با نحوه برنامه مراقبت از پوست آشنا شوید(قسمت دوم)

به سلامت پوست‌تان اهمیت دهید

مراقبت‌های مکمل شامل سه قدم اصلی پوسته برداری، بخور و ماسک می‌شود که در ادامه به طور خلاصه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

پوسته برداری

پوست و پوسته برداری

پوسته برداری به پوست حیات دوباره‌ای می‌بخشد، سلول‌های مرده را از میان برمی‌دارد و کثافات عمیق را بیرون می‌کشد. کسانی که پوست خشک و یا حساسی دارند باید حتما از پوسته بردار مناسب استفاده کرده و هنگام استفاده از پوسته بردار از حرکات خشن و محکم خودداری کنند. پوسته برداری روش مناسبی برای کاهش چربی و پیشگیری از بروز آکنه است به شرط آنکه از پوسته بردار مناسب استفاده کرده و با پوست خود به ملایمت رفتار کنید. برای پوست‌های خشک کافی است که تنها ماهی یک بار از پوسته برداری استفاده کنیم اما افرادی که دارای پوست چرب هستند می‌توانند هر دو هفته تا سه هفته یک بار از روش پوسته برداری بهره گیرند.

برای هرنوع پوستی، پوسته برداری باید با حرکات ملایم و نرم صورت گیرد و کسانی که دارای پوستی حساس و شکننده هستند باید از مصرف پوسته بردارهای اسیدی چون لیموترش، آناناس و ماست پرهیز نمایند. چون پوسته برداری سلول‌های مرده را بیرون کشیده و بر سرعت جایگزینی سلول‌ها می‌افزاید، با بالا رفتن سن بر اهمیت انجام مستمر این روش افزوده می‌گردد. زیرا در پوست پیر میزان متابولیسم و درنتیجه جایگزینی سلول‌های تازه و جدید با سلول‌های پیر کاهش می‌یابد.

بخور دادن

پوست و بخور

بخور موثرترین، ساده‌ترین و به صرفه‌ترین روش مراقبت طبیعی به شمار می‌آید. زنان یونان و مصر باستان نیز برای حفظ زیبایی خود از بخور استفاده می‌کردند و می‌گویند کلوپاترا هم پوست صورت خود را با روغن‌های معطر و گیاهان بخور می‌داده است. بخور موثرترین روش برای پاک کردن منافذ و تسریع جریان خون در صورت است. علاوه بر این بخور خطوط ریز روی پوست را محو ساخته و به رفع کم آبی کمک می‌کنند.

چگونه باید پوست را بخور داد؟

شما چه از دستگاه‌های الکتریکی بخور استفاده کنید و چه از ظروف آشپزخانه برای این کار بهره بگیرید روش اصلی کار یکی است. اگر از دستگاه بخور استفاده می‌کنید آب را در محفظه درنظر گرفته شده بریزید و یا اگر چنین دستگاهی دراختیار ندارید آب را در یک دیگ متوسط ریخته و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد و بخار از روی آن بلند شد، دیگ را از روی حرارت بردارید. دیگ یا دستگاه بخور را روی یک میز قرار دهید (دقت  کنید که دستگاه یا دیگ نباید خیلی به لبه میز نزدیک باشد زیرا احتمال دارد به روی بدن شما واژگون گردد). سر و شانه‌های خود را با یک حوله بپوشانید. به خاطر داشته باشید فاصله لازم بین شما و ظرف محتوی آب جوش باید حفظ شود و بخار آب موجب سوختگی پوست شما نگردد.

می‌توانید هنگام بخور از چند قطره روغن طبیعی و گیاهی برای آرامش یافتن و یا طراوت بخشیدن به پوست استفاده کنید. برای این کار تنها چند قطره از روغن را در آب ریخته و آب را خوب هم بزنید. اجازه دهید بخار به مدت ۱۰دقیقه برای پوست‌های چرب و ۵دقیقه برای پوست‌های خشک در پوست نفوذ کند.

هیچگاه بیش از ۱۰دقیقه پوست را بخور ندهید و اگر احساس می‌کنید بخار آب خیلی داغ است و یا فکر می‌کنید پوست‌تان می‌سوزد بلافاصله بخور دادن را متوقف نمایید. اگر پوست‌تان خشک است می‌توانید چند قطره روغن بادام یا روغن بچه به آب بیافزایید. اگر دارای پوست ترکیبی هستید چند گلبرگ گل رز (محمدی) در آب بیاندازید. پس از بخور، پوست صورت را با گلوله پنبه آغشته به پاک کننده کاملا تمیز کنید و به یاد داشته باشید که حتما پس از بخور و شستشو با پاک کننده، صورت خود را با آب سرد آبکشی کنید.

ماسک

پوست و ماسک

یکی از مهمترین فواید استفاده از ماسک، تغذیه سلول‌های پوست است. سلول‌ها را می‌توان هم با خوردن غذاهای سالم و تازه تغذیه نمود و هم با استفاده از انواع ماسک‌های طبیعی و گیاهی. علاوه بر این ماسک کمک می‌کند تا افتادگی پوست صورت شما تا حد زیادی برطرف گردد.

با ماسک آرد برنج آشنا شوید.

با استفاده از برخی ماسک‌ها می‌توانید چروک‌های صورت خود را محو کنید. البته هرچه سن شما بالاتر رفته و بر عمق چروک‌های صورت افزوده شود برطرف ساختن آنها نیز دشوارتر خواهد شد اما با اقدامات بهداشتی درست می‌توان حداقل تا حدودی از عمق این چروک‌ها کاست. بخاطر داشته باشید که بهترین سن برای شروع مراقبت از پوست پس از بیست سالگی است، بنابراین قبل از اینکه شاهد چروک‌های چهره خود باشید به درمان آن بپردازید. هفته‌ای یکبار تا دو بار از ماسک استفاده کنید تا در آینده‌ای نه چندان دور در آینه صورت شاداب، شفاف و بدون لک و جوش از خود ببینید.

قبل از استفاده از ماسک توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. همواره قبل از استفاده از ماسک، پوست صورت خود را با آب و صابون و یا پاک کننده مناسب با پوست‌تان تمیز کنید.
  2. بهتر است صورت خود را با آب و گلاب بخور دهید.
  3. ماسک را با ملایمت و بدون عجله به روی پوست خود بمالید و پوست گردن خود را فراموش نکنید.
  4. به پشت دراز کشیده و به آهنگ ملایم و آرام بخشی گوش دهید. سعی کنید به هیچ چیز فکر نکنید.
  5. پس از سپری شدن مدت لازم، ماسک را با جریان آب گرم بشویید. بهتر است رطوبت صورت خود را با حوله خشک نکنید.

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می دانید؟)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.