چه موقع سرماخوردگی خطرناک است؟

طولانی شدن سرماخوردگی همراه با علائم زیر، نگران کننده است

برخی افراد با یک سرفه کوچک به پزشک مراجعه می کنند و برخی نیز همه علائم سرماخوردگی را نادیده می گیرند و بی اهمیت از کنار آن می گذرند. باید بدانید اگر سرماخوردگی شما با علائم زیر همراه باشد، می تواند خطرناک باشد و باید به آن دقت کنید.

سرماخوردگی که بیش از ۳ هفته به طول انجامد

گرچه ممکن است ۳ هفته به نظر زمان زیادی برسد اما این نرمال است که گاهی سرماخوردگی تا ۲۱ روز طول بکشد. سرفه هایی که بیش از سه هفته طول بکشد می توانند نگران کننده باشند. این سرفه ها می توانند نشانه آسم، ذات الریه یا دیگر آسیب های ریه ای باشند. ممکن است متوجه شوید بعد از سه هفته این سرفه ها به صورت ثابت درآمده یا حتی بهبود یابند.

علائم برمی گردند یا حتی بدتر از قبل می شوند

گاهی به محض اینکه حالتان بهتر می شود، دوباره علائم برمی گردند و حتی بدتر می شوند. علائم اضطراری که نشان می دهند سریعا باید درمان پزشکی انجام شود. علائمی شبیه آنفولانزا که به نظر می رسد بهبود یافته اما با تب و سرفه بدتر برمی گردد، یکی از این علائم است. ممکن است عفونت ثانویه داشته باشید که هرگونه بیماری از برونشیت تا ذات الریه را شامل می شود. به هر صورت در چنین مواقعی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آب بینی رنگی است

غلیظ شدن بزاق در حین سرماخوردگی طبیعی است اما اگر خلط رنگ عجیبی داشته باشد، نشان دهنده آن است که چیز عجیبی در بدن رخ داده است. گلبول های سفید خون تلاش می کنند با عفونت ها مبارزه کنند. بنابراین اگر رنگ هایی چون زرد، قهوه ای، سبز یا حتی خون دیدید، نگران کننده است.

چشم ها دچار خارش می شوند یا اشکی می شوند

اگر بی وقفه بدون هیچ دلیلی اشک می ریزید، احتمالا دچار سرماخوردگی نیستید بلکه آلرژی دارید. گاهی تفاوت آنها قابل بیان نیست. ویروس سرماخوردگی بیش از صد گونه مختلف دارد. هر یک از آنها در اوقات مشخصی از سال بروز و ظهور می کنند که ممکن است آن را با حساسیت فصلی اشتباه بگیرید. از دیگر علائم واکنش های حساسیتی می تواند کهیر، ورم زبان، احساس گیجی، گرفتگی عضلات شکم و … باشد.

دچار کاهش وزن می شوید

اگر چیزی نخورید و وزن کم کنید اتفاقی عادی است اما اگر با وجود خوردن وزنتان کم شود، این می تواند نگران کننده باشد. کاهش وزن ناخواسته همراه با علائم سرماخوردگی می تواند نشانه هایپرتیروئیدیسم، یک بیماری بدخیم مانند سرطان، عفونت باکتریایی یا حتی HIV باشد.

خس خس کردن

گرچه سرفه یکی از علائم رایج سرماخوردگی است اما اگر این سرفه با خس خس کردن یا سفت شدن سینه همراه باشد، احتمالا دچار حملات آسم شده اید. در حملات آسم، مسیر تنفس متورم و ملتهب می شود، با بلغم مسدود می شود و به خاطر انقباض ماهیچه ای، تنگ می شود. در چنینی شرایطی تنفس به شدت سخت می شود.

احساس فشار شدید می کنید

باید نسبت به درد یا فشار بر روی هر قسمتی از بدن حساس باشید. برای مثال میکروب گلو موجب گلو درد می شود. عفونت سینوسی می تواند موجب آسیب به بینی یا حتی دندان شود. همچنین عفونت گوش نیز به گوش آسیب می زند. اگر دچار کم شنوایی، درد در گوش (وقتی به گوش دست می زنید، درد می گیرد) و یا خروج هر گونه ترشح از گوش شدید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مبینا می گوید

    خوب. بود ?من تو تابستون سرما خوردم واقعا جای تعجبه ! هرچی چرک و خلط و ایناس همه توی سرمه و بینیم اما پایین نمیاد .از راه بخور امتحان کردم قطره هم زدم .بینیم خالی نمیشه .و این باعث کیپ شدنش شده و همچنین به دلیل اینکه هنوز این چرکا توی سر من .من هر چند ساعت یکبار تب میکنم .قرص آزیروسین میخورم.سرماخوردیم با یه سوزش گلو ی ساده شروع شد و تازه ۲روز هست که سرما خوردم .اما کمترین و بهترین روش برای درمان سرماخوردگی از نظر شخصیم آمپول پنیسیلینه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.