معرفی غذاهای محلی مازندران + طرز تهیه

تنوع خوراک‌های اصیل مازندرانی بسیار زیاد است.

بیشتر کسانی که به استان مازندران و شهرهای باصفای آن سفر می‌کنند، با یکبار تجربه غذاهای محلی مازندرانی طرفدار پروپاقرص آن‌ها می‌شوند. از آنجا که در غذاهای محلی مازندران از تازه‌ترین مواد استفاده می‌شود، این غذاها طعم و مزه فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند. اگر قصد سفر به این استان را دارید، پیشنهاد می‌شود غذاهای محلی این استان را در کنار آب‌وهوای دلپذیر آن، تجربه کنید.

آیا شما نیز با غذاهای اصیل مازندرانی آشنایی دارید؟ تنوع خوراک‌های اصیل مازندرانی بسیار زیاد است و به صورت کلی می‌توان گفت این استان مطابق با هر ذائقه‌ای دارای غذای خوشمزه و محلی می‌باشد.

اگر علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با غذاهای محلی مازندرانی هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. در ادامه به معرفی چندین خوراک محلی می‌پردازیم.

معرفی غذاهای اصیل استان مازندران

در ادامه تعدادی از غذاهای اصیل و خوشمزه مازندرانی را معرفی کرده‌ایم که با دیدن آنها هوس می‌کنید در خانه آنها را تهیه کنید.

اردک شکم پر

اردک شکم پر مازندرانی

اگر از یک مازندرانی بپرسید به چه غذاهایی بیشتر علاقه دارد؟ بدون شک نام اردک شکم پر در بین اسامی ذکر شده وجود دارد. اردک شکم پر آنقدر دارای مزه و طعم خاصی می‌باشد که علاوه بر شمالی‌ها، مردمان سایر شهرها نیز آن را دوست دارند.

به صورت کلی طبخ و پخت اردک شکم پر همراه با نکات ریز بسیاری است و هر کسی از پس پخت این غذا برنمی‌آید. شمالی‌های عزیز شکم اردک را با کمک موادی مانند پیاز، رب انار، ادویه، سبزی‌های معطر، رب نارنج، رب گوجه و… پر می‌کنند.

نازخاتون

نازخاتون مازندرانی

نازخاتون یک پیش غذای شمالی است که معمولاً پای ثابت تمامی سفره‌های مازندرانی می‌باشد. جالب است بدانید تهیه نازخاتون پیچیدگی خاصی ندارد و می‌توانید آن را در کمتر از یک ساعت تهیه کنید.

اصلی‌ترین مواد به کار برده شده در نازخاتون بادمجان کبابی است. ترکیب بهشتی بادمجان کبابی با موادی مانند رب انار یا آب انار، گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک، گلپر غذایی و… در فصول گرم سال خوردنی است!

خورشت آلو

خورشت آلو مازندرانی

خورشت آلوی مازندرانی از آن غذاهایی است که اگر تنها یکبار آن را میل کنید هیچ گاه مزه خوب و خوشمزه آن را از یاد نخواهید برد. این غذا شامل مرغ‌های تکه شده، دانه انار ترش، آب نارنج، آلو، پیاز، گردو و زعفران است. اگر به غذاهای ملس علاقه دارید، پیشنهاد می‌شود خورشت آلو را تجربه کنید.

البته این غذا را می‌توان با حذف انار و آب نارنج و اضافه کردن مقداری شکر نیز میل کرد. خورشت آلو در کنار برنج ایرانی یکی از خوشمزه‌ترین غذاها است که حتی برای میزبانی از مهمانان نیز مناسب می‌باشد.

اسپاناساک

اسپاناساک مازندرانی

اسپاناساک یک غذای شمالی با ارزش غذایی بسیار بالا است. ممکن است با شنیدن اسم این غذا تعجب کنید و خوردن آن را دور از ذهن بدانید ولی باید گفت اسپاناساک شبیه خورشت اسفناج می‌باشد؛ بنابراین طرفداران خورشت اسفناج می‌توانند طرفدار این غذا نیز باشند.

دستور پخت دو غذای خوشمزه شمالی

همانطور که تاکنون گفته شد، شمالی‌های عزیز دارای غذاهایی بسیار متنوع می‌باشند که اگر بخواهیم تمامی آن‌ها را معرفی کنیم، بدون شک از حوصله شما خارج می‌شود. در ادامه قصد داریم به آموزش و ارائه دستور پخت دو تا از بهترین غذاهای شمالی که در بین سایر مردم نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است، بپردازیم.

مرغ ترش مازندران

مرغ ترش مازندران

دستور پخت مرغ ترش در شهرهای مختلف استان مازندران معمولاً کمی باهم تفاوت دارد. این غذا را حتی گیلانی‌های عزیز نیز سرو می‌کنند که دستور پخت آن‌ها کاملاً با استان مازندران متفاوت است.

برای تهیه این غذای خوشمزه نیاز به مواد زیر داریم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۲ عدد
سبزی معطر (گشنیز، جعفری، برگ سیر، و سبزی‌های معطر مازندرانی مانند زلنگ، اناریجه، اوجی) ۱۵۰ گرم
گردو آسیاب شده ۱.۲ پیمانه
رب انار ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل و زرد چوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
آب یک تا دو لیوان

دستور پخت مرغ ترش شمالی:

  1. مرغ را ابتدا با کمک زردچوبه و نمک به خوبی مزه دار کرده و بعد در روغن سرخ کنید تا مرغ کمی طلایی شود.
  2. مرغ‌های طلایی را از ماهیتابه خارج کنید و پیازهای خرد شده را درون روغن بریزید تا کمی سبک شوند. حالا نوبت اضافه کردن رب انار و گردوهای آسیاب شده است. همه مواد را به مدت چند دقیقه با یکدیگر تفت دهید و بعد به آن رب انار اضافه کنید.
  3. سبزی‌های معطر را به خوبی بشویید و خرد کنید. سبزی‌ها را در نهایت با روغن در ماهیتابه جداگانه تفت دهید. از تفت دادن بیش از اندازه سبزی‌ها خودداری کنید زیرا که سبب تلخ شدن آن‌ها می‌شود.
  4. در این مرحله باید سبزی‌های تفت داده شده را به ترکیب خود اضافه کنید و تمامی مواد را باهم ترکیب کنید.
  5. آب را به مخلوط خود اضافه کنید و بعد از آن مرغ‌هایی که از قبل سرخ کردید را به ظرف منتقل کنید. به مرغ ترش خود حدود یک ساعت زمان دهید تا با شعله ملایم و آرام بپزد.
  6. بعد از یک ساعت و جا افتادن خورشت، مرغ ترش شما آماده خوردن است. نوش جان.

شامی بابلی

شامی بابلی

یکی از غذاهای محلی بابل، شامی بابلی است که دستور پخت بسیار ساده‌ای دارد و شما عزیزان می‌توانید در کمترین زمان این غذای خوشمزه را تهیه کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
لپه ۲۵۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
سیب زمینی ۵۰۰ گرم
گردو ۳۰۰ گرم
سیر ۳ تا ۴ حبه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت شامی بابلی:

  1. قبل از انجام هر چیزی لپه‌ها را به مدت ۲ تا ۳ ساعت خیس کنید و در نهایت آن‌ها را بپزید. سیب زمینی‌ها را نیز از قبل آب پز کنید.
  2. در مرحله اول دستور پخت شامی بابلی کافیست پیاز خرد شده را به همراه گوشت و ادویه‌های نمک، زردچوبه و فلفل روی شعله بگذارید و کمی به آن آب اضافه کنید تا به طور کامل بپزد.
  3. در این مرحله تمامی مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و گردو و سیر را به آن اضافه کنید و در نهایت تخم مرغ‌ها را بشکنید و با مواد به خوبی ترکیب کنید.
  4. کمی از مواد بردارید به آن فرم دهید و برای اینکه فرم شامی‌های بابلی را داشته باشد وسط آن را با انگشت فشار دهید تا سوراخی ایجاد شود.
  5. ماهیتابه‌ای را روی شعله بگذارید و صبر کنید تا کاملاً روغن داغ شود. در نهایت شامی‌ها را برای سرخ شدن یک به یک درون ماهیتابه قرار دهید.
  6. در کنار شامی‌های بابلی انواع ترشی‌ها و سالادها قابل سرو است.

کلام پایانی

استان مازندران یکی از توریستی‌ترین استان‌های ایران است که علاوه بر داشتن آب‌وهوا و طبیعت سرسبز، تنوع غذایی بالایی نیز دارد. تمامی غذاهای این استان رنگ و بوی عجیب و خوشایندی دارند که همین امر سبب می‌شود همه افراد با یک بار میل کردن غذاهای شمالی، طرفدار همیشگی آن شوند.

در این مطلب سعی داشتیم به معرفی انواع غذاهای اصیل مازندرانی بپردازیم. امیدواریم نکات این مقاله برای شما نیز مفید واقع شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.