همه چیز درباره بالم لب

بالم لب باعث آبرسانی و چرب ماندن سطح پوست لب می شود

همیشه لب های نرم و صورتی زیبا به نظر می رسند، و برای داشتن همچین لب هایی حفظ رطوبت و توجه به سلامت لب ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب می خواهیم شما را با بالم لب آشنا کنیم که به زیبایی بیشتر لب های شما کمک می کند.

اگر شما هم مانند خیلی از افراد به پوست لب‌هایتان رسیدگی نکنید، ظاهر نرم، صورتی رنگ و برجسته خود را از دست خواهید داد.

خارجی ترین لایه درلب های انسان بسیار نازک است و گاهی اصلاً وجود ندارد. به همین دلیل رطوبت به سرعت از از سطح لب ها تبخیر می شود و سطح لب ها دچار خشکی می گردد. در نتیجه منجر به پوسته پوسته شدن و ایجاد ترک در لب ها شده و سبب افزایش احتمال التهاب، عفونت و سوزش لب ها می شود.

عوامل دیگری مثل سرما، آب و هوای خشک و یا تابش نور خورشید موجب می شوند تا پوست لب به شدت آسیب پذیر باشند و دچار خشکی و ترک شود. اگر شما هم این مشکل را دارید، بهتر است برای اینکه لب های سالم با پوست نرم و زیبا داشته باشید، بالم لب را همیشه در لیست محصولات ضروری خود به همراه داشته باشید.

چرا بالم لب استفاده کنیم؟

بالم لب نوعی موم یا پماد است، و موادی با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی درون آن وجود دارد. اصلی ترین مواد تشکیل دهنده بالم لب، به صورت کلی  شامل لانولین، موم زنبور عسل، وازلین، روغن نارگیل، روغن دانه آفتابگردان و پارافین می باشد که در هر نوعی از بالم لب های موجود در بازار، بخشی از این مواد به کار رفته است.

در بعضی دیگر از بالم لب ها،Q10، ویتامین C و ویتامین E وجود دارد. بعضی دیگر از بالم لب ها با کاهش چین و چروک لب ها شامل موادی مانند هیالورونیک اسید، کلاژن و دی پالمیتول هیدروکسی پرولین هستند.

بالم لب باعث آبرسانی و چرب ماندن سطح پوست لب می شود، زیبایی و سلامت آن را حفظ و از خشکی و ترک خوردگی آن جلوگیری می‌کند.

پوست لب‌ های شما در مقایسه با سایر پوست های بدن بسیار نازک است. پوست، بیشتر در معرض خشکی است. بالم لب مانند یک محافظ از لب های شما در برابر هوای خشک، باد و به خصوص سرمای شدید محافظت می کند. اصولا اغلب افراد از بالم لب برای ترمیم لب های ترک خورده خودشان استفاده می کنند.

یک بالم لب خوب، خشکی لب شما را از بین می برد و در عین حال ظاهری نرم و براق به لب های شما می بخشد. در مقابل، نوع بد بالم لب نه تنها باعث برطرف شدن خشکی پوست نمی شود، لب های شما را هم چرب نشان می دهد. برای همین بهتر است نوع خوب بالم لب را برای خودتان انتخاب کنید.

استفاده از بالم لب

مزایای بالم لب

  • اگر دنبال یک تقویت کننده برای لب های خود هستید، بالم لب یک گزینه مناسب است.
  • حمل و استفاده از آن ها بسیار راحت است.
  • در ترکیبات آن مواد نگهدارنده و شیمیایی زیادی استفاده نشده است.
  • بالم لب، از لب های شما در مقابل عناصر مختلف محیطی مانند سرما محافظت می کند.
  • دارای آنتی اکسیدان، برای ترمیم بافت آسیب دیده لب ها می باشد و از ترک خوردن لب جلوگیری می کند و آن ها را مرطوب نگه میدارد.
  • بالم لب، لب ها را درخشان تر و جذاب تر می کند.
  • مانند لوسیون بدن برای لب، عمل می کند و احساس نرمی و لطافت به لب ها می بخشد.
  • به دلیل وجود خاصیت ضد آفتاب در بعضی از بالم لب ها ، لب های شما را از اشعه های مضر خورشید در امان نگه می دارد.
  • چون پوست لب‌های شما نازک‌تر از سایر نقاط بدن است، هیدراتاسیون اضافی درون آن باعث بهبود سریع تر لب هایتان می شود.
  • استفاده ساده از بالم لب، ممکن است لب های شما را حجیم کند. لب هاوقتی خشک می شوند، در واقع اندازه آنها کوچک می شود.

ضررهای بالم  لب

ما هر محصولی که استفاده می کنیم، در کنار فایده هایی که دارد ممکن است ضررهایی نیز داشته باشد.

واکنش آلرژیک

در بعضی از بالم لب ها مواد حساسیت زا وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد جوش روی لب ها شوند. این بثورات، لب ها را شبیه لب های ترک خورده می کند و دردناک است.

مواد شیمیایی خطرناک

بعضی از محصولات لب، دارای مواد شیمیایی خطرناکی هستند که ممکن است باعث آسیب لب ها شوند. سعی کنید از محصولاتی که مواد مضر مانند پارافین، رنگ‌ها، وازلین و فنل دارند استفاده نکنید. از محصولاتی استفاده کنید که از مواد طبیعی استفاده می کنند.

آلودگی

باید در بهداشت و نگهداری بالم لب دقت کنید. سعی کنید با انگشتانتان بالم لب را بر روی لب هایتان نمالید مگر اینکه دست هایتان را قبلش شسته باشید. اگر در هنگام مریضی از آن استفاده کردید، بعد از خوب شدن دیگر آن را بر لب هایتان نزنید. بالم لب تان را هرگز به کسی ندهید و بعد از یک سال دیگر از آن استفاده نکنید.

بالم لب برای رطوبت و نرمی لب

نکات مهمی که زمان انتخاب یک بالم لب باید به آنها توجه کنید

  • ازبالم لبی که دارای انواع ویتامین‌ها برای تغذیه پوست لب است، استفاده کنید.
  • اگر از بالم لبی که دارای SPF برای مراقبت در برابر نور خورشید باشد، استفاده کنید از لب های شما در مقابل آثار مخرب نور خورشید محافظت می کند.
  • سعی کنید از بالم لبی که دارای اکسید روی باشد، استفاده کنید. این ماده، عامل یک مانع فیزیکی، در برابر اشعه های مضر خورشید فراهم می کند. اکسید روی ممکن است یک لایه سفید روی لب باقی بگذارد. برای به حداقل رساندن این سفیدی، مقدار کمی از آن استفاده کنید و آن را خوب روی لب تان بمالید.
  • بالم لبی که دارای اکسیدان برای ترمیم بافت آسیب دیده لب باشد، استفاده کنید.
  • طبیعی و بدون اسانس تحریک کننده باشد.
  • اگر آلرژی یا حساسیت شیمیایی به محصولاتی که دارای مواد شیمیایی و یا رایحه و عطر هستند، دارید، دنبال بالم لب هایی باشید که حاوی این مواد نباشند.

بهترین مواد برای بالم لب

بعضی از ترکیبات برای سلامتی مفید هستند و باعث می شود لب های شما را هیدراته و نرم نگه دارد و برای لب های ترک خورده یا خشک موثر هستند.

  • موم زنبور عسل: موم زنبور عسل، فاقد خاصیت تحریک، محافظت از پوست، آنتی بیوتیک و ضد عفونی کننده است و خاصیت نرم کنندگی دارد.
  • شی باتر: از دانه درخت شی گرفته می شود و چربی آن را می گیرند. این دانه  به نرم و مرطوب نگه داشتن لب های شما کمک می کند و برای تسکین آرتریت و آکنه از آن استفاده می شود. با خواص شی باتر بیشتر آشنا شوید.
  • عسل: رطوبت را روی لب های شما حفظ می کند. عسل همچنین به لایه برداری لب های شما کمک می کند و همچنین لب ها را هیدراته و سالم نگه می دارد.
  • روغن کرچک: به پوست لب ها نفوذ می کند، و باعث تسکین لب های ترک خورده می شود.

انواع بالم لب

انواع بالم لب

بالم لب رنگی

بالم لب رنگی، لب های شما را آبرسانی می کند. علاوه بر آن، به لب ‌های شما رنگ می دهد و ظاهر شما را زیباتر می کند. البته رنگ‌دهی این بالم به اندازه رژلب نیست؛ اما می‌توانید در نهایت روی لب هایتان رنگ طبیعی داشته باشید.

بالم لب حجم دهنده

در این محصول، ترکیباتی وجود دارد که حس خنکی را بر روی پوست لب شما ایجاد می‌کند. با توجه به ترکیبات موجود در آن ممکن است شدت سوزش یا خنکی متفاوت باشد.

این نوع بالم لب نسبت به بالم معمولی چرب‌تر هستند. برای استفاده از این محصول باید مقداری از آن را روی لب خود بمالید. بعد از چند ثانیه ممکن است پوست لب شما شروع به سوزش کند و بعد از چند ثانیه دیگر شاهد مقداری تفاوت در حجم لب هستید. این بالم لب ها دارای میزان کمی رنگ هستند.

بالم لب ضد آفتاب دار

یکی از عواملی که سلامت لب‌ های شما را تهدید می‌کند، نور خورشید است. در صورتی که زیاد دربرابر آفتاب قرار می گیرید، ممکن است لب‌های شما دچار پیری شود و از زیبایی آن کاسته شود. برای همین استفاده از محصولی که  از لب‌های شما در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند، یکی از واجبات روتین روزانه است.

پس شما می توانید با انتخاب بالم لب های حاوی spf15  از پوست لبتان در مقابل آفتاب محافظت کنید و از پیر شدن لب هایتان نیز جلوگیری کنید.

بالم لب ضد چروک

با بالم لب ضد چروک می توانید پوست لب ‌های خودتان را تقویت کنید. معمولا ترکیبات آن سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای ترمیم و مراقبت از پوست لب است. این مواد شامل ویتامین C، ویتامین E  و Q10 می‌باشد. با استفاه مکرر از این محصول، لب‌های شما نرم شده و پوست آن ترمیم می‌شود.

هشدار: در صورت مشاهده هر گونه خارش، تورم، التهاب پوستی، یا تنگی نفس، مصرف بالم لب را متوقف کنید؛ چون که ممکن است این علائم نشان دهنده واکنش های آلرژیک باشند.

طرز تهیه بالم لب خانگی

بعضی ها ممکن است، دوست داشته باشند که برای خودشان در خانه بالم لب  خانگی درست کنند. از آنجایی که مرطوب کننده های لب، محصولاتی ساده با مواد در دسترس هستند، ما چند روش ساده در اختیارتان قرار می دهیم.

ساخت بالم لب

ساخت بالم لب خانگی با روغن نارگیل

  • روغن گیاهی نارگیل ۲ قاشق چای خوری
  • وازلین بهداشتی  به میزان لازم
  • ویتامین E  یک عدد کپسول
  • برای داشتن رنگ می توانید مقدار خیلی کمی از رژ لب استفاده کنید.
  • ظرف مناسب برای نگهداری و استفاده از بالم لب

توجه داشته باشید که اگر دنبال یک بالم لب خانگی با کیفیت هستید، باید محصولات خوب و با کیفیت خریداری کنید. در ابتدا تمامی مواد را به صورت بن ماری و بدون تماس مستقیم با حرارت به حالت مایع در بیاورید و بعد از آن کپسول ویتامین E را سوراخ می کنید و به مایع حرارت دیده اضافه خواهید کرد و آن ها را با هم ترکیب کنید.

پس از ترکیب این مواد با یکدیگر، آن را داخل ظرف مناسب برای بالم لب بریزید و برای مدتی در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد، پس از آن می توانید از این محصول خانگی استفاده کنید و لذت ببرید.

ساخت بالم لب خانگی با عسل

  • روغن زیتون یک قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل یک قاشق غذاخوری
  • عسل به نسبت ۳ به ۴

این نوع بالم، برای روزهای سرد زمستان و لب های ترک خورده و خشک شما مناسب است. این نوع بالم به دلیل داشتن نارگیل بوی خوبی می دهد.

ساخت بالم لب خانگی با وازلین

  • وازلین بهداشتی
  • روغن زیتون
  • ژل آلوورا
  • روغن طعم هنده

مقداری وازلین را برداشته و درون ظرف مخصوص بریزید. بهتر است وازلین را ذوب کنید. وازلین را به مدت یک دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید تا ذوب شود. حالا ژل آلوورا را با وازلین خوب مخلوط کنید. بعد از آن چند قطره روغن زیتون به مخلوط تان اضافه و مجددا آنها را خوب مخلوط کنید. روغن طعم دهنده، را به صورت دلخواه اضافه کنید.

تمام مواد مخلوط شده را به مدت ۱ دقیقه درون ماکروویو قرار دهید، تا کاملا ذوب شده و یکدست شوند، حالا بالم لب شما آماده است و می توانید آن را درون ظرف دلخواه بریزید و از آن استفاده کنید.

سخن آخر

واقعا لازم نیست برای داشتن لب های زیبا و جذاب حتما به سراغ جراحی های مختلف بروید و مجبور باشید عواقب و عوارض آن را به جان بخرید. زیبایی واقعی لب های شما در دستان خود شماست.

شما می توانید با کمی اهمیت دادن به خودتان، رسیدگی و استفاده درست از یک بالم لب خوب، یک لب با پوست نرم و ظاهر زیبا داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.