طرز تهیه فرنی برای کودکان و بزرگسالان

فرنی یکی از بهترین غذاهایی است که افراد سرما خورده می‌توانند برای تسریع روند درمان خود از آن کمک بگیرند.

یکی از خوشمزه‌ترین و سبک‌ترین غذاهایی که هم کودکان و هم بزرگسالان به آن علاقه زیادی دارند، فرنی است. فرنی علاوه بر طعم و عطر خوب خود، فواید زیادی نیز دارد بنابراین اگر به دنبال یک دسر مغذی برای خود یا کودکانتان هستید، فرنی یک گزینه عالی محسوب می‌شود.

طرز تهیه فرنی ساده خانگی به چندین روش قابل انجام می‌باشد اما معمولا رایج‌ترین مواد لازمی که در بیشتر طرز تهیه‌ها به کار می‌رود، شیر و آرد برنج است. در ادامه قصد داریم به آموزش چندین طرز پخت متفاوت فرنی بپردازیم بنابراین اگر به دنبال تهیه این دسر خوشمزه هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان با ما همراه باشید.

طرز تهیه فرنی برای سرماخوردگی

اگر شما نیز در فصول سرد سال به دنبال غذاهای گرم هستید، پیشنهاد می‌شود لذت خوردن فرنی را از دست ندهید. معمولا یکی از عمده‌ترین سوالاتی که افراد در مورد این غذا برایشان پیش می‌آید، این است که آیا فرنی برای سرما خوردگی خوب است یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید گفت فرنی یکی از بهترین غذاهایی است که افراد سرما خورده می‌توانند برای تسریع روند درمان خود از آن کمک بگیرند. البته به این نکته توجه داشته باشید که فرنی زمانی به سرما خوردگی کمک می‌کند که شیرین نباشد. فرنی بدون شکر به دلیل داشتن آرد برنج به بهبود گلود درد و رفع سرفه‌های خشک کمک شایانی می‌کند و در نهایت به مرور سبب نرم شدن گلوی بیمار می‌شود.

یکی دیگر از مزایای این دسر برای کسانی که مبتلا به سرماخوردگی هستند، ارزش غذایی بالای آن است. از آنجا که ارزش غذایی فرنی بالا می‌باشد، افراد سرماخورده می‌توانند به راحتی انرژی از دست رفته خود را بدست آورند.

فرنی مخصوص سرماخوردگی

مواد لازم تهیه فرنی مناسب سرماخوردگی:

مواد لازم مقدار(برای ۴ نفر)
آرد برنج ۴ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۴ لیوان
زعفران در صورت دلخواه

 

طرز تهیه فرنی با آرد برنج:

  1. شیر را درون قابلمه‌ای که روی حرارت قرار دادید، بریزید و کم کم به آن گلاب و آرد برنج را اضافه کنید.
  2. مواد را به خوبی و آرام هم بزنید تا کاملا باهم مخلوط شوند. دقت کنید که این مرحله را به آرامی انجام دهید تا آرد گلوله نشود.
  3. مدام باید فرنی را هم بزنید تا در نهایت به ترکیبی غلیظ دست پیدا کنید. زمانی که این دسر خوشمزه به غلظت مناسب رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید اما چون هنوز داغ است، همچنان به هم زدن ادامه دهید. در صورت عدم هم زدن ممکن است فرنی ته بگیرد.
  4. بعد از خنک شدن قابلمه در محیط، می‌توانید آن را به داخل یخچال هدایت کنید.

فرنی زعفرانی

طرز تهیه فرنی زعفرانی

فرنی را می‌توان به صورت کلی یک دسر مناسب حتی برای مهمانی‌ها و مجالس مختلف دانست. برای مجلسی‌تر شدن آن می‌توانید از زعفران استفاده کنید و یا فرنی‌های دو رنگ تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی زعفرانی:

مواد لازم مقدار
شیر ۳ لیوان
آرد برنج سه قاشق غذا خوری
شکر پنج قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده سه قاشق غذاخوری
گلاب ۳/۱ پیمانه
خامه صبحانه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

 

  1. برای تهیه یک فرنی خوشمزه زعفرانی در ابتدا در یک قابلمه شیر سرد بریزید و کم کم به آن آرد برنج را اضافه کنید. آنقدر ترکیب را هم بزنید تا در نهایت آرد به طور کامل با شیر ادغام شود و گلوله‌ای باقی نماند.
  2. قابلمه شیر و آرد را روی حرارت قرار دهید و شروع کنید به آرام هم زدن تا ته نگیرد.
  3. شکر را به ترکیب کم کم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا شکر گلوله نشود.
  4. بعد از جوش آمدن شیر، آنقدر ترکیب را به هم بزنید تا غلظت مناسب پیدا کند.
  5. در این مرحله زعفران و گلاب را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یک دست شوند.
  6. بعد از اینکه فرنی غلظت مناسب و دلخواه را پیدا کرد، خامه‌ها را اضافه کنید و مواد را ترکیب کنید و به سرعت فرنی را از روی شعله بردارید.
  7. فرنی زعفرانی را در ظرف‌های مناسب بریزید و با کمک موادی مانند دارچین، موز، توت فرنگی، پودر پسته، خلال بادام و… تزئین کنید.

طرز تهیه انواع فرنی

طرز تهیه فرنی با نشاسته

اگر به آرد برنج حساسیت دارید، می‌توانید به جای آرد از نشاسته استفاده کنید. طرز تهیه فرنی با نشاسته مانند طرز تهیه فرنی با آرد برنج است و تفاوت چندانی ندارد. فرنی با نشاسته را هم می‌توانند کودکان و هم بزرگسالان به خصوص ورزشکاران میل کنند.

تنها لازم است برای تهیه این دسر خوشمزه با نشاسته به موارد زیر توجه کنید:

  • اگر از نشاسته استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که در ابتدا باید شیر سرد و نشاسته را به خوبی با هم مخلوط کنید و بعد ترکیب را روی حرارت بگذارید.
  • به هیچ وجه حرارت را زیاد نکنید تا مبادا فرنی ته نگیرد.
  • فرنی با نشاسته برای خوش طعم شدن نیاز به هم زدن مداوم دارد.

فرنی غذایی مغذی برای کودکان و نوزادان

همانطور که می‌دانید اغلب اولین غذاهای کمکی که نوزادان می‌خورند، فرنی با آرد برنج است. از آنجایی که معمولا درصد کمی از نوزادان و کودکان به آرد برنج حساسیت پیدا می‌کنند، پزشکان این غذا را به عنوان غذای کمکی پیشنهاد می‌دهند.

دقت داشته باشید که برای نوزادان به هیچ وجه بدون مشورت پزشک فرنی گندم تهیه نکنید زیرا که ممکن است به آن آلرژی نشان دهند.

فرنی با ارزش غذایی بالای خود، کلسیم مورد نیاز نوزادان و کودکان را تامین می‌کند و در رشد آن‌ها تاثیر بسزایی دارد.

کلام پایانی

فرنی دسری مغذی و خوشمزه است که بسیاری از افراد آن را به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، غذایی کامل می‌دانند. این دسر خوشمزه حتی برای ورزشکاران نیز گزینه‌ای مناسب است زیرا با کمک فرنی می‌توانند انرژی زیادی بدست بیاورند و از طرفی دیگر با کمک فرنی نشاسته سرعت عضله سازی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این غذای مغذی حتی به تأمین کلسیم و محکم شدن استخوان‌های کودکان شما کمک ویژه می‌کند؛ بنابراین اگر کودکی در خانه دارید، حتماً این دسر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

در این مطلب سعی داشتیم به بررسی کامل طرز تهیه انواع فرنی بپردازیم، امیدواریم نکات این مقاله نیز برای شما مفید واقع شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.