آیا طب سوزنی به لاغری کمک می کند؟

ارتباط طب سوزنی و کاهش وزن

افراد ممکن است در تلاش برای کاهش وزن دچار یاس و ناامیدی شوند. تلاش های آنان از جمله رژیم غذایی و ورزش بی نتیجه بماند به همین خاطر به روش هایی چون سایروتراپی، هیپنوتیزم و طب سوزنی روی بیاورند.

گفته می شود طب سوزنی می تواند استرس، درد فیزیکی، آلرژی، اعتیاد و حتی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهد اما آیا این روش می تواند برای کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار گیرد؟ بر اساس گفته های کارشناسان پاسخ این سوال به طور واضح مثبت یا منفی نیست. مطالعات دقیق و طبقه بندی شده ای که ارتباط طب سوزنی را با کاهش وزن نشان دهد، موجود نیست. اما به نظر می رسد طب سوزنی فوایدی داشته باشد.

مطالعاتی که در گذشته انجام شده است، ارتباط مستقیم بین تسکین درد و کاهش یافتن سطح استرس را نشان داده اند و همانطور که می دانید استرس با افزایش وزن مرتبط است. مطالعات اخیر و اندکی که درباره این موضوع انجام شده و در مجله Scientific World Journal منتشر شده است، نشان داده ۱۹۶ فرد چاق که طب سوزنی دریافت کرده بودند، اکثریت آنها پس از ۶ هفته از زمان آزمایش وزن کم کردند اما نکته مهم این است که درمان آنها همراه با محدودیت هایی در تغذیه انجام شده بود.

متخصصان این حوزه اظهار می دارند که: طب سوزنی معجزه نمی کند. این روش موجب از دست دادن چربی نمی شود اما می تواند بر قسمتی از مغز که احساس گرسنگی می کند، تاثیر بگذارد (نکاتی در خصوص مضرات گرسنگی برای کاهش وزن را بخوانید). با کاهش احساس گرسنگی، طب سوزنی احساس خوبی را به بدن منتقل می کند که پایین آورنده استرس است، از این رو به کاهش وزن شما کمک می کند. این فرآیند از شخصی به شخصی دیگر متفاوت است اما آنچه از بیشتر این افراد شنیده می شود این است که طب سوزنی بر کاهش حس گرسنگی تاثیرگذار بوده است.

اما اگر فکر می کنید تنها با یک جلسه طب سوزنی نتیجه می گیرید، اشتباه می کنید همانطور که یک جلسه ورزش کردن هم کافی نیست. بیمارانی که می خواهند ۱۰ تا ۱۵ پوند وزن کم کنند، باید ابتدا ۶ تا ۸ هفته (جلسات مختلف در یک هفته) تحت درمان طب سوزنی قرار بگیرند و پس از سپری شدن این مدت زمان است که می توانند نتیجه را ببینند. برای حصول نتیجه بهتر باید از لحاظ ذهنی نیز در شرایط خوبی قرار داشته باشید. اگر کسی پرخوری کند، طب سوزنی هیچ تاثیری در او نخواهد داشت. همانطور که اگر عمل زانو کرده باشید و بلافاصله بعد از عمل تنیس بازی کنید، زانوی شما مجددا می شکند.

در کل اگر کسی احساس می کند طب سوزنی کیفیت زندگی او را بهبود می بخشد، و این انتخاب او را به سمت تغذیه بهتر و ورزش رهنمون کند، می تواند به کاهش وزن دست یابد. اما در نهایت ما هنوز به دنبال داده های علمی و معتبری هستیم که نشان دهد طب سوزنی به تنهایی موجب کاهش وزن می شود. اما کارشناسان معتقدند بهتر است از طب سوزنی برای تسکین و کاهش سایر دردهای بدنی خود استفاده کنید.

منبع womenshealthmag.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.