دیگر نگران پاک‌کردن رسوب آب نباشید!

از بهترین مواد برای ازبین‌بردن رسوب آب از روی لیوان، سرکه است

رسوب آب به وسایل خانه از قدیم وجود داشته است و باعث ایجاد ظاهر بد در وسایل می‌‌شود، وسایل و دستگاه‌هایی که آب درون آن‌ها خیلی داغ می‌شود مانند کتری یا چای‌ساز  نسبت به بقیه وسایل با سرعت بیشتری دچار رسوب آن  و جرم‌گرفتگی می‌شوند.

خوشبختانه، با تولید مواد رسوب‌زدا برخی از این مشکل‌ها حل شده است اما امروز ما می‌خواهیم روش پاک‌کردن رسوب آب در خانه را  از روی بعضی وسایل به شما بگوییم.

مواد شوینده لکه رسوب آب

پاک‌کردن رسوب آب از یخچال

درگذشته برای تمیزکردن رسوب آب از یخچال آن را با شلنگ آب می‌شستند که اصلاً روش مناسبی نبوده است. در حال حاضر بیشتر یخچال‌ها دارای آب‌سردکن هستند، و یکی از دلایل اینکه آبسرد کن درست کار نمی‌کند و آب را خنک نمی‌کند، همین رسوب آب است. در اینجا ما چند روش برای پاک‌کردن رسوب آب از یخچال گفتیم. با روش درست تمیز کردن یخچال آشنا شوید.

پاک‌کردن رسوب آب با مایع ظرف‌شویی

اگر رسوب آب ایجاد شده بر روی یخچال شما سطحی است به‌راحتی می‌توانید با استفاده از مایع ظرف‌شویی آن را پاک کنید. برای این کار چند قطره مایع ظرف‌شویی را با آب گرم مخلوط کنید و با استفاده از یک اسفنج نرم کف به وجود آمده را روی رسوب بمالید و شروع به تمیزکردن کنید به‌طوری‌که کف کل محل رسوب را در بر بگیرد. سپس با یک پارچه تمیز و کمی مرطوب، کف‌ها را پاک کنید. در انتها با یک دستمال تمیز دیگر محل را تمیز  کنید. دستمالی که انتخاب می‌کنید تمیز و لطیف باشد که به بدنۀ یخچالتان آسیبی نرسد.

تمیز کردن رسوب یخچال

پاک‌کردن رسوب آب با استفاده از جوش‌شیرین برای یخچال‌های سیلور

اگر مدت طولانی است که رسوب ایجاد شده است، یکی از بهترین روش‌های پاک‌کردن برای شما استفاده از سرکه و جوش‌شیرین است. کمی از سرکه و جوش‌شیرین را باهم مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. حالا این خمیر را بر روی محل رسوب بگذارید و چند دقیقه صبر کنید؛ سپس با استفاده از یک دستمال مناسب آن را پاک کنید.

رسوب شما اگر خیلی قدیمی باشد شاید کمی دیرتر پاک شود. این کار را یک‌بار دیگر تکرار کنید.  برای پاک‌کردن رسوب از آب‌سردکن  نیز یک‌چهارم فنجان جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید و داخل محفظۀ آب را به‌خوبی با این محلول بشویید. سپس داخل آب‌سردکن را  با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید، حالا با یک دستمال مناسب و تمیز محفظه را کاملاً خشک کنید تا رد آبی روی آن باقی نماند. یکی از خاصیت‌های جوش شیرین ازبین‌بردن بو  و میکروب‌ است. همچنین جوش‌شیرین باعث می‌شود طعم و مزه آب به حالت عادی برگردد.

پاک‌کردن رسوب آب با استفاده از سرکه و آبلیمو

درون ۴ لیتر آب به مقدار خیلی کمی محلول سفیدکننده، ۵ فنجان سرکه سفید و کمی آبلیموی طبیعی اضافه کنید. این محلول را داخل محفظه آب‌سردکن بریزید و به مدت ۵ دقیقه منتظر بمانید. سپس شیر آب‌سردکن را باز کنید تا محل خروج آب را از رسوبات پاک کند. بعد از انجام این کار، چند بار مخزن آب را پر کنید و شیر آب را باز کنید تا از محفظه و محل خروج آب از مایع سفیدکننده پاک شود. پاک‌کردن یخچال از رسوب و جلوگیری، از خرابی مداوم یخچال و  بالارفتن طول عمر استفاده از آن بسیار مؤثر است. با کاربردهای سرکه آشنا شوید.

پاک‌کردن رسوب آب از شیشه آکواریوم

ازآنجاکه آکواریوم محل زندگی ماهی‌ها است،  از سفیدکننده و محلول‌های شیمیایی برای تمیزکردن آکواریوم، نمی‌شود استفاده کرد. اگر شیشه آکواریومتان احتیاج به تمیز شدن شیشه‌ها دارد اصلاً نگران نباشید با روش ساده‌ای می‌توانید آکواریوم ‌ را برق بیندازید.

آکواریوم را از ماهی‌ها و آب خالی کنید، سپس روی یک حوله تمیز سرکه بریزید و حوله را به مدت ۲۰ دقیقه روی محل رسوب بگذارید، بماند. بعد از گذشت زمان با یک دستمال تمیز و لطیف شیشه را پاک کنید.

تمیز کردن رسوب آکواریوم

پاک‌کردن شیشه آکواریوم با استفاده از اسکرابر

با خریدن یک اسکرابر و برس مخصوص آکواریوم، به‌آرامی روی سطوحی که جلبک و رسوب است، بکشید. برای انجام این کار آکواریوم را خالی نکنید. خالی‌کردن همۀ آب آکواریوم  باعث ازبین‌رفتن باکتری‌های مفید که در آب زندگی می‌کنند، می‌شود.

پاک‌کردن رسوب آب از شیشه گلدان

پاک‌کردن رسوب آب از شیشه گلدان شاید به نظرتان سخت باشد، اما نگران نباشید در اینجا ما روش‌های پاک‌کردن رسوب آب از شیشه گلدان را برایتان نوشته‌ایم.

استفاده از جوش شیرین و سرکه برای داخل گلدان

گلدان خود را با آب گرم پر کنید  و مقداری سرکه سفید و یک یا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین به آب  اضافه کنید. این کار باعث پاک‌کردن رسوبات داخل گلدان می‌شود. در صورت لزوم برای پاک‌کردن رسوبات سخت‌تر داخل گلدان می‌توانید از فرچه‌های شیشه‌شور استفاده کنید.

استفاده از نمک و سرکه برای داخل گلدان

یک تا دو قاشق غذاخوری نمک را با سرکه مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس با استفاده از برس یا  یک وسیلۀ مناسب خمیر را روی رسوبات داخل گلدان خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

استفاده از  سرکه برای بیرون گلدان

قسمت بیرونی گلدان را با محلول سرکه و آب گرم اسپری کنید و با یک دستمال تمیز پاک کنید.

استفاده از  لیمو  برای بیرون گلدان

آب‌لیمو چون دارای اسید است، باعث پاک شدن رسوبات می‌شود. برای این کار یک لیمو برش دهید و آن را روی شیشۀ خارجی گلدان بمالید. همچنین، می‌توانید با مخلوط کردن آب‌لیمو و نمک یک خمیر درست کنید و به شیشۀ بیرون گلدان بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه با آب‌ گرم بشویید. اگر آب‌لیمو روی شیشه باقی بماند، گرد و غبار را به خود جذب می‌کند.

تمیز کردن رسوب گلدان

استفاده از شیشه پاک‌کن

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای تمیزکردن داخل و خارج شیشه گلدان، استفاده از شیشه پاک‌کن مناسب است. به هر قسمت گلدان که می‌خواهید، اسپری بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند؛ سپس پاک با یک دستمال پاک کنید.

ازبین‌بردن رسوب آب از روی لیوان

از بهترین مواد برای ازبین‌بردن رسوب آب از روی لیوان، سرکه است. از سرکه می‌توانید برای تمیزکردن بسیار از وسایل خانه و رسوب‌های روی شیشه و لیوان استفاده کنید. بهتر است از سرکۀ سفید، برای ازبین‌بردن رسوب آب از روی لیوان و ظروف شیشه‌ای استفاده کنید.  توجه داشته باشید که سرکه را مستقیماً روی لیوان یا وسیلۀ شیشه‌ای خود نریزید.  بهترین راه این است که سرکه را روی یک حوله یا پارچه تمیز اسپری کنید و بعد لیوان خود را با آن تمیز کنید. همچنین، شما می‌توانید سرکه و آب را با هم ترکیب کنید و بر روی لیوان یا ظروف شیشه‌ای اسپری کنید و چند دقیقه  اجازه دهید تا محلول روی لیوان شما بماند. سپس لیوان یا ظرف شیشه‌ای خود را به‌خوبی با آب بشویید. در آخر باید برای اینکه جای قطرات آب باقی نماند، با استفاده از یک حوله تمیز و خشک  لیوان را خشک کنید.

تمیز کردن رسوب لیوان

استفاده از لیمو برای ازبین‌بردن رسوب آب از روی شیشه

لیمو یکی دیگر از موادی است که برای ازبین‌بردن رسوب آب از روی  شیشه و لیوان مفید است. لیمو هم مثل سرکه، خاصیت اسیدی دارد. در ابتدا آب‌لیمو را بگیرید و مقداری از آن را روی یک حولۀ تمیز و خشک اسپری کنید و حوله را روی لکه‌های روی شیشه یا لیوان بکشید و در آخر لیوان را با آب بشویید.  روش دیگر هم این‌گونه است که پس از بریدن لیمو، لیموی برش داده شده را روی شیشه یا  لیوان بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس ظرف را بشویید.

به این دو  نکته که لازم است توجه کنید:

  • بعد از شستن ظرف‌ها حتماً لیوان  یا ظروف شیشه‌ای را با یک دستمال لطیف و تمیز، خشک کنید از ایجاد لکه جلوگیری کنید.
  • زمان استفاده از مواد شوینده طبیعی و شیمیایی، مراقب باشید تا دستتان را به صورتتان نزنید.

پاک‌کردن رسوب آب از پلاستیک

ازآنجاکه اکثر پلاستیک‌ها سفید و یا رنگ روشن هستند، بعد از جرم گرفتن رنگ آن‌ها زرد می‌شود، برای پاک‌کردن رسوب آب از پلاستیک، شما به آب، اسکاچ، صابون، آب‌اکسیژنه، مایع سفیدکننده، جوش شیرین و سرکه احتیاج دارید.

تمیز کردن لکه رسوب ظروف پلاستیکی

روش اول:

یک ظرف را از آب گرم و صابون پر کنید و ظروف پلاستیکی را به مدت ده دقیقه درون آن قرار دهید و باگذشت زمان، با یک اسکاچ مناسب پلاستیک را محکم بشویید. سپس، ظرف‌های پلاستیکی را حدود دو ساعت درون آب‌اکسیژنه قرار دهید و بعد از گذشت زمان، با اسکاچ بشویید. در مرحلۀ بعد در ۴ پیمانه آب به‌اندازه ۴ یا ۵ قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده بریزید و ظرف‌های پلاستیکی را حدود نیم ساعت درون آن قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید.

روش دوم:

جوش شیرین و آب یا سرکه را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. سپس خمیر را با یک اسفنج نرم بر روی ظرف‌های پلاستیکی  بمالید و اجازه دهید تا خشک شود، سپس ظرف‌ها را با آب سرد بشویید. حالا مایع سفیدکننده را با آب ترکیب کنید، و روی یک دستمال اسپری کنید و با آن روی ظروف پلاستیکی بکشید. اجازه دهید ۴ ساعت بماند. در نهایت کمی خمیردندان را روی اسفنج بزنید و روی ظروف بکشید و بعد از گذشت چند دقیقه خمیردندان را پاک کنید و پلاستیک را بشویید.

پس از شستشو اجازه دهید تا پلاستیک در هوای آزاد خشک شود. اگر هنوز کمی زرد است می‌توانید یکی از این مراحل را دوباره تکرار کنید.

کلام آخر

پاک‌کردن رسوب آب از روی وسایل، ظرف‌ها و شیشه یکی از مشکلاتی است که در بیشتر خانه‌ها وجود دارد اما اگر با روش‌های پاک‌کردن رسوب آب اطلاع داشته باشید به‌راحتی می‌توانید وسایل را از این رسوبات پاک کنید و از تمیزی و برق انداختن وسایل لذت ببرید. از راه‌هایی که ما در اختیارتان قرار دادیم، استفاده کنید و  نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.