزید و با آب سرد بشویید. اگر لباس ظریف باشد مانند ژاکت آن را با دست بشویید.

اگر به دلیل چنگ نزدن لباس خط‌های براق روی پارچه پشمی ایجاد شد، این خط و شیارهای به جا مانده را می‌توانید با استفاده از پارچه سفیدی که در سرکه سفید غلتانده‌اید، از بین ببرید. در نهایت لباس را با آب سرد آب بکشید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

چطور اثر سوختگی را از روی فرش از بین ببریم؟

اثر سوختگی اتو روی فرش

اگر روی فرش اتو کشیده‌اید و قسمتی از فرش سوخته یا الیاف آن ذوب شده، ابتدا بگذارید آن ناحیه کاملا سرد شود. از سمباده‌ای با زبری متوسط استفاده کنید و روی لکه بکشید و الیاف سوخته شده را پاک کنید. می‌توانید از قیچی مناسب هم استفاده کنید (مانند قیچی‌های مانیکور) و قسمت سوخته شده را بردارید. باید احتیاط کنید زیاد عمقی قیچی نکنید.

اگر اثر سوختگی کم باشد از پرواکسید هیدروژن/آمونیاک یا سرکه سفید برای از بین بردن لکه استفاده کنید. در نهایت با آب سرد و تمیز شسته و بگذارید خشک شود.

ذوب شدن الیاف پارچه‌های دست‌ساز با اتو

اگر اتو سوختگی عمیق یا سوراخ بر روی لباس‌های دست ساز از جنس الیاف مصنوعی، نایلون، پلی‌استر، استات و اکریلیک ایجاد کرد، دیگر نمی‌توان آنها را درست کرد.

اگر پارچه به کف اتو چسبید، ابتدا اتو را تمیز کنید. به هیچ وجه پیش از تمیز کردن اتو به اتو کشیدن نپردازید. با این کار لباس دیگر را نیز خراب خواهید کرد.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. عباس می گوید

    عالی بود ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.