۱۵ عادت اشتباه در نظافت خانه

عادت‌های اشتباه در نظافت، خانه را کثیف‌تر می‌کند

همه ما به دنبال روش‌هایی هستیم که نظافت خانه سریعتر و آسانتر انجام شود. گاهی میانبرها در این راه کار شما را سختتر می‌کنند. ممکن است شما و اعضای خانواده‌تان عادت های اشتباهی در تمیز کردن خانه داشته باشید که کار نظافت را خرابتر می‌کند و حتی به خانه آسیب می‌زند.

حال زمانی است که باید این عادت‌ها را کنار بگذارید تا نظافت بهتر و سریعتری داشته باشید. ما به شما روش‌های ساده‌ای می‌آموزیم. سعی کنید هر هفته یک یا دو عادت بد را کنار بگذارید. بدین شکل خانه تمیزتری خواهید داشت و وقت خالی بیشتری نیز خواهید داشت.

تلنبار کردن کاغذهای باطله

کاغذ باطله و نظافت خانه

با وجود اینترنت و قبض‌های اینترنتی باز هم ممکن است در پایان روز حجمی از کاغذ در اتاق شما تلنبار شود. مجله، روزنامه، کاغذهای دفتر مشق و پروژه‌ها همه روی هم جمع می‌شوند، اما نگذارید چنین اتفاقی بیفتد.

جایی را در کنار در ورودی برای ایمیل‌ها، نشریات، فرم‌ها تعبیه کنید و سطل زباله‌ای برای کاغذ پاره‌ها قرار دهید. حداقل یک بار در هفته آنها را مرتب کنید، جمع و جور کنید یا دور بیندازید.

کاغدهای مهمی مانند قبوض را فایل‌بندی کنید. عکس‌های دیجیتالی یا کارهای هنری فرزندان خود را قاب بگیرید و در معرض نمایش بگذارید. مجله‌های خوانده شده خود را به مراکز دیگر بدهید و سعی کنید مقالات را آنلاین مطالعه کنید.

روی هم انباشتن حوله و پرده خیس حمام

آویز کردن حوله و نظافت

آیا می‌خواهید زمان کمتری در حمام باشید و حمام را خوب تمیز کنید؟ پرده حمام و حولخه خیس خود را روی زمین نیندازید.

این یک عادت ساده بد است که باید ترک شود. اگر پرده حمام را پس از هر بار استفاده، کامل ببندید، به سرعت خشک می‌شود و مانع از رشد کپک‌ها می‌شود. حوله خیس خود را آویزان کنید تا خشک شود و تا دو سه بار می‌توانید از آن استفاده کنید سپس بشویید (آموزش دوخت دمپایی حوله ای).

استفاده بیش از حد از وسایل شستشو

وسایل شستشو و نظافت خانه

گاهی برای تمیز کردن مقدار کمی آلودگی، به میزان بسیار زیادی محصولات شستشو استفاده می‌کنید، در حالی که این به تمیزتر شدن کمک نمی‌کند.

استفاده بیش از حد از تمیزکننده‌ها و شوینده‌ها می‌تواند به جای مفید بودن، مضرتر باشد. اگر اضافه مواد شوینده به طور کامل شسته نشود، باقی ماندن آن می‌تواند ایجاد لکه بکند. به همین خاطر است که باید دستورالعمل آن را مطالعه کرده و حتی کمی کمتر از میزان توصیه شده استفاده کنید. با استفاده کردن بیش از حد از مواد شوینده، زمان و پول خود را هدر خواهید داد و به آب بیشتری نیز برای آب کشیدن آن نیاز دارید (مواد شوینده را در منزل درست کنید).

نظافت با وسایل کثیف

جارو کشیدن و نظافت خانه

چطور انتظار تمیزی دارید در حالی که از وسایل کثیف برای اینکار استفاده می‌کنید؟ اگر ماشین لباسشویی شما به دلیل باکتری‌های مواد شوینده از قبل مانده بو گرفته است، لباسی که در ماشین می‌اندازید نیز بو خواهد گرفت. اگر کیسه جاروبرقی یا فیلتر آن پر از گرد و خاک و آلودگی است، نخواهد توانست به خوبی آلودگی‌ها را جذب کند. اسفنج یا دستمال کثیف، آلودگی و لکه بیشتری باقی خواهد گذاشت.

پس از هر بار استفاده از وسایل نظافت، زمانی را صرف تخلیه و تمیز کردن آن بگذارید، آن را با آب داغ بشویید و ضدعفونی کنید. پس از مدتی نیز آن را با وسایل جدیدتر جایگزین کنید.

استفاده از یک دستمال ضدعفونی برای کل سرویس بهداشتی

نظافت خانه و سرویس بهداشتی

دستمال‌های ضدعفونی کننده یکبار مصرف برای شستشوی سریع سینک دستشویی بسیار مناسب هستند اما برای شستشوی کل سرویس بهداشتی کافی نیست. استفاده از دستمالی که برای شستشوی دستگیره‌ها و توالت استفاده شده، موجب انتشار باکتری می‌شود.

برای آنکه ضدعفونی به خوبی انجام شود، دستمال شما باید به حدی از مواد ضدعفونی مرطوب شده باشد که اثر رطوبت آن بر سطح موردنظر حداقل به مدت ۴ دقیقه باقی بماند. بهتر است از چندین دستمال ضدعفونی یا دستمال پارچه‌ای تمیز با میزان کافی مواد ضدعفونی و آب استفاده کنید (نکات مهم در شستشوی حمام و سرویس بهداشتی).

تلنبار کردن ظرف‌های کثیف در سینک ظرفشویی

ظرف شستن و عادت نظافت خانه

جا دادن ظرف‌های کثیف در ماشین ظرفشویی چقدر زمان می‌برد؟ جمع شدن ظرف‌های آلوده در سینک، فرصت مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و حشرات است (از بروز خطا هنگام شستن ظروف جلوگیری کنید).

باید اعضای خانواده تلاش کنند ظرف‌ها را پس از کثیف شدن بلافاصله در ماشین ظرفشویی قرار دهند یا با دست بشویند.

قرار دان کفش‌های بیرون در داخل خانه

کفش و نظافت خانه

صرف چند ثانیه زمان برای قرار دادن کفش‌ها خارج از خانه، مدت زمان موردنیاز برای جارو کشیدن را کاهش خواهد داد. بدین صورت جرم و باکتری‌ها خارج از خانه قرار می‌گیرند. باید همه عادت کنند پس از ورود به خانه کفش‌ها را بیرون قرار دهند و برای راحتی می‌توانید در ورودی یک صندلی قرار دهید تا به راحتی کفش‌ها را از پا بیرون بیاورند. یک جاکفشی برای کفش‌های گلی و خیس بگذارید و سطلی برای جمع‌آوری جوراب‌های کثیف.

نگهداری نامناسب از محصولات شستشو

وسایل شستشو و عادت نظافت خانه

آیا نیمی از زمان نظافت را به پیدا کردن شوینده‌ها و وسایل شستشو می‌گذرانید؟ این یک عادت بد است که به راحتی می‌توانید کنار بگذارید.

تمام وسایل شستشو و نظافت که نیاز دارید را در یک قسمت از خانه جمع کنید و آنها را در دسترس قرار دهید. وسایل شستشوی سرویس بهداشتی را می‌توانید در یک کیسه پلاستیکی بریزید و زیر سینک جاسازی کنید. اگر دو حمام دارید برای هر یک یک کیسه جداگانه از وسایل شستشو تعبیه کنید.

وسایل گردگیری و تمیز کردن اثاث خانه را برای دسترسی سریعتر دم دست بگذارید. وسایل شستشوی لباس نیز باید در کنار ماشین لباسشویی قرار گیرند.

تلنبار کردن غذاها در یخچال

غذا در یخچال و نظافت خانه

اگر می‌دانید که اعضای خانواده شما از غذای مانده متنفر هستند، پس چرا آنها را در یخچال جمع می‌کنید؟ اگر از غذایی استفاده نمی کنید، آن را دور بریزید. نگهداری غذاهای از قبل مانده به رشد قارچ و باکتری‌ها کمک می‌کند، که همین سبب می‌شود کار تمیز کردن یخچال سختتر شده و مجبور باشید زود به زود یخچال را تمیز کنید (غذاهایی که نباید در یخچال نگه دارید).

مرتب نکردن تخت خواب

نظافت خانه و تخت خواب

حتی اگر همه قسمت‌های اتاق خواب شما تمیز و مرتب باشد، به هم ریخته بودن تخت خواب، اتاق را نامرتب نشان می‌دهد. هر روز صبح اتاق و تخت خواب خود را مرتب کنید. برای آسانتر شدن این کار، روتختی را انتخاب کنید که جمع و پهن کردن آن راحت باشد. مرتب کردن تختی با روتختی و بالش‌های ساده راحتتر از تختی با چند بالش و روتختی‌های شلوغ است (نحوه صحیح شستن انواع روتختی).

نخواندن دستورالعمل

ممکن است گاهی از یک شوینده استفاده کنید اما نتیجه مطلوبی به دست نیاورید، شاید دلیل آن است که دستورالعمل آن را به خوبی مطالعه نکرده‌اید.

بسیاری از شوینده‌ها را نباید به سرعت آب کشید و باید به آن زمان داد تا کمی روی آلودگی باقی مانده تا اثر آن را از بین ببرد، بدین صورت به راحتی می‌توان آن را آب کشید و لکه را پاک کرد. ۳۰ ثانیه برای خواندن دستورالعمل زمان بگذارید تا از صرف ۳۰ دقیقه زمان برای تمیز کردن اضافی، جلوگیری کنید.

استفاده از شوینده‌های قوی

مواد شوینده قوی و نظافت خانه

همانطور که استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند مضر باشد، استفاده از شوینده‌های قوی نیز اشتباه است. از آنجا که این مواد مضر هستند باید از دسترس اعضای خانواده و کودکان دور نگه داشته شود.

یک نمونه آن وایتکس یا سفیدکننده است. گرچه ضدعفونی‌کننده خوبی است اما برای از بین بردن آلودگی و جرم‌ها گزینه مناسبی نیست و بخار آن می‌تواند سمی باشد. از شوینده و تمیزکننده‌های ملایم استفاده کنید.

گردگیری کردن به عنوان آخرین مرحله نظافت

گردگیری و عادت های نظافت خانه

قبل از جارو کشیدن، گردگیری کنید. اتاق باید از بالا به پایین گردگیری شود تا باقیمانده آنها روی زمین با جارو تمیز شود. همانطور که گفتیم نمی‌توان یک دستمال ضدعفونی‌کننده را برای کل سرویس بهداشتی استفاده کنیم، همین مورد برای وسیله گردگیری نیز صادق است. برای گردگیری هر قسمت، ابتدا باید گردگیر را تمیز کنید. در غیر این صورت اتاق تمیز نخواهد شد تنها گردها از یک قسمت اتاق به قسمت دیگر منتقل خواهد شد (توصیه‌های مهم درباره گردگیری).

تکمیل نکردن نظافت

اتو زدن و نظافت خانه

سعی کنید کار نظافت را وقتی شروع می‌کنید، به پایان برسانید و نیمه رها نکنید. وقتی میز اتو را وسط خانه می‌آورید، میانه کار آن را به خاطر گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی رها نکنید.

اگر فقط ۱۵ دقیقه برای تمیزکاری وقت دارید، ابتدا خانه را جمع و جور کنید و هر چیزی را در جای مناسب خود قرار دهید. اگر کار دیگری برایتان پیش آمد، می‌توانید بعدا بازگشته و تمیزکاری را بهتر انجام دهید.

ادامه دادن نظافت تا جایی که شما را خسته کند

خسته شدن از نظافت خانه

یکی از بدترین عادت‌ها این است که کار تمیزکاری را تا جایی ادامه دهید تا شما را خسته کند. اگر شما و اعضای خانواده هر روز کمی تمیزکاری انجام دهید، مانند پر و خالی کردن ماشین لباسشویی، جارو کشیدن یک یا دو اتاق، دیگر تمیز کردن کل خانه خسته‌کننده نخواهد شد.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. لاله می گوید

    عالیییییییی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.