تمیز شنوایی در کودکان

گاهی برای این کودکان مشکل است که بفهمند دیگران چه می‌گویند

تمیز شنوایی، توانایی تشخیص تفاوت بین صداهاست. تمیز شنوایی به افراد اجازه می‌دهد بین واج‌های کلمات تمایز قائل شوند. واج‌ها کوچکترین بخش صدا در هر زبانی هستند. تمیز شنوایی به افراد اجازه می‌دهد تفاوت بین کلمه و صداهای متفاوت از یکدیگر و کلمه و صداهای مشابه را تشخیص دهند.

کودکانی که مشکل تمیز شنوایی دارند، به سختی می‌توانند تفاوت بین کلماتی مانند “sister” و “sitter” یا “cat” و “cot” را بیان کنند. این افراد نمی‌توانند بین تفاوت‌های جزئی واج‌های کلمات تمیز قائل شوند.

گاهی برای این کودکان مشکل است که بفهمند دیگران چه می‌گویند. این مشکل به خصوص در محیط‌های پر سر و صدا، کلاس درس و خانه‌هایی که شلوغ و پرجمعیت است و صدای موسیقی و تلویزیون زیاد است، دو برابر می‌شود.

تمیز شنوایی نقش مهمی در رشد مهارت خواندن و زبان کودک ایفا می‌کند. برای سوادآموزی، کودکان باید واج‌شناسی داشته باشند بنابراین مشکل تمیز شنوایی می‌تواند برای کودکانی که به تازگی خواندن آموخته‌اند، مشکل ایجاد کند. برای مثال اگر کودک کتابی درباره گل‌ها می‌خواند که بخشی از آن درباره زنبورها (bees) است، باید بدانند کلمه bees از سه صدای “b”، “ee” و “zz” تشکیل شده است.

کودکان دارای مشکل تمیز شنوایی ممکن است در به یاد آوردن توالی لغات و نوشتن درست کلمات دچار مشکل شوند.

اگر کودک شما مشکل تمیز شنوایی دارد:

برخی کودکان مشکلاتی در تمیز شنوایی دارند. مهم است که ارزیابی شنوایی از کودک به عمل آید. ارزیابی و آزمایشاتی که از سوی پزشک انجام می‌شود، مشخص می‌کند که چرا کودک در این قسمت مشکل دارد که به عنوان اختلال پردازش شنوایی (APD) شناخته می‌شود. کودکانی که این اختلال را دارند، شنوایی ضعیفی ندارند. تنها تفاوت‌های ظریف واج‌های لغات را تشخیص نمی‌دهند.

بیشتر افراد نباید درباره تفاوت بین واج‌ها فکر کنند. این کاری است که مغز به طور اتوماتیک انجام می‌دهد. اما در افرادی که دچار اختلال تمیز شنوایی هستند، عملکرد نامناسب قسمتی از مغز مانع از این تشخیص می‌شود.

APD اختلال چندان رایجی نیست و در آمریکا در میان کمتر از ۱۰ درصد کودکان رواج دارد. این اختلال با وزن پایین تولد، مسمومیت سرب، عفونت گوش رو به پیشرفت و دیگر بیماری‌ها ارتباط دارد. برخی تحقیقات نشان داده است پسران بیش از دختران دچار این اختلال می‌شوند، اما این یافته‌ها قطعی نیست.

معمولا مشکل تمیز شنوایی زمانی که کودک مشکل دائمی با زبان و خواندن داشته باشد، درک می‌شود. تشخیص زودهنگام در بازگشت کودک به حالت نرمال نقش مهمی دارد، بنابراین روند درمان را به تعویق نیندازید. تشخیص و درمان این مشکل در کودکی، از مشکلات آتی که کودک می‌تواند داخل یا بیرون از مدرسه داشته باشد جلوگیری کند.

منبع verywellfamily.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.