چگونه بفهمیم هک شده‌­ایم؟

در صورت هک شدن باید اقداماتی را انجام دهید تا از اطلاعات خود محافظت کنید

آیا تا به­ حال به این فکر کرده‌­اید که ممکن است گوشی و یا لپ‌­تاپ شما هک شده باشد؟ در صورت هک شدن باید اقداماتی را انجام دهید تا از اطلاعات خود محافظت کنید. کند شدن کامپیوتر و خطاهای پی ­در­ پی می‌­تواند نشانه‌­هایی از هک شدن باشد، حتی ممکن است روی صفحه اجتماعی شما نیز پیام‌­های عجیب ظاهر شود.

بنابراین در صورت هک شدن باید هر چه سریع‌تر اقدامات زیر را انجام دهید.

پس از هک شدن سیستم چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

بیایید با رایج‌­ترین مشکل امنیتی شروع کنیم: بدافزار یک نوع نرم‌­افزار است که به صورت مخفی روی لپ‌تاپ شما اجرا می­‌شود که برای اثرات منفی بر دستگاه طراحی شده است.

انواع متفاوتی از نرم‌­افزارهای مخرب وجود دارد. برخی از این نرم­‌افزارها برای سرقت اطلاعات و یا پرداخت هزینه‌­ای که نیاز به انجام نیست، ایجاد می­‌شود.

طبق بیانیه Kevin Haley سرپرست ساخت نرم‌­افزارهای ایمنی، اگر مجرم کار خود را به درستی انجام دهد، کاربر هیچ­‌گاه متوجه آلوده شدن سیستم نخواهد شد.

در صورت آلوده شدن سیستم به بدافزار، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دستگاه خود را از اینترنت جدا کنید. در صورت آلوده شدن سیستم و آنلاین بودن کاربر، صاحب بدافزار فرصت خوبی برای سرقت اطلاعات خواهد داشت.

نرم‌­افزار آنتی‌­ویروس از قبیل Symantec، McAfee، Bitdefender  می‌­تواند گزینه خوبی برای فرار از بدافزارها باشد.

در ادامه، آنتی­‌ویروس نصب شده سیستم را اسکن خواهد کرد. در صورت نداشتن آنتی ویروس، حتما آن را نصب کنید. به منظور دانلود و دسترسی به آخرین نسخه، به اینترنت وصل شوید و اسکن را اجرا کنید تا از نبود بدافزار مطمئن شوید.

در این مرحله از یک آنتی ویروس دیگر استفاده کنید تا مطمئن شوید دستگاه فاقد بدافزار است.

در صورتی که دستگاه شما آیفون و یا آیپد است و شامل سیستم عامل iOS  است، نیازی به نگرانی نیست چرا که اپل به کاربران خود اجازه نصب بدافزارها را نمی‌­دهد. اگر دستگاه شما اندروید است، مراحل ذکر شده در بالا را طی کنید.

بهترین ترفند برای مقابله با هک شدن، نصب و اجرای یک برنامه آنتی‌­ویروس بر روی گوشی و سیستم است. همه تولیدکنندگان، آنتی‌ویروس سازگار با سیستم عامل گوشی­‌های هوشمند ارائه می‌­دهند و چند نسخه آن رایگان نیز هست.

هک شدن و کدهای بدافزار

یک نوع بدافزار وجود دارد، که تنها راه خلاص شدن از آن پاک کردن حافظه کامل گوشی و یا کامپیوتر است که با عنوان Ransomware شناخته شده است.

Ransomware یک نوع از نرم‌­افزارهای مخرب است که دستگاه شما را به طور کامل قفل کرده و محتویات آن را رمزگذاری می­‌کند. تا زمانی که به سازنده آن هزینه پرداخت نکنید، رمز باز کردن سیستم و آزاد کردن فایل‌ها را نخواهد داد.

ممکن است برای حفظ اطلاعاتتان وسوسه شوید و این پول را پرداخت کنید، اما بهتر است بدانید که با پرداخت پول خطرات بیشتری را متحمل خواهید شد.

پس از هک شدن چه کار باید کرد؟

ممکن است کامپیوتر و گوشی شما هک نشده، اما دوستانتان گفته‌­اند که در شبکه­‌های اجتماعی با حساب کاربری شما پیام­‌های عجیب دریافت کرده‌­اند، در حالی که از محتویات آن بی­‌اطلاع هستید. در این صورت اکانت شما هک شده است.

ممکن است یک ایمیل دریافت کرده‌­اید و برای تأیید اکانت، روی لینک ارسالی کلیک کرده‌­اید که موجب دسترسی مجرمان به اطلاعات شخصی شده است.

در صورت امکان رمز عبور خود را تغییر دهید.

هک شدن و آنتی ویروس

اکنون که در حسابتان هستید، پیام‌های اخیر خود را ارسال کنید، مواردی را که عجیب به نظر می‌­رسند، حذف کنید و سپس مخاطبین خود را مطلع سازید.

اگر نمی­‌توانید به حساب کاربری دسترسی داشته باشید، از طریق لینک Forgot password اقدام کنید. با این‌کار به راحتی می‌توانید با پاسخ دادن به چند سوال که در هنگام ساخت حساب‌کاربری خود جواب داده بودید، اکانت خود را پس بگیرید.

در صورتی که پاسخ سؤالات را به خاطر نمی­‌آورید، امکان دسترسی به حساب کاربری را نخواهید داشت.

اطلاعات بانکی شما به سرقت رفته است

سرقت اطلاعات بانکی یکی از موارد استرس‌زا است که همه افراد از آن می‌­ترسند. پس بهتر است همین حالا اطلاعات بانکی خود را مورد بررسی قرار دهید و از عدم دسترسی مجرمان به اطلاعات بانکی مطمئن شوید.

نحوه محافظت از کامپیوتر و حساب کاربری

مراحل لازم برای حفظ اطلاعات کامپیوتر، گوشی، ایمیل و حساب­‌های اجتماعی و بانکی بسیار شبیه به هم هستند. مهمترین کاری که می‌­توانید انجام دهید، این است که رمز عبور خود را با استفاده از کاراکترها تغییر دهید و از رمزهایی که حدس آنها آسان است، بپرهیزید.

در مرحله‌ی بعدی برای هر حساب و هر دستگاهی، پسورد متفاوت انتخاب کنید. زیرا اگر کسی قصد هک حساب‌ها و سیستم‌تان را داشته باشد، به طور واحد نمی‌تواند پسوردهای مختلف را حدس بزند. اگر به خاطر سپردن تمامی پسوردها برایتان دشوار است، می‌توانید آن‌ها را در جای امن یادداشت کنید.

علاوه بر گذاشتن پسوردهای دشوار، یکی دیگر از راه‌هایی که بسیار در افزایش امنیت حساب‌های شما تاثیر‌گذار است، مرحله‌ی تعیین اعتبار دو قسمتی برای تمامی حساب‌های آنلاین شماست. همچنین هنگام ارسال پیام در شبکه‌­های اجتماعی و لینک کردن ایمیل­‌ها، توجه بیشتری داشته باشید.

منبع finance.yahoo.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.