هنگام خرید لپ تاپ چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ (بخش دوم)

یازهای خود را اولویت‌بندی کرده و متناسب با بودجه تصمیم بگیرید.

طیف گسترده‌ای از اندازه، ویژگی و قیمت‌ها وجود دارد که کار شما را برای انتخاب لپ تاپ سخت‌تر می‌­کند. ابتدا باید نیازهای خود را اولویت‌بندی کرده و متناسب با بودجه تصمیم بگیرید. در این مقاله سعی داریم با معرفی چند نکته مهم شما را در خرید لپ تاپ راهنمایی کنیم:

۵. مشخصات لپ تاپ خود را انتخاب کنید

پردازنده و خرید لپ تاپ

اجزای گسترده نوت بوک مانند پردازنده، هارد دیسک، رم و تراشه گرافیک حتی ممکن است علاقه‌مندان به نوت بوک را در انتخاب این قابلیت‌ها به اشتباه بیندازد، پس ابتدا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید:

نکات اصلی مربوط به اجزای لپ تاپ

  • CPU: مهم‌ترین ویژگی لپ تاپ‌ها پردازنده‌ی آنهاست. پردازنده (CPU) واحد مرکزی پردازش است و یا به عبارت دیگر “مغز لپ تاپ” محسوب می‌­شود و تأثیر بسیاری بر عملکرد آن دارد. البته بستگی به سختی کار شما دارد، ممکن است برای کار شما یک لپ تاپ ارزان قیمت نیز مناسب باشد.
  • Intel Core i5: اکثر پردازنده‌های به کار رفته در لپ تاپ‌ها اینتل است. اگر به دنبال یک لپ تاپ متداول با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، پردازنده Intel Core i5 را انتخاب کنید. مدل پردازنده‌هایی که با حرف U به پایان می­‌رسند (به عنوان مثالCore i5-7200U) شایع‌ترین هستند. پردازنده‌هایی که انتهای آنها حرف Y دارند، قدرت کمتر و عملکرد پایین‌تری دارند، درحالی که مدل‌هایی با حروف HQ بیشترین مصرف توان را داشته و در سیستم‌های بازی و کار با ضخامت بیشتر استفاده می‌شوند. پردازنده‌­های جدید ۸th Gen اینتل که “Kaby Lake Refresh” نامیده می­‌شوند دارای شماره مدل‌هایی هستند که با عدد ۸ (به عنوان مثال: Core i5-8250U )، آغاز شده و دارای چهار هسته هستند که به طور چشمگیری عملکرد را بهبود می‌­بخشد.
  • Intel Core i7: یک مدل از Core i5 بالاتر است، مدل‌هایی که با حروف HQ یا K به پایان می‌­رسد، از ولتاژ بالاتر استفاده می­‌کنند و دارای چهار هسته هستند که برای بازی و کار سرعت بهتری دارند. البته، تراشه­‌های Core i7 Yدارای قدرت و کارایی پایین‌تری هستند. پردازنده‌­هایی که دارای عدد ۸ هستند (به عنوان مثال: Core i7-8250U) ، بخشی از جدیدترین نسل هشتم اینتل می‌­باشند و عملکرد بهتر را ارائه می­‌دهند. با این حال، پردازنده‌های ۸th Gen اینتل تنها در سری U موجود هستند.
  • Intel Core i3 : عملکرد و قیمت این نوع پردازنده تنها یک قدم از Core i5 پایین‌تر است. ما Core i5 را به شما توصیه می‌کنیم.
  • AMD Ryzen Mobile : مجموعه جدیدی از تراشه‌های طراحی شده برای رقابت با Intel Core i5 و Core i7 می‌باشد.
  • AMD A, FX یا سری E: در لپ تاپ­‌های ارزان قیمت، شرکت تولید کننده پردازنده‌های AMD به جای CPU از نام APU  استفاده می­‌کند. برای وب گردی، مشاهده فیلم و عملکردهای دیگر مناسب است.
  • Intel Pentium / Celeron: معمولا در لپ تاپ‌ها با قیمت پایین تر از ۴۰۰ دلاری استفاده می‌­شود، این تراشه‌ها کمترین عملکرد را ارائه می‌­دهند، برای کارهای سبک مانند ویرایش اسناد، وب گردی مناسب است.
  • اینتل Core m / Core i5 / i7سری Y: با مصرف برق و دمای پایینی که این نوع سیستم‌ها دارند موجب شده تا بدون نیاز به فن قابل استفاده باشند. عملکرد آنها از نوع Celeron بهتر است، اما یک مرتبه از سری “Core i5 U”  پایین تر است.
  • Intel Xeon: این نوع پردازنده برای لپ تاپ‌های بسیار قدرتمند ایستگاه کاری ارائه شده است. برای کارهای مهندسی، تحقیق و پویانمایی حرفه‌ای مناسب است. این پردازنده از طول عمر باتری کوتاهی برخوردار بوده و دارای وزن و هزینه بالایی می‌­باشد.
  • رم: برخی از لپ تاپ‌های ۲۵۰ دلاری (تقریبا یک میلیون و دویست هزار تومان) از رم حداکثر ۲ گیگابایت برخوردار می‌باشند، اما با یک هزینه بالاتر می‌­توانید یک سیستم حداقل ۴ گیگابایت حتی۸ گیگابایت داشته باشید، برای اکثر کاربران، ۱۶ گیگابایت بیشتر از حد معمول است.
  • فضای ذخیره سازی درایو (به عنوان هارد درایو آن را شناسایی می‌­کند): مهم‌تر از سرعت CPU، عملکرد درایو ذخیره‌سازی است. اگر مشکلی با هزینه بالای آن نداشته و به حجم بالای حافظه داخلی آن نیازی ندارید، لپ تاپ با یک درایو حالت SSD را به جای هارد درایو انتخاب کنید، زیرا سرعت لپ تاپ را حداقل سه برابر بهبود می­‌بخشد .در میان SSDها، مدل PCIe x4 جدید (که با نام  NVME معروف است) سه برابر سرعت درایوهای SATA را ارائه می‌دهد. لپ تاپ‌های زیر ۲۵۰ دلاری از رم eMMC  استفاده می­‌کنند که سریع‌تر از هارد دیسک مکانیکی هستند.
  • صفحه نمایش: صفحه نمایش یکی از گزینه‌های حائز اهمیت است، در صورت بزرگتر بودن آن شفافیت و وضوح تصاویر بهتر خواهد شد. اکثر لپ تاپ‌ها با یک قیمت ایده‌آل از نمایشگر x 768 1366 برخوردارند. اگر بتوانید هزینه بیشتری را بپردازید، توصیه می‌­کنیم نمایشگر ۱۹۲۰ x 1080 را تهیه کنید که با عنوان Full HD یا ۱۰۸۰p  نیز از آنها نام برده می‌­شود. برخی از لپ تاپ‌های پیشرفته‌تر دارای صفحه نمایشx 1600 2560 ، ۳۲۰۰ x 1800 یا حتیx 2160 3840 هستند که این اندازه تصاویر را با شفافیت بیشتری نشان می­‌دهد اما مصرف برق بیشتری دارند و عمر باتری شما را کاهش می­‌دهد.
  • صفحه لمسی: اگر به جای لپ تاپ ۲ در ۱، یک لپ تاپ تاشو تهیه کنید از صفحه لمسی بهره‌مند نخواهید شد و عمر باتری آن به اندازه ۱ تا ۳ ساعت می‌­رسد. در این نوع مدل­‌ها، صفحه نمایش لمسی یک نوع استاندارد به شمار می­‌رود.
  • تراشه گرافیکی: اگر شما بازی‌های کامپیوتری را انجام نمی‌­دهید و به تماشای فیلم ۳D علاقه‌ای ندارید و یا به ویرایش با رزولوشن بالا سروکار ندارید در این صورت برای شما تراشه گرافیکی (محلی که حافظه سیستم را به اشتراک می­‌گذارد) یک انتخاب ایده‌آل است. در غیر اینصورت اگر به هر یک از نیازهای مطرح شده در بالا نیاز دارید، تهیه پردازنده گرافیکی نوع AMD یا Nvidia ضروری است. همانند CPU ها، تراشه‌های گرافیکی نیز انواع مختلفی دارند. امروزه سیستم‌های بازی یا سیستم‌های کارآمد، دارای تراشه‌های  Nvidia GTX 1050 هستند، در حالی که مدل­‌های میان رده‌ای دارای تراشه نوع  GTX 1050 Ti یا GTX 1060 و مدل­‌های بالاتر دارای تراشه GTX 1070 یا ۱۰۸۰ هستند.
  • پورت‌ها: در حالی که هنگام انتخاب یک لپ تاپ وجود پورت اهمیتی ندارد، اما لازم است که اتصالات مورد نیاز خود را بر روی سیستم داشته باشید، تا اینکه مدام در حال حمل تعداد زیادی از دانگل‌ها باشید. بیشتر لپ تاپ‌ها دارای پورت USB 3.0 و خروجی HDMI برای ویدیو هستند. با این حال، تعداد روزافزونی از لپ تاپ‌ها از USB Type-C یا Thunderbolt 3 پورت‌هایی با USB Type-C پشتیبانی می‌­کنند. استفاده از نوع C یک امتیاز محسوب می­‌شود، زیرا می‌­توانید از آن برای اتصال به شارژرهای جهانی و داک‌ها استفاده کنید.
  • درایوهای DVD / Blu-ray : تعداد کمی از لپ تاپ‌ها با درایوهای اپتیک عرضه می­‌شوند، زیرا تمام نرم‌افزار‌ها و فیلم‌ها قابل دانلود هستند. با این حال، اگر واقعا نیاز به خواندن / نوشتن روی دیسک‌ها دارید و لپ تاپ انتخاب شده دارای درایو دی وی دی داخلی نیست، می‌­توانید از دستگاه دی وی دی رایتر خارجی استفاده کنید که با قیمت کمتر از ۲۰ دلار قابل خریداری است و از طریق USB متصل می‌شود.

اگر می‌خواهید هزینه کمتری بپردازید، می­‌توانید برخی از ویژگی‌های غیر ضروری مانند دوربین‌های مادون قرمز یا ویندوز ۱۰ Pro را نادیده بگیرید.

۶. به عمر باتری توجه داشته باشید

باتری و خرید لپ تاپ

اگر به یک لپ تاپ نیاز دارید که در جای ثابت از آن استفاده کنید، پس دوام باتری چندان اهمیتی نخواهد داشت. با این حال، اگر شما قصد استفاده از حمل لپ تاپ در منزل، محل کار یا هر جای دیگر را دارید، ۸ ساعت طول عمر می‌­تواند مناسب شما باشد. برای اطمینان از سلامت باتری به تبلیغات تولید کننده لپ تاپ اکتفا نکنید و از منابع معتبر و سایت‌ها اطلاعات کسب کنید.

۷. بر اساس بودجه خودتان برنامه‌ریزی کنید

امروزه شما می­‌توانید با کمتر از ۲۰۰ دلار یک لپ تاپ مناسب کارتان خریداری کنید، اما اگر توانایی پرداخت هزینه بیشتری را دارید، حتما یک سیستم با کیفیت و نمایش بهتر، عملکرد قوی‌تر خواهید داشت. در ادامه چند گزینه با قیمت مختلف را معرفی کرده‌ایم:

  • ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار: نوت بوک‌های ارزان قیمت یا Chromebook هستند که سیستم عامل مرورگر گوگل یا سیستم‌های ویندوز پایین را اجرا می­‌کنند با حداقل حافظه و پردازنده‌های کند مانند HP     Stream 11 و .Dell Inspiron 11 3000 از این موارد به عنوان کامپیوترهای ثانویه و یا برای کودکان استفاده می­‌شود.
  • ۳۵۰ تا ۶۰۰ دلار: شما می‌­توانید یک نوت بوک با یک پردازنده Intel Core i5 یاAMD A8، با حافظه ۴تا ۸ گیگابایت رم و یک درایو ۵۰۰ گیگابایتی خریداری کنید. البته اکثر نوت بوک‌ها با این قیمت دارای حافظه SSDنیستند، نمایشگر Full HD عمر باتری طولانی ندارند به جز چند استثناء قابل اعتماد مانند Acer Aspire E 15 و .Asus VivoBook E403NA
  • ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار: لپ تاپ با این قیمت از قابلیت‌های بهتری برخوردار است، از جمله صفحه نمایش با وضوح بالاتر و SSD ها.
  • بیش از ۹۰۰ دلار: در این محدوده قیمت، انتظار می‌­رود که با نوت بوک‌های قابل حمل، قوی‌تر مواجه شوید. انتظار صفحه نمایش با رزولوشن بالاتر، پردازشگرهای سریع‌تر و گرافیک مناسب‌تر می­‌رود. پرطرفدارترین و سبک‌ترین نوت بوک‌ها مک بوک اپل و Dell XPS 13، می‌­باشد که هزینه بیش از ۱۰۰۰ دلار دارند (اگر از صفحه لمسی صرف نظر کنید می‌­توانید با یک هزینه کمتر یک مدل Dell تهیه کنید). سیستم‌­های پیشرفته برای بازی و ایستگاه‌های کاری موبایل معمولا از ۱۵۰۰ دلار یا حتی ۲۵۰۰ دلار یا ۳۰۰۰ دلار هستند.

۸. برند را در نظر بگیرید

لپ تاپ شما به اندازه‌ای می‌­تواند مناسب و خوب باشد که سازنده خوبی داشته باشد. پشتیبانی فنی و به موقع اهمیت دارد، به همین دلیل است که سالانه برند لپ تاپ‌های مختلف در سایت‌های معتبر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در سال گذشته اپل در جایگاه اول و به دنبال آن ایسر و لنوو قرار داشت.

پشتیبانی فقط بخشی کوچک است که باعث می‌­شود بهای پولی که پرداخت می­‌کنید را داشته باشد. همچنین باید در نظر بگیرید که سازنده چگونه طراحی مناسب، ارزش قیمت و عملکرد و معیارهای دیگر را بازنگری می‌کند. طبق گزارش سال ۲۰۱۷، بهترین برند لپ تاپ لنوو در رتبه اول قرار داشت و به دنبال آن ایسوس و دل!

منبع laptopmag.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.