غذاهای مفید برای التهاب روده

غذاهای مفید به شما برای داشتن یک سیستم گوارشی قوی و نداشتن مشکلات التهابی معده و روده کمک می‌کنند.

بهتر است اول بدانید عفونت روده کوچک یا بزرگ بر اثر یکی از سه عامل ویروس، باکتری و یا انگل به وجود می‌آید. التهاب روده و مشکلات گوارشی را نباید پشت‌گوش انداخت و ممکن است شما را دچار مشکلات جدی کند. شما می‌توانید با قرار دادن غذاهای مفید برای التهاب روده را و قراردادن آن جزو برنامه غذایی‌تان از این بیماری دوری کنید. علم پزشکی ثابت کرده سلامتی ما با غذاهایی که مصرف می‌کنیم ارتباط مستقیمی دارند. اگر درگیر این بیماری هستید خیلی بهتر است که غذاهای مفید برای التهاب روده را بشناسید و با استفاده از آن دسته غذاهایی که به بهبودی شما کمک می‌کنند و باعث کاهش التهاب می‌شوند، خودتان را درمان کنید. غذاهای مفید به شما برای داشتن یک سیستم گوارشی قوی و نداشتن مشکلات التهابی معده و روده کمک می‌کنند. آیا می‌توانید وقتی درگیر این بیماری هستید از سبزی‌ها و میوه‌های یخ‌زده هم استفاده کنید؟ باید بگوییم بله می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ چون میوه‌ها و سبزی‌های یخ‌زده، یک مجموعه کامل از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها هستند؛ اما از کنسرو میوه‌ها یا سبزی‌هایی که با شکر یا نمک نگهداری شده باشند دوری کنید.

غذاهای مفید برای التهاب روده

بیماری‌های التهابی روده  که با نام   IBD هم شناخته می‌شود شامل بیماری، کرون، کولیت اولسراتیو و کولیت نامشخص است، یک بیماری مزمن است و علائمی شبیه به التهاب روده دارد. این علائم مشترک شامل اسهال، درد شکم و استفراغ است. به همین دلیل این غذاهای مفید برای التهاب روده با غذاهای مفید برای کرون روده بی‌شباهت نیستند.

غذا برای التهاب روده

  1. تخم‌مرغ و ماهی را فراموش نکنید

تخم‌مرغ آب پز و ماهی کباب شده یا بخارپز بخورید. این دو ماده غذایی دارای ویتامین D هستند که سطح آن در کسانی که دچار التهاب روده هستند به دلیل کمبود نمک‌های صفراوی پایین است. اسیدهای چرب ضروری موجود در ماهی‌های روغنی هم دارای اثرات ضد التهابی است. تخم‌مرغ و ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با التهاب روده مبارزه می‌کنند.

  1. مرغ مصرف کنید

شاید مرغ یکی از آن غذاهایی باشد که زیاد مصرف می‌کنید؛ اما بهتر است بدانید در زمان پختن مرغ نباید از ادویه‌ها زیاد استفاده کنید یا آن را با روغن زیاد سرخ کنید. در گوشت مرغ پروتئین، ویتامین‌های گروه B و روی وجود دارد که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدنتان کمک می‌کند.

  1. گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی آمینواسید تریپتوفان است که همراه برخی از باکتری‌های مفید برای روده، به بهبودی و عملکرد خوب معده کمک می‌کند. علاوه بر تریپتوفان باعث می‌شود میکروب‌های روده به شکل مناسبی مسیر گیرنده‌های آریل هیدروکربن را تحریک نکنند. وظیفه آریل هیدروکربن کنترل التهاب روده و حفاظت از دیواره آن است.

  1. سیب‌ زمینی

فیبر کافی موجود در سیب‌ زمینی باعث عملکرد بهتر روده می‌شود. فیبر حرکات روده را به‌خوبی کنترل می‌کند و مانع بروز سرطان روده می‌شود. نشاسته سیب‌ زمینی برای درمان مشکلات گوارشی مفید است و التهاب روده و گوارش را بهبود می‌بخشد. سیب‌ زمینی باعث ازبین‌رفتن یبوست، گرفتگی و سوء هاضمه می‌شود. به یاد داشته باشید که باید سیب‌ زمینی را به شکل کبابی یا آب پز مصرف کنید.

  1. هویج پخته مصرف کنید

هویج پخته باعث هضم بهتر غذا می‌شود. فیبر موجود در هویج باعث بهبود حرکت روده می‌شود و آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C که در هویج پخته موجود است از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند. مصرف هویج در کاهش بیماری‌های گوارشی مؤثر است.

  1. لوبیای سبز پخته شده مصرف کنید

لوبیا سبز به دلیل اینکه یک دورتیک طبیعی محسوب می‌شود می‌تواند به پاک‌سازی بدن کمک کند. سموم بدن معمولاً از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند.

سبزیجات و میوه برای سلامت روده

  1. چای سبز بنوشید

چای سبز سرشار از پلی‌فنل است و این ماده برای التهاب روده بسیار مفید است. ریچارد برونو می‌گوید: چای سبز موجب ترغیب به رشد باکتری‌های خوب روده می‌شود و از دیگر فواید آن، می توان به این نکته اشاره کرد که به شکل قابل‌توجهی موجب کاهش چاقی هم می‌شود.

  1. آب گوجه مصرف کنید

آب بدنتان را همیشه تأمین کنید. باید به مقداری آب و مایعات بنوشید که ادرارتان به رنگ زرد کم‌رنگ یا بی‌رنگ درآید. برای این کار می‌توانید آب یا آب گوجه فرنگی استفاده کنید. علاوه‌ بر آن نوشیدنی آب گوجه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و لیکوپن است که باعث تعادل در سطح گلوکز شما در تمام طول روز می‌شود.

  1. از خوردن سبزی جعفری غافل نشوید

اپی ژنین موجود در جعفری دارای خواص ضد التهابی است. هم چنین فلاونوئیدهای موجود در سبزی جعفری بهترین مواد طبیعی برای مبارزه با التهاب هستند. میزان بالای ویتامین C جعفری هم در مبارزه با التهاب مؤثر است. جعفری حاوی کورستین که یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های عالی در برابر التهاب است. جعفری باعث می‌شود سلول‌هایی که هیستامین آزاد می‌کنند، را تثبیت کند و التهاب در مسیر خود متوقف می‌شود.

  1. سبزی‌های چلیپایی

سبزیجات چلیپایی که به آنها سبزی‌های صلیبی هم می‌گویند شامل، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم، گل کلم است. سبزی‌های چلیپایی دارای آنتی‌اکسیدان و فیتوکمیکال‌ها هستند که خاصیت ضد سرطانی دارند. گلوکوزینولات موجود در سبزی‌های چیلیایی دارای پلی‌فنول‌های قوی هستند که برای کاهش التهاب در روده‌ها مفید هستند. کلم‌ها همچنین دارای دی ایندو لیل متان هستند که به‌عنوان ضد باکتری و ضد ویروس عمل می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند. سبزی‌های صلیبی به دلیل فیبر زیاد برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید هستند و خیلی بهتر است که شما به‌صورت خام آن‌ها را مصرف نکنید.

  1. انبه

انبه سرشار از گالوتانین ها، گروهی از پلی‌فنول‌های مولکولی بزرگ است که از طریق برخی باکتری‌های روده به مولکول‌های کوچک، قابل جذب و بیو اکتیو تجزیه می‌شود. با مصرف انبه لاکتوباسیل روده و دیگر باکتری‌های پروبیوتیک مفید به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کنند.

  1. زنجبیل

زنجبیل با تکثیر سلول‌های جدار روده بزرگ، به بهبود روده کمک می‌کند و با کاهش تولید پروتئین‌های القاکننده التهاب، با التهاب روده مبارزه می‌کنند. برای اینکه تأثیر زنجبیل را بر روی التهاب روده مشاهده کنید باید از آن به طور مداوم و اصولی استفاده کنید.

باید و نبایدها برای التهاب روده

در نتیجه با مواردی که در بالا گفته شد و شما با بعضی از غذاهای مفید برای التهاب روده آشنا شدید بهتر است با کمی تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی به کنترل التهاب روده‌تان کمک کنید.

  • آب و مایعات زیاد بنوشید.
  • مصرف فرآورده‌های لبنی مثل شیر یا ماست را کنار بگذارید.
  • از خوردن غذاهای سرخ شده پرهیز کنید وسعی کنید بیشتر غذاها را به‌صورت آب پز، کبابی و بخارپز بخورید.
  • از مصرف غذاهای تند و پرادویه، سس‌های تند و فلفل که می‌تواند باعث تشدید این بیماری شوند، خودداری کنید.
  • تا جایی که می‌توانید از عواملی که باعث استرستان می‌شود، دوری کنید.
  • حتماً در روز زمانی را، به ورزش‌کردن اختصاص دهید. ورزش یوگا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • اگر سیگار می‌کشید، خواهش می‌کنیم آن را ترک کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی فیبر، میوه و سبزی‌ها مثل پرتقال، نارنگی خودداری کنید.
  • میوه‌هایی مثل طالبی، خربزه و انبه بخورید که فیبر پایینی دارند.
  • میوه‌های خشک‌شده، انواع توت‌ها، میوه‌های حاوی پالپ، یا دانه‌ها، غذاهای سرشار از فیبر هستند که می‌توانند باعث تشدید التهاب روده شوند.
  • نوشیدنی‌های گازدار اصلاً نخورید.
  • الکل مصرف نکنید.

سخن آخر

حالا می‌دانید غذاهای مفید برای التهاب روده کدام است و بهتر است در برنامه غذایی‌تان از چه مواد غذایی استفاده کنید. اگر از بیماری التهاب روده رنج می‌برید بهتر است از خوردن غذاهای چرب و محرک پرهیز کنید. این غذاهایی مفید برای داشتن یک سیستم گوارشی قوی و غلبه بر مشکلات التهابی روده هستند. بهتر است یک رژیم و برنامه غذایی مناسب برای خودتان درست کنید و از الان به فکر سلامتی خودتان باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.