گل ژیپسوفیلا یا گل عروس؛ از کاشت تا رشد و نگهداری

گل ژیپسوفیلا که به گل عروس شهرت دارد، یکی از پرطرفدارترین گل های تزیینی است.

حتما در گل فروشی‌ها یا مراسم جشن و عروسی، گل‌های کوچک و زیبای سفیدرنگ ژیپسوفیلا به چشمتان خورده است. گل ژیپسوفیلا که به گل عروس شهرت دارد، یکی از پرطرفدارترین گل های تزیینی است. گلی که هم ظریف و زیباست و هم ماندگاری طولانی دارد. در این مطلب ما قصد داریم شما را با گل ژیپسوفیلا و نحوه کاشت و نگهداری آن آشنا کنیم.

گل ژیپسوفیلا به “نفس کودک” (Baby’s Breath) هم معروف است. دلیل این نامگذاری هم شباهت بوی ترش و شیرین این گل به بوی نفس نوزاد است. نام ژیپسوفیلا یا جیپسوفیلا ترجمه “عاشق گچ” است، به این معنی که این گل علاقه زیادی به خاک غنی از کلسیم دارد که معمولا حاوی مواد معدنی سنگ گچ است.

ظاهر زیبای این گل سبب شده تا نقش پررنگی در تزیینات مجالس، دسته گل عروس و انواع گل آرایی داشته باشد. این گل نماد خلوص، معصومیت و عشق ابدی است، به همین خاطر است که زوج های جوان از این گل در خاص‎ترین روز زندگی مشترکشان استفاده می‎کنند.

شاید برایتان جالب باشد با نحوه پرورش و نگهداری این گل زیبا آشنا شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

انواع ژیپسوفیلا

حدود ۱۵۰ گونه ژیپسوفیلا وجود دارد که برخی یکساله و برخی چندساله هستند.

گل ژیپسوفیلا

  1. ژیپسوفیلا پانیکولاتا (Gypsohpila paniculate): این یکی از بلندترین انواع ژیپسوفیلاست که ارتفاع آن به یک متر هم می رسد. این گونه از ژیپسوفیلا خود انواع متفاوتی دارد:
  • فیری برستول (Bristol Fairy): یک نوع غیرمعمول از ژیپسوفیلاست که ارتفاع آن به بیش از یک متر می‌رسد.
  • فلامینگو: به صورت گل‌های دوتایی صورتی کم رنگ بر روی ساقه‌های باریک قرار دارند.
  • پرفکت آلبا (Perfect Alba): با برگ‌های سبز-خاکستری و گل‌های بسیار سفید که گل‌دهی آن اواخر تابستان است.
  • روزنشلایر (Rosenschleier): یکی از انواع محبوب و پرطرفدار گل ژیپسوفیلاست. ارتفاع آن کوتاهتر از انواع دیگر است و تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد اما دارای گل‌های دوتایی سفید است که با بلوغ به رنگ صورتی کم رنگ درمی‌آیند.

۲. ژیپسوفیلا الگانس (Gypsophila elegans): گونه یکساله ژیپسوفیلا است که گل‌ها و شاخ و برگ‌های خوش رنگی دارد. از انواع این گونه عبارتند از:

  • کونت گاردن (Covent Garden): گل‌های سفید با برگ های سبز-خاکستری.
  • کرمسینا (Kermesina): این نوع برای گرده افشانی مناسب است، با گل‌های صورتی تیره به شکل ستاره.
  • روزا (Rosea): رنگ این گل به رنگ رز صورتی است.

۳. ژیپسوفیلا مورالیز (Gypsophila muralis): بوته این گل یکساله و کم رشد است و برای تزیینات سبد گل بسیار مناسب است. از انواع آن عبارتند از:

  • جیپسی دیپ رز (Gypsy Deep Rose): گل‌های پرتراکم صورتی رنگ.
  • جیپسی پینک (Gypsy Pink): شاخ و برگ آن به هم پیچیده است و گلدهی زیادی دارد.

۴. ژیپسوفیلا ساکسیفراگا (Gypsophila saxifrage): این یک گونه کوهستانی چند ساله است که در نواحی معتدل عمر طولانی دارد. این گونه برای تزیینات به صورت آبشاری از دیوار یا پشت بام بسیار مناسب است.

بهترین جا برای کاشت ژیپسوفیلا

ژیپسوفیلا به آسانی در کنار سایر گیاهان رشد می‌کند. تنها چیزی که در کاشت این گیاه باید در نظر داشته باشید، این است که این گیاه برای رشد نیاز به فضا دارد، بنابراین نباید در فاصله بسیار نزدیک از سایر گیاهان کاشته شود. ژیپسوفیلا به جای سرد و مرطوب علاقه‌ای ندارد، بنابراین نباید در جایی باشد که دیر گرم می‌شود.

ژیپسوفیلا در خانه

بهترین زمان برای کاشت ژیپسوفیلا

گونه‌های چند ساله ژیپسوفیلا را می‌توان با قلمه‌های پایه تکثیر کرد. گونه یکساله آن باید در زمان رشد نهایی خود از آپریل تا جون (فروردین تا خرداد) یا سپتامبر (مهر) کاشته شوند. برای انکه بتوانید از گل های ژیپسوفیلا در طول تابستان استفاده کنید، گونه سالانه آن را هر دو هفته یکبار در طول فصل بهار بکارید.

نگهداری از ژیپسوفیلا

دسته‌هایی با ساقه‌های محکم و منشعب که حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد شکوفه‌های آن باز شده‌اند را انتخاب کنید. آنهایی که گل‌های خشک، قهوه‌ای یا نشانه‌هایی از خشکی دارند را انتخاب نکنید. ساقه های ژیپسوفیلا به راحتی گره می‌خورند، بنابراین در چیدن آنها باید بسیار احتیاط کنید. توصیه می‌شود ابتدا آنها را وارونه کنید و سپس کمی تکان دهید تا گل‌ها و شاخه‌های آویزان آن جدا شوند.

حدود ۲.۵ سانتی متر از ساقه را با زاویه ۴۵ درجه برش دهید. الزامی نیست ولی می‌توانید ساقه‌ها را در زیر آب جاری یا داخل یک کاسه آب تمیز برش دهید. برش ساقه در زیر آب می‌تواند خطر تشکیل حفره‌های هوا در ساقه‌ها را کاهش دهد و کمک می‌کند تا گل‌ها آب را سریعا جذب کنند. به محض برش، ساقه‌ها را در دمای اتاق داخل آب با ترکیبی از نگهدارنده گل (همراه با شکر و یک عامل ضداتیلن) حداقل دو ساعت نگه دارید، سپس آن را برای گل آرایی یا موارد دیگر استفاده کنید. شکر کمک می‌کند تا شکوفه گلها باز شود. اگر می‌خواهید گلها زودتر باز شوند، می‌توانید یک گالن (حدودا ۴ لیتر) آب جوش با دو قاشق غذاخوری سفیدکننده را در یک سطل بریزید. سپس ساقه‌ها را داخل آن قرار دهید. بلافاصله متوجه صدای ترکیدن و باز شدن شکوفه‌ها خواهید شد.

این گیاه در عین زیبایی بسیار هم حساس است، به خصوص نسبت به اتیلن، استرس آب، نور شدید خورشید و بوتریتیس که نوعی آفت است. در چنین شرایطی، غنچه‌ها چروکیده و قهوه‌ای رنگ می‌شوند و عمر آنها کوتاه می‌شود. به همین خاطر هنگام هیدراته کردن دسته‌های گل حتما آنها را در سطل‌های تمیز که حاوی مواد نکهدارنده گل و قارچ کش است، قرار دهید. همچنین توصیه می‌شود از مه پاش برای این گلها استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث قهوه‌ای رنگ شدن گلها شود.

برای جلوگیری از خشک شدن، این گیاه باید در رطوبت نسبتا بالایی نگهداری شود. ساقه این گیاه می‌تواند تا چهار روز در دمای ۳۴ تا ۳۶ درجه فارنهایت (۱.۱- ۲.۲ درجه سانتیگراد) در آب نگهداری شود. ساقه‌هایی که تا ۵۰ درصد غنچه‌های آن باز شده‌اند را می‌توان تا سه هفته در دمای ۳۴ درجه فارنهایت (۱.۱ درجه سانتیگراد) نگهداری کرد.

ژیپسوفیلا را می‌توانید به صورت خشک شده هم نگه دارید. اما ساقه‌های این گیاه در فرآیند خشک شدن مقدار زیادی اتیلن تولید می‌کنند، بنابراین باید حتما آن را در جایی گرم با تهویه مناسب و دور از گل و گیاهان دیگر خشک کنید.

ژیپسوفیلا در دسته گل عروس

ژیپسوفیلا یا گل عروس، گلی برای تمام فصول

همانطور که گفته شد، شما می‌توانید با خشک کردن این گل زیبا، آن را برای همه فصول در خانه داشته باشید و از زیبایی آن لذت ببرید. جالب است بدانید ژیپسوفیلا خوراکی است و می‌توان در غذا از آن استفاده کرد. استفاده از آن به عنوان چاشنی روی دسر و پنیرهای گیاهی، طعم ملایم و کمی شیرین می‌دهد.

برخی گونه‌های ژیپسوفیلا حتی در داروهای گیاهی استفاده می‌شود. ترکیبات شیمیایی به نام ساپونین در این گیاه وجود دارد که توانایی حمله و از بین بردن سلول‌های سرطانی دارد.

در این مطلب به اختصار سعی کردیم شما را با گیاه ژیپسوفیلا یا نفس نوزاد آشنا کنیم. این گل زیبا را خریداری کنید و در تزیینات و به خصوص در هنگام عکاسی از آن استفاده کنید. نظرات خود را درباره مطلب پیش رو در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره ژیپسوفیلا

آیا می توان گل ژیپسوفیلا را در خانه و در گلدان پرورش داد؟

امکان پرورش این گیاه در گلدان وجود دارد اما توصیه نمی شود. زیرا برآورده کردن نیازهای این گیاه به تلاش زیادی نیاز دارد و در زمین و در فضای گلخانه ای بهتر رشد می کند.

آیا ژیپسوفیلا سمی است؟

ژیپسوفیلا برای سگ و گربه ها سمی است و ممکن است در انسان واکنش های آلرژیک ایجاد کند. به همین خاطر هنگام کار با این گیاه باید همیشه دستکش دست کنید و سپس دست های خود را بشویید.

لکه های سفید و زرد روی برگ های ژیپسوفیلا چیست؟

برگ خوارها همیشه شیره شاخ و برگ گیاهان را می مکند، این باعث می شود گیاه ضعیف شده و رشد آن متوقف شود. یگ ورق چسب بالای گیاه قرار دهید و گیاه خود را تکان دهید تا برگ خوارها به برگه چسب بچسبند، سپس آن را دور بریزید. این کار را هر روز انجام دهید تا اثری از برگ خوارها نماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.