تکونولوژی‌های پیشرفته پزشکی در سال ۲۰۱۷ (بخش دوم)

سال 2016 شروع جدید تکنولوژی‌­های پیشرفته در پزشکی بوده است

سال ۲۰۱۶ شروع جدید تکنولوژی‌­های پیشرفته در پزشکی بوده است. تکنولوژی‌های شگفت‌انگیز مدت طولانی است که به زندگی و بازار ما وارد شده‌­اند و این روند در سال‌های نیز آینده ادامه دارد.

در بخش اول شش مورد از جالب‌ترین تکنولوژی‌های پیشرفته پزشکی سال ۲۰۱۷ را معرفی کردیم، با ما همراه باشید تا در بخش دوم هفت مورد دیگر از جالب‌ترین تکنولوژی­‌های پیشرفته پزشکی سال ۲۰۱۷ را شرح دهیم :

استفاده از روش ویرایش ژنوم CRISPR در آزمایشات بالینی

هر چند سال یک بار، ایده‌­هایی وجود دارد که انقلابی بر کل صنعت مراقبت‌های بهداشتی و دارویی را نشان می‌­دهد که روش ویرایش ژنوم CRISPR  دارای این نوع پتانسیل است.

محققان این آزمایش را برای پشه‌هایی که در مقابل انگلی به نام مالاریا مقاوم هستند آزمایش کردند، همچنین بعضی از دانشمندان معتقدند که ما می‌­توانیم سلول­‌هایمان را در سیستم ایمنی بدنمان با CRISPR ویرایش دهیم تا آنها را در برابر سلول­‌های سرطانی بهبود دهیم و به آنها کمک کنیم تا این نوع باکتری­‌ها را از بین ببریم. آزمایشات نشان داد که چگونه دانشمندان توانستند از طریق ویرایش ژن، دیستروفی عضلانی دوشن را درمان کنند. بدون شک، سال ۲۰۱۷ فرصت خوبی برای سنجیدن اولین آزمایش­‌های بالینی CRISPR جهت بهبود بیماری­‌های ویرانگر است.

تکنولوژی‌های پیشرفته در آزمایشات بالینی

در آینده یک شرکت بزرگ فناوری، موفقیت‌هایی در راه سلامت خواهد داشت

شرکت‌های گوگل، اپل، مایکروسافت، IBM، به پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی علاقه‌مند هستند. با این حال، باید تلاش خود را افزایش دهند. گوگل در زمینه مراقبت‌­های بهداشتی با شرکت  Calico همکاری داشته، آنها به دنبال روشی برای  درمان پیری و عواملی که منجر به مرگ می‌­شوند، هستند. این کار با همکاری شرکت Abbvie صورت گرفته تا سرعت کشف، توسعه و تجاری سازی درمان­‌های جدید را سرعت بخشد.

شرکت طول عمر انسانی با کلینیک کلیولند همکاری کرد تا انواع بیماری‌ها را کشف و مشکل پیری را حل کنند. شرکت IBM برنامه توسعه هوش مصنوعی واتسون را توسعه داده و آن را در مراقبت‌­های قلبی و سرطان مورد استفاده قرار می‌­دهد. از لحاظ توسعه فناوری دیجیتال در میان شرکت‌ها رقابت شدیدی وجود دارد و اثرات آن در حال حاضر در پزشکی و بهداشت و درمان نیز قابل ملاحظه است.

این پیشرفت‌های پزشکی در سال ۲۰۱۷ تنزل پیدا نخواهد کرد، بلکه در سال آینده اعلام خواهد کرد که منابع قابل توجهی را برای تغییر خدمات بهداشتی اختصاص خواهد داد.

تکنولوژی‌­های پیشرفته و شرکت بزرگ فناوری

شرکت بیمه یک حسگر پوشیدنی تولید خواهد کرد

در سال ۲۰۱۷ سیستم بیمه سلامت قصد دارد از طریق اطلاعات بیماران، تغییراتی را ایجاد کند. شرکت بیمه اسکار سلامت اولین گام را در پیش گرفت. با کمک اسکار بیمه سلامت، افراد بیمه شده می­‌توانند اطلاعات Fitbit خود را ارسال کنند و در صورتی که بیماران به اهداف تناسب اندام خود رسیدگی کنند، هر روز مبلغ ۱ دلار دریافت خواهند کرد. با این ایده می‌­توان به انگیزه و سلامت مردم کمک کرد. طبق پیش بینی‌­ها، در آینده سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات، خوردن غذای فاقد ارزش و عدم انجام هر گونه ورزش، نه تنها هزینه‌­های زیادی را برای مردم به همراه دارد بلکه سلامت آنها را به خطر می‌­اندازد.

با توجه به پیش بینی‌­ها، در سال ۲۰۱۹، ۲۴۵ میلیون حسگر پوشیدنی فروخته خواهد شد. با توجه به اینکه اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در مورد شیوه زندگی مردم از طریق ردیاب­‌ها و حسگرها در دسترس قرار می­‌گیرد، شرکت‌های بیمه از اطلاعات آنها استفاده خواهند کرد.

تکنولوژی‌­های پیشرفته و حسگر پوشیدنی

ربات جراحی ساخته شده توسط شرکت‌های گوگل و Johnson&Johnson با داوینچی رقابت خواهند کرد

در آینده ربات‌های جراحی در نحوه عمل کردن جراحان تغییراتی ایجاد خواهند کرد. این صنعت در حال پیشرفت است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ فروش این نوع ربات‌ها به حدود  ۶.۴ میلیارد دلار می‌­رسد.

یک مثال خوب، سیستم جراحی داوینچی است. این سیستم دارای سامانه بینایی با کیفیت و وضوح بالا و ابزارهای کوچک مناسب مچ دست است که از قابلیت خم شدن و چرخاندن بیشتری نسبت به دست انسان برخوردار است. دوربین تصاویر را به یک نمایشگر ویدئویی در اتاق عمل برای هدایت پزشکان در حین عمل جراحی ارسال می­‌کند. جراح در همه زمان‌ها صددرصد روی ابزار و سامانه جراحی کنترل دارد. با سیستم جراحی داوینچی جراحان فقط از طریق چند برش کوچک عمل می­‌کنند و انجام عملیات، دقیق‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد امکان‌پذیر خواهد بود. اخیرا گوگل اعلام کرده است که با شرکت Johnson&Johnson برای ایجاد یک سیستم ربات جراحی همکاری می­‌کند. در نهایت، داوینچی یک رقیب واقعی خواهد داشت و قطعا به صنعت ربات جراحی افزوده خواهد شد.

تکنولوژی‌­های پیشرفته و ربات جراحی

نشانگرهای زیستی شنیداری

در گذشته، دانشمندان ویژگی‌­های صوتی انسان‌ها را غیر قابل تشخیص تصور می­‌کردند. همچنین دریافتند که شناسایی چنین ویژگی‌­های متمایز ممکن است بر روی نحوه تشخیص، تأثیر زیادی داشته باشد. محققان این ویژگی را vocal biomarker نامگذاری کرده‌­اند. پزشکان می­‌توانند از این ویژگی­‌ها برای شناسایی بیماری‌­هایی مانند افسردگی و قلبی عروقی استفاده کنند. تشخیص زودتر می­‌تواند تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.

در سال ۲۰۱۷ ، ویژگی vocal biomarker روانه بازار می­‌شود. به جای تمرکز بر روی شاخص‌های زیستی اندازه‌گیری شده در خون یا نشانگرهای ژنومی که توسط پژوهشگران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، نشانگرهای زیستی شنیداری به راحتی تشخیص، ثبت و تجزیه و تحلیل می­‌شود و برای تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

تکنولوژی‌­های پیشرفته و نشانگرهای زیستی

استفاده از هوش مصنوعی در آزمایشات بالینی و تحقیقات دارویی توسط شرکت داروسازی

آزمایشات بالینی یک دهه طول می‌­کشد و میلیاردها دلار هزینه می­‌کند. این روند در پزشکی باید تغییر کند. رشد سریع هوش مصنوعی می‌­تواند به آزمایشات بالینی کمک کند. با کمک هوش مصنوعی شرکت‌ها به زمان کمتری نیاز داشته و به مؤسسات پزشکی و بیماران خود نزدیکتر می‌­شوند. در سال گذشته Atomwise یک جستجوی مجازی برای داروهای ایمن و همچنین درمان ویروس ابولا راه‌اندازی شد. آنها دو دارو را که توسط فناوری هوش مصنوعی شرکت پیش‌بینی شده بود، کشف کردند که می‌­تواند احتمال ابتلا به ویروس ابولا را کاهش دهد. این تجزیه و تحلیل، که معمولا ماه‌ها یا سال‌ها طول می­‌کشد، در کمتر از یک روز تکمیل شد!

در سال ۲۰۱۷، صنعت داروسازی متوجه می‌­شود که در تحقیقات دارویی بهتر است از هوش مصنوعی استفاده کند.

تکنولوژی‌­های پیشرفته و آزمایشات بالینی

چاپ گچ سه بعدی

پیش از این، پزشکان برای گچ گرفتن قسمت آسیب دیده فرآیندهای کثیف و بسیاری انجام می­‌دادند تا گچ با قسمت آسیب دیده هماهنگ کنند اما اکنون، با این دستگاه، پزشک تنها بازوی شما را اسکن می­‌کند و یک گچ ضد آب، سبک وزن در عرض چند ثانیه با استفاده از نرم‌افزار تایید شده توسط متخصصان جراحی چاپ می‌­کند در مراجعه بعدی، پرستار برای بررسی قسمت آسیب دیده به راحتی گچ را باز می­‌کند این دستگاه برای بیمار و پزشک به صرفه‌تر خواهد بود.

تکنولوژی‌­های پیشرفته و گچ سه بعدی

پژوهشگرانی که در مورد مزایا و مسائل اخلاقی بحث می­‌کنند، کسانی هستند که موجب تحول در زندگی بشریت می­‌شوند. امیدواریم سال ۲۰۱۷ سالی باشد که با فن آوری‌های جدید آغاز شود.

منبع medicalfuturist.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.