خیابان و محله های تاریخی اصفهان، جایی برای قدم زدن در دل تاریخ

شهر اصفهان که یکی از شهرهای بزرگ ایران محسوب می‌شود

تا به حال شده در شهری که زندگی می‌کنید به خیابان‌های قدیمی و محله های تاریخی آن سر بزنید و اطلاعاتی درباره آن‌ها دریافت کنید؟ برایتان جالب است بدانید در محله ای که زندگی می‌کنید، تاریخچه آن از چه قرار بوده و از کجا به حالت کنونی رسیده است؟ ایران با داشتن تمدنی و قدمتی طولانی داستان های جالبی را در دل خود جای داده که بسیاری از ما از آن‌ها غافل هستیم و بی اهمیت از کنارشان گذر می‌کنیم. هستند بسیاری از محله ها و بناهای تاریخی که برای ایجاد اماکن جدید تخریب شدند و نام و تاریخ آن‌ها از میان رفت. اما اصفهان با گذشته سده ها توانسته برخی از میراث خود را در دل بحران ها حفظ کند و برای آیندگان باقی بگذارد. این شهر در کنار آثار تاریخی، پر است از محله‌های تاریخی که شاید برایتان جالب باشد بیشتر درباره آن‌ها بدانید.

آشنایی با محله های تاریخی اصفهان و خیابان های قدیمی آن

اصفهان، در زمان قدیم و در دوران صفویه به عنوان پایتخت حکومت ایران انتخاب شد و پی این تصمیم بناهای باشکوهی در این شهر ساخته شد که اکنون جزو بناهای تاریخی اصفهان به شمار می روند. اما تنها بناها و ساختمان‌های تاریخی این شهر نیستند که داستان گذشته راروایت می کنند. در گوشه و کنار ساختمان‌های مدرن، هتل های اصفهان و محله‌های جدید این شهر، خیابان‌ها و محله‌های قدیمی با بافت سنتی زیادی قرار دارد که هنوز هم می‌توان زیبایی آن‌ها را مشاهده کرد. امروزه تورها و همچنین تور لیدرها به گردشگران این درهم تنیدگی مدرن و سنتی را نشان می‌دهند و از داستان تاریخچه آن صحبت می‌کنند. شهر اصفهان که یکی از شهرهای بزرگ ایران محسوب می‌شود، ۱۵ محله و ۶۰ منطقه دارد که محله های قدیمی اصفهان در هر یک از مناطق مختلف آن جای دارند.

محله جلفای اصفهان

محله تاریخی جلفای اصفهان، میراث شهروندان ارمنی

یکی از معروف‌ترین خیابان های اصفهان که امروزه محله‌ای قدیمی به شمار می‌رود، خیابان یا محله جلفا است که جایی در میان هتل جلفا و میدان جلفا واقع شده است. این محله در زمان قدیم سکونتگا‌ه ارامنه بود که تاریخچه آن به زمان شاه عباس صفوی باز می‌گردد. در زمانی که ارامنه به این شهر سفر کردند، پادشاه زمین‌هایی در کنار زاینده رود را به آن‌ها اهدا کرد. اگر این محله را از نزدیک دیده باشید ، حتما متوجه زیبایی بی‌نظیر آن و معماری‌اش شده‌اید. ارامنه کم کم در این محله خانه‌هایی به سبک خود ساختند و در آن کلیسا بنا کردند که همین معماری‌ها باعث ایجاد سبک متفاوت محله در شهر شد. وقتی وارد این محله و خیابان می‌شوید مانند این است که از شهری وارد شهری دیگر شده‌اید، این تفاوت را سنگ فرش‌ها و کلیسا‌ها ایجاد کرده‌اند که در نوع خود واقعا بی‌نظیر است. اگر برای سفر خود بودجه ای اقتصادی را در نظر گرفته اید، رزرو هتل ارزان در نزدیکی این محله تاریخی می تواند گزینه قابل قبولی برای شما باشد. در بازدید از این محله قدیمی حوضچه‌های متعدد زیبایی را خواهبد دید که در کنار معروف‌ترین آن‌ها مجسمه حضرت مریم(س) قرار دارد.

خیابان عباس آباد اصفهان، پیاده روی در بهشت سبز

بعد از محله جلفا با آن همه چشم انداز زیبای تاریخی می‌رسیم به خیابان عباس آباد که جزو محله های تاریخی اصفهان است و ردپای مهمی در تاریخ این شهر دارد. اگر با کمک utravs.com توانسته‌اید اقامتگاه مناسب خود در سفر به اصفهان را رزرو کنید، فرصتی خواهید داشت تا برای چیدن برنامه گشت و گذار در شهر، تاریخچه این محله جست و جو کنید و درباره آن بخوانید. در این جست و جوها، می‌رسیم به تاریخی از این شهر یعنی دوران صفویه و شاه عباس اول که محله جلفا را به آبادانی رساند. در گذشته یعنی در زمان صفویه این خیابان وجود نداشت و خالی از سکنه بود، درواقع شهر اصفهان به میدان نقش‌جهانش و خیابان‌های اطراف آن محدود می‌شد. اما شاه عباس اول کم کم این منطقه را جزوی از شهر کرد و هم اکنون هم نامی از آن به جای مانده است. در آن زمان تاجرانی از تبریز به این منطقه آمدند و این محله را رونق دادند. کم کم با گسترش شهر اصفهان این محله جزوی از مرکز شهر می‌شود و محله‌ای با امکانات فراوان را تشکیل می‌دهد. از زیبایی این خیابان درختان بلند قامت و سرسبزی است که چشم انداز بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند و می تواند گزینه جذابی برای پیاده روی باشد.

محله چهارباغ اصفهان

چهارباغ از محله های تاریخی اصفهان

یکی دیگر از خیابان های معروف اصفهان که زبان‌زد همه شهروندان این شهر است، محله چهارباغ نام دارد. این محله در نزدیکی یکی از خیابان‌های اصلی شهر قرار دارد. قدمت این محله معروف نیز به زمان صفویه باز می‌گردد، اما متاسفانه در زمان قاجار مورد لطف و توجه قرار نگرفت. امروزه با داشتن جاذبه‌هایی که در دل خود جای داده، یکی از مهمترین مناطق و خیابان‌های اصلی اصفهان محسوب می‌شود. چهارباغ اصفهان از سی و سه پل آغاز و تا شمال شهر ادامه دارد. چهارباغ بالا نیز از سی و سه پل به سمت جنوب شهر و تا دروازه اصفهان امتداد یافته است. زمانی که شاه عباس اول به عنوان پایتخت این شهر را انتخاب کرد، دستور ساخت چهارباغ را داد. جالب است بدانید که چهارباغ پایین در دوران پهلوی با همان سبک چهارباغ صفوی ساخته شده است. در دوران صفویه این محل زیبایی و چشم انداز منحصر به فردی داشت که این زیبایی را از جوی آبی که از میان آن می‌گذشت و درختان چناری که در دوطرف خیابان قرار داشت گرفته بود.

خیابان هشت بهشت اصفهان

خیابان هشت بهشت اصفهان

از دیگر محله ها و خیابان های مشهور اصفهان که مورد توجه عابران و گردشگران قرار می‌گیرد، خیابان هشت بهشت خوش آب و هوا است. این خیابان به دلیل وجود کاخ هشت بهشت در این منطقه به این نام خوانده می‌شود‌. خیابان هشت بهشت غربی و شرقی که در امتداد هم هستند این شاهراه را تشکیل می‌دهند. اگر به جز دیدن جاهای تاریخی به محله‌های قدیمی شهر علاقه‌مندید، می‌توانید از این خیابان که جزو محله های تاریخی اصفهان به شمار می‌رود بازدید کنید.

محله جی اصفهان

به سراغ یکی دیگر از محله‌های بزرگ و مشهور اصفهان یعنی محله جی می‌رویم که در شرق اصفهان و در منطقه ۴ واقع شده است. گابان، گابیان، انزان، گی و جی از جمله نام‌هایی است که در طول تاریخ به محله نسبت داده شده است. محله جی به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده و در اطراف این محل اماکن دیدنی و گردشگری مهمی قرار دارد. با قدم زدن و گشت و گذار و تماشای بافت این محله به برخی از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی آن خواهید رسید که نمای آجری آن‌ها گویای قدمت آن است.

محله دردشت اصفهان قدیم

رسیدیم به یکی دیگر از قدیمی‌ترین محله‌ های تاریخی اصفهان که با گذر از کوچه پس‌کوچه‌های آن شاهد قدمت تاریخی این محله خواهید بود. این محله بافت سنتی و قدیمی خاصی دارد که همچنان هویت آن حفظ شده و تاکنون هم گویای تاریخچه و قدمت خود به نسل‌های جدید این سرزمین است. در محله دردشت اصفهان چند مکان گردشگری وجود دارد که از جمله آن‌ها بازارچه دردشت، خانه تاریخی جواهری و حمام تاریخی آن است. حمام تاریخی در نزدیکی مسجدی به نام مسجد آقانور قرار دارد. این مکان هم اکنون در حال فرسایش و تخریب است به همین دلیل اجازه ورود به آن وجود ندارد، اما از بیرون که به بنا نگاه کنید گنبدی آجری دارد که بافت تاریخی آن واقعا منحصربه‌فرد است.

خیابان سپه اصفهان

خیابان سپه اصفهان

خیابان سپه هم از محله های تاریخی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این خیابان به این دلیل به این نام خوانده می‌شود که در گذشته هم بانک سپه در آن وجود داشت و هم محلی برای اجتماع سپاه بود. میدان نقش جهان به این خیابان نزدیک است و همین موضوع باعث اهمیت خاص این خیابان شده. متاسفانه برخی از بناهای این خیابان برای ساخت پاساژ تخریب شده که از جمله آن می‌توان به خانه کازرونی‌ها اشاره کرد که واقعا بنای زیبایی بود. از جمله مکان‌های تاریخی این خیابان معروف می‌توان به تالار تیموری، کاخ چهل ستون و موزه تاریخ طبیعی اشاره کرد.

محله بیدآباد اصفهان

در قسمت شمالی زاینده رود محله تاریخی معروف دیگری قرار دارد که به محله بیدآباد شهرت دارد. در قرن چهارم این محله خارج از دروازه های اصفهان بود اما با این وجود خالی از سکنه نبود و مردم به عنوان حاشیه نشینان اصفهان در این محله زندگی می‌کردند. کم کم در این محله با کمک خیرین بزرگی مانند فردی به نام علی قلی آقا امکانات رفاهی به این محل اضافه شد. محله عباس آباد و دردشت از محله های قدیمی اصفهان هستند که به محله بیدآباد نزدیک‌اند.

در پایان مطلب

در پایان این مطلب از معرفی محله های تاریخی اصفهان و خیابان‌های قدیمی آن امیدواریم که توانسته باشیم توصیف درستی ازمیراث برجای مانده از گذشتگان داشته باشیم. اگر قصد دیدن سفر به این شهر را داشته باشید، می توانید برای رزرو هتل وبسایت گردشگری یوتراوز مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.