بوی بد واژن ، علت و راه های درمان آن

یکی از علل اصلی بوی بد واژن عفونت است

یکی از علل اصلی بوی بد واژن عفونت است

سن بلوغ در همه‌ی افراد با تغییراتی همراه است. یکی از این تغییرات در خانم‌ها تغییرات هورمونی می‌باشد، که رشد موی زائد در ناحیه تناسلی و ترشحات این ناحیه از اثرات همین تغییر هورمون می‌باشند. با شروع سن بلوغ باید رعایت نکات بهداشتی به صورت جدی‌تر صورت پذیرد. اصلاح موی زائد از جمله نکات مهم بهداشتی است که رعایت نکردن آن موجب ایجاد بوی بد در واژن می‌شود. بوی بد واژن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها عفونت است. بوی بد واژن به طور عمده ناشی از عفونت‌های دستگاه تناسلی خانم‌هاست. داشتن مقداری بو برای واژن طبیعی است اما اگر این بو با علائمی مانند خارش، سوزش، التهاب یا ترشحات واژن باشد ممکن است نشانه یک مشکل سلامتی باشد. اگر این بوی بد علائم بالا را نداشته باشد می‌تواند غیرعادی نباشد. عفونت‌های مختلفی در واژن یافت می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد اینگونه بوها شود. در اینگونه موارد شما می‌توانید با درمان‌های خانگی یا محصولات تخصصی به سرعت از شر این بوها خلاص شوید.

 علت بوی بد واژن خانم‌ها

سه عفونت به نام‌های برفک (candida)، تریکوموناس واژینالیس (trichomonas vaginalis) و واژینوز باکتریایی (bacterial vaginosis) می‌توانند علت بوی بد واژن باشند. وقتی مقدار مواد زائد در بدن افزایش یابد مسلما دفع این مواد هم بیشتر صورت می‌گیرد با توجه به اینکه مقدار زیادی از این مواد از طریق ادرار دفع می‌شود و ناحیه تناسلی بیشتر در معرض این مواد زائد قرار می‌گیرد به مرور زمان و با عبور پی در پی مواد زائد از ناحیه تناسلی شرایط ایجاد عفونت محیا می‌شود. این عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیک و ضدقارچ درمان می‌شوند اما امکان برگشت آن‌ها نیز وجود دارد. یکی از راه‌های انتقال این عفونت‌ها رابطه جنسی است، اما سرخود هم امکان بروز آن‌ها وجود دارد.

راه‌های رفع بوی بد واژن

 شستشوی مناسب ناحیه تناسلی

شستشو مناسب ناحیه تناسلی یکی از راه‌های از بین بردن بوی بد است که بهتر است از صابون‌های آنتی باکتریال برای شستشو استفاده کنند. یکی دیگر از علل بوی بد، باکتری‌های موجود روی سطح پوست است که با تجزیه مواد در عرق این بو را ساطع می‌کند. این مشکل را تا حدودی با از بین بردن این باکتری‌ها می‌توان برطرف کرد.

  • نکته مهم:
  • برای شستشوی ناحیه تناسلی از مصرف بیش از اندازه صابون خودداری کنید، چون باعث حساسیت و واکنش آلرژیک می‌شود. به آرامی این ناحیه را با صابون شستشو دهید.
  • دوش واژینال که در آن از آب یا مایع تمیز کننده استفاده می‌شود، می‌تواند باکتری‌های مفید این ناحیه را به طور کلی از بین ببرد. در این صورت واژن دچار عفونت می‌شود و شرایط بدتر خواهد شد.
  • همچنین از به کار بردن اسپری‌های مخصوص زنانه که برای این ناحیه استفاده می‌شود خودداری کنید. این اسپری‌ها نیز شکل دیگری از دوش واژینال هستند که می‌توانند باعث خارش آن گردند.
  • به یاد داشته باشید که واژن به طور طبیعی خود را پاکسازی می‌کند. زمانی که بهداشت این ناحیه را حفظ می‌کنید، نیازی به استفاده از تمیز کننده‌های مختلف نخواهید داشت. استفاده از اینگونه موارد می‌تواند در فرآیند طبیعی پاکسازی تداخل ایجاد کند.

از بین بردن موهای ناحیه تناسلی

همه خانم‌ها از داشتن موی زائد در ناحیه تناسلی شکایت دارند. این موها جایگاه مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند به همین دلیل باید هر چند روز اصلاح شوند تا با تجزیه مواد موجود در عرق باعث ایجاد بوی بد نشوند. به دلیل حساس بودن این ناحیه از وسایلی که برای اصلاح استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید.

لباس زیر مناسب

لباس زیر مناسب باید حتما نخی و گشاد و متشکل از مواد مناسب باشد تا تبادل هوا را به خوبی انجام دهد. اینکار باعث می‌شود جریان هوا به کشاله ران افزایش پیدا کند به خصوص زمانی که در حال انجام تمرینات ورزشی یا عرق کردن هستید. در این حالت از تجمع رطوبت ونیز ایجاد بوی بد در ناحیه واژن جلوگیری می‌شود. حتما برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها روزانه و بعد از هر تمرین ورزشی لباس زیرتان را عوض کنید. از پوشیدن شورت‌های تنگ برای طولانی مدت اجتناب کنید.

 استفاده از نوار بهداشتی روزانه

خانم‌هایی که میزان ترشحات آن‌ها زیاد است باید حتما از نوار بهداشتی روزانه که مخصوص ایام غیر از قاعدگی است استفاده کنند، و هر چند ساعت یک بار آن را تعویض کنند، زیرا رطوبت ناشی از این ترشح باعث بوی بد واژن می‌شود.

رعایت بهداشت جنسی

خانم‌های متاهل باید بیشتر به نکات بهداشتی اهمیت دهند زیرا ترشحات ناشی از رابطه جنسی باعث بوی نامطبوع می‌شوند و توصیه می‌شود حتما بعد از رابطه جنسی ناحیه تناسلی خود را بشویند. ادرار کردن نیز پس از رابطه جنسی توصیه می‌شود، زیرا هر گونه ترشحات بدبویی که داخل مجرای تناسلی فرد باقی مانده است، توسط ادرار بیرون می‌آید. شاید به همین دلیل است که دین مبین اسلام غسل کردن پس از رابطه جنسی را واجب کرده و  نیز به ادرار کردن بعد از آن تاکید داشته است. متاسفانه با عدم رعایت همین نکته ساده، بیماری‌های منتقله از راه جنسی می‌تواند انتقال یابند و افراد را دچار مشکل کنند.

نوار بهداشتی مناسب

از نوار بهداشتی ارزان استفاده نکنید و در تهیه نوار بهداشتی نکات و علائم معتبر و استاندارد را رعایت کنید. در دوره پریودی خود حتما حداقل هر ۳ ساعت و حداکثر هر ۶ – ۱۲ ساعت نوار بهداشتی را تعویض کنید.

درمان‌های خانگی و گیاهی بوی بد واژن

  • سرکه سیب: روزانه ۳۰ دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و آب ولرم بنشینید.
  • آب: آب زیاد بنوشید تا با دفع ادرار مداوم عفونت‌های مجاری و دستگاه تناسلی دفع شود.
  • سیر: یک آنتی بیوتیک است و به حذف باکتری کمک می‌کند. برای رفع بوی بد واژن می‌توانید یک حبه سیر را با یک لیوان آب با معده خالی بخورید.
  • سرکه سفید: واژن را با مخلوط ۱/۴ فنجان آب گرم و سرکه سفید بشویید. شستشوی مرتب با محلول آب‌نمک و اسید استیک (۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید در هر لیتر آب) می‌تواند در درمان لکوره مفید باشد. دوش‌های قلیایی نباید هرگز به کار رود زیرا موجب بالا رفتن PH واژن شده تضعیف فلوره واژن را در پی خواهد داشت.
  • ماست: برای ترویج و تحریک رشد باکتری‌های مفید ماست بخورید.
  • مواد غذایی: از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد بوی بد می‌شوند خودداری کنید.
  • حمام: استحمام کردن یک روز در میان، برای کسانی که علاوه بر این مشکل، فعالیت جسمی زیادی دارند، توصیه می‌شود.

درمان عفونت

اگر همه مواردی را که در بالا گفته شد، انجام دادید اما باز بوی نامطبوعی از ناحیه واژن متصاعد می‌شود، می‌توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. شاید علت این بوهای نامطبوع، وجود عفونت ادراری، عفونت گردن رحم و یا عفونت واژن باشد.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.