درمان خانگی برای بیماری پسوریازیس

هنوز علل بیماری پسوریازیس ناشناخته است

پسوریازیس بیماری است که با خارش شدید، التهاب، علائم نقره‌ای رنگی که اغلب در آرنج، زانوها، شکم و پوست سر نمایان می‌شود، همراه است. اما علل و روش درمان این بیماری اندکی ناشناخته است. آنچه درباره پسوریازیس شناخته شده است این است که موجب می‌شود سلول‌های پوستی بیش از حد افزایش یابند. حدود یک ماه طول می‌کشد تا سلول‌های پوستی نرمال به بلوغ برسند، اما در شرایط پسوریازیس این فرآیند تنها ۳ یا ۴ روز طول می‌کشد.

اسکالپ و بیماری پسوریازیس

این سلول‌های پوستی به طور ضعیفی رشد می‌کنند و نمی‌توانند به سرعت بریزند. در عوض روی هم انباشته می‌شوند و پلاک‌های فلس مانندی را شکل می‌دهند که ایجاد خارش می‌کنند و پوست زیرین خود را قرمز و ملتهب می‌کنند. پسوریازیس مسری نیست اما بیماری است که هنوز متخصصان با اطمینان نتوانسته‌اند درباره علل آن صحبت کنند.

ممکن است ژنتیکی باشد. از هر سه مورد، یک مورد ممکن است این اختلال را از خانواده به ارث برده باشد گرچه ممکن است مربوط به چند نسل قبل باشد. اما پزشکان معتقدند استرس می‌تواند موجب بروز این بیماری یا حادتر شدن آن شود. دیگر عوامل می‌توانند شامل آسیب پوستی ناشی از زخم، خشکی یا سایش و واکنش به برخی داروها و عفونت باشد.

گرچه هنوز درمانی برای این بیماری یافت نشده اما می‌توانید پسوریازیس را کنترل کرده و تاثیر آن را بر زندگی خود کاهش دهید. احتمالا پزشک به شما شامپوی مخصوص و درمان با نور ماورای بنفش پیشنهاد خواهد کرد اما در عین حال درمان‌های خانگی نیز وجود دارد که به از بین رفتن این پلاک‌ها کمک می‌کند.

به طور مرتب پوست را مرطوب کنید

پسوریازیس و مرطوب کردن پوست

همه پزشکان در این موصوع توافق دارند که مهمترین روش کنترل پسوریازیس، مرطوب نگه داشتن پوست است. مهمترین مشکل در پسوریازیس ایجاد فلس پوستی است و مرطوب کردن به طور موثری از آن پیشگیری می‌کند. وازلین یک مرطوب‌کننده قوی است اما اگر مرطوب‌کننده تجاری استفاده می‌کنید، آنهایی که حاوی اسید لاکتیک هستند، به نظر موثرترند.

برای اثرگذاری بیشتر مرطوب‌کننده، آن را ۳ دقیقه بعد از حمام استفاده کنید. بدن را خشک کرده و مرطوب‌کننده را به تمام قسمت‌های بدن (نه فقط پلاک‌ها) بمالید. به این خاطر که پوست تمیز در افراد مبتلا به پسوریازیس خشک‌تر از کسانی است که این بیماری را ندارند. از این روست که ترک کوچکی روی پوست خشک می‌تواند پسوریازیس را شدیدتر کند (ترفندهای آرایشی برای کسانی که پوست خشک دارند).

حمام آفتاب بگیرید

اغلب به بیشتر بیماران پسوریازیس درمان با نور فرابنفش تجویز می‌شود. دریافت نور مصنوعی از لامپ‌های مخصوص می‌تواند کمک کند. اما روش آسان‌تر و ارزان‌تر استفاده از نور خورشید است. در معرض نور خورشید قرار گرفتن برای درمان بیماری پسوریازیس بسیار موثر است. میزان متوسطی از نور آفتاب تولید ویتامین D را افزایش می‌دهد که در کنترل پسوریازیس موثر است (چه میزان ویتامین D باید دریافت کرد؟).

مشروبات الکلی مصرف نکنید

پزشکان در تلاشند تا بفهمند چرا مصرف الکل بیماری پسوریازیس را تشدید می‌کند. آنها معتقدند الکل فعالیت گونه‌های خاصی از گلبول‌های سفید خون را که تنها در بیماران پسوریازیس دیده می‌شود، افزایش می‌دهند. همچنین می‌تواند به این دلیل باشد که نوشیدن الکل ایجاد استرس می‌کند و همین موجب وخامت پسوریازیس می‌شود. بهتر است در صورتی که مبتلا به پسوریازیس هستید از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.

حمام با روغن

حمام و پسوریازیس

دوش گرفتن برای بیماران پسوریازیس بسیار خوب است زیرا خیس کردن پلاک‌ها با آب گرم موجب نرم شدن آنها می‌شود اما اغلب موجب خشکی پوست و بدتر شدن خارش آن می‌شود. برای انکه حمامی بدون احساس خشکی داشته باشید، دو فنجان پر روغن گیاهی در وان حمام بریزید. بهترین راه این است که ابتدا وارد وان شوید، پس از آنکه بدن خیس خورد، روغن را در وان بریزید. یا دو قاشق چایخوری روغن زیتون را در لیوان بزرگ شیر ریخته و در وان حمام بریزید.

هنگام بیرون آمدن از وان احتیاط کنید زیرا روغن کف حمام را لیز می‌کند.

از وسایل آشپزخانه استفاده کنید

برای کاهش خارش ناشی از خشکی پوست و پسوریازیس، ۱/۳ فنجان جوش شیرین را در یک گالن آب حل کنید. لیف را به محلول بزنید، پس از انکه لیف خیس شد آن را روی قسمت‌هایی که خارش دارند، بمالید. یا یک فنجان سرکه سیب را در آب حل کرده و به پوستتان بزنید.

مراقب جسم و روان خود باشید

از آنجا که استرس مهمترین عامل ایجادکننده پسوریازیس شناخته شده است، از این رو سعی کنید سطح استرس را با ورزش، تکنیک‌های ریلکسیشن یا هر چیزی که شما را آرام می‌کند، کنترل کنید.

خود را در مقابل عفونت و آسیب محافظت کنید

عفونت منجر به بروز یا بدتر شدن بیماری پسوریازیس می‌شود بنابراین سعی کنید از بیماری‌های عفونی اجتناب کنید. سعی کنید از زخم و صدمات پوستی نیز جلوگیری کنید.

مراقب تغذیه خود باشید

گرچه ارتباط قطعی و مشخصی بین انواع مشخصی از غذاها و بیماری پسوریازیس دریافت نشده است، اما غذاهایی با روغن ماهی بالا مانند ماهی تون، ماکرل، ساردین و سالمون به کمتر شدن خارش و التهاب پسوریازیس کمک می‌کنند.

از مصرف برخی غذاها بپرهیزید

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بیماران زمانی که مصرف گوجه‌فرنگی یا غذاهای دارای گوجه‌فرنگی را حذف یا کاهش می‌دهند، بهتر می‌شوند. احتمالا به دلیل میزان بالای اسید موجود در گوجه‌فرنگی. کاهش مصرف گوشت‌های چرب و کافئین نیز می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند.

از تیغ برقی استفاده کنید

اگر روی صورت، گردن، پاها یا دیگر قسمت‌های بدن که نیاز به اصلاح دارد،  پلاک‌هایی دارید به جای تیغ دستی از تیغ برقی استفاده کنید. تیغ یا ریش‌تراش برقی موجب بریدن پوست نمی‌شود. هر بار که پوست بریده می‌شود، خطر پسوریازیس بیشتر می‌شود.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.