آلوئه ورا گیاه زینتی یا دارویی

داشتن گیاه در منزل همیشه لذت بخش است، حالا اگر در مورد نگهداری گیاهی که انتخاب می کنید اطلاعات هم داشته باشید،بسیارمفیدتر خواهد بود. اگر به نگهداری آلوئه ورا در خانه علاقمند هستید، بدانید که آلوورا گیاهی پرطرفدار از خانواده‌ ساکولنت ‌هاست، که با نام های صبر زرد، شب یار و شاخ بزی نیز شناخته می شود.

محبوبیت این گیاه، بیشتر به‌خاطر خاصیت های دارویی آن است و از آب برگ های آن به صورت موضعی برای تسکین دردهای ناشی از خراش ها و سوختگی ها استفاده می کنند.

از آلوورا در لوازم آرایشی مثل لوسیون های بدن، برای لایه برداری پوست صورت و هم چنین در نوشیدنی ها و مصارف خوراکی هم استفاده می شود. نگهداری آلوورا در خانه، بسیار راحت است و علاوه بر زیبایی که به خانه شما می بخشد، از خاصیت های آن هم می توانید بهره ببرید.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به نگهداری آلوورا در خانه علاقمند هستید، برای اطلاع از روش های نگهداری از این گیاه، تا انتها با ما همراه شوید.

درباره آلوورا

گیاه آلوورا، یک گونه گیاهی آبدار از سرده سگل های آلوئه است. (سگل ها یا صبر یا آلوئه، سرده ای از گیاهان گل ده آبدار است که شامل بیش از۵۰۰گونه مختلف می باشد. شناخته شده ترین گونه این سرده آلوورا است). این گیاه بدون ساقه یا دارای ساقه بسیار کوتاه است.

برگ‌های این گیاه دراز، کلفت و گوشتی و دارای تیغ‌هایی بر روی لبه‌های کناری آن می‌باشد که از ساقه مرکزی گیاه بیرون می زند. ژل شفاف و سفتی داخل برگ های این گیاه، وجود دارد که بین این ژله و پوست بیرونی برگ، مایع زرد رنگ و تلخی قرار دارد. زمانی که این مایع خشک شود، شیره آلوورا تولید می‌شود که در بازار به آن صبر زرد یا صبر سیاه گفته می‌شود.

برای نگهداری آلوئه ورا در خانه، زمان خرید توجه داشته باشید، مکانی که برای نگهداری این گیاه در نظر دارید نیاز به نور خورشید به صورت غیر مستقیم یا نور خورشید مصنوعی دارید. نور مستقیم خورشید گیاه شما را بیش از حد خشک می کند و برگ های گوشتی گیاه را زرد می کند. اگر گیاه تان را در جایی نگهداری می کنید که آفتاب زیادی دارد، نیاز به آبیاری بیشتری دارد.

توجه داشته باشید شما می توانید از ژل برگ های آلوورا به صورت موضعی استفاده کنید؛ اما نباید ژل آن را بخورید! چون ممکن است دچار حالت تهوع یا سوءهاضمه شوید و حتی مصرف مقدار زیاد آن ممکن است سمی باشد.

کشت آلوورا

دسته بندی گیاه آلوئه ورا

دسته اول:گیاه آلوئه ورا سمی که خطرناک هستند و حتی برای درمان و دارو نیز از آن ها استفاده نمی شود. 

 دسته دوم: گیاه آلوئه ورا غیرسمی که برای درمان و استفاده از پمادها و داروها مورد استفاده قرار می گیرند.

دسته سوم: آلوئه ورا زینتی که در آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرند و برای مصرف خوراکی مناسب نیستند.

کاشت گیاه آلوورا

نوع ظرفی که برای کاشتن گیاه انتخاب می کنید، مهم است. بهتر است ظرف شما سفالی یا مواد متخلخل مشابه (مواد جامدی که در ساختارشان حاوی حفره و منفذ هستند) باشد.

این نوع گلدان ها، خاکشان بین دو آبیاری خشک می شوند و چون سنگین هستند، از افتادن گیاه تان جلوگیری می کند. شما می توانید از گلدان پلاستیکی و لعابی هم استفاده کنید، اما بدانید که این گلدان ها رطوبت بیشتری  را در خود نگه می دارند.

حتما ظرفی را انتخاب کنید که حداقل یک سوراخ و راه آب در پایین داشته باشد. این سوراخ، باعث می شود آب اضافی از گلدان خارج شود و از پوسیدگی، زرد شدن و مرگ گیاه تان جلوگیری می کند.

عمق گلدان شما باید جوری باشد که در زمان کاشت گیاه، ساقه آن کاملا در خاک قرار بگیرد. خاک شما بهتر است از خاکهای باغبانی نباشد. از خاک هایی که دارای پرلیت (نوعی سنگ آتشفشانی با ترکیب سیلیکات آلومینیوم و دارای۲ الی۶ درصد آب می‌باشد)،سنگ گدازه، تکه های پوست یا هر سه باشد استفاده کنید.

اگر دلتان می خواهد که گیاه شما ریشه های جدید بدهد، می توانید ساقه گیاه را با پودر هورمون ریشه زایی آغشته کنید. هورمون ریشه زایی را می توانید در گل فروشی ها و یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

کاشت آلوورا در گلدان

کاشت دوباره آلوورا

اگر گیاه شما بیش از حد بزرگ شده است، یا برای رشد بیشتر به جای بزرگتری نیاز دارد، زمان آن رسیده که گلدان گیاه را عوض کنید.

گلدان مناسب:

اول گلدانی را که می خواهید درونش گیاه را بکارید انتخاب کنید، اگر قبلا از آن استفاده کرده اید آن را بشویید و بگذارید کاملا خشک شود. روی سوراخ آن یک تکه صفحه کوچک، یا یک تکه حوله کاغذی یا روزنامه تا شده بگذارید تا از ریزش خاک جلوگیری کنید و آب به خوبی تخلیه شود. البته روزنامه و حوله کاغذی با گذشت زمان خراب می شود و ممکن است باعث پوسیدگی ریشه گیاه تان شود.

حالا گیاه خود را از گلدان خارج کرده و ریشه آن را تمیز کنید و خیلی مراقب باشید به ریشه گیاه آسیب نزنید. اگر گیاه شما پاجوش زده است، الان زمان مناسبی است که آن را جدا کنید. ما روش جدا کردن آن را به شما توضیح خواهیم داد. اگر گیاه شما دارای ساقه بسیار بلندی است و در گلدانتان جا نمی شود، می توانید ساقه را مقداری کوتاه کنید. در زمان کوتاه کردن ساقه باید خیلی مراقب باشید تا آسیبی به گیاه تان نزنید. برای کوتاه کردن ساقه، قسمتی از ساقه را ببرید و تا حدی ساقه روی گیاه بگذارید باقی بماند.

بعد، گیاه لخت را بردارید و آن را در یک منطقه گرم که نور غیر مستقیم دریافت می کند، قرار دهید. پس از چند روز، پینه ای روی زخم ایجاد می شود. حالا گیاه خود را در گلدانی که حدود یک سوم، آن را با مخلوط خاک خوب و مناسب پر کرده اید، بکارید. در پر کردن خاک گلدانتان دقت کنید و بین خاک و لبه گلدانتان ۵/۸ سانت فاصله بگذارید.

بعد کاشت گیاه تان، به آن تا یک هفته آب ندهید. این کار باعث کاهش پوسیدگی گیاه تان می شود و به گیاه تان فرصت می دهد تا ریشه های جدید بزند. برای اینکه گیاه تان شاداب به نظر برسد و ریشه هایش خراب نشود، گیاه تان را در مکان گرمی که نور روشن و غیرمستقیم دریافت می کند، نگهداری کنید.

چگونه از آلوورا مراقبت کنیم؟

نور مورد نیاز گیاه آلوورا

بهترین نور برای نگهداری آلوورا در خانه، قرار گرفتن در معرض نور زیاد اما غیرمستقیم خورشید است؛ نور غیرمستقیم خورشید برای آلوورا عالی است و به‌خوبی آن را جذب می‌کند. نور مستقیم بیش‌ازحد خورشید، باعث سوختن برگ‌های آلوورا می‌‌شود. نور کم نیز می‌تواند باعث صاف و کدر شدن برگ‌های آن شود.

آلوورا از دریافت نور خورشید لذت می‌برد، اما توجه داشته باشید قرار دادن گیاه در کنار یک پنجره شیشه ‌ای داغ، خیلی برای آن مناسب نیست؛ چون داخل برگ‌های آلوورا از آب پر شده و طبیعی است که این کار باعث سوختگی گیاه می شود.

اگر در سطح برگ‌های گیاه تان لکه‌های پراکنده مشاهده کردید یا رنگ برگ‌ها به نارنجی و قهوه‌ای تغییر کرد، یعنی آلوورای شما بیش‌از حد نیاز نور دریافت می‌کند. در چنین شرایطی باید جای آن را تغییر دهید و از نور زیاد آن را دور کنید.

دمای مناسب نگهداری آلوورا

آلوورا دمایی بین ۱۳تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد برای رشد نیاز دارد، دمای اکثر خانه ها و آپارتمان ها برای این گیاه مناسب است. آلوورا در گرما و سرمای شدید آسیب می‌بیند. اگر در مناطقی زندگی می کنید که خیلی سرد است، حتما آلوورا را داخل خانه ببرید تا دچار یخ زدگی نشود. اگر هم در آب و هوای گرم و معتدل زندگی می‌کنید، می‌توانید در بهار و تابستان گیاه تان را به فضای باز منتقل کنید.

کوددهی

کوددهی گیاه تان را از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان ماهی حداکثر یک بار انجام دهید، برای این کار از کودهای رقیق یا نیمه قوی (۱۰-۴۰-۱۰) استفاده کنید.

اگر خاکتان حاصلخیز نیست، کود نیمه قوی را در هر ماه یک بار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان به گیاه تان بدهید. اگر گیاه تان را در بیرون کاشته اید، از کودهای ارگانیک یا کودهای گرم می توانید استفاده کنید.

آبیاری

آبیاری این گیاه، سخت ترین بخش حفظ سلامت آلوورا است. درست است که برگ های این گیاه گوشتی و آبدار است.  آلوئه ورا برخلاف اکثر گیاهان آپارتمانی، آب را دربرگ‌های خود ذخیره می‌کند، نه در خاک و ریشه خودش، پس نیازی نیست مرتبا آن را آبیاری کنید.

قبل از هر آبیاری، اجازه بدهید که سطح خاک کاملا خشک شود و بعد آن را  آب بدهید. خاک باید بعد از آبیاری مرطوب باشد؛ اما اگر خاک بیش از حد مرطوب بماند، ریشه گیاه ممکن است پوسیده بشود. برای آبیاری مجدد گیاه تان اجازه بدهید یک سوم بالای خاک گلدان خشک  شود و برای این کار از انگشت دستتان می توانید استفاده کنید.

بهتر است گیاه خود را  در بهار و تابستان، هر دو تا سه هفته یک بار آبیاری کنید. برای آبیاری در پاییز و زمستان بهتراست که فاصله زمانی بین آبیاری ها را تقریباً دو برابر کنید. مثلا  اگر در تابستان هر دو هفته یکبار آبیاری می کنید، در زمستان هر چهار هفته یکبار آبیاری کنید.

در زمان آبیاری آبی را که می ریزید، بگذارید کاملا جذب خاک شود و بعد از ده تا پانزده دقیقه بعد بقیه آب را بریزید.

آب دادن به آلوورا

نگهداری آلوورا در زمستان

در فصل زمستان، گیاه به خواب زمستانی می رود و نیاز کمی به آب دارد. فاصله آبیاری باید طولانی باشد، البته بهترین زمان برای تشخیص زمان آبیاری تست رطوبت خاک است.

دقت کنید، که خشک نگه داشتن زیاد گیاه نیز برای آلوورا مناسب نیست و کمبود آب، ممکن است باعث ضخیم شدن برگها شود. پوسیدگی ریشه و شوک سرما از مشکلات بسیار شایع در زمستان است. گیاهان آلوورا که در تابستان از تابش نور آفتاب تابستانی لذت برده اند؛ در این فصل باید در اتاقی نسبتاً روشن نگهداری شوند.

پنجره های جنوبی بهترین مکان هستند. فقط مراقب باشید که برای دریافت نور بیشتر، گیاه را خیلی نزدیک به پنجره نکنید تا از سرما زدگی، گیاه تان را در امان نگه دارید.

درست است که در در زمان خواب زمستانی این گیاهان به کمی مراقب نیاز دارند، اما زیبایی که آنها به خانه های سرپوشیده ی شما می دهد، ارزش نگهداری این گیاه را دارد.

علت پژمرده شدن گیاه آلوورا

گیاه آلوورا یک گیاه قوی است، اگر آبیاری به‌ موقع باشد ، نور و دمای مناسب رعایت شود، گیاه سرحال و شادابی خواهید داشت. همه گیاهان به رسیدگی درست و به‌ موقع احتیاج دارند، اگر گیاه آلوورای شما پژمرده شده است بهتر است دلایل آن را بدانید.

آبیاری نامناسب

آلوورا گیاهی بومی آفریقای شمالی  است پس در مکان های گرم خوب رشد می کند و مقاومت بالایی نسبت به خشکی دارد. اصلی ترین دلیل، پژمرده شدن گیاه آلوورا آبیاری نامناسب است. این گیاه را نباید زیاد آبیاری کرد، زیرا می‌تواند باعث پژمرده شدن گیاه شما شود.

بهترین راه فهمیدن پژمرده شدن گیاه آلوورا از آبیاری زیاد، توجه به برگ‌های گیاه تان است. گیاه آلوورا برگ‌های کلفت و نیزه مانندی دارد که حالت گوشتی دارند و رنگشان سبز است.

هرگونه تغییری در حالت برگ‌ها، ممکن است نشانه‌ای از آبیاری نامناسب باشد. برای مثال برگ‌ها را لمس کنید، اگر برگ خشک شده باشد و حالت گوشتی خود را از دست ‌داده باشد، نشان می‌دهد که شما گیاه را به‌درستی آبیاری نکرده‌اید.

آبیاری زیاد، هم ممکن است بر روی برگ‌های گیاه نقاطی نرم و آبکی ایجاد کند که بعد از مدتی رنگشان قهوه‌ای خواهد شد. برگ‌های گیاه آلوورا شما وقتی سبز پررنگ و براق باشد، یعنی گیاه شما در سلامت است.

دمای محیط نامناسب

گیاه آلوورا، محیط‌های گرم را دوست دارد. اگر دلیل پژمرده شدن گیاه شما از آبیاری آن نیست، ممکن است که دمای خانه تان برای گیاه مناسب نباشد.

همان طور که گفتیم، دمای مناسب برای رشد گیاه آلوورا بین ۱۳ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. از گیاهتان باید در این دمایی که گفتیم، نگهداری کنید تا از پژمرده شدن آن جلوگیری کنید.  به عنوان مثال اگر گیاه تان را دمای بالاتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد نگه می دارید، رطوبتی که داخل برگ‌های گیاه است از بین می‌رود و گیاه پژمرده می‌شود.

اگر بالعکس بالا، گیاه را در دمای پایین ۱۳ درجه سانتی گراد نگهداری می کنید، ممکن است برگ‌های آلووراتان جمع شود و گیاه تان رشد نکند.

نور مناسب

گیاه آلوورا در محیط‌های پرنور به‌خوبی رشد می‌کند. اگر نور محیطی که گیاه را در آن نگهداری می‌کنید کم باشد، گیاه تان پژمرده می‌شود.

بهتر است گیاه در مکانی باشد که حداقل ۴ تا ۶ ساعت نور در روز به آن می رسد. توجه کنید که گیاه نباید زیر نور مستقیم خورشید باشد، چون رطوبت موجود در برگ‌های گیاه از بین می‌رود و برگ‌ها خشک می‌شوند.

حمله آفات

حمله آفات به گیاه آلوورا نه ‌تنها گیاه را پژمرده می‌کند، بلکه در صورت رسیدگی نامناسب گیاه را از پای در می آورد. شما باید هرچند وقت یک‌بار گیاه را به‌خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید که آفات به گیاه تان حمله نکرده‌ باشد.

گیاه آلوورا، بیشتر از گیاهان داخلی دیگر در مقابل حمله معمول آفات گیاهان: شته، شپشک آردآلود و فلس مقاوم هستند.

شته‌ها، در زیر برگ‌های آلوورا جمع می‌شوند و از آب و مواد غذایی موجود در برگ‌ها استفاده می‌کنند و گیاه را به سمت نابودی می‌کشانند. اگر بر روی برگ‌های گیاه لکه‌هایی را مشاهده کردید که حالت چسبناک و عسلی دارند، بدانید که شته‌ها به گیاه حمله کرده‌اند. پس با یک دستمال مرطوب تمیز، برگ ها را پاک کنید.

شپشک آردآلود: شپشک آرد آلود یا شته پشمالو، حشره ای است که در مکان هایی گرم و مرطوب فعالیت دارد و به همین خاطر است که اغلب روی گیاهانی که در فضای بسته هستند مثل خانه یا گلخانه دیده می شوند.

فلس: بدن این حشرات دارای پوشش فلس مانند است و رنگشان زرد مایل به قهوه ای است؛ تغذیه این حشرات از طریق مکیدن شیره گیاه است و باعث توقف رشد و مرگ گیاه می شوند. از مهم ترین آفات گیاهان داخل منزل و گلخانه ای هستند.

آلوورا پژمرده

بیماری های رایج آلوئه ورا

  • پوسیدگی ریشه: پوسیدگی ریشه فقط در ریشه ها نمایان نمی‌شود و در برخی نقاط گیاه به صورت لک قهوه ای یا علائم دیگر مشخص می‌شود. برای مثال اولین تصویری که پوسیدگی ریشه از خود نشان می‌دهد، بی حال شدن گیاه است.
  • پوسیدگی نرم: توسط طیف وسیعی از باکتری های پکتولیتیک ایجاد می شود.
  • پوسیدگی ساقه قارچی: عامل بیماری  پوسیدگی ساقه قارچ فیتوفترا پارازیتیکا است. برگ های مرکزی ممکن است کاملاً پوسیده و به سهولت از قسمت های دیگر جدا شود.گیاهان آلوده معمولاً چروکیده می شوند و حالت بی حال به خودشان می گیرند.
  • پوسیدگی برگ

چگونگی برداشتن  پاجوش های آلوورا و کاشت آن

گیاهان بالغ آلوورا اغلب انبوه‌هایی از بچه را تولید می‌کنند، که به نام‌های گیاهچه، پاجوش، جوانه، توله‌سنگ یا بچه نیز به آن ها گفته می شود. شما می توانید با برداشتن این پاجوش ها و کاشتن آن ها یک گلدان دیگر، برای خودتان از این گیاه زینتی داشته باشید و آن را تکثیر کنید.

محل وصل شدن بچه ها به گیاه مادر را پیدا کنید و با استفاده از قیچی یا چاقوی تیز جدا کنید. حداقل ۵۲/۲سانت ساقه را روی پاجوش بگذارید، باقی بماند.

پاجوش ها، باید چند روز بیرون از خاک بمانند تا یک پینه بر روی برش ایجاد شود. بچه ها را در یک مکان گرم با نور غیر مستقیم نگه دارید، این کار به محافظت از آن در برابر پوسیدگی کمک می کند. زمانی که پاجوش ها یا بچه ها پینه ایجاد کردند، آنها را در یک مخلوط گلدانی ساکولنت استاندارد و خاک زهکشی شده(زهکشی خاک یعنی اینکه شرایطی را برای خاک گیاه فراهم کنید که آب اضافی درون خاک باقی نماند. هرچقدر زهکشی خاک بهتر باشد، آب اضافه سریعتر از زیر گلدان خارج می شود)  قرار دهید.

پاجوش هایی که تازه درگلدان کاشته اید را در مکانی آفتابی قرار دهید و حداقل یک هفته صبر کنید و بعد آبیاری کنید.

گرفتن پاجوش آلوئه ورا

چگونه آلوورا خود را به گل برسانیم؟

یکی از دلایل علاقمندی به گیاه آلوورا، ممکن است به دلیل دادن گل های زیبایی به نام گل آذین باشد؛ که یک گل بلند سنبل شکل دارد و کنار آن ده ها شکوفه ی لوله ای زرد و قرمز رنگ می زند.

متاسفانه گل آلوورا به ندرت ممکن است داخل خانه دیده شود، مگر اینکه همه شرایط ایده آل (نور زیاد، آب کافی و  دمای مناسب) برای رشد و  شکوفا شدن گل فراهم شده باشد.

با توجه به این شرایط، گل آلوورا معمولاً فقط روی گیاهانی که در تمام طول سال در فضای باز و در آب و هوای گرم رشد می کنند، دیده می شود. برای اینکه آلوئه شما گل دهد، بهتر است تا جایی که امکان دارد به خصوص در فصل بهار و تابستان، گیاه تان با نور بیشتر تغذیه کند. آلوئه را می‌توانید در تابستان، زمانی که دمای آن بالاتر از۲۱ درجه سانتیگراد است، در فضای باز و در آفتاب کامل نگهداری کنید. اگر دمای هوا در شب به زیر۱۶ درجه سانتیگراد رسید، آلوئه ورا خودتان را داخل بیاورید.

حواستان باشد که گیاه تان را یکدفعه از داخل منزل جلوی آفتاب کامل نگذارید. گیاه باید کم کم عادت کند وگرنه دچار سوختگی می شود. بهتر است قبل از انتقال آن به مکان روشن تر، اجازه دهید حدود یک هفته در سایه قرار بگیرد.

به اندازه کافی به گیاه تان آب بدهید. اگر گیاه در فضای باز نگهداری می کنید، مطمئن شوید که به طور مداوم توسط باران های تابستانی خیس نمی شود.

در فصل پاییز و زمستان نیز به آلوئه خود یک دوره خواب مناسب بدهید. بنابراین دادن یک دوره استراحت شامل آبیاری کمتر و دمای سردتر ممکن است آنها را تشویق به گل دادن کند. آلوئه در اواخر زمستان یا اوایل بهار شکوفا می شود.

ممکن است با توجه به تلاش های شما باز هم آلوورا شما گل ندهد، بنابراین اگر گل نداد تعجب نکنید. آلوورا به راحتی گل نمی دهد.

انواع گل آلوورا

آلوئه ببر یا کبک سینه: آلوئه فشرده با برگهای کوتاه و صاف با نوارهای سفید ناهموار مشخص می شود.

آلوئه  توری یا آلوئه آریستاتا: گیاهی کوچک با برگهای خالدار سفید و دندانه اره ریز است.

آلوئه آبی: گونه‌ای بزرگ‌تر آلوئه با برگ‌های آبی نقره‌ ای است.

چگونه آلوئه ورا خوراکی را از غیر خوراکی تشخیص دهیم؟

این گیاه، اگر از برگ‌های صاف و یکدست و بدون هیچ خال سفید رنگی برخوردار باشد، می‌توان این گیاه را مصرف کرد و خوراکی است.

خال‌هایی سفید رنگ، بر روی سطح برگ آلوئه ورای سمی وجود دارد، و رنگ سبز تندی نیز نسبت به برگ آلوئه ورا های معمولی و خوراکی خواهد داشت.

گرفتن ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا برای سلامتی و بدن فراوان است. ژل موجود در وسط برگ‌های آلوئه ورا را استخراج می کنند و در دارو‌ها و کاربرد‌های درمانی از آن استفاده می‌کنند.

اگر از این گیاه در منزل دارید، می توانید هم برای درمان هم برای موارد خوراکی استفاده کنید. مثلا  از خواص گل آلوورا در خانه، خاصیت تسکین دهندگی آن است، یک برگ بالغ را از گیاه جدا کرده و آن را از طول ببرید و ژل برگ را فشار دهید و روی سوختگی خود بمالید. شما می توانید به سادگی ژل برگ باز شده را به سمت پایین در بالای ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

ژل آلوئه ورا برای پوست

ژل موجود در گیاه آلوئه ورا برای پوست مانند یک لایه بردار طبیعی عمل می کند و‌ نوشیدن آب آلوئه ورا در کنار افزایش سلامت پوست، موجب درمان زخم‌ها، بثورات، آکنه و پسوریازیس (به نام های بیماری صدف پوستی یا صدفک نیز شناخته می‌شود و یک بیماری پوستی خود ایمنی است) می شود.

ژل آلوئه ورا برای مو

ژل آلوئه ورا دارای آنزیمی است که رشد مو را زیاد می کند و یک درمان طبیعی برای خارش پوست سر و خشکی موها می باشد.

آلوئه ورا برای دیابت

آلوئه ورا می‌تواند هایپرگلایسمی مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. استفاده ی خوارکی از این گیاه به کاهش قند خون بیماران دیابتی و مبتلا به پیش دیابت کمک می کند. هایپرگلایسمی زمانی است که مقدار قند خون فرد دارای دیابت بسیار بالا برود.

آلوئه ورا برای سیستم ایمنی بدن

یکی از عنصر‌های لازم، برای تقویت سیستم ایمنی بدن روی است و آلوئه ورا سرشار از روی است. همچنین آلوئه ورا با داشتن خاصیت‌هایی از جمله: ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدقارچی خودش می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

آلوئه ورا برای تبخال

آلوئه ورا دارای اسیدهای آمینه، ویتامین B1، B2، B6 و ویتامین  C است که در درمان تب خال موثر هستند. برای درمان تب خال کافی است آلوئه ورا را روی محل تب خال خود بمالید.

آلوئه ورا برای یبوست

شیره آلوئه‌ ورا حاوی  آنتراکینون‌هایی (خواص آنتی اکسیدانی، مهار آنزیم و ضد میکروبی) است که با افزایش آب روده و ترشح مخاط حرکات روده‌ای را افزایش داده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

مزایا و معایب آلوورا

خاصیت ضد سرطانی آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای برخی از ماکروفاژهایی است که با تولید حجم بالایی از اکسید نیتریک پتانسیل ضد تومور دارد.

ماکروفاژ: نوعی سلول در دستگاه سیستم ایمنی بدن است که باقی‌مانده‌های سلولی، مواد بیگانه، میکروب ها، سلول های سرطانی و هرچیز دیگری که پروتئین های ویژه سلول‌های سالم بدن بر روی سطحش نداشته باشد را در فرآیندی به نام بیگانه‌خواری می‌بلعد.

آلوئه ورا برای درمان و دفع سنگ کلیه

با خوردن آلوئه ورا و مصرف منظم و مداوم آن، می توانید از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنید. با درمان های خانگی سنگ کلیه آشنا شوید.

خواص آلوئه ورا برای مردان

استفاده خوراکی آلوئه ورا در مردان موجب تقویت قوای جنسی و افزایش اسپرم سازی می‌شود. آلوئه ورا در درمان بیماری سوزاک نیز موثر است.

خواص آلوئه ورا در رژیم لاغری

استفاده از آلوئه ورا در رژیم غذایی باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش و در نتیجه سلامتی و تناسب اندام می شود. افرادی که به دلیل یبوست یا اختلالات گوارشی، نمی‌توانند به وزن ایده آل برسند، مصرف آلوئه ورا تاثیر مثبتی دارد.

مضرات آلوئه ورا

  • مصرف آلوئه ورا در خانم‌های باردار ممکن است موجب انقباض‌های رحمی شود و باعث سقط جنین می شود.
  • ژل آلوئه ورا ممکن است موجب بروز حساسیت و آلرژی در بعضی افراد شود.
  • برای درمان زخم‌های عمیق از ژل آلوئه ورا استفاده نباید کرد.
  • شیره آلوئه ورا می‌تواند موجب گرفتگی و یا اسهال شدید شود.
  • آلوئه ورا می‌تواند موجب تشدید بواسیر، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر شود.
  • استفاده طولانی از آلوئه ورا می‌تواند منجر به کمبود پتاسیم شود.

سخن آخر

داشتن و نگهداری گل در منزل قطعا تاثیر مثبتی در روحیه ما دارد و تقریبا اکثر افراد از داشتن گل های مختلف در منزلشان لذت می برند. اما بهتر است هر گیاهی که انتخاب می کنیم، با روش های نگهداری آن نیز آشنا باشیم. در این مقاله سعی کردیم همه چیز درباره نگهداری آلوئه ورا در خانه، از کاشت تا خواص آن را در اختیار شما قرار دهیم، امیدوارم لذت برده باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. بیتا می گوید

    بیچاره آلورا من هفته ای یه بار آب میدادم.با خوندن این مقاله متوجه شدم الورا هم نیاز به کود دهی داره.و میتونم جلوی تابش غیر مستقیم خورشید هم بزارمش ????خیلی عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.