چرا نیمه شب از خواب بیدار می‌شویم؟

آب بنوشید، دمای اتاق را کم کنید و استرس را از خود دور کنید

ساعت دو نیمه شب است و شما بیدار هستید. دلیل آن چیست؟ Jose Colon نویسنده کتاب “رژیم خواب” معتقد است نیمه‌های شب بیدار شدن اتفاقی کاملا طبیعی است و قسمتی از DNA انسانی ماست.

او معتقد است هیچ کس در تمام طول شب نمی‌خوابد. حتی ۴ تا ۶ بار بیدار شدن در طول شب نیز طبیعی است. این برمی‌گردد به عصر غارنشینی بشر که بشر باید بیدار می‌شد، محیط را بررسی می‌کرد، مطمئن می‌شد هیچ حیوان درنده و تهدیدی وجود ندارد و سپس می‌خوابید.

اما شما باید بتوانید دوباره به خواب بروید. اگر اینچنین نیست، احتمالا یکی از عوامل زیر مزاحم خواب خوش شماست.

ممکن است نیاز به رفتن به دستشویی دارید

ادرار شبانه عامل بسیاری از بیدار شدن‌های نیمه شب است. اما اگر دو تا چهار بار در طول شب به دستشویی مراجعه کردید، حتی اگر بعدازظهر نوشیدنی کمی خورده باشید، توازن آب و الکترولیت‌ها به هم می‌خورد. اگر بدون مصرف نمک کافی، آب زیادی بنوشید، بدن شما تلاش می‌کند مقداری از آب را خارج کند، به همین خاطر است برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار می‌شوید.

راه حل: ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به خواب یک لیوان کوچک آب با مقدار کمی نمک دریای فرآوری نشده بنوشید. نمک فرآوری نشده کمک می‌کند که آب به تمام سلول‌های بدنتان برسد. نوشیدن آب و نمک موجب جذب هر دو در بدن می‌شود.

ممکن است خیلی گرمتان باشد

احساس گرما موجب می‌شود به سختی خوابتان ببرد. دمای اتاق، لباسی که پوشیده یا نپوشیده‌اید، ملافه‌ها و پتو همه در حفظ دمای مناسب بدن موثرند.

راه حل: افراد می‌توانند در دماهای مختلف به راحتی بخوابند اما دمای اتاق بین ۶۰ و ۶۵ درجه فارنهایت بسیار ایده‌آل است. همچنین سعی کنید قبل از خواب دوش بگیرید. دوش آب گرم سبب می‌شود تا وقتی در حمام هستید دمای بدن به تدریج بالا رود و وقتی از حمام بیرون می‌آیید، دمای بدن افت می‌کند. این یک سیگنال مغزی می‌فرستد که شما را برای خواب آماده می‌کند (فواید دوش گرفتن برای سلامتی).

چک کردن شبکه‌های اجتماعی و بیداری نیمه شب

به چک کردن شبکه‌های اجتماعی در آخر شب‌ها اعتیاد دارید

اگر عادت دارید که وقتی روی تخت خواب می‌روید، اینستاگرام و توئیتر را چک کنید، همین عادت به خواب شما لطمه می‌زند. وقتی چشم‌ها در معرض نور صفحه گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد، تولید ملاتونین در بدن که هورمون خواب است، متوقف می‌شود. چه صفحه تبلت و چه گوشی‌های هوشمند، منبع نور هستند که به همین خاطر افراد آن را به صورت خود نزدیک می‌کنند، همین سبب اختلال خواب می‌شود.

راه حل: نور اتاق را کم کنید و سعی کنید یک ساعت قبل از خواب از گوشی خود استفاده نکنید. مطالعات نشان داده اند نور آبی که از گوشی‌های هوشمند ساطع می‌شود، بسیار خطرناک است. نور تبلت یا گوشی خود را کم کنید و سعی کنید صفحه آن را با فاصله از صورت خود نگه دارید، بدین صورت کمتر احتمال دارد خواب شما خراب شود.

استرس

چه استرس شما ناشی از شرایط کاری تان باشد یا فرزندان، در هر صورت استرس خواب خوب شبانه را از شما می‌گیرد.

راه حل: فعالیت‌های کاهش‌دهنده استرس مانند مدیتیشن و ریلکسیشن، برخی عوامل مختل‌کننده خواب مانند استرس را از بین می‌برند. یکی از روانشناسان دانشگاه کالیفرنیا معتقد است کسانی که مشکلات خواب ناشی از استرس دارند، از روان‌درمانی بسیار سود می‌برند. برای مثال درمان رفتاری-شناختی می‌تواند با کمک کردن به مغز برای کنترل افکار استرس‌زا، کیفیت خواب شما را افزایش دهد.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.