فوت و فن پخت حبوبات

یکی از منابع غذایی پروتئینی که در بیشتر غذاهای لذیذ ایرانی وجود دارد، حبوبات است.

یکی از منابع غذایی پروتئینی که در بیشتر غذاهای لذیذ ایرانی وجود دارد، حبوبات است. حبوبات علاوه بر اینکه منابع بزرگی از پروتئین می‌باشند، سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین آ هستند. پزشکان مصرف کافی این مواد را به شدت توصیه می‌کنند. حتی کسانی که رژیم گیاه خواری دارند، می‌توانند با بهره‌گیری از این ماده غذایی ارزشمند، بسیاری از کمبودهای خود را جبران کنند. پخت این ماده غذایی همراه با فوت و فن‌های زیادی است. آگاهی به فوت و فن پخت حبوبات به بهتر شدن طعم غذا کمک ویژه‌ای می‌کند.

منظور از فوت و فن پخت حبوبات،راهکارها و روش‌هایی طلایی برای اموری مانند از بین بردن نفخ حبوبات، بهتر شدن طعم غذا ، زمان پخت حبوبات و… است. آیا شما با این راهکارهای طلایی آشنایی دارید؟ اگر حبوبات یکی از مواد غذایی جدا نشدنی از رژیم شما است، پیشنهاد می‌شود تا پایان با ما همراه باشید. در ادامه با شیوه‌ها و راهکارهای جدید پخت این ماده غذایی آشنا می‌شویم.

چگونه در کمترین زمان حبوبات را بپزیم؟

معمولا حبوبات عضو ثابت غذاهای اصیل ایرانی هستند و برای پخت بیشتر غذاها حضور یکی از موارد عدس، لوبیا، نخود، لپه و… نیاز است. همانطور که می‌دانید این مواد غذایی  برای پخت بهتر و نداشتن طعم خامی، نیاز به خیس خوردن دارند.

ممکن است شما نیز با این مشکل روبه رو شده باشید که زمان کافی برای خیساندن حبوبات و پختن آن نداشته باشید و یا مهمان سر زده برایتان آمده باشد، در چنین شرایطی پخت غذاهایی‌هایی که نیاز به حبوبات دارند، کمی چالش برانگیز می‌شود.

در ادامه به بررسی پاسخ سوال چگونه در کمترین زمان حبوبات را بپزیم؟ می‌پردازیم.

پخت حبوبات

جوشاندن حبوبات در آب جوش

هنگامی که زمان کافی برای پخت حبوبات ندارید، کافیست حبوبات مورد نظر خود را به مدت یک ساعت در آب جوش قرار دهید و بگذارید بجوشد. بعد از گذشت این بازه، قابلمه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید حبوبات به مدت یک ساعت دیگر در همان آب خیس بخورند. جالب است بدانید بعد از اتمام این زمان، خامی حبوبات شما به طور کامل گرفته می‌شود و از طرفی میزان نفخ آوری آن‌ها نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

به هیچ عنوان از آب حبوبات مجدد استفاده نکنید زیرا استفاده از آن آب موجب نفخ شدید معده و مشکلات گوارشی می‌شود.

استفاده از انواع زودپزها

یکی دیگر از راه‌های طلایی کاهش زمان پخت حبوبات، استفاده از انواع زودپزها است. با کمک زودپز می‌توان در زمانی کوتاه به نتیجه‌ای دلچسب رسید و در نهایت حبوباتی مغز پخت داشت.

  • نکته طلایی: به هیچ عنوان حبوبات مختلف را به صورت ترکیبی با هم در زودپز قرار ندهید. در نظر داشته باشید که زمان پخت حبوبات مختلف متفاوت است. به طور مثال عدس به نسبت لوبیا زمان پخت کمتری دارد و در صورت پخت همزمان یا عدس له و غیرقابل استفاده می‌شود و یا لوبیاها نیم پز و خام می‌مانند.

قرار دادن حبوبات در فریزر

خانم‌های شاغل و یا پر مشغله ممکن است با فریز کردن حبوبات پخته شده آشنایی داشته باشند. اگر در طول هفته برای خیساندن و پخت حبوبات زمان کافی ندارید و به دنبال روشی آسان هستید، فریز کردن حبوبات پخته شده، ایده مناسبی برای شما محسوب می‌شود. در این روش تنها کافیست، زمان‌هایی که وقت کافی دارید حبوبات را به روش‌های سنتی خیس بدهید و در نهایت بپزید. بعد از خنک شدن این مواد، آن‌ها را در ظروف مناسب بریزید و فریز کنید.

با این روش هر زمان که نیاز به حبوبات پخته شده داشته باشید، به راحتی می‌توانید آن‌ها را از فریزر در بیاورید و در کمترین زمان غذاهایی مانند قورمه سبزی، آش، خوراک لوبیا و… بپزید.

قرار دادن حبوبات در فلاسک چای

اگر به دنبال کاهش زمان پخت حبوبات هستید، قرار دادن حبوبات در فلاسک چای ایده خوبی برای شما است. در این روش کافیست حبوبات را در فلاسک بریزید و روی آن آب جوش قرار دهید و حداقل چندین ساعت به آن فرصت دهید.

تاثیر سرکه در پخت حبوبات

آیا به تاثیر فوق‌العاده سرکه در پخت حبوبات آگاه هستید؟ بیشتر خانم‌هایی که مهمان سر زده برایشان می‌آید، این روش طلایی را انجام می‌دهند. در این روش کافیست تنها مقداری سرکه در آبی که حبوبات در آن خیس می‌خورند، بریزید.

دقت داشته باشید که ریختن سرکه به این معنا نیست که حبوبات شما نیاز به خیس خوردن ندارند، بلکه شما تنها با این کار به روند پخت کامل حبوبات به طور چشمگیری سرعت می‌بخشید.

  • نکته طلایی: دقت داشته باشید که هر چقدر که میزان سرکه بیشتر شود، زمان پخت شما به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند اما توصیه می‌شود در ریختن سرکه به هیچ عنوان زیاده روی نکنید، زیرا که ممکن است طعم سرکه بر طعم حبوبات غالب شود و نتیجه نهایی دلخواه نباشد. بسیاری برای پخت سریع حبوبات، آن‌ها را به طور کامل در سرکه خیس می‌دهند که با وجود اینکه پخت این مواد ارزشمند بسیار سریعتر می‌شود، اما طعم غذا ممکن است چندان خوشایند نشود.

حبوبات پخته شده

نفخ حبوبات را چگونه بگیریم؟

یکی از مشکلات رایجی که معمولا خانم‌ها با آن مواجه می‌شوند، این است که چگونه نفخ حبوبات را بگیریم؟ گرفتن نفخ حبوبات بسیار آسان است و برای اینکار، دو راهکار زیر را می‌توانید انجام دهید:

  • راه حل اول:

خیساندن حبوبات موجب کاهش نفخ آن می‌شود. توصیه می‌شود حبوبات را به مدت زمان حداقل ۴ ساعت در آب خیس کنید. سعی کنید چندین بار آب حبوبات را تعویض کنید تا از میزان نفاخیت آن کاسته شود. جالب است بدانید خیساندن حبوبات با وجود آنکه سبب کاهش نفخ این مواد غذایی می‌شود، هیچ آسیبی به ارزش غذایی آن‌ها وارد نمی‌کند.

  • راه حل دوم:

در صورتی که حبوبات را از قبل خیس نکردید، راه حل دوم گزینه مناسب برای شما محسوب می‌شود. در این راه حل کافیست برای از بین بردن نفخ حبوبات آن‌ها را به مدت ۵ دقیقه چندین بار بجوشانید. دقت داشته باشید که هر بار برای جوشاندن از آب جدید استفاده کنید.

  • راه حل سوم:

در راه حل سوم برای گرفتن نفخ حبوبات از خیار استفاده می‌کنیم. در این روش کافیست یک خیار را بشورید و از وسط به دو نیم کنید. خیار دو نیم شده را در زمان پخت حبوبات، به آن اضافه کنید.

حبوبات، از منابع بزرگ پروتئین

حبوبات منابعی سرشار از پروتئین هستند که با قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی خود، به راحتی می‌توان از خواص ویژه آن‌ها بهره برد. بسیاری از غذاهای مورد علاقه ما ایرانیان مانند آش، قورمه سبزی، قیمه، آبگوشت و… از حبوبات تشکیل شده است.

عده کثیری از خانم‌ها در پخت حبوبات با مشکلاتی به مانند نفخ آور بودن و یا خام بودن این مواد مواجه می‌شوند. جالب است بدانید این مشکلات به راحتی با آشنایی با فوت و فن پخت حبوبات قابل حل می‌باشد. در این مطلب سعی داشتیم شما عزیزان را با فوت‌و فن‌های پخت حبوبات به طور کامل آشنا کنیم. امیدواریم نکات این مطلب برای شما نیز مفید واقع شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.