چطور لکه استفراغ را از روی فرش و لباس پاک کنیم؟

شاید کمی چندش‌آور باشد اما هرچه زودتر لکه را پاک کنید، بهتر است

پاک کردن لکه استفراغ شاید یکی از سخت‌ترین تجربه‌ها باشد اما ما در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه به راحتی لکه استفراغ را از روی فرش و لباس پاک کنید.

از بین بردن لکه استفراغ که سریع پاک شده است

به وسیله یک قاشق آثار استفراغ را تا جای ممکن از روی فرش بردارید. گرچه این کار سخت و چندش‌آور است اما مجبورید برای اینکه لکه به عمق فرش نرود، این کار را انجام دهید.

سپس نوشابه یا آب سرد روی لکه بریزید. بگذارید ۳۰ ثانیه روی لکه بماند. با یک دستمال تمیز و خشک روی لکه را خشک کنید. دوباره لکه را خیس کنید. هر بار که پارچه خیس شد با یک پارچه خشک دیگر این کار را انجام دهید. با این ترفند لکه از روی فرش پاک می‌شود.

پاک کردن لکه استفراغ قدیمی از روی فرش

روش پاک کردن لکه قدیمی استفراغ همانند روشی است که گفته شد، با این تفاوت که لازم است تمیزکننده را چندین بار روی لکه بزنید تا پاک شود. در مورد لکه‌های قدیمی گاهی آمونیاک نیز مفید است. گرچه بوی آن ممکن است شما را اذیت کند و احتمالا رنگ فرش را از بین ببرد. هیچوقت آمونیاک را روی پشم نزنید و همیشه قبل از استفاده مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید.

در صورتی که این روش کارساز نبود، می‌توانید یک قاشق غذاخوری آمونیاک را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. محلول را روی لکه بریزید و روی آن دستمال سفید خشک بزنید. مدام دستمال خشک روی آن بزنید تا لکه کاملا خشک شود. این روش را تکرار کنید تا لکه کاملا محو شود.

چه نوع لکه‌بری مناسب است؟

برای حصول نتیجه بهتر می‌توانید لکه‌بر حاوی آنزیم تهیه کنید که باقیمانده لکه روی فرش را کامل از بین ببرد. بیشتر لکه‌برهای مخصوص فرش مناسب هستند. پاک‌کننده‌های فومی در الیاف فرش نفوذ می‌کنند و بعد از خشک شدن می‌توان با جارو تمیز کرد. پاک‌کننده‌های مایع به خوبی در فرش نفوذ می‌کنند اما زمان بیشتری برای تمیز کردن، آب کشیدن و خشک شدن نیاز دارند. مراقب باشید که از هر محصولی که استفاده می‌کنید ابتدا آن را در قسمت پنهان فرش امتحان کنید تا مطمئن شوید فرش را خراب نمی‌کند. فرش‌های راهرو، کمد یا قسمتی از فرش که زیر مبلمان است، برای تست کردن مناسبند.

اگر بعد از پاک کردن لکه هنوز بوی آن استشمام می‌شود

اگر بعد از پاک شدن لکه هنوز بوی آن می‌آید، یعنی لکه هنوز کامل برطرف نشده است. دوباره می‌توانید با پاک‌کننده آنزیم‌دار فرش این کار را تکرار کنید. می‌توانید علاوه بر آن ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید. با استفاده از یک دستمال تمیز آن را روی لکه بمالید. مجددا با یک حوله یا دستمال خشک آن را پاک کنید تا لکه خشک شود. یک دستمال تمیز روی لکه قرار دهید و روی آن جسمی سنگین بگذارید تا کامل خشک شود.

ممکن است لازم باشد این مراحل را چندین بار تکرار کنید تا بو کاملا برطرف شود. بین هر بار انجام این روش بگذارید لکه کامل خشک شود.

آنچه برای از بین بردن لکه استفراغ از روی فرش نیاز دارید:

  • قاشق
  • نوشابه یا آب
  • دستمال تمیز
  • شوینده فرش آنزیم‌دار
  • مایع ظرفشویی ملایم
  • حوله تمیز
  • جسم سنگین
  • آمونیاک

چگونه لکه استفراغ را از روی لباس پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه استفراغ از روی لباس تمیز و خشک مرحله اول را انجام دهید و سپس به آرامی یک پارچه سفید و تمیز که با آب نمدار شده روی آن بزنید.

  • پارچه را با دستمال تمیز و خشک، خشک کنید و در اسرع وقت آن را به خشکشویی بدهید.
  • تا جای ممکن استفراغ را از روی لباس پاک کنید. گرچه کار سختی است اما هر چه استفراغ کمتری روی لباس باشد، پاک کردن آن راحتتر است. با استفاده از قاشق یا چاقو باقیمانده استفراغ را بردارید. تا جای ممکن عمقی اینکار را بکنید اما مواظب باشید به الیاف لباس آسیبی نرسد. لکه‌های قدیمی به خراش بیشتری نیاز دارند. حین کار حتما بینی و دهان خود را ببندید تا بتوانید به راحتی با هر دو دست کار کنید.
  • با آب سرد آب بکشید. آب سرد را در قسمت پشت لکه بریزید تا لکه از قسمت جلوی لباس پاک شود.
  • لکه را خیس کنید. لکه را با آب سرد و سفیدکننده محافظ رنگ خیس کنید یا آن را در ترکیبی از آب گرم، ۱ قاشق غذاخوری آمونیاک و ½ قاشق چایخوری مایع شوینده قرار دهید. با استفاده از مسواک قدیمی روی لکه را به آرامی بمالید. پارچه را بین پدهای جذب‌کننده آب بگذارید. با آب خوب آب بکشید تا آمونیاک پاک شود. این کار را با آب گرم انجام ندهید زیرا لکه باقی خواهد ماند. مراحل را تکرار کنید تا لکه محو شود.
  • آب بکشید و بشویید. لباس را کاملا با آب سرد آب بکشید سپس ژل، اسپری یا مایع لکه‌بر به آن بزنید. لباس را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه آویزان کنید. آن را با آب گرم نه داغ و مایع شستشوی لباس بشویید.
منبع thespruce.com thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.