اشتباهات رایج در پخت پاستا

با زمان و نحوه درست پخت پاستا آشنا شوید

پختن پاستا فقط جوش آوردن آب و ریختن پاستا در آن نیست. ممکن است در پخت پاستا مرتکب اشتباهاتی شوید که آن را خراب کند.

انتخاب شکل نامناسب

پاستا در شکل‌های مختلف ساخته می‌شود و تقریبا هر یک از اشکال آن برای هدفی خاص استفاده می‌شود و همیشه نمی‌توان آنها را به جای هم استفاده کرد. به طور کلی اشکال پاستا عبارتند از: لوله‌ای بزرگ (پنه یا ریگاتونی)، لوله‌ای y شکل (آرنجی یا صدفی)، پیچی (روتینی، ژملی)، رشته‌های باریک (اسپاگتی)، رشته‌های پهن‌تر(فتوچینی، پاپردل). پاستاهایی که از یک خانواده هستند را می‌توانید با هم استفاده کنید.

اشتباه در زمان پخت

زمان پختی که بر روی بسته‌بندی پاستا نوشته می‌شود، در بعضی موارد ممکن است اشتباه باشد. البته زمان معمولا کمتر گفته می‌شود و این یعنی ممکن است پاستا خوب پخته نشود و کمتر پیش می‌آید که زمان بیشتری داده شود و پاستا زیادی بپزد. البته این اشتباه کارخانه نیست. فاکتورهای بسیاری در پخت پاستا تاثیرگذارند: میزان حرارتی که قابلمه در خود نگه می‌دارد، اینکه بعد از ریختن پاستا در قابلمه چه مدت طول می‌کشد تا آب به جوش بیاید، قدرت و حرارت اجاق گاز و … . حواستان باشد هر گاه زمان پخت پاستا به پایان رسید (زمان درج شده در بسته‌بندی)، یک یا دو تکه پاستا را از آب بیرون آورده و بچشید. بسته به اینکه چقدر پخته شده باشد، ممکن است در صورتی که تشخیص دهید هنوز خام است، لازم باشد ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه دیگر هم بجوشد. اما در این مدت باز هم بچشید. حواستان باشد که می‌توانید پاستا را بیشتر بپزید اما پاستای خمیر شده را دیگر نمی‌توانید به حالت اول برگردانید.

زیاد پختن پاستا

اگر دوباره قرار است پاستا را در فر بگذارید، پس در مرحله اول آن را زیاد نپزید و قبل از آنکه کامل پخته شود از روی گاز بردارید.

ریختن نمک کم در آب

این بزرگترین اشتباهی است که معمولا آشپزها در پخت پاستا انجام می‌دهند. وقتی پاستا در حال جوشیدن است، تنها موقعیتی است که می‌توانید پاستا را مزه‌دار کنید. بنابراین آبی که پاستا را در آن می‌جوشانید، باید خیلی خیلی شور باشد مانند آب دریا. مثلا برای ۴۵۰ گرم پاستایی که داخل قابلمه ۶-۷ لیتری ریخته‌اید، یک مشت پر نمک خوب است. نگران زیاد شدن نمک نباشید، بیشتر این میزان نمک در آبکشی بیرون ریخته می‌شود.

دور ریختن همه آب پاستا

وقتی خواستید پاستا را آبکش کنید، همه آب آن را دور نریزید. این چیز گرانبهایی است. احتمالا برای سس هایی که کمی خشک هستند مثل سس‌هایی که در آن از روغن زیتون استفاده شده یا خامه‌ای هستند، اضافه کردن مقداری از آب پاستا کمک می‌کند سس از حالت خشکی بیرون آمده و شکل نرم و روانی پیدا کند. آب آن کمک می‌کند سس به راحتی روی غذا بنشیند و نشاسته موجود در آن نیز کمک می‌کند رشته‌های پاستا به هم نچسبند.

منبع countryliving.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.