زومبا چیست و چه تأثیری بر لاغری دارد؟

زومبا یکی از شادترین رشته‌های ورزشی است

احتمالاً اسم ورزش زومبا را خیلی شنیده و اگر ویدئوهای این ورزش را دیده باشید، متوجه شده‌اید که زومبا چیست و چه تأثیری بر لاغری دارد؛ اما ما می‌خواهیم امروز به طور کامل از ورزش زومبا به شما بگوییم تا بدانید زومبا چیست و چه تأثیری بر لاغری دارد؟ آلبرتو برز یک ورزشکار کلمبیایی معروف در سال ۱۹۹۰ برای اولین‌بار ورزش زومبا را به وجود آورد و کم‌کم مورد استقبال فراوان مردم در سرتاسر جهان قرار گرفت. زومبا حرکات ورزشی منظم، از رقص و ایروبیک تشکیل شده که بسیار پرتحرک و بانشاط است. زومبا از رقص‌های لاتین برگرفته شده و با موسیقی شاد همراه است. ورزش زومبا به دلیل تحرک زیاد در کاهش وزن تأثیر دارد و اگر همراه آن از رژیم غذایی درست استفاده کنید می‌توانید به وزن دلخواه خود دست پیدا کنید. شما با انجام زومبا هفته‌ای ۲ یا ۳ بار در هفته بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ کالری می‌سوزانید. زومبا یکی از شادترین رشته‌های ورزشی است که مانند تمرینات ایروبیک، شامل حرکات ریتمیک و تکراری بوده و ماهیچه‌های اصلی بدن را درگیر می‌کند. حرکات زومبا باعث بالارفتن ضربان قلب و افزایش گردش خون و اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن می‌شود و برای سلامتی قلب، ریه‌ها و حفظ نشاط مفید است.

زومبا چیست

انواع زومبا

  • زومبا فیتنس ورزش هوازی است و حرکات آن بر اساس ایروبیک پیشرفته طراحی شده، چرخش باسن در زومبا فیتنس هم زمان با حرکات دست‌وپا انجام می‌شود. تفاوت زومبا با ایروبیک در هماهنگی دست‌وپا و چرخش یا ضربه‌زدن با قسمت میانی بدن است. در زومبا فیتنس از دمبل و حرکات قدرتی استفاده می‌شود.
  • زومبا تونینگ یک تمرین هوازی کامل است که با استفاده از وزنه، حرکات ریتمیک زومبا را دنبال می‌کند. در این نوع زومبا تمامی عضلات ران‌ها، بازوها و شکمتان درگیر می‌شود.
  • زومبا قدرتی زمانی است که شما می‌خواهید تمرین‌های قدرتی را انجام دهید و سراغ وزنه‌های سنگین‌تری می‌رویدو حرکات رقص زومبا را با وزنه سنگین انجام دهید.
  • زومبا طلایی برای افراد میان‌سال است. در این نوع زومبا سبک آهنگ، سرعت انجام و نوع حرکات، همه بر اساس نیاز میان‌سالان است تا با انجام این تمرینات، تعادل و هماهنگی بدنشان را بهبود ببخشند.
  • اگر عاشق آب و آب‌تنی هستید زومبا آبی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. زومبا در آب نشاط‌آور است. البته تنها فایده زومبا آبی، نشاط نیست؛ بلکه مقاومت آب هم به‌شدت تمرین‌های شما در زمان ورزش‌کردن داخل آب، اضافه‌شده و بدنتان با سرعت بیشتری روی فرم خواهد آمد.
  • زومبا استپ ترکیبی از حرکات استپ ایروبیک و زومبا بوده که هدفش افزایش قدرت عضلانی و چربی‌سوزی است. اگر پاهای خوش‌فرم و زیبا می‌خواهید، حتماً زومبا با استپ را انجام دهید.
  • زومبا دنس بر اساس رقص است و در آن از حرکات قدرتی استفاده نمی‌شود. این ورزش از ترکیب رقص‌های سالسا، عربی، باله و … است و باعث کشش و تحرک اعضای بدن می‌شود.

ورزش زومبا برای لاغری

تمرین‌های هوازی شامل تمرین‌های آسان و سخت است که این تفاوت و تغییر می‌تواند روند چربی‌سوزی را بهبود ببخشد؛ چون بدن به یک روش عادت نمی‌کند و با تغییر در روش‌های ورزش‌کردن می‌توانید چربی‌سوزی را افزایش دهید. زومبا شامل رقصیدن تند و آرام هم است و این کار به دلیل اینکه گروهی از ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند به انعطاف‌پذیری و تقویت ماهیچه‌هایتان هم کمک می‌کند. در زومبا به دلیل تمرین‌هایی که در ناحیه شکم انجام می‌شود برای لاغری شکم هم مناسب است. ورزش زومبا برای لاغری بسیار مفید است و تعداد کالری که در طول زومبا سوزانده می‌شود به سن، وزن، ژنتیک، سطح فعلی آمادگی جسمانی و شدت تمرین بستگی دارد. برای اینکه با ورزش زومبا کاهش وزن داشته باشید باید روزانه بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید و چون هر روز تمرین‌کردن شاید برایتان ممکن نباشد، می‌توانید زمان تمرین‌کردنتان را به جلسات ده‌دقیقه‌ای در طول روز تقسیم کنید و با این روش نه‌تنها هر روز ورزش کرده‌اید؛ بلکه در تمام طول روز حال خوبی خواهید داشت. به دلیل هوازی بودن ورزش زومبا شما با یک ساعت رقص سریع مثلاً اگر ۷۰ کیلوگرم باشید ۴۴۶ کالری خواهید سوزاند و اگر ۸۴ کیلوگرم باشید ۵۳۲ کالری می‌سوزانید. شما برای کاهش نیم کیلوگرم در هفته باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید پس با انجام ۳ ساعت زومبا در هفته می‌توانید به کاهش نیم کیلو وزن در دو هفته بدون گرفتن رژیم غذایی برسید. کاهش وزن سریع اصلاً خوب نیست و به معنی ازدست‌دادن ماهیچه به‌جای چربی است.

پیلاتس بهتر است یا زومبا؟

پیلاتس نوعی ورزش آمادگی جسمانی است که در اوایل سده ۱۹۰۰ توسط جوزف پیلاتس به وجود آمد. ورزش پیلاتس یک ورزش کششی عالی برای درگیرکردن جسم و ذهن است. این ورزش در تقویت میان تنه بدن تأثیر دارد حرکات ورزش پیلاتس در بهبود آمادگی جسمانی کلی بدن و کنترل ذهن نیز تأثیر به سزایی دارد. پیلاتس مانند یوگا روی انعطاف‌پذیری تمرکز دارد. در این ورزش احتمال آسیب‌دیدگی بسیار کم است. تمرین پیلاتس بسیار برای سلامتی شما مفید است و به شما در حفظ وزن سالم کمک می‌کند. بااین‌حال، پیلاتس هدفش کاهش وزن نیست و نمی‌تواند به‌اندازه تمرینات و ورزش‌هایی که باهدف کاهش وزن و کالری‌سوزی بالا ایجاد شده‌اند؛ مؤثر باشد. این ورزش در دوره مقدماتی تقریباً برای همه افراد مناسب است؛ اما به‌خاطر داشته باشید که قطعیتی وجود ندارد و پیلاتس هم ممکن است برای بعضی افراد مضر و خطرناک است. پیلاتس برای کسانی که صرفاً هدفشان کاهش وزن است، مناسب نیست. اگر به دنبال عضله‌سازی در سطح بالاتر، مثل حجم گرفتن یا بالابردن توان و قدرت عضلانی هستید، پیلاتس برای شما گزینه‌ی مناسبی نیست. پیلاتس به افراد پرمشغله، با استرس بالا، افرادی با آسیب‌دیدگی‌های ورزشی، زنان پس از زایمان (تقویت عضلات)، افراد مسن، افراد غیرورزشکار توصیه می‌شود.

زومبا جزو ورزش‌های هوازی یا ایروبیک است اگر می‌خواهید در این ورزش به موفقیت برسید باید عضلات قوی و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشید. زومبا بر روی ماهیچه‌ها و عضلات شکم، پشت، باسن و ران که ماهیچه‌های اصلی بدن هستند کار می‌کند و موجب تناسب‌اندام می‌شود. زومبا می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که قصد چربی‌سوزی و لاغری دارند؛ چون کالری‌سوزی بالایی دارد به‌عنوان‌مثال شما با انجام ۱۵ دقیقه حرکات زومبا می‌توانید چیزی حدود ۱۵۰ کالری بسوزانید. بااین‌حال پیش از شروع این ورزش برای رسیدن به وزن ایده‌آل باید یک سری نکات را به‌دقت رعایت کنید. زومبا برای بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و دردهای مفصلی مفید است. اگر از سایر بیماری متابولیک یا آسیبی در زانو، مچ پا رنج می‌برید می‌توانید ورزش زومبای طلایی یا زومبای آبی را امتحان کنید. برای ورزش زومبا داشتن کفش مناسب برای انجام حرکات، اهمیت زیادی دارد؛ چون در حرکات این ورزش تحرک بالایی دارید و هم ترکیبی از حرکات جانبی مکرر است؛ بنابراین در زمان کلاس زومبا حتماً از یک کفش نرم استفاده کنید تا به خودتان آسیب نزنید.

ورزش زومبا

کارهایی که باید موقع زومبا انجام دهید

  • در زمان ورزش زومبا چون روی پاهایتان می‌ایستید، بهترین کار انتخاب کفشی راحت و سبک است که به پاها و زانوهایتان آسیبی وارد نشود.
  • لباس‌های آزاد و نخی بپوشید؛ چون در زمان رقصیدن عرق خواهید کرد و اگر لباستان چسبان باشد منجر به عرق‌سوز شدن و آسیب‌های پوستی می‌شود.
  • به دلیل عرق‌کردن زیاد، بدنتان آب زیادی از دست خواهد داد پس به‌اندازه آب بنوشید تا جبران آب ازدست‌رفته بدنتان شود.
  • اگر زانو و کمرتان آسیب‌دیده است از انجام تمریناتی که به آن ناحیه فشار می‌آورد بپرهیزید و تمرینانی انجام دهید که به بهترشدن وضعیت کمر و زانو کمک می‌کند.

تأثیرات زومبا

  • رقص زومبا را هر کسی می‌تواند انجام دهد. زومبا ترکیبی از رقص و ورزش است، و علاوه بر تحرک همه اعضای بدن باعث سرگرمی و نشاط شما خواهد شد.
  • زومبا به حفظ انعطاف‌پذیری و حفظ دامنه حرکتی کمک می‌کند. زومبا شامل تعداد زیادی حرکت، حالت و وضعیت رقص است که شما را مجبور می‌کند، همه‌ی اندام و بدن خود را حرکت دهید. این کار مفاصل شما را برای حفظ دامنه حرکتی مناسب حفظ می‌کند و باعث انعطاف‌پذیری بدن شما می‌شود.
  • یکی از بهترین اثرهای رقص زومبا این است که می‌تواند به شما در سوزاندن کالری و کاهش وزن کمک زیادی کند. حرکات زومبا طوری طراحی شده است که برای افزایش چربی‌سوزی به طور منظم سرعت و ریتم خود را تغییر می‌دهد و با این کار بدن شما باید خود را با این تغییرات وفق داده و برای انجام این کار، انرژی زیادی را صرف می‌کند.
  • طبیعت پرقدرت این نوع ورزش باعث می‌شود که تنفس شما سنگین شود و قلبتان به‌شدت شروع به تپیدن کند. انجام‌دادن این تمرین‌های هوازی برای سلامت کوتاه‌مدت و بلندمدت شما بسیار مهم است. ورزش قلب و ریه‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا یک سیستم قلبی عروقی سالم باعث سلامت کلی شما می‌شود.
  • زومبا به افزایش هماهنگی و مهارت‌های حرکتی شما بسیار کمک می‌کند. زومبا یک نوع تمرین شامل رقص است؛ بنابراین شما یاد می‌گیرید تمام قسمت‌های مختلف بدن خود را برای انجام حرکات گوناگون رقص زومبا هماهنگ کنید. هرچه بیشتر زومبا تمرین کنید، به‌مرور بهتر می‌شوید. هماهنگی یک چیز بسیار مهم است،
  • ما اجتماعی هستیم و انسان‌ها برای تنهایی ساخته نشده‌اند. یکی از مهم‌ترین فایده‌های رقص زومبا اگر در سالن ورزشی انجام دهید این است که می‌تواند یک فعالیت بسیار اجتماعی و نشاط‌آور باشد. حس اجتماعی و شاد بودن باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در شما می‌شود.
  • آخرین نکته این است که زومبا می‌تواند روحیه شما را تقویت کند و از مواردی مانند غم، اضطراب، استرس و افسردگی که همگی به دلیل عدم شادی یا به دلیل عدم تعادل عصبی در مغز است را از شما دور کند. ورزش منظم از هر نوعی، انتقال‌دهنده‌های عصبی را در مغز مجبور می‌کند مواد شیمیایی خاصی را آزاد کنند که با با شرایط بد روحی روبه‌رو ‌شوند. وقتی ورزش می‌کنید، اندورفین‌هایی آزاد می‌شود که احساس آرامش و شادی را در شما ایجاد می‌کند، این‌همه چیزی است که برای تضاد با تأثیرات اضطراب، افسردگی و استرس لازم دارید. در اصل رقص زومبا به شما کمک می‌کند تا شادتر و بدون استرس باشید.
سخن آخر

امیدوارم در این مطلب توانسته باشیم که به شما بگوییم زومبا چیست و چه تأثیری بر لاغری دارد؟ علاوه بر تأثیر زومبا بر کاهش وزن و لاغری، رقص زومبا فایده‌های زیاد دیگری بر روی سلامتی و روان شما دارد و اگر آن را جز ورزش‌های روزمره خود قرار دهید برای سلامت کلی شما بسیار مفید است. زومبا شما را فردی شادتر، قوی‌تر و هماهنگ‌تر می‌کند. شاید این همه چیزی باشد که دلتان بخواهد از نتیجه یک ورزش به دست بیاورید. پس به‌راحتی از این ورزش گذر نکنید. شما باید رقص زومبا را امتحان کنید و شاهد تأثیرات آن بر روی خودتان باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.