انواع غذاهای محلی همدان + طرز تهیه

همدان شهری با تنوع بالای غذایی است.

اگر طرفدار غذاهای بومی باشید، بدون شک از طعم بی‌نظیر غذاهای محلی همدان بی‌خبر نیستید! همدان شهری تاریخی با جاذبه‌های بسیار زیاد است که یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های آن را می‌توان غذاهای آن دانست.

غذاهای محلی این شهر آنچنان در بین مسافران محبوب هستند که نیاز به تعریف کردن ندارند. علاوه بر غذاهای محلی خوشمزه، این شهر دارای انواع ترشی‌ها و حتی مرباهایی با مزه های عجیب و غریب و البته خوشمزه است.

در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی چند تا از بهترین غذاهای محلی همدان به همراه دستور پخت آن‌ها بپردازیم. اگر علاقه‌مند به درست کردن یک غذای همدانی خوشمزه هستید، تا پایان با ما همراه باشید.

۵ تا از بهترین غذاهای محلی همدان

همانطور که پیش‌تر اشاره شد تنوع غذاهای محلی در شهر همدان زیاد است و اگر هوس امتحان آنها به سرتان بزند، با منوی غذایی بلند و بالایی روبه‌رو خواهید شد.

ظاهر زیبا و اشتهاآور غذاهای همدان در کنار طعم فوق‌العاده و طبخ متفاوت آنها، باعث می‌شود مزه آنها را تا همیشه زیر زبانتان حس کنید.

در ادامه به معرفی چندین خوراک همدانی می‌پردازیم:

آبگوشت قرمه همدان

آبگوشت قرمه همدان

هر کسی که تنها یک بار این غذا را امتحان کرده باشد، می‌داند که این آبگوشت با آبگوشت معمولی که تا به حال خورده‌اید فرق بسیار زیادی دارد.

شاید اگر برای اولین بار نام این غذا به گوشتان برسد فکر کنید که ترکیبی از آبگوشت و قرمه سبزی است که در واقع باید گفت درست حدس زده اید!

آبگوشت قرمه با استفاده از مواد اولیه آبگوشت و قرمه سبزی درست می‌شود و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود.

البته علت اصلی انتخاب نام این غذا، قرمه کردن گوشت‌‌ها در هنگام پخت آن است.

گوشت، لوبیا قرمز، تخم مرغ، لیمو عمانی، سیب‌زمینی و…  از اصلی‌ترین موادی هستند که در پخت آبگوشت قرمه استفاده می‌شوند.

بد نیست برای طعم بهتر غذا در کنار آن، دوغ خنک  و یا ماست نیز سر سفره‌تان داشته باشید!

با همه این توضیحات اگر مشتاق شدید که این غذا را امتحان کنید، می‌توانید از دستور پختی که در ادامه برایتان قرار دادیم، استفاده کنید.

طرز تهیه آبگوشت قرمه همدان

مواد لازم:

نمک و فلفل                            به مقدار لازم
سبزی(قرمه)                           ۲۰۰ گرم
پیاز                                     ۱ عدد
لیموعمانی                              ۳ عدد
لپه                                      ۱۰۰ گرم
گوشت                                  ۱ کیلوگرم
زعفران                                 به مقدار لازم
زردچوبه                              به مقدار لازم

دستور پخت

  1. ابتدا پیازها را به ۴ قسمت تقسیم کرده و در آن سرخ کنید. گوشت را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا زمانی که تغییر رنگ دهد و سپس لپه شسته شده و آبکش شده را اضافه کرده و تفت دهید.
  2. پیمانه آب به ترکیبات قبلی اضافه کنید و منتظر شوید تا غذا بپزد.
  3. پس از پخته شدن، لیموعمانی، نمک، فلفل و سبزی قرمه را به آن اضافه کنید، تا غذایتان آماده شود و لعاب بگیرد.
  4. در صورتی‌که علاقه داشته باشید می‌توانید در غذایتان سیب‌زمینی نیز استفاده کنید تا لعاب بهتری به غذایتان بدهد. به جای لیمو عمانی می‌توانید از گرد لیمو یا آبغوره نیز استفاده کنید.
  5. بعد از پخت، غذای شما به همین راحتی آماده سرو است.

کباب سرداشی همدان

کباب سرداشی همدان

اگر لیستی از بهترین کباب‌های ایران را به شما نشان دهند، نام کباب سرداشی همدان را بدون شک در بالای لیست خواهید دید.

کباب سرداشی از محبوب‌ترین انواع کباب تابه‌ای است با این تفاوت که در دستور پخت آن سیب‌زمینی نیز وجود دارد و سبزیجات روی کباب قرار می‌گیرند.

تفاوت دیگر این غذا با کباب تابه‌ای طبخ آن بر روی تنور به جای تابه است البته اگر شما به تنور دسترس ندارید می‌توانید مواد خود را درون فر قرار دهید و این غذای خوشمزه را تهیه کنید.

گوشت، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، پیاز و سیب‌زمینی از مواد اولیه کباب سرداشی هستند. در ادامه دستور پخت کباب سرداشی آموزش داده شده است.

مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه:   

گوشت چرخ کرده                            ۴۰۰ گرم
پیاز                                            ۲ عدد
سیب زمینی                                   ۳ عدد
گوجه فرنگی                                  ۳ عدد
فلفل سبز                                       ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه                   به مقدار لازم

دستور پخت

  1. ابتدا پیاز و سیب زمینی پوست‌کنده را رنده کنید و آب آن‌را بگیرید. سپس گوشت و پیاز . سیب زمینی را باهم مخلوط کنید و درون غذاساز بریزید تا خوب میکس شوند.
  2. در ادامه همه مواد مخلوط‌‌‌شده را درون یک کاسه بریزید، نمک و فلفل را درون آن بریزید و هم بزنید. یک ظرف آلومینیومی یا ظرف پیتزا را با کره چرب کنید. پس گوشت را درون آن بریزید و آن را درون ظرف صاف کنیدو سپس گوجه، سیب زمینی، پیاز و فلفل سبز را ریز کنید و روی گوشت صاف شده بگذارید.
  3. سپس روی ظرف را با فویل بپوشانید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید سپس برای ۱.۵ ساعت در دمای ۱۵۰ درجه فر بگذارید تا کاملا پخته شود در انتها فویل را بردارید و چند دقیقه گریل را روشن کنید تا سطح کباب سرداشی نیز پخته شود. اگر فر ندارید، می‌توانید مواد خورد را روی شعله‌ پخش‌کن قرار دهید.

کوفته همدان

کوفته همدان

بدون شک نام کوفته تبریزی به گوشتان خورده است اما کوفته همدانی از آن دسته غذاهایی است که به آن کم‌لطفی شده و به جرات می‌توان گفت که این غذا جز ۱۰ غذای خوشمزه ایرانی است. علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر کوفته همدانی، ظاهر به شدت جذاب آن است که هر بیننده‌ای را ترغیب می‌کند تا آن‌را امتحان کند.

بیشتر ایرانیان با یک بار تجربه این غذا، طرفدار همیشگی آن می‌شوند.

در تهیه کوفته همدانی از لپه، آلو، گوشت، برنج، پیاز، ادویه و گردو استفاده می‌شود. در ادامه طرز پخت مفصل‌تری از کوفته همدانی در اختیارتان قرار گرفته است.

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده                         ۵۰۰ گرم
لپه                                           ۲ پیمانه
پیاز                                          ۲ عدد
نخود                                         ۱ پیمانه
آلو                                           ۱۰ عدد
تخم مرغ                                    ۱ عدد
مغز گردو                                  ۶ عدد
پیاز داغ                                   ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه                                 ۲ قاشق غذاخوری
سرکه                                      ۳ قاشق غذاخوری
شکر                                      شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه                   به مقدار لازم

دستور پخت:

  1. ابتدا نخود و لپه را خیس کنید و به طور جداگانه قرار دهید تا بپزند، سپس آبکش کنید و جایی قرار دهید.
  2. پیازها را پوست بگیرید، رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. نخود و لپه خیس خورده را از چرخ گوشت یکبار رد کنید تا چرخ شود و یا می توانید از غذاساز استفاده کنید و مواد را میکس کنید. گوشت را یکبار دیگر با نخود و لپه چرخ کنید و همه مواد را داخل یک کاسه بریزید.
  3. همه ادویه ها را به همراه نمک و تخم مرغ و آرد نخودچی اضافه کنید. سپس شروع به هم زدن کنید تا خوب با هم مخلوط شوند.
  4. می‎‌توانید از غذاساز نیز استفاده کنید. سپس از مواد داخل ظرف به اندازه یک کف دست بردارید و درون آن گردو و آلو قرار دهید و آن را گرد کنید. در ادامه داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و پیاز داغ را به همراه کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید. رب را نیز درون ظرف تفت دهید. کمی آبجوش داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید جوش بیاید. سپس مواد را درون قابلمه قرار داده و ۱ ساعت بعد کوفته‌ها را نوش جان کنید.

آبگوشت یخنی همدان

آبگوشت یخنی همدان

یکی دیگر از انواع آبگوشت‌های رنگارنگ همدان، آبگوشت یخنی است. این غذا، یکی از غذاهای اصلی مهمانی‌های خانوادگی در همدان و یار جدا نشدنی سفره‌های ناهار روز جمعه مردم همدان است.

طرز پخت این آبگوشت بسیار آسان است و هر کسی به راحتی می‌تواند آن را در خانه درست کند. نحوه پخت این آبگوشت با بقیه آن‌ها کمی متفاوت است.  طبخ این غذا با نان‌های محلی همدان بسیار خوشمزه‌تر می‌شود. در ادامه با طرز پخت این غذا آشنا می‌شوید.

مواد لازم:

پیاز                                       ۲ عدد
لپه                                        ۱۰۰ گرم
گوشت                                    نیم کیلو
لیمو عمانی                              ۵ عدد
سیب زمینی                              ۳ عدد
روغن                                    به میزان لازم
نمک، فلفل، زردچوبه                  به میزان لازم

دستور پخت

پیازها را نگینی خرد کرده و تفت دهید. گوشت، فلفل و زردچوبه را نیز تفت دهید و آب را به مواد اضافه کنید. لپه از قبل خیس شده را به ماود اضافه کنید.

پس از این‌که گوشت‌ها نیم‌پز شد سیب‌زمینی‌ها را شسته و با پوست به قابلمه اضافه کنید. لیموها را شکسته و مواد داخل آن را به ظرف اضافه کنید. در آخر نمک و فلفل را اضافه کرده و اجازه دهید آبگوشت آماده شود.

آش اوماج همدان

آش اوماج همدان

در بین غذاهای بالا جای خالی یکی از آش‌های معروف همدان، آش اوماج، به چشم می‌خورد. همدان منبع بی‌نهایت آش‌ها و آبگوشت‌های محلی است. آش اماج یا اوماج یکی از خوشمزه‌ترین غذاهاییست که می‌توانید امتحان کنید.

در پخت آش اوماج مواد متفاوتی مانند آویشن، عدس، لوبیا، سیز و تخم مرغ به کار می‌رود؛ اما چیزی که آن را از بقیه آش‌ها متمایز می‌کند، طبخ متفاوت آن است.

طرز پخت آش اوماج همدان:

سبزی آش                                           ۵۰۰ گرم
پیاز داغ                                             ۲ قاشق غذاخوری
سیر                                                 ۳ حبه
آرد                                           ۵۰۰ گرم
عدس                                        ۱۵۰ گرم
لوبیا چشم‌بلبلی                             ۱۵۰ گرم
تخم مرغ                                     ۱ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه                       به مقدار لازم

دستور پخت:

ابتدا عدس‌ها را درون آب جوش ریخته و اجازه دهید نیم‌پز شوند. آرد را خمیر کرده و به صورت گلوله‌های کوچک درآورید و یا رنده کنید. زمانی که عدس‌ها نیم‌پز شدند، سبزی‌های شسته شده را به آنها اضافه می‌کنیم.

بعد از ده دقیقه اوماج‌ها ( آرد خمیر شده) را به عدس‌ها اضافه می‌کنیم. همزمان ۲ پیمانه آب سرد اضافه کنید. بعد از ۱۰ دقیقه تخم مرغ را بشکنید و به آن آرام‌آرام اضافه کنید. سپس نمک و فلفل را اضافه کنید.

غذای شما آماده سرو است.

غذاهای خوشمزه همدان را در خانه درست کنید

اگر از آن دسته افراد هستید که غذاهای محلی و سنتی را به غذاهای آماده‌ مانند فست فودها ترجیح می‌دهید، به شما پیشنهاد می‌شود، حتما غذاهای محلی همدان را امتحان کنید.

همدان شهری با تنوع بالایی غذایی است که تمامی خوراک‌های آن‌ها دارای تاریخچه دیرینه می‌باشند. جالب است بدانید حتما برای میل این غذاها لازم نیست به این شهر سفر کنید. پخت انواع غذاهای محلی همدان با در دسترس‌ترین مواد غذایی و در کمترین زمان امکان پذیر است.

در این مقاله قصد داشتیم به معرفی رایج‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای شهر همدان بپردازیم. دقت داشته باشید که موارد نام برده شده تنها چندین نمونه از معروف‌ترین‌های آن‌‌ها هستند و به صورت کلی غذاهای سنتی این شهر بسیار زیاد است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.