نحوه پاک کردن هیستوری ، کوکی ها در  مرورگر Safari

نحوه مدیریت هیستوری مرورگر Safari در سیستم عامل Mac

به طور معمول کاربران زمان زیادی را در سایت های اینترنتی و وب گردی می ­گذرانند، مرورگر شما تمام وبسایت هایی را که بازدید کرده اید به یاد داشته و اطلاعات شما را ذخیره می­ کند تا دسترسی مجدد به سایت را برای شما آسان کند. اگر نگران حفظ حریم خصوصی خود هستید، می­ توانید هیستوری مرورگر مانند کوکی­ ها، حافظه پنهان و اطلاعات ذخیره شده را مدیریت و حذف کنید.

در این مقاله نحوه مدیریت هیستوری مرورگر Safari در سیستم عامل Mac را شرح خواهیم داد.

هیستوری مرورگر

هیستوری مرورگر یک رکورد از هر صفحه وب است که بازدید می­ کنید. زمانی که از گوگل یا هر صفحه ای جستجو می ­کنید مرورگر شما URL ها را برای هر صفحه ذخیره می­ کند، مگر اینکه از حالت private browsing استفاده کنید. زمانی که شروع به تایپ کردن یک URL در نوار address bar می­ کنید، URL های قبلا بازدید شده در یک لیست کشویی که با تایپ کردن شما مطابقت دارند نمایش داده می­ شوند.

هیستوری مرورگر برای دسترسی آسان و سریع می­ تواند به شما کمک­ کند. اما با افزایش تعداد هیستوری ­ها، استفاده از مرورگر سخت و حتی ممکن است موجب کندی شود و یا اینکه به دلیل حفظ حریم خصوصی تصمیم به حذف هیستوری بگیرید. برای این کار می­ توانید از راهنمای ما استفاده کنید.

نحوه پاک کردن هیستوری و اطلاعات ذخیره شده در مرورگر

شما می­ توانید به صورت دستی هیستوری مرورگر خود را در هر زمان حذف کنید. دو روش برای این کار وجود دارد که عبارتند از:

  • به قسمت Safari > Clear History بروید.
  • به قسمت History > Clear Historyبروید.

با استفاده از هر دو روش فوق، کادر محاوره ای زیر را مشاهده خواهید کرد. حذف شده ها را از لیست کشویی انتخاب کرده و روی گزینه  Clear Historyکلیک کنید.

پاک کردن هیستوری مرورگر

توجه داشته باشید که نام Clear History گمراه کننده است. با کلیک بر روی این گزینه، دیگر اطلاعات وب سایت مانند کوکی ها و کل حافظه مرورگر حذف می ­شود.  یک روش برای پاک کردن هیستوری مرورگر بدون حذف شدن داده ­های وب وجود دارد:

منوی Safari یا History را باز کنید، اما قبل از انتخاب گزینه Clear History، کلید Option را انتخاب و نگه دارید. تغییر گزینه را برای Clear Historyو  Keep Website Dataمشاهده خواهید کرد و گزینه­ های دلخواه را حذف کنید.

پاک کردن هیستوری سافاری

وب سایت های شخصی را به صورت دستی از طریق هیستوری مرورگر پاک کنید

می ­توانید سایت های شخصی را از هیستوری مرورگر خود حذف کنید. این روش در زمان حذف هیستوری، اطلاعات وب شما را حفظ خواهد کرد.

برای دستیابی به برخی از وب سایت­ها در تاریخچه مرورگر خود، به History > Show All History مراجعه کنید. صفحه وب در برگه فعلی با صفحه هیستوری جایگزین شده است. شما یک لیست از تمام سایت­ های دسته ­بندی شده را با تاریخ مشخص مشاهده خواهید کرد.

بر روی وب سایت مورد نظر کلیک کنید و کلید Delete را فشار دهید، همچنین می ­توانید بر روی یک آیتم، کلیک راست کرده و Delete را انتخاب کنید، برای حذف چند آیتم نمی ­توان از این قابلیت استفاده کرد. برای حذف موارد متعدد، هنگام کلیک بر روی موارد از کلید های Shift و Command استفاده کنید و کلید Delete را فشار دهید.

پاک کردن دستی هیستوری

گزینه Clear History  نیز در صفحه History به عنوان یک دکمه قابل دسترس می ­باشد. هرچند که گزینه Clear History و Keep Data Website وجود ندارد.

دکمه history برای پاک کردن هیستوری

برای بستن صفحه History و بازگشت به صفحه وب که در برگه فعلی مشاهده کرده­ اید، روی دکمه Back در نوار ابزار کلیک کنید.

دکمه back هیستوری

آیتم ­های تاریخچه را به صورت خودکار حذف کنید

اگر بخواهید به راحتی تاریخچه مرورگر خود را به صورت دستی پاک کنید و در یک برنامه تنظیم شده مشخص کنید که هیستوری مرورگرتان در بازه زمانی تعیین شده حذف شود از راهنمای زیر استفاده کنید:

به قسمت Safari> Preferences مراجعه کنید و مطمئن شوید که تب General  فعال است. روی لیست Remove history items کلیک کنید و “کادر زمانی” را برای حذف آیتم ­های تاریخچه انتخاب کنید.

پاک کردن آیتم های هیستوری

کوکی ­ها

کوکی های مرورگر، فایل های کوچکی هستند که توسط وب سایت های بازدید شده ساخته و در سیستم شما ذخیره می­ شوند.

به عنوان مثال، شما از یک سایت فروشگاهی بازدید می­ کنید و مواردی را به سبد خرید اضافه می کنید و آن سایت را ترک می­ کنید. اگر چند روز بعد، به همین سایت وارد شوید خواهید دید که همان لیست خرید در سبد باقی مانده­ است. اطلاعات و محصولات خریداری شده در کوکی ها ذخیره می ­شوند و در زمان بازدید مجدد از سایت قابل بارگذاری هستند.

کوکی ها تنها موارد وارد شده در سایت را ذخیره می­ کنند. وب سایت ها نمی­ توانند اطلاعات بیشتری از کوکی ها دریافت کنند اما کوکی ­ها می ­توانند اطلاعاتی را از شما دریافت ­کنند و در اختیار آژانس های تبلیغاتی و بازاریابی قرار داده تا این شرکت ها برای شما آگهی مورد نیاز را ارسال کنند.

پاک کردن تمام کوکی ها و یا کوکی های سایت خاص

شما می ­توانید تمام کوکی هایی که در سیستم ذخیره شده اند را حذف کنید یا اقدام به حذف کوکی های سایت­های خاص کنید.

برای انجام این کار به قسمت Safari> Preferences مراجعه کنید، تب Privacy  را انتخاب کرده و گزینه را Manage Website Dataکلیک کنید.

پاک کردن کوکی ها و هیستوری

در صورت تمایل نداشتن ذخیره کوکی­ ها در سیستم تیک گزینهBlock all cookies را علامت بزنید، اما به یاد داشته باشید که در صورت عدم اجازه به ذخیره کوکی­ ها برای وارد شدن مجدد به حساب کاربری، باید نام کاربری و رمز عبور خود را در سایت وارد کنید.

یک لیست از کوکی­ های ذخیره شده در سیستم برای شما به نمایش درمی ­آید. از طریق لیست، وب سایت هایی را که می­ خواهید کوکی و یا سایر اطلاعات حذف شوند را انتخاب و گزینه Remove را انتخاب کنید.

در صورت زیاد بودن لیست کوکی ها می­ توانید از کادر جستجو (Search ) در بالای صفحه استفاده کنید. شما همچنین می ­توانید چند سایت را با استفاده از کلید های Shift و Command انتخاب کرده و روی Remove کلیک کنید.

برای حذف تمام کوکی ها و اطلاعات ذخیره شده وب سایت، روی Remove All کلیک کنید.

پاک کردن همه در هیستوری

حافظه کش

به هنگام بازدید از سایت ها اطلاعاتی در سیستم شما دانلود و ذخیره می­ شود. این فایل ها در حافظه موقت هارد دیسک سیستم ذخیره خواهد شد.  فایل های ذخیره شده می­ توانند شامل فایل های HTML، CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر باشد.

چرا مرورگر این فایل ها را ذخیره می­ کند؟ به هنگام بازدید شما از سایت، مرورگر بررسی می­ کند که چه محتوایی از زمان آخرین بازدید شما به روز شده است و فایل های به روز شده یا فایل هایی که قبلا در حافظه پنهان ذخیره نشده اند را دانلود خواهد کرد. این قابلیت باعث می­ شود سایت در دفعات بعدی با سرعت بهتری باز شود.

با مرور زمان حافظه کش پر می ­شود و فضای هارد دیسک را می ­سوزاند. می­ توانید در حافظه موقت وب سایت های غیر ضروری و قدیمی را پاک کنید  تا از فایل­ هایی که به آنها نیاز ندارید خلاص شوید و فضای هارد دیسک خود را پاک کنید.

حافظه کش را در مرورگر Safari پاک کنید

برای پاک کردن حافظه کش در مرورگر Safari، به منوی Develop نیاز خواهید داشت اگر این گزینه را در نوار منو مشاهده نکرده ­اید به قسمت Safari> Preferences مراجعه کنید و روی Advanced کلیک کنید. سپس، منوی Show Develop menu in menu bar box را فعال کنید.

پاک کردن کش و هیستوری

هنگامی که منوی Develop را فعال کردید، تمام پنجره های مرورگر Safari را ببندید، مجدد وارد مرورگر شده و به گزینه Develop > Empty Caches مراجعه کنید.

نکته:در صورت حذف حافظه کش، وب سایت ها با سرعت کمتری بارگیری خواهند شد.

گزینه develope پاک کردن هیستوری

تکمیل کننده خودکار

با این قابلیت زمانی که اطلاعاتی مانند نام کاربری، کلمه عبور و اطلاعات کارت اعتباری را در سایت وارد می­ کنید برای بازدید مجدد نیازی به وارد کردن اطلاعات نخواهید داشت و به طور خودکار ذخیره می­ شوند. اگر برای حفظ حریم خصوصی و دلایلی مایل به استفاده از این قابلیت نیستید می ­توانید آن را غیر فعال نمایید و اطلاعات ذخیره شده را پاک کنید.

نحوه غیرفعال کردن تکمیل کننده خودکار  و حذف اطلاعات

برای غیرفعال کردن تکمیل کننده خودکار، وارد مرورگر سافاری قسمت Preferences  شوید و بر روی تب AutoFill   کلیک کنید. در صفحه  AutoFillچهار گزینه وجود دارد که باید آنها را با برداشتن تیک غیر­فعال کنید.

همچنین می ­توانید با کلیک بر روی دکمه Edit اطلاعات قدیمی ذخیره شده را حذف کنید.

گزینه auto fill هیستوری

برای مثال، اگر روی دکمه Edit کنار گزینه User names and password کلیک کنیدSafari Preferences به صفحه Passwords منتقل می­ شوید. برای دسترسی به Safari passwords، باید رمز عبور کاربری خود را وارد کنید.

سافاری پسورد برای پاک کردن هیستوری

سپس، شما می ­توانید وب سایت را انتخاب کرده و بر روی Removeکلیک کنید. برای حذف چند وب سایت از کلید های Shift و Command  استفاده کنید.

اگر از AutoFill استفاده می­ کنید، اما فرم ها در یک وب سایت با اطلاعات اشتباهی پر می­ شوند، می ­توانید اطلاعات مربوط به آن وب­سایت را تغییر دهید. بر روی نام کاربری یا رمز عبور که می­ خواهید تغییر دهید دابل کلیک کرده  و تغییر دلخواه را انجام دهید. همچنین می ­توانید URL های وب سایت را تغییر دهید.

شما حتی می ­توانید نوشته های جدید را با استفاده از دکمه Add اضافه کنید.

دکمه اضافه برای پاک کردن هیستوری

محافظت از حریم خصوصی در وب گردی

ذخیره شدن کوکی ها و اطلاعات مرتبط با سایت ها کار شما را ساده می ­کند، همچنین می­ تواند حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد. پاک کردن تاریخچه برای امنیت ایده خوبی است، همچنین می ­توانید از مرورگر خصوصی استفاده کنید تا مانع هر گونه دسترسی به اطلاعات ذخیره شده شوید.

به یاد داشته باشید برای حفظ کامل حریم خصوصی، می ­توانید از مرورگرهای ناشناس وب مانند، Tor  استفاده کنید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سینا می گوید

    عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.