ترفندهای دکوراسیون محیط کار برای بالا بردن بازدهی

مواردی که باید در اتاق کار رعایت کنید

محیط کار بر کیفیت کار، تمرکز و خلاقیت شما تاثیرگذار است. به همین خاطر دکوراسیون اتاق کار شما چه در خانه کار بکنید و چه در یک شرکت بزرگ، از اهمیت بالایی برخوردار است. این نه تنها بر فنگ شویی بلکه بر نتیجه و بازدهی کار شما موثر است. بر اساس مطالعات انجام شده بر محیط های کاری و بازدهی کاری، مهمترین عامل تعیین کننده توانمندی کارکنان، محیط فیزیکی است. گفته می شود محیط کاری که خوب طراحی و دیزاین شده باشد، ۲۰ درصد می تواند بازدهی را افزایش دهد. با این حال، به رغم نتایج این تحقیقات و آمارهای به دست آمده، نیمی از کارفرمایانی که با آنها مصاحبه شده است تلاشی برای طراحی بهتر محیط کاری انجام نمی دهند.

برای بالا بردن خلاقیت و بازدهی چه باید کرد؟ چه چیزی موجب می شود حین کار تمرکز لازم را نداشته باشید؟ این ۱۵ ترفند را مطالعه کنید و سعی کنید در محیط کاری خود اعمال کنید. کمی تغییر می تواند در تولید و بازدهی تاثیرات زیادی داشته باشد.

نور و روشنایی

محیط کار و نور
فضاهای تاریک موجب احساس افسردگی می شوند.

روشنایی یکی از مهمترین فاکتورها در بالا بردن دقت و تمرکز است اما اکثرا نادیده گرفته می شود و چندان توجهی به آن نمی شود. نور بد موجب چشم درد، سردرد، احساس خستگی و زودرنجی می شود. فضاهای تاریک موجب احساس افسردگی می شوند.

اگر در شرکت کار می کنید:

احتمالا هیچ کنترلی بر نور سراسری شرکت ندارید اما در صورت لزوم برای خودتان منبع نور مجزا تهیه کنید. می توانید از لامپ و چراغ مطالعه استفاده کنید.

اگر در خانه کار می کنید:

در و پنجره ها را باز کنید و بگذارید نور طبیعی وارد اتاق شود. شب ها یا زمان هایی که هوا ابری است در جای جای خانه از لامپ استفاده کنید.

میز و صندلی

محیط کار و میز و صندلی
مهم است صندلی شما متناسب با فرم بدن شما باشد

اگر میز کار شما مناسب نباشد و تنظیم نشده باشد مجبورید برای تمرکز بیشتر روی کار مدام جابه جا شوید و بدن را بکشید. امروزه در محیط های کاری بیشتر ما مجبوریم تمام مدت پشت میز بنشینیم، در نتیجه مهم است صندلی شما متناسب با فرم بدن شما باشد. سعی کنید این ملاحظات را رعایت کنید:

  • چشم ها باید ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر از صفحه کامپیوتر فاصله داشته باشد. بالای مانیتور باید پایینتر یا هم سطح چشمان شما باشد.
  • یک پا روی پای دیگر باشد یا روی زمین آزاد و راحت باشد.
  • اگر کمی صندلی خوابیده باشد بهتر است تا فشار بر روی ستون فقرات و درد کمر کمتر شود.

اگر در شرکت کار می کنید:

درخواست یک صندلی قابل تنظیم بکنید. در صورت نیاز، یک بالش برای پشت کمر بگذارید. برخی شرکت ها یک پایه برای مانیتور قرار می دهند تا ارتفاع صفحه مانیتور قابل تنظیم شود (همچنین برای کیبورد تا دست و مچ ها در پوزیشن راحت قرار بگیرند).

اگر در خانه کار می کنید:

یک صندلی راحت تهیه کنید یا حداقل برای راحتی بیشتر صندلی چند بالش قرار دهید. اگر میز بسیار بلندی دارید، بالش های صندلی را اضافه کنید. اگر ارتفاع میز کم است، از مغازه لوازم جانبی فروشی یک زیرپایه ای برای بالا بردن ارتفاع میز خریداری کنید و از چند کتاب برای بالاتر بردن ارتفاع مانیتور استفاده کنید.

شلوغی و به هم ریختگی

محیط کار و اتاق کار شلوغ
سعی کنید محدوده اطراف خود را تمیز نگه دارید

حق با مادرتان است باید همیشه اتاق تمیز باشد. گرچه شلوغی اتاق به خلاقیت ذهن کمک می کند، اما لزوما برای تمرکز و بازدهی کار خوب نیست.

اگر در شرکت کار می کنید:

گرچه نمی توانید کنترلی بر تمیزی کل محل کار داشته باشید اما سعی کنید محدوده اطراف خود را تمیز نگه دارید. هر روز صبح و یا عصر ۱۰ دقیقه وقت برای دورریختن زباله ها، مرتب کردن فایل ها، جمع و جور کردن و کنار گذاشتن وسایلی که فعلا به آنها نیازی ندارید، اختصاص دهید.

اگر در خانه کار می کنید:

اگر در خانه کار می کنید کل فضای خانه یا آپارتمان می تواند حواس شما را پرت کند. اگر می توانید یک نفر را استخدام کنید تا همیشه خانه را تمیز نگه دارد. در غیر این صورت زمان هایی را در روز به تمیز و مرتب کردن خانه اختصاص دهید. خود را ملزم کنید در ساعات مشخصی از روز کارهای خانه را انجام دهید. روزانه ۱۰ دقیقه زمان بگذارید تا محیط کاری خود را تمیز و مرتب سازید.

رنگ اتاق

محیط کار و اتاق کار بنفش
انتخاب رنگ مناسب برای محیط کار، در بازدهی کاری بسیار موثر است

رنگ های اطراف ما بر احوال و احساس ما و عملکرد مغزمان تاثیرگذارند. رنگ ها واکنش فیزیکی و روانی انسان را برمی انگیزند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب برای محیط کار، در بازدهی کاری بسیار موثر است. برای مثال گفته می شود رنگ آبی کارایی را بالا می برد اما به خاطر داشته باشید استفاده بیش از حد از هر چیزی از جمله رنگ خسته کننده می شود.

اگر در شرکت کار می کنید:

از خانه وسایلی که رنگ آنها به شما انرژی می دهد و موجب تمرکزتان می شود، به محل کار ببرید. می توانید از کارت پستال ها، برش جلد مجلات و حتی قطعات و بلوک های رنگی استفاده کنید.

اگر در خانه کار می کنید:

اگر در خانه کار می کنید، کنترل بیشتری بر رنگ آمیزی اطراف خود دارید. مانند رنگ کردن دیوار، اضافه کردن وسایل رنگی به میز کار، آویزان کردن قاب عکس هایی که رنگ های خاصی دارند.

دمای اتاق

محیط کار و گرما
سعی کنید جای گرمتر و مرطوب تر را انتخاب کنید

اکثر ادارات دمای اتاق را بین ۶۵ تا ۶۸ درجه فارنهایت نگه می دارند اما این برای تولید و کارایی خوب نیست. اتاق های گرمتر بازدهی افراد را بالا می برند.

اگر در شرکت کار می کنید:

اگر تنظیم دمای اتاق به دست فرد دیگری است، سعی کنید جای گرمتر و مرطوب تر را انتخاب کنید.

اگر در خانه کار می کنید:

بسته به فصل، پنجره ها را باز کنید یا از هیتر و وسایل گرمایشی استفاده کنید تا احساس گرما و راحتی بیشتری بکنید. در زمستان ژاکت بپوشید یا یک هیتر کنار پای خود قرار دهید.

عطر و بوی اتاق

میز کار و محیط کار
از عطرهایی که به تمرکز حواس و کارایی بهتر کمک می کند در محیط کاری استفاده کنید

همان تاثیری که رنگ اتاق دارد، بو و عطر نیز بر احساس، تفکر و کارایی تاثیرگذار است. از عطرهایی که به تمرکز حواس و کارایی بهتر کمک می کند در محیط کاری استفاده کنید.

برای تمرکز بیشتر از این عطرها استفاده کنید:

  • عطر کاج: بالا بردن هشیاری
  • عطر دارچین: بالا بردن تمرکز
  • عطر لاوندر: کمک به احساس آرامش در طول یک روز کاری پر استرس
  • عطر قرص نعناع: بهتر کردن خلق و خو
  • عطر مرکبات: بیدار نگه داشتن و بهتر کردن حالات روحی

اگر در شرکت کار می کنید:

اغلب افراد اجازه ندارند در محل کار عطر و اسانس استفاده کنند اما این کار را زیرکانه انجام دهید. عطر و اسانس را در کشو یا کیف خود نگه دارید تا در مواقع نیاز آن را در دستان خود و یا روی یک تکه پنبه بریزید.

اگر در خانه کار می کنید:

از شمع، بخور و اسانس های معطر استفاده کنید. یا می توانید ادویه و سبزیجات را در آشپزخانه بجوشانید تا عطر و بوی گرم آن خانه را پر کند.

صدا

محیط کار و شلوغی
صداهای اطراف شما بر توانایی شما در انجام وظایف تاثیرگذار است

میزان سر و صدا در محل کار بستگی دارد به تعداد افرادی که با آنها کار می کنید، طراحی دفتر کار و فرهنگ شرکت. اما اشتباه نکنید، صداهای اطراف شما بر توانایی شما در انجام وظایف تاثیرگذار است. این صداها نه تنها می توانند حواستان پرت کنند بلکه می توانند سطح استرس را بالا ببرند که توانایی شما را در حفظ بهره وری و کارایی پایین می آورد.

اگر در شرکت کار می کنید:

برای جلوگیری از انتقال صدا از هدفون استفاده کنید یا موزیک هایی که به تمرکزتان کمک می کنند، گوش دهید. اگر نیاز به تمرکز بیشتری دارید محل هایی را که ساکت تر است برای کار انتخاب کنید.

اگر در خانه کار می کنید:

گاهی سکوت مطلق خود موجب حواس پرتی می شود. گفته می شود صداهایی از جنس صداهای کافی شاپ به تمرکز کمک می کند.

کیفیت هوا

محیط کار و گلدان
گیاهان در فیلتر کردن هوا و فراهم کردن اکسیژن خالص و تمیز بسیار تاثیرگذارند.

کیفیت هوا به شدت بر توانایی تمرکز و فکر کردن تاثیرگذار است. برآورد شده است که هزینه سالانه کیفیت بد هوا در محیط کاری ۱۵ میلیارد دلار برای کارفرمایان است؛ به جهت تاثیری که بر ضعف و بیماری کارمندان دارد. پس این موضوع جدی است.

اگر در شرکت کار می کنید:

با کارفرما در خصوص نصب فیلتر هوا صحبت کنید. حداقل یک بار در روز فیلتر هوا را روشن کنید تا هوای تازه و تمیز از در و پنجره وارد شود. اگر این کار امکان پذیر نبود، از فیلتر هوای شخصی برای روی میزکار یا نزدیک خودتان استفاده کنید. یا گل و گیاه خریداری کنید (برخی شرکت ها به تعداد زیاد خریداری می کنند). گیاهان در فیلتر کردن هوا و فراهم کردن اکسیژن خالص و تمیز بسیار تاثیرگذارند.

اگر در خانه کار می کنید:

در و پنجره ها را باز کرده و بگذارید هوای تازه وارد خانه شود. از فیلتر هوا در خانه استفاده کنید و گل و گیاه در اتاق قرار دهید.

فضاهای مختلف

محیط کار و اتاق های کار
خود را در محیط های مختلف با کیفیت های مختلف قرار دهید.

اگر برایتان مقدور است، بیش از یک محیط کاری برای خود داشته باشید. خود را در محیط های مختلف با کیفیت های مختلف قرار دهید. این تنوع به کارایی مغز شما کمک می کند و تمرکزتان را بالا می برد.

اگر در شرکت کار می کنید:

اکثر ادارات محیط های مختلفی برای کار ارائه می دهند: فضای شخصی خودتان، لابی ها، اتاق استراحت، اتاق کنفرانس، آشپزخانه و غذاخوری و اگر خوش شانس باشید حتی سالن استراحت. از همه این فضاها برای ایجاد تنوع در کار روتین خود استفاده کنید. مطمئن شوید که سرپرست شما از این موضوع آگاهی دارد و می داند نه برای تنبلی و فرار از کار بلکه برای بیشتر کار کردن به این فضاها می روید.

اگر در خانه کار می کنید:

اگر پشت میز کار می کنید، یک صندلی یا کاناپه راحت در اتاق قرار دهید. اگر نمی توانید تغییری در اتاق ایجاد کنید یا اتاق بسیار کوچک است، به ایده های دیگری که به فضای کارتان تنوع می بخشد فکر کنید. عکس های روی دیوار را هر دو روز یکبار جابه جا کنید، پشت قسمت دیگری از میز بنشینید، لامپ یا چندین لامپ رنگی کار بگذارید یا به کافه، پارک یا کتابخانه بروید و کارتان را انجام دهید.

همکاران و دور و بری ها

همکاران و محیط کار
از کارفرمای خود بخواهید در صورت امکان گروه های کارمندان را یک بار در روز یا هفته در سالن کنفرانس دور هم جمع کند

اکثر کارفرمایان کارمندان را بر اساس یک کار خاص یا تقسیم بندی های مشخصی از هم جدا می کنند. درحالی که تحقیقات نشان می دهد افرادی خلاق تر و مولدترند که در کنار همکارانی می نشینند که اهداف و ارباب رجوع مشابهی دارند. در این صورت نه تنها می توانند سریعتر پاسخ و راه حل دریافت کنند بلکه مستقیما با ارباب رجوع در ارتباطند. بدین صورت مولدتر و فعال تر خواهند بود.

اگر در شرکت کار می کنید:

از کارفرمای خود بخواهید در صورت امکان گروه های کارمندان را یک بار در روز یا هفته در سالن کنفرانس دور هم جمع کند. بازخورد کارمندان را دریافت کنید و نتایج را به کارفرما نشان دهید. اگر شرکت نمی تواند این کار را به طور دائمی انجام دهد اما شاید اجازه دهند دو بار در هفته در مواقعی که سالن کنفرانس خالی است با هم و در کنار هم کار کنید.

اگر در خانه کار می کنید:

در این حالت کمی پیجیده است زیرا وقتی در خانه کار می کنید هیچ همکاری ندارید. اما می توانید به صورت دیجیتالی چنین محیطی را ایجاد کنید. در اسکایپ یک گروه بسازید و همکاران را در آن عضو کنید. می توانید صبح ها یا مواقعی که کار ندارید به پیام ها و سوالات پاسخ دهید، راه حل پیدا کنید و با هم شوخی کنید که به خلاقیت بسیار کمک می کند.

بایگانی ایده ها

محیط کار و کاغذ و خودکار
هر بار جرقه ای به ذهنتان رسید روی آن یادداشت کنید

مواقعی که ایده بزرگی به ذهنتان خطور می کند، ناگهان می بینید ۲۰ صفحه تحقیق و جستجوی گوگل حول آن موضوع دور خود جمع کرده اید. یک ایده باید شما را برای کار تشویق کند و به شما انگیزه بدهد و نه اینکه کار بیشتری به شما تحمیل کند. ایده های خود را در جایی کنار میز کارتان بایگانی کنید تا هر زمان خواستید به آن مراجعه کنید.

در خانه و در شرکت:

یک کلاسور، تخته وایتبرد، تخته سیاه کنار میزکارتان قرار دهید تا هر بار جرقه ای به ذهنتان رسید روی آن یادداشت کنید. ایده را با تمام جزئیاتی که به ذهنتان می رسد یادداشت کنید و سپس به کار خودتان برگردید. سپس در پایان روز و یا مواقعی که کاری ندارید، ایده ها را جمع آوری و بازبینی کنید. کمی زمان بگذارید تا ببینید آیا این ایده ها ارزش دنبال کردن دارند (راهنمای اجرایی کردن ایده ها ) و یا بهتر است کنار گذاشته شوند.

تغذیه

میوه و محیط کار
هنگام خرید تنقلات بیشتر میوه و آجیل و تغذیه سالم تهیه کنید.

مغز ما برای ادامه کار خود به غذا نیاز دارد به خصوص مواقعی که به مدت زیاد رانندگی کرده ایم یا تمرکز زیادی داشته ایم. باید پیش از آنکه مغز شما خاموش شود غذا به بدن برسانید.

اگر در شرکت کار می کنید:

برای یک روز یا یک هفته خود اسنک درست کنید یا از غذاهای آماده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید هله هوله ها تاثیر منفی در کارایی شما دارند پس هنگام خرید تنقلات بیشتر میوه و آجیل و تغذیه سالم تهیه کنید. احتمالا شرکت قهوه، چای، آب می دهد پس از این بابت نگرانی ندارید.

اگر در خانه کار می کنید:

اگر در خانه کار می کنید، خوردن خودش می تواند عامل حواس پرتی شود. سعی کنید تعداد دفعاتی که در طول روز به آشپزخانه می روید را کم کنید. به همین خاطر سعی کنید تنقلاتی که زود و سریع آماده می شوند درست کرده و بسته بندی کنید و در کنار خود قرار دهید. یک بطری آب نیز کنار خود بگذارید. می توانید یک کتری یا فلاسک با چای کیسه ای و قهوه روی میز کارتان بگذارید تا لازم نباشد برای تهیه آنها زمان هایی از روز را دور خانه بچرخید و زمان را تلف کنید.

طبیعت

محیط کار و گیاهان سبز
طبیعت بر عملکرد فیزیکی و روانی ما تاثیرگذار است

ما از طبیعت خلقت یافته ایم پس طبیعت بر ما بسیار تاثیرگذار است. طبیعت بر عملکرد فیزیکی و روانی ما تاثیرگذار است و عملکرد فیزیکی و روانی نیز بر تولید و کارایی ما موثر است.

اگر در شرکت کار می کنید:

اگر در نزدیکی خود پنجره ندارید، عکسی از طبیعت کارتان بگذارید. عکسی از طبیعت یا عناصر طبیعی در صفحه دسکتاپ کامپیوتر خود بگذارید. در زمان نهار یا مابین کار بیرون بروید و کمی قدم بزنید. چند دقیقه قدم زدن در هوای تازه و زیر تابش آفتاب حال را خوب می کند. حتما روی میز کار خود گلدان قرار دهید.

اگر در خانه کار می کنید:

بگذارید پنجره ها باز باشد و هوا داخل خانه بیاید. اگر نمی توانید از پنجره طبیعت بیرون را ببینید، عکس طبیعت را در اسکرین سیور یا دسکتاپ کامپیوتر بگذارید. بیرون بروید و قدم بزنید یا فقط بایستید. گل و گیاهان زنده در محیط کار خود بگذارید. تحقیقات نشان داده است گل و گیاه زنده  کارایی و احساس شادی را افزایش می دهد و استرس را کم می کند.

وسایل دیجیتال

کیبورد و محیط کار
مطمئن شوید کامپیوتر شما نرم افزارهای لازم را برای ارتقای سیستم دارد

اکثر ما امروزه با لپ تاپ و وسایل دیجیتالی کار می کنیم. مطمئن شوید کامپیوتر شما نرم افزارهای لازم را برای ارتقای سیستم دارد تا خروجی کار کیفیت بهتری داشته باشد. از نرم افزارهایی که دقت بالایی دارند استفاده کنید.

منبع lifehack.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حسین جلالی می گوید

    ممنون خیلی خوب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.