چرا نباید کالری‌ها را بشمارید؟

به جای شمارش کالری، چربی و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کم کنید

زیاد آب بنوشید. بعد از ساعت ۶ بعدازظهر سراغ یخچال نروید. کالری‌ها را بشمارید. اینها نمونه‌هایی از توصیه‌هایی است که برای لاغر شدن می‌شنویم. اما طبق مطالعات انجام شده توصیه آخر دیگر خیلی کارآمد نیست.

به منظور آزمایش تاثیرگذاری رژیم‌های غذایی کم‌چرب در مقابل رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات پایین بر کاهش وزن و اینکه آیا سوخت و ساز بدن به خصوص در مورد چربی یا کربوهیدرات در کاهش وزن موثر است، مطالعه سالانه‌ای روی تعدادی از داوطلبان انجام شده است. محققان ۶۰۹ بزرگسالی که اضافه وزن داشته‌اند را به دو گروه تقسیم کردند. از یکی از گروه‌ها خواسته شده بود غذاهای کم چرب مانند غلات کامل، گوشت بدون چربی، لبنیات کم چرب، حبوبات و میوه بخورند و گروه دیگر غذاهای با کربوهیدرات پایین مانند سبزیجات، روغن زیتون، ماهی چرب، آووکادو، پنیر، آجیل، دانه‌ها و گوشت حیواناتی که تغذیه گیاهی داشته‌اند، مصرف کنند و این در حالی است که هیچ کدام نباید کالری را بشمارند.

یکی از اشتباهات این است که به افراد گفته شود تعداد کالری‌هایی که مصرف می‌کنند را بشمارند و از آنها بخواهیم ۵۰۰ کالری کم کنند. باید تمرکز بیشتر بر رژیم غذایی باشد. رژیم غذایی که حاوی سبزیجات، غذای کامل، قند کمتر و دانه‌های تصفیه شده کمتری باشد.

در هر دو گروه مورد بررسی تمرکز بیشتر بر سبزیجات و غذاهای فرآوری نشده بود و از غذاهای فرآوری شده مانند چیپس و دسرهای آماده اجتناب شده بود. چند ماه بعد از این تحقیق افراد موردآزمایش به خاطر این رژیم تشکر می‌کردند و می‌گفتند کاش این کار را زودتر کرده بودند.

پس از پایان زمان تحقیق، افرادی که در گروه کربوهیدرات کم بودند ۶ کیلوگرم وزن کم کردند در حالی که افراد گروه کم چرب، ۵ کیلوگرم وزن کم کردند. این مطالعه نشان داده است رژیم غذایی باکیفیت بهتر موجب کاهش وزن می‌شود به خصوص در طولانی مدت، به علاوه که کالری چربی و کربوهیدرات بسیار ناچیز است.

منبع eatthis.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.