توصیه‌های مهم در خانه‌تکانی آشپزخانه

روش صحیح شستشوی آشپزخانه و شوینده‌های مناسب را بشناسید

خانه‌تکانی آشپزخانه شاید یک روز کامل وقت شما را بگیرد، به خصوص اگر بخواهید همه وسایل بزرگ مانند اجاق گاز، یخچال، ماشین ظرفشویی و سینک وحتی کف و دیوارها را تمیز کنید. در این مطلب به شما خواهیم گفت چطور همه وسایل و قسمت‌های آشپزخانه را تمیز کنید، در عین حال که وقت کمتری نیز از شما بگیرد. شما می‌توانید چندین وسیله آشپزخانه را در یک زمان تمیز کنید. علاوه بر این، در این مطلب چند شوینده مناسب لکه‌ها و قسمت‌های مختلف آشپزخانه معرفی می‌شود که به شما در شستشوی بهتر کمک می‌کند. با ما همراه باشید.

لیوان‌های لکه‌دار را با سرکه تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و لیوان

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب آن دارای املاح است یا لیوان‌ها را در ماشین ظرفشویی می‌شویید، ممکن است لکه‌هایی روی لیوان‌ها بماند که چهره جالبی نداشته باشد. می‌توانید با قرار دادن لیوان‌ها در سرکه سفید به مدت ۵ دقیقه، این رسوبات لیوان را پاک کنید. سپس لیوان‌ها را آب کشیده و با پارچه بدون پرز خشک کنید.


تخته آشپزی چوبی را با لیمو و نمک تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و تخته آشپزی

آیا تخته آشپزی شما کثیف و بودار شده است؟ نمی‌توانید آن را مانند مواد شیشه‌ای و پلاستیکی در ماشین ظرفشویی قرار دهید، اما می‌توانید آن را با لیمو تمیز کنید. یک لیمو را نصف کنید و آن را به سطح تخته آشپزی چوبی خود بمالید. سپس روی تخته نمک یا جوش شیرین بپاشید و مجددا از لیمو استفاده کنید. در نهایت آب کشیده و بگذارید خشک شود.


تستر را با قلموی رنگ تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و تستر

اگر داخل تستر از خرده نان پر شده است که با هر بار استفاده از تستر می‌سوزد، تستر را از برق بکشید، آن را پشت و رو کرده و تکان دهید تا خرده‌های نان خارج شود. اگر هنوز تکه‌هایی داخل تستر باقی مانده است، از یک قلمو یا برس شیرینی‌پزی برای خارج کردن آنها استفاده کنید. سینی تستر را خارج کرده و بیرون تستر را با پارچه مرطوب دستمال کنید.


رسوبات کتری را تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و کتری

اگر آب دارای رسوبات باشد، این رسوبات در کتری باقی می‌ماند، این رسوبات در قهوه و چای ته‌نشین می‌شوند و داغ شدن کتری را با مشکل مواجه می‌کنند و از عمر آن می‌کاهند. بهتر است داخل کتری را هر دو ماه یکبار تمیز کنید. به هیچ وجه آن را نسابید زیرا لایه داخلی کتری را از بین می‌برد. از محصولات مخصوص از بین بردن رسوبات استفاده کنید و طبق دستورالعمل آن عمل کنید یا کتری را با ترکیبی از آب و سرکه یا آب لیمو (به یک اندازه) پر کنید و بگذارید یک ساعت خیس بخورد و سپس کتری را بجوشانید. محتوی کتری را خارج کرده و آن را خوب آب بکشید. مجددا کتری را پر کرده و بجوشانید و آب بکشید.


موم شمع را با استفاده از آب داغ از جاشمعی پاک کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و جاشمعی

شمع‌های عطری زیبا و جذاب هستند اما وقتی شمع‌ها می‌سوزند و موم آنها در جاشمعی می‌ماند، ظاهر زیبایی ندارند و شاید خوشایند نباشد که جامشعی موردعلاقه خود را پر از موم و قطرات شمع ببینید. راه‌حل این است که جاشمعی را در آب داغ قرار دهید و موم‌ها را از روی آن بکنید. یا جاشمعی‌ها را در محلول ترکیبی از نیمی آب داغ و نیمی سرکه قرار دهید تا شفافیت خود را بازیابد. آب کشیده و بگذارید خشک شود.


لکه چای و قهوه را از روی لیوان و قوری پاک کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و لیوان و قوری

نوشیدن قهوه یا چای در لیوان یا قوری لکه‌دار چندان جالب نخواهد بود. لیوان و قوری را در ترکیب آب گرم و سفیدکننده بخوابانید و کمی نیز مایع ظرفشویی در آن چکانده و مقداری نیز جوش شیرین نیز اضافه کرده و با اسکاچ سفت آن را اسکاچ بزنید. آب کشیده و بگذارید خشک شود.


مخلوط‌کن را در چند ثانیه تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و مخلوط کن

دو تا سه فنجان آب داغ و کف‌آلود را داخل مخلوط‌کن بریزید و برای یک دقیقه مخلوط‌کن را روشن کنید. آن را خالی کرده و آب بکشید. داخل مخلوط‌کن از جمله تیغه‌ها درخشان خواهند شد.


بقایای غذای پخته شده را از تابه و سینی پاک کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و تابه

یکی از روش‌ها این است که تابه و سینی را با آب نمک پر کرده و بگذارید چند ساعت در آن خیس بخورد، سپس بگذارید جوش بخورد (سینی را می‌توانید در فر گرم شده قرار دهید). بگذارید سرد شود سپس با اسکاچ سفت آن را اسکاچ بزنید. آب کشیده و خواهید دید مثل روز اول براق خواهد شد.

روش دیگر این است که ورقه‌های خشک‌کن را در آب داخل تابه و سینی قرار دهید و بگذارید دو ساعت خیس بخورد تا تکه‌های باقیمانده غذا خارج شود و سپس آب بکشید.


خط و خراش را از بشقاب و کاسه‌ها پاک کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و بشقاب و کاسه

کارد و چنگال‌های فلزی ممکن است خط و خراش‌هایی روی ظروف سفید برجای بگذارند. از شوینده سطوح و مخصوص خراش‌ها استفاده کرده و آن را با اسفنج به ظروف بزنید.


ساندویچ‌ساز را تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و ساندویچ ساز

پس از استفاده از ساندویچ‌ساز، آن را از برق کشیده و در حالی که هنوز داغ است آن را با یک پارچه مرطوب دستمال کنید. سپس با رول دستمال کاغذی آشپزخانه آن را دستمال کنید. با این کار لکه و چربی و خرده‌های نان پاک می‌شوند. سپس اسکاچ ظرفشویی را با مایع ظرفشویی و آب خیس کرده و با آن دو طرف بشقاب ساندویچ‌ساز را تمیز کنید.

در این بین زمان خوردن ساندویچ شما رسیده. پس از خوردن آن، مجدد ظرف‌های ساندویچ‌ساز را دستمال کنید. اگر لای آن نیز بقایای غذا مانده است، می‌توانید یک گوش پاک‌کن یا خلال دندان را به محلول آب و مایع ظرفشویی زده و با آن قسمت‌های داخلی ساندویچ‌ساز را تمیز کنید. در نهایت قسمت‌های کف‌دار را با پارچه‌ای مرطوب تمیز کنید.


پیشخوان آشپزخانه را تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و پیشخوان

باید لکه‌های به جا مانده روی پیشخوان را تمیز کنید، چه از نوع لکه‌های آبلیمو وسرکه باشد یا چای و قهوه. برخی انواع پیشخوان از دیگر انواع آن سخت‌تر است. باید بر اساس نوع آن شستشو را انجام دهید و از آن مراقبت کنید.

پیشخوان چوبی:

معمولا اگر مدام مرطوب باشد، آسیب می‌بیند. بنابراین باید سعی کنید پیشخوان به خصوص قسمت‌های اطراف سینک همیشه خشک باشد. پس از استفاده از پیشخوان، آن را با استفاده از آب داغ و کف‌آلود دستمال کنید. با استفاده از شوینده چندمنظوره آشپزخانه و ضدعفونی‌کننده جرم‌ها را پاک کرده و سپس با دستمال رولی آشپزخانه آن را خشک کنید. می‌توانید با کمی سرکه یا لیمو لکه‌ها را از بین ببرید، اما از استفاده از شوینده‌های قوی بپرهیزید. یا می‌توانید به همان شیوه که برای شستشوی تخته آشپزی گفته شد، از لیمو و نمک استفاده کنید.

پیشخوان استیل:

ممکن است روی این پیشخوان اثر انگشت یا خراش باقی بماند. از مواد شوینده مخصوص خراش استفاده کنید. برای از بین بردن اثر انگشت‌ها، می‌توانید کمی روغن آشپزی را به یک پارچه بدون پرز بزنید و با آن سطح پیشخوان را دستمال بکشید. یا می‌توانید از آب گرم و کف‌آلود استفاده کنید، آن را آب کشیده و خشک کنید تا پیشخوان برق بیفتد.

پیشخوان سنگی یا دست ساز:

پیشخوان از جنس گرانیت، کامپوزیت یا لمینت را می‌توان به راحتی با آب گرم و کف‌آلود یا شوینده چند منظوره آشپزخانه با کمی ضدعفونی‌کننده تمیز کرد. با پارچه تمیز یا رول دستمال کاغذی آن را خشک کنید.


اجاق گاز را بدون استفاده از شوینده شیمیایی تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و فرگاز

 

می‌توانید داخل فرگاز را با جوش شیرین تمیز کنید. آن را با آب مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود، سپس آن را به قسمت‌های سوخته شده غذاها و لکه‌های چربی بزنید. بگذارید کمی روی آن بماند، سپس با استفاده از کفگیر، خمیر را بردارید. شاید لازم باشد فرگاز را مرطوب کنید (برای این کار از اسپری آب استفاده کنید) تا خمیر پاک شود. با پارچه‌ای مرطوب همه قسمت‌ها را تمیز کنید. درب فرگاز را باز بگذارید تا داخل آن کاملا خشک شود.


مشعل‌های روی اجاق گاز را در کیسه پلاستیکی تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و مشعل گاز

مشعل‌های اجاق گاز به سرعت کثیف می‌شوند و تکه‌های سوخته شده غذا روی آن می‌چسبد و چرب می‌شود و هیچگاه مانند روز اول نمی‌شود. چیزی که باید به آن توجه کنید این است که به هیچ وجه برای شستشو آن را خیس نکنید. مشعل‌ها را داخل کیسه فریزر که درب آن بسته می‌شود، قرار دهید. چهار قاشق غذاخوری آمونیاک به آن بیفزایید، سپس درب کیسه فریزر را ببندید. کیسه فریزرها را روی سینی فر قرار دهید و آن را بیرون بگذارید (جایی که دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی باشد). نگران نباشید که همه مشعل‌ها آغشته به آمونیاک باشند، بخار آمونیاک تاثیر خود را خواهد گذاشت.

روز بعد (یا در صورتی که کار را صبح آغاز کرده‌اید، شب هنگام) با احتیاط کیسه فریزر را باز کنید (با استفاده از دستکش آشپزخانه)، مشعل‌ها را بیرون آورده و داخل کاسه‌ای از آب داغ و کف‌آلود بگذارید. آنها را آب کشیده و بگذارید خشک شوند.


مایکروفر را با لیمو بخارشوی کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و مایکروفر

برای آنکه داخل مایکروفر همیشه کثیف و پر از خرده‌های غذا نباشد، بهتر است پس از هر بار استفاده داخل آن را کاملا تمیز کنید اما برای تمیز کردن داخل مایکروفر می‌توانید آب دو عدد لیمو را گرفته و آن را داخل کاسه آب داغ بریزید، کاسه را در مایکروفر با درجه حرارت بالا به مدت سه تا چهار دقیقه بگذارید تا بخار لیمو خارج شود. درب مایکروفر را در این مدت ببندید، سپس درب را باز کرده و مجددا مایکروفر را روشن کنید. درب مایکروفر را باز کنید و بقایای غذای داخل آن را دستمال بکشید. شاید لازم باشد برای پاک کردن چربی‌ها، از آب کف‌آلود استفاده کنید، سپس آن را آب کشیده و بگذارید درب مایکروفر باز بماند تا خشک شود. در نهایت مایکروفر عطر لیمو را به خود خواهد گرفت.


یخچال را سریع تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و یخچال

طبقات و کشوهای یخچال را بیرون بیاورید، داخل یخچال را با محلول سرکه و آب اسپری کنید و تا زمانی که طبقات و کشوها را می‌شویید، بگذارید خیس بخورد، سپس یخچال را با پارچه مرطوب و نرم دستمال بکشید. سرکه و آب نه تنها جرم و مواد چسبیده به یخچال را از بین می‌برد، بلکه بوی بد آن را نیز از بین می‌برد. پیش از آنکه طبقات و کشوهای داخل یخچال را در جای خود بگذارید، بگذارید یخچال کاملا خشک شود.


ماشین ظرفشویی را با سرکه تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و ماشین ظرفشویی

داخل ماشین ظرفشویی جرم و آلودگی زیادی دارد. حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر سرکه سفید را در مخزن مطمئن و مناسب ماشین ظرفشویی بریزید و آن را در طبقه بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید یا داخل مخزن مواد شوینده ماشین ظرفشویی را از سرکه سفید پر کنید، سپس ماشین را روی درجه بالا قرار دهید تا کاملا ضدعفونی و براق شود، چربی و جرم‌ها و بوی بد از بین برود.


سینک ظرفشویی را با جوش شیرین تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و سینک ظرفشویی

اگر سینک ظرفشویی کثیف است، می‌توانید آن را با جوش شیرین تمیز کنید. کافی است کمی جوش شیرین در سینک ریخته و با مسواک آن را تمیز کنید، سپس آن را خیس و آب بکشید. برای خراش‌های داخل سینک نیز می‌توانید از شوینده مخصوص خراش استفاده کنید. همان مراحل از بین بردن خراش که در مورد بشقاب و کاسه‌ها گفته شد را دنبال کنید.


فاضلاب سینک ظرفشویی را تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و فاضلاب سینک

اگر سینک ظرفشویی به آهستگی تخلیه می‌شود، نصف فنجان جوش شیرین در فاضلاب آن بریزید و سپس نصف فنجان سرکه. آن را با پارچه مرطوب بپوشانید، پنج دقیقه منتظر بمانید و سپس آب جوش داخل آن بریزید.


ماشین لباسشویی را تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی تمیز نباشد، نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین با تمیز کردن ماشین لباسشویی هر چند هفته یکبار، می‌توانید عمر آن را بیشتر کرده و مطمئن باشید لباس‌ها تمیزتر خواهند شد. کافی است ماشین لباسشویی را خالی کرده و آن را در دور داغ (۶۰ درجه سانتیگراد) بگذارید، ۲۳۰ میلی‌لیتر سرکه سفید را مستقیما داخل لگن ماشین بریزید و ماشین را روشن کنید. خواهید دید آلودگی‌ها، میکروب و باکتری‌ها از بین خواهند رفت.


کف آشپزخانه را به سرعت بشویید

خانه‌تکانی آشپزخانه و کف آشپزخانه

کف آشپزخانه همیشه به خاطر لکه‌ها و آلودگی‌های آشپزی آلوده است، به همین خاطر لازم است مدام تمیز شود. جارو زدن مداوم آشپزخانه از جمع شدن حشرات و موجوداتی چون موش جلوگیری می‌کند، برای این کار می‌توانید از جاروبرقی‌های کوچک دستی استفاده کنید. سپس با استفاده از شوینده مخصوص کف، تی بزنید. نوع کفپوش تعیین‌کننده نوع شوینده‌ای است که استفاده می‌کنید.


دستگیره‌ها و پریزها را تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و دستگیره ها

دستگیره‌ها، کلیدها و پریزهای آشپزخانه یکی از آلوده‌ترین قسمت‌های آشپزخانه است. اما چند وقت یکبار باید تمیز شوند؟ یکبار در هفته آنها را با پارچه مرطوب آغشته به مواد شوینده به علاوه مقداری ضدعفونی کننده دستمال کنید. بهتر است در صورتی که با گوشت یا سبزیجات کار می‌کنید، هر چه را لمس می‌کنید را دستمال بکشید. اسپری‌های شوینده نیز گزینه خوبی هستند.


پنجره آشپزخانه را تمیز کنید

خانه‌تکانی آشپزخانه و پنجره آشپزخانه

اگر پنجره را مدام تمیز می‌کنید و زیاد کثیف نیست، می‌توانید تنها با استفاده از یک دستمال میکروفایبر مرطوب آن را تمیز کنید و سپس با پارچه‌ای خشک کنید. اگر شیشه پنجره چرب است، محلولی از آب گرم و مایع شوینده درست کنید و با اسفنجی به پنجره بزنید. سپس پنجره را با آب تمیز آب بکشید، با استفاده از دستمالی بقایای کف را از پنجره بردارید، سپس از یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید تا پنجره برق بزند.

منبع realhomes.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.