چرا همیشه دیر می‌رسیم؟ چه باید کرد؟

ما به شما می‌گوییم چطور سر وقت برسید

همیشه دیر می‌رسید؟ با اینکه اصلا چنین قصدی ندارید اما حداقل ۱۰ دقیقه دیرتر از آنچه قول داده بودید سر قرار می‌رسید. در نهایت باز هم به شما اعتماد می‌کنند؟

همیشه تاخیر داشتن ربطی به بدشانسی یا دیر کردن مترو و … ندارد. طبق تحقیقات، این به نوع شخصیت شما مربوط می‌شود. یکسری ویژگی‌های شخصیتی در فرد هستند که در تکرار تاخیر آنها نقش ایفا می‌کنند تا جایی که برخی از این خصوصیات تحت کنترل فرد نیستند. اما این به معنای آن نیست که الگوی تاخیر شما همیشگی است و نمی‌توان برای آن کاری کرد. اگر متوجه شوید که پشت این تاخیر کردن‌ها چه چیزی است، بهتر می‌توانید آن را برطرف کنید. در نهایت هیچ کس نمی‌خواهد همیشه با تاخیر برسد.

مشغول انجام چند کار هستید

وقتی چند کار انجام می‌دهید، زمان از دست شما خارج می‌شود. در تحقیقی که بر روی کارمندان انجام شده نشان داده است که کسانی که چند کار انجام می‌دهند بیشتر از کسانی که تنها یک کار دارند، احتمال دارد تاخیر کنند. این به پدیده‌ای با عنوان فراشناختی مرتبط است که به معنای آگاهی از کاری است که انجام می‌دهید (باید آگاهی داشته باشید که کاری که انجام می‌دهید موجب تاخیر شما نخواهد شد). چندکاره بودن عملکرد فراشناختی مغز را دچار مشکل می‌کند.

  • از هشدارها و یادآوری‌کننده‌ها استفاده کنید: از تقویم‌ها یا زنگ‌های هشداردهنده استفاده کنید تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از شروع جلسه یا قرار ملاقات، آن را به شما گوشزد کند. هنگام تنظیم زنگ هشدار، مسافت و زمان لازم برای طی مسافت را نیز در نظر داشته باشید.

احتمالا ساعت داخلی شما خاموش است

ساعت داخلی برای تنظیم زمان به کمک شما می‌آید. اگر همیشه دیر می‌رسید احتمالا فاقد این راهنمای درونی هستید. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است، تاخیر همیشگی می‌تواند ناشی از حافظه زمانی آینده‌نگر باشد که در واقع به عملکرد حافظه که معطوف به زمان می‌باشد، مرتبط است ( برای مثال یادتان است که هر هفته ساعت ۹ شب یک برنامه تلویزیونی را تماشا کنید). تحقیق بر روی تعدادی از افراد انجام شده که از آنان خواسته شده است که یک پازل را ظرف یک مدت مشخصی کامل کنند. البته به آنان این اجازه هم داده شده بود که می‌توانند حین کار ساعت خود را نیز چک کنند. اما نتیجه تحقیق نشان داد که آنان در حین انجام کار ساعت را چک نکردند( در واقع بر اساس ساعت درونی عمل کردند). در نهایت کسانی که به موقع کارشان را تمام کردند کسانی هستند که بهتر می‌توانند بر اساس ساعت درونی خود عمل کنند و اشراف خوبی بر آن دارند.

  • تعریف خود را از زمان تکمیل کنید: سعی کنید بهترین منتقد خود باشید. سعی کنید درک عمیق‌تری از زمان بدست آورید. همه ما یک ساعت درونی داریم اما اگر برای شما خاموش است، باید دوباره آن را تنظیم کنید. یک تمرین این است که سعی کنید بدون هیچ نشانه و علامتی حدس بزنید ساعت چند است. تنظیم کردن ساعت درونی هم به همین آسانی تخمین زمان است.

شخصیت نوع دو (B) دارید

تحقیقات نشان داده است که اغلب افرادی که تاخیر می‌کنند، شخصیت آنان به گونه‌ای است که نسبت به زمان بی‌توجهند و اغلب مورد سرزنش قرار می‌گیرند. اغلب افرادی که تیپ شخصیتی B دارند تعریفی از زمان ندارند. این در حالی است که تیپ شخصیتی نوع A دقیق‌تر می‌توانند گذشت زمان را برآورد کنند. در تحقیقی که بر روی افراد با تیپ شخصیتی A صورت گرفته شده، آنها پس از گذشت ۵۸ ثانیه اعلام کردند که یک دقیقه سپری شد اما تیپ شخصیتی B یک دقیقه را پس از گذشت ۷۷ ثانیه اعلام کردند.

  • همدلی را تمرین کنید: داشتن شخصیت بی‌خیال خوب است اما نه آنقدر بی‌خیال که توجهی به دیگران نکنید. چند دقیقه به برآوردهای خود اضافه کنید و این کار را برای کسانی که با آنها قرار دارید انجام دهید. فکر کنید همیشه منتظر آمدن کسی باشید. این هم برای خودتان آزاردهنده است هم برای دیگران.

ایجاد اندک تغییری در برنامه‌های روتین ، از اینکه همیشه از برنامه‌های خود عقب بمانید، جلوگیری می‌کند و در طولانی مدت فواید بسیاری برای شما دارد. دیر کردن با استرس رابطه مستقیم دارد و از این رو برای سلامتی مضر است. پس سعی خودتان را بکنید حتی اگر خیلی ناامید هستید. برای جلوگیری از دیر کردن، دیر نیست.

منبع huffingtonpost.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.