درمان خانگی نیش زنبور عسل

مراقب سلامت خود باشید

گزش زنبور عسل عموما عوارض حادی ندارد، نهایتا واکنش آلرژیک آنها به درد و تورم، قرمزی ، گرما، و خارش در محل گزیدگی خلاصه می‌شود که با گذاشتن مرهم به مرور از بین می‌رود، و هیچ عوارض جدی ندارد. اما اگر آلرژی نسبت به نیش زنبور دارید، باید بدانید که اگه در معرض گزش قرار بگیرید ممکن است منجر به مرگ شود! جالبه که بدانید زنبور عسل با نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که بدنشان ساختار گوشتی دارد، نیش تو پوست گیر می‌کند و موجب جدا شدن کیسه زهر از زنبور می‌شود و پس از چند دقیقه زنبوری که نیش زده میمرد.

انواع واکنش‌های شدید آلرژی

  • کهیر
  • پوست رنگ پریده
  • خارش شدید
  • تورم زبان و گلو
  • سخت نفس کشیدن
  • واکنش سریع روانی
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • سرگیجه از دست دادن هوشیاری

در صورت وجود علائم واکنش شدید نسبت به نیش زنبور، باید بسرعت با اورژانس تماس بگیرید

درمان‌های خانگی برای نیش زنبور عسل

اگه زنبور عسل شما رو نیش زده، بلافاصله با لبه ناخن یا لبه کارت اعتباری یا چاقو کنار محل گزیدگی رو فشار بدید تا نیش بیرون بیاد با موچین یا پنس این کار رو نکنید چون باعث پاره شدن کیسه زهر میشه و سم بیشتری به محل گزیدگی وارد میشه. برای از بین رفتن اثر زهر و کاهش تورم بهتره محل زخم رو با آب و صابون بشویید. اکثر درمان‌های خانگی مبنایی در علم جدید ندارند ولی به لحاظ تجربی مدت‌ها است که استفاده می‌شوند.

خارج کردن نیش حشرات

گام اول این است که بلافاصله نیش حشرات را از پوست خارج کنیم . فقط چند ثانیه طول می‌کشد که سم مضر زنبور وارد بدن شود. نیش حشرات را خارج کرده سپس باید آن ناحیه را با صابون ضدعفونی و با آب بشوئید. بعد از خشک کردن پماد ضد عفونی کننده بزنید. همچنین می‌توانید لوسیون کالامین برای کاهش خارش و تورم استفاده کنید

عسل

عسل ممکنه برای بهبود زخم، درد و خارش بهتون کمک کنه. برای درمان نیش زنبور، مقدار کمی عسل رو به منطقه آسیب دیده بزنید و با یک باند روی زخم رو محکم ببندین و تا یک ساعت تو این حالت بمونه.

یخ

گام بعدی کمپرس یخ بر روی منطقه آسیب دیده برای رهایی از درد است. دمای سرد التهاب را کاهش داده و همچنین به کاهش درد و تورم کمک می‌کند. تکه‌های یخ را در پارچه نازک قرارداده و ببندید و در منطقه آسیب دیده به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نگه دارید. هر چند ساعت تا زمان بهبودی این کار را انجام دهید همچنین می‌توانید یک بطری آب سرد در منطقه آسیب دیده نگه دارید.

  • توجه: هرگز یخ را به طور مستقیم بر روی پوست، قرا رندهید

سرکه سیب

سرکه ممکنه به شما در خنثی کردن زهر زنبور عسل کمک کنه. خیساندن محل گزش در یک ظرف از سرکه سیب بمدت حداقل ۱۵ دقیقه میتونه درمان موثری برای شما باشه.

جوش شیرین

جوش شیرین یک محصول قلیایی است که به خنثی کردن سم اسیدی، کمک می‌کند و در نتیجه درد، خارش و تورم زودتر التیام میابد. ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کرده تا خمیر شود .سپس در محل گزش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه قرار دهید. منطقه را با آب ولرم بشویید. اگر ناراحتی همچنان ادامه دارد، بعد از چند ساعت دوباره تکرار کنید.

خمیر دندان

معلوم نیست چطور خمیر دندان میتونه درد و التهاب نیش زنبور رو آروم کنه! تصوری که بین مردم وجود داره اینه که خمیر دندان قلیایی هست و سم زنبور عسل اسیدی، پس به همین دلیل میتونه اثر گزیدگی رو خنثی کنه. اگه این تصور درست باشه، خمیر دندان بر روی درمان نیش زهر قلیایی اثر نمیذاره! در هر صورت، خمیر دندان یک درمان ارزان قیمت و آسان برای رها شدن از درد و التهاب گزیدگی هست.

عنبر سائل

یکی دیگر از درمان های طبیعی موثر برای نیش زنبور عسل , عنبر سائل است. با توجه به خواص ضد التهابی و قابض آن، آبه کاهش خارش، درد و تورم کمک می‌کند.در منطقه آسیب دیده قرار داده تا خشک شود در صورت نیاز دوباره تکرار کنید

گیاهان و عصاره‌ها

آلوئه‌ورا برای تسکین التهاب پوستی و کاهش درد استفاده میشه. برای استفاده از این گیاه برگ رو از وسط جدا کنید و برگ دارای ژل رو مستقیما بر روی محل آسیب دیده فشار بدید. عصاره اسطوخدوس یک ضد التهاب قویست که میتونه به کاهش تورم کمک کنه. بعد از مخلوط کردن عصاره اسطوخدوس با روغن حامل، مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون چند قطره مخلوط رو بر روی محل زخم بریزید. روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده طبیعی است و ممکنه باعث کاهش درد نیش زنبور عسل بشه. البته نباید فراموش کنید که این روغن نباید بصورت خالص روی زخم استفاده بشه بلکه باید با روغن حامل مخلوط بشه و از مخلوط خاصل یک قطره به محل زخم بزنید. روغن فندق درمان گیاهی مناسب و قوی برای نیش حشرات و نیش زنبور عسل هست. این روغن میتونه به کاهش التهاب، درد و خارش کمک کنه.

سایر درمان‌ها

نیش زنبور رو میتوان با یخ از التهاب و تورمش کم کرد. شما می توانید خارش و قرمزی با درمان کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین اگه خارش و تورم شدید باشه کم کنید، مصرف یک آنتی هیستامین خوراکی برای کاهش التهاب پوست هم راه خوبیست. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت زخم، محل خارش رو با ناخن ملتهب تر نکنید و بهترین راه بریا رهایی از دست خارش کمپرس سرد و یا همون یخ هست.

کی باید با اورژانس تماس بگیرید!

اکثر نیش زنبورها به مراجعه به پزشک نیاز نداره مگر اینکه به علائم حساسیت جدی مثل سخت نفس کشیدن یا سرگیجه دچار بشید، در این موقع با اورژانس تماس بگیرید و سعی کنید جابه جا نشید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.