مهار آلودگی هوا با فتوسنتز مصنوعی

روشی برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به هوای تمیز

در سال گذشته دانشگاه فلوریدا، راهی برای تحریک روند فتوسنتز در مواد مصنوعی پیدا کرد و گازهای گلخانه‌­ای را به هوای تمیز و تولید همزمان انرژی تبدیل کرد و اظهار داشت، اگر فتوسنتز مصنوعی کنار تأسیسات تولید کننده دی‌اکسیدکربن نصب شود می­‌توان گازهای بی‌ضرر تولید کرد، همچنین به تولید سوخت خورشیدی منجر می­‌شود.

دانشگاه فلوریدای مرکزی گزارش می­‌دهد که این فرآیند دارای پتانسیل بالایی برای ایجاد یک فناوری است که می‌­تواند گازهای گلخانه­‌ای را با تغییرات اقلیمی مرتبط سازد و یک روش برای تولید انرژی است.

طبق بیانیه­‌ی اوریل رمو و همکارانش: انجام دادن این کار دستیابی به موفقیت است. از لحاظ علمی، ساختن موادی که یک رنگ خاصی از نور را جذب ­کند، فرآیندی دشوار است، اما از دیدگاه جامعه، به توسعه تکنولوژی کمک شده و می‌­تواند منجر به کاهش گازهای گلخانه‌­ای شود.

طبق گزارشات اوریل رومو وهمکارانش در دانشگاه مرکزی فلوریدا، برای ایجاد یک واکنش شیمیایی، در یک ماده مصنوعی، ارگانیک ایجاد کردند که دی‌اکسیدکربن را به مواد آلی بی‌ضرر تجزیه می­‌کند. آن را به عنوان یک فرایند فتوسنتز مصنوعی شبیه به روش‌هایی که گیاهان دی‌اکسیدکربن (CO2) و نور خورشید را به غذا تبدیل می­‌کنند، در نظر بگیرید. اما روش اوریل رومو به جای تولید مواد غذایی، سوخت خورشیدی تولید می‌­کند.

این موضوعی است که دانشمندان در حال بررسی آن هستند، اما مشکل یافتن نور مرئی است تا باعث تحول شیمیایی شود. پرتوهای اشعه ماوراء بنفش انرژی کافی برای واکنش در مواد معمولی مانند دی‌اکسید تیتانیوم دارند، طول موج های بنفش تا قرمز، اکثریت اشعه‌های خورشید را نشان می­‌دهد، اما مواد کمی وجود دارد که این رنگ­‌های روشن را برای ایجاد واکنش شیمیایی که CO2 را به سوخت تبدیل می‌­کند.

محققان آن را با مواد مختلفی آزمایش کرده­‌اند، اما آنهایی که می‌­توانند نور مرئی را جذب کنند، موادی نادر و گران قیمت مانند پلاتین، رنیوم و ایریدیم هستند.

اوریل رومو و همکارانش  از تیتانیوم به همراه مولکول‌های آلی که به عنوان آنتن­‌های جذب نور آبی عمل می‌­کند استفاده کرده تا  درستی آن را بررسی کنند.

اوریل رومو اظهار داشت: هدف این است که همچنان این رویکرد را اصلاح کنیم تا بتوانیم مقادیر بیشتری از کربن را کاهش دهیم تا کارآیی بیشتری داشته باشد.

این نوع مواد چه کاربردی دارد؟

ایده این بود که با ایستگاه­‌هایی که مقدار زیادی از CO2 را جذب می‌­کنند، یک نیروگاه بسازند تا گاز به درون ایستگاه کشیده شود، از طریق فرآیند و گازهای گلخانه‌­ای انرژی تولید شده را مجددا به نیروگاه برگرداند.

کاربرد دیگر این است، که سقف خانه با این مواد ساخته شود تا هوای خانه را پاک کند و موجب تولید انرژی در خانه شود. زیرا آلودگی هوا خطرناک بوده و در حال افزایش است.

به گفته‌­ی اوریل رمو: “این امر به فناوری و زیرساخت‌های جدیدی نیاز دارد. قطعا یک نوآوری جالب در جهان، تولید انرژی آزاد است.

منبع naturalblaze.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.