چگونه با همسر دروغگو رفتار کنیم؟

اعتماد را با دروغ گفتن نشکنید

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که نتوان به نزدیک‌ترین فرد در زندگی یعنی همسر، اطمینان کرد.  مسلما زندگی کردن با یک همسر دروغگو اصلا خوشایند نیست.  ممکن است شما بارهای اول که دروغ می‌گوید چندان عکس‌العمل خاصی نشان ندهید اما بعد از مدتی، کم‌کم نسبت به او بی‌اعتماد می‌شوید یا گاهی با او به تندی و با عصبانیت برخورد کنید.  بسیاری از زنان نمی‌توانند متوجه شوند چرا همسرشان به آن‌ها دروغ می‌گوید درحالی‌که آن‌ها با او با صداقت و درستی تمام رفتار می‌کنند و تمام زندگی‌شان را وقف او کرده‌اند. آن‌ها انتظار دارند که همسرشان فرد قابل اعتماد زندگی‌شان باشد.  اعتماد، شکننده است و به آسانی شکسته می‌شود. اگر همسر‌تان دائما به شما دروغ می‌گوید، مطمئنا نسبت به او بی‌اعتماد هستید. ضروری است راه‌حلی برای آن بیابید تا رابطه‌تان حفظ شود. در این مقاله قصد داریم ببینیم که با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم.

دروغ گفتن یاد گرفتنی است

چگونگی شرایط و موقعیت در سال‌های کودکی می‌تواند روی رفتار ما در کل زندگی تاثیر بگذارد.  ما تمایل داریم تا حدی همانند دیگران رفتار کنیم و وقتی در خانواده‌ای دروغ پذیرفته شده‌باشد و حتی در بعضی موارد، پنهان کردن واقعیت با تشویق همراه شود، کودکان آن خانواده یاد می‌گیرند که دروغ خیلی هم کار بدی نیست یا حتی می‌تواند عملی پذیرفته شده باشد. حتی ممکن است بعضی‌ها در طول زندگی این تجربه را به‌دست بیاورند که دروغ راهی برای بقا و صیانت از نفس است.  مثلا گاهی بعضی از افراد برای پیدا کردن شغل یا حفظ آن مجبور می‌شوند حقیقت را به‌گونه‌ای مبهم یا آمیخته با دروغ بیان کنند و تا جایی که می‌توانند با لغات بازی کنند. بسیار از افراد مجبورند برای بالا بردن حقوق‌شان‌ پنهان‌کاری کنند و تا حد زیادی از لغات نادرست یا مبهم استفاده کنند.  اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم دنیای ما خیلی هم زیبا نیست و دروغ در واقع تبدیل شده ‌است به جزئی از کار و زندگی و گذشته ما.

شما همسرتان را دروغگو می کنید

نمی‌توان گفت که یک شوهر دروغگو نسبت به احساسات همسرش بی‌اعتناست.  در حقیقت ممکن است او به دلیل بعضی از رفتارهای همسرش تبدیل به یک فرد دروغگو شده. ممکن است برای یک مرد چند‌بار پیش بیاید که به خاطر گفتن یک جمله و کلمه یا به خاطر گفتن جایی که رفته یا به خاطر ملاقاتی که داشته مورد مواخذه قرار گرفته وکار به دعوا کشیده است. گاهی ممکن است وقتی مردی بعداز بیرون رفتن ـ با چند تا از دوستانش برای یک یا ۲ ساعت ـ به خانه برگشته از طرف همسرش بسیارسرزنش شده است و زن گفته که چقدر از دوستان او بدش می‌آید. ابراز عقیده‌ای صادقانه و ساده درباره خانواده زن یا یکی از ایرادهای او می‌تواند باعث دعوا و گریه و گفتن کلمات تلخ شود و چند ساعت وقت ۲ طرف را بگیرد و. . . در همین حالت‌هاست که دروغ گفتن برای مردان تبدیل می‌شود به راهی برای حفظ شخصیت، ایجاد آرامش و دوستی در خانواده. مرد می‌تواند اینگونه با خود فکر کند که من ترجیح می‌دهم، درباره کارهایم دروغ بگویم تا آنکه بخواهم کاری را که دوست دارم کنار بگذارم در همین حالت‌هاست که زن می‌تواند شوهرش را تبدیل به فردی دروغگو کند.

به حس درونی‌تان اعتماد کنید

غرایز ما همان چیزی است که باید بیشترین اعتماد را به آن داشته باشیم. در موقعیت‌های مختلف، نیاز داریم که به احساس درونی‌مان نسبت به وقایع پیرامون‌ اعتماد کنیم. اگر شما حس می‌کنید که موردی هست که به نظر شما نادرست و غیر معمول است، این را به عنوان اولین نشانه در نظر بگیرید. شاید هنوز عادت نکرده‌اید به احساس درونی‌تان نسبت به وقایع پیرامون‌تان اعتماد کنید، اما به زودی این مهارت را کسب خواهید کرد. از احساس درونی‌تان غفلت نکنید. هیچ چیز به‌اندازه‌ی این حس نمی‌تواند به شما کمک‌ کند. ممکن است همسر شما مهارت‌ بالایی در پنهان‌کاری داشته‌ باشد؛ ممکن است لبخندهای او ساختگی باشد یا سعی کند بحثی که پیش کشیده‌اید را عوض کند تا به عمق دروغی که درباره‌ی آن موضوع به شما گفته است، پی نبرید. از این نشانه‌ها و احساس درونی‌تان نباید غفلت کنید.

زمان‌هایی را که همسرتان دروغ می‌گوید، شناسایی کنید

برای اینکه بدانید چطور با همسرِ دروغگو رفتار کنید، مجبورید بدانید آنها به‌دنبال چه چیزی هستند. باید این مهارت را داشته باشید تا به‌طور نامحسوس بفهمید همسرتان درمورد چه موضوعی، در حال فریب‌دادن شماست که این مهارت باعث می‌شود متوجه شوید، آنچه پنهان می‌کند، چقدر جدی است. شما عادت‌های رفتاری او را در مواجهه با خودتان می‌شناسید؛ بنابراین زمانی که در حال دروغ‌گفتن است، ممکن است، علائم اضطراب‌ را در رفتارش مشاهده کنید. بررسی زبان بدن‌، به شما این کمک را می‌کند تا بفهمید آیا حقیقتی را از شما پنهان می‌کند یا نه. شما می‌توانید او را با پرسیدن سؤالی امتحان کنید: از همسرتان سؤال ساده‌ای بپرسید، سؤالی که شک ندارید همسرتان راستش را خواهد گفت و بلافاصله سؤالی درباره‌ی آن موضوعی بپرسید که فکر می‌کنید همسرتان به شما دروغ می‌گوید. اگر حدس شما درست باشد، نشانه‌های اضطراب در ظاهر همسرتان بروز می‌کند. ارتباط چشمی با همسرتان هم می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

بعضی‌دروغ ها را می‌شود زیر سبیلی رد کرد

اگر همسر شما تا به حال بیش از چندبار به شما گفته ‌باشد برای ورزش به باشگاه می‌رود ولی در واقع به جای رفتن به باشگاه به خانه یکی از دوستانش برود، این امر ممکن است شما را کمی ناراحت کند اما احتمالا مشکل خیلی بزرگی در زندگی ایجاد نمی‌کند. زن و شوهرها باید قبول کنند گاهی دروغ گفتن یک نفر و انعطاف پذیری طرف دیگر درباره آن دروغ می‌تواند تنش کمتری در زندگی آن‌ها ایجاد کند و در نتیجه خانه آن‌ها آرامش بیشتری داشته ‌باشد. البته گاهی نیز این دروغ‌ها می‌تواند آنقدر بزرگ باشد که یکی از طرفین طاقت تحمل آن‌ها را از دست بدهد. در بعضی موارد دروغ گفتن می‌تواند تبدیل به یک مشکل کاملا پیچیده شود و طرفین را کاملا درگیرخود کند، بعضی از افراد وقتی دروغ می‌شنوند احساس می‌کنند دیگر نمی‌توانند با آن دروغ کنار بیایند و اعتماد آن‌ها کاملا از بین می‌رود.  اگر شما نیز جزو چنین افرادی هستید باید به‌دنبال یک راه‌حل برای دروغگویی باشید.  اینگونه راه‌حل‌ها به شما یاد می‌دهند که بهترین رفتار و ابراز احساسات در این موارد باید چگونه باشد.

بیشتر زیر زبانش را بکشید

وقتی شما دغدغه‌ای برای چگونگی رفتار با همسر‌ دروغ‌گویتان دارید، تحقیقات شما نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم، از افراد آگاه یا درگیر با موضوعی که همسرتان آن را پنهان می‌کند، کمک بگیرید. اگر توضیحی که این افراد به شما می‌دهند، شباهتی با گفته‌های همسرتان نداشته‌باشد، این احتمال وجود دارد که همسرتان به شما دروغ می‌گوید. این مرحله اهمیت زیادی دارد، زیرا شما از نشانه‌های عمومی‌ای که در بین افراد دروغگو مشاهده می‌شود، فاصله می‌گیرید و یک موقعیت خاص را بررسی می‌کنید. به یاد داشته باشید همه‌ی دورغگوها متفاوت عمل می‌کنند؛ بنابراین طرز برخورد با هریک از آنها متفاوت است.

با همسرتان درباره‌ی موضوعی که به شما دروغ گفته‌است، به‌طور خصوصی صحبت کنید

برخورد بد با همسرتان، آن هم جلوی دیگران خوشایند نیست. کمی تأمل کنید! چه خواهد شد اگر متوجه شوید که احساس درونی‌تان اشتباه بوده‌؟ چه اتفاق‌های بدی خواهد افتاد، اگر همسرتان به شما دروغ نگفته‌باشد؟ تصور کنید اگر اتهامی که به همسرتان نسبت داده‌اید، نادرست باشد چه ضربه‌ی روحی‌ای به او وارد می‌کنید؛ بنابراین سعی کنید درباره‌ی آنچه ذهن‌تان را درگیر کرده‌ است، به‌طور خصوصی با او صحبت کنید. با همسرتان درباره‌ی موضوعی که فکر می‌کنید دروغ گفته‌است، با طمأنینه صحبت کنید و به او نشان بدهید تمایل دارید درباره‌ی مسائل، به صورت منطقی با او حرف بزنید. حواس‌تان باشد از لحن اتهام‌آمیز استفاده نکنید و او را دروغگو خطاب نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که در مواجهه با همسرتان، هدف‌تان این است که بدانید او دروغ گفته است یا نه. بنابراین او را پیش از محاکمه، مجازات نکنید. در بیشتر مواقع شاهد هستیم که وقتی طرف مقابل می‌فهمد که دست‌اش رو شده است، احساس شرمندگی می‌کند و عذرخواهی می‌کند و این تمام آن چیزی است که ما می‌خواهیم، مگر این چنین نیست؟

به همسرتان مهلت بدهید تا دلیل دروغ‌گفتن خود را بگوید

این مرحله به‌دنبال مرحله‌ی قبل است. حتما به همسرتان اجازه بدهید که درباره‌ی دلیل دروغی که به شما گفته، توضیح دهد. درعین حال باید حواس‌تان به نشانه‌های دروغگویی باشد چرا که ممکن است او برای تبرئه‌کردن خودش، دوباره دروغ دیگری بگوید. در این حالت با یک دروغگوی حرفه‌ای روبه‌رو هستید. تا آخر به او گوش دهید. اگر همسرتان در آخر صحبت‌هایش از شما بابت دروغی که گفته‌است، عذرخواهی کرد، عذرش را بپذیرید و بیش از حد با هم مجادله نکنید. حالا نوبت شماست که او را ببخشید یا این کارش را فراموش کنید! اما حواس‌تان باشد. به این توصیه گوش کنید! قبل از بخشش همسرتان، حتما با او اتمام‌حجت کنید که دوست ندارید بار دیگر شاهد دروغگویی‌اش باشید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.