روش هایی برای ساده تر کردن خانه تکانی عید نوروز

به طور میانگین همه ما زمان زیادی را صرف تمیز کردن خانه می کنیم و البته این زمان به چندین عامل بستگی دارد. از جمله: سن، موقعیت اجتماعی، نوع ساختمان، تعداد اتاق ها و روش هایی که برای نظافت به کار می برید. اما الان که به روزهای عید نزدیک تر می شویم بیشتر به فکر نظافت و خانه تکانی می افتیم. شاید حتی فکرش هم سخت باشد اما با روش هایی که در این مطلب آورده ایم خانه تکانی آسان تری خواهید داشت.

  • برای تمیز کردن خانه بهتر است از نظمی خاص پیروی کنید. برای مرتب کردن بخش های مختلف خانه برنامه ریزی کنید و از بالاترین نقطه در خانه کارتان را شروع کنید و به ترتیب به پایین ترین آن برسید. فراموش نکنید باید هر قسمتی را به طور کامل مرتب کنید و تمیزکاری را نیمه کاره رها نکنید. به این ترتیب مطمئن می شوید هیچ فضایی در خانه وجود ندارد که آلودگی ها در آن جا خوش کرده باشند.
  • بیشتر اوقات ما ابتدا سراغ وسایلی می رویم که بیشتر جلوی دید و چشم مان قرار دارند. در صورتی که بخش هایی از وسایل خانه مانند صفحه کلید تلفن، بیشترین میزان میکروب ها را به دلیل استفاده زیاد در خود جای می دهند و می توانند به راحتی عاملی برای ایجاد بیماری باشند.
  • بعضی از وسایل به دلیل نوع کاربردی که دارند، به محلی برای اجتماع میکروب ها تبدیل می شوند. بنابراین باید در جریان تمیز کاری آنها بیشتر دقت کنید. سطل های زباله، پرده حمام، ماشین ظرفشویی و هواکش ها از این دست هستند. پرده حمام به دلیل اینکه همیشه در محیطی مرطوب قرار دارد و دائم خیس می شود، محلی برای جمع شدن باکتری ها و قارچ هاست. پس باید هرچند وقت یک بار آن را باز کنید و بشویید و سپس آن را در محیطی باز و جلوی نور خورشید قرار دهید. سطل های زباله که در آشپزخانه و حمام و دستشویی قرار می گیرند، محل اجتماع انواع باکتری ها و میکروب ها هستند. چون زباله ها در فضایی دربسته و به خصوص در محلی مرطوب قرار می گیرند، می توانند انتقال دهنده انواع بیماری ها باشند. بنابراین حتما پس از خالی کردن آشغال ها، سطل ها را بشویید تا هم بوی بدی ندهد و هم میکروب های آنها کشته شود. ماشین ظرفشویی نیز وضعیتی مانند پرده حمام دارد زیرا پس از شست و شو و خارج کردن ظروف، در ماشین را می بندیم. در این حال رطوبت داخل ماشین به قارچ ها و باکتری ها فرصت رشد و تکثیر می دهد. به این دلیل باید همواره بعد از شستن ظروف، تا زمان خشک شدن کامل فضای داخل ماشین، در آن را باز بگذارید. اگر هواکش آشپزخانه را درست و به موقع تمیز نکنید، می توانید به عاملی برای ایجاد بیماری و حساسیت تبدیل شود.
  • ماشین لباسشویی وضعیتی مانند ماشین ظرفشویی دارد بنابراین حتما پس از خارج کردن لباس ها در ماشین را باز بگذارید که رطوبت داخل ماشین خارج شود. بهتر است با ترفندهای صرفه جویی آب در ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی آشنا شوید.
  • مبلمان و پرده ها بیشترین گرد و غبار را به خود می گیرند. با یک دستمال مرطوب می توانید به راحتی گرد و غبارها را از بین ببرید. غبارها موجب بروز بیماری تنفسی و حساسیت های پوستی می شوند.
  • انتخاب بسیاری از خانم های خانه دار برای تمیز کردن خانه و وسایل آن، مواد شوینده شیمیایی است که استفاده از آنها خالی از خطر و آسیب نیست. سعی کنید برای تمیز کردن خانه کمتر از مواد شوینده صنعتی استفاده کنید و محلول های ساده و کم هزینه و بی خطر خانگی درست کنید. بهترین و کم هزینه ترین آنها، محلول آب گرم و سرکه سفید است که خاصیت تمیز کنندگی و میکروب کشی بالایی دارد.
  • پنجره ها دریچه ورود نور و روشنی به خانه ها هستند. شیشه های پاک و تمیز فرصت ورود نور بیشتری را به خانه فراهم می کند. خاصیت باکتری زدایی خورشید هم بر کسی پوشیده نیست. بنابراین پاک کردن شیشه ها را تنها به خانه تکانی اسفند محدود نکنید و همواره آنها را تمیز نگه دارید. البته تمیز کردن پنجره ها بیشتر اوقات کار دشواری است اما شما با درست کردن محلولی از آب، یک سوم پیمانه سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، می توانید به راحتی با یک اسفنج نرم، پنجره خانه خود را تمیز کنید. اگر لکه یا جسمی سخت روی شیشه پنجره جا خوش کرده، می توانید ابتدا با آب و صابون روی آن قسمت را مرطوب کنید و سپس به وسیله یک تیغ یا کاردک آن را از روی شیشه بردارید.
  • برای تمیز و ضدعفونی کردن باکتری ها و میکروب های دستشویی هم می توانید، از محلول ساده آب و سرکه استفاده کنید.
  • موکت ها به دلیل داشتن پرزهای درهم، محلی بسیار مناسب برای تجمع گرد و غبار و آلودگی های دیگر است. برای تمیز کردن آنها محلولی از آب و شامپو درست کنید و با پارچه ای توری به آرامی روی موکت را تمیز کنید.
  • ظروف نقره ای پرنقش و نگاری که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند، محلی برای تجمع آلودگی ها هستند. بهتر است برای تمیز کردن ظروف نقره ای به جای استفاده از مواد شیمیایی که خطرناک هستند از خمیر دندان استفاده کنید که علاوه بر اینکه خاصیت تمیز کنندگی بالایی دارد، بی خطر نیز هست.
  • شاید در نظر شما تخته آشپزخانه نیازی به نظافت نداشته باشد ولی همین وسیله ساده به دلیل تماس با گوشت و مرغ و سبزی، محلی برای رشد باکتری هاست. برای تمیز کردن آن ابتدا تخته را زیر آب داغ بگیرید و سپس آن را داخل محلولی از آب داغ و سرکه قرار دهید و بعد از یک ساعت آن را خوب بشویید.
  • خانم های خانه دار به طور معمول از انواع و اقسام پارچه ها برای تمیز کردن آشپزخانه استفاده می کنند. این پارچه ها اگر خیس باقی بمانند، به محلی برای تجمع باکتری ها تبدیل می شوند و به راحتی به دست و دهان شما انتقال پیدا می کنند. پس پارچه ها را با آب گرم بشویید و در هوای آزاد و در معرض آفتاب قرار دهید.

جوراب برای تمیز کردن پرده های کرکره ای

تمیز کردن پرده در خانه تکانی

یکی از کارهای سخت نظافت، تمیز کردن پرده های کرکره ای است. اما با دست کردن جوراب خیلی راحت می توانید به پرده ها برق بیندازید.

فویل آلومینیومی برای تمیز کردن ظروف آشپزی

استفاده از فویل آلومینیومی در خانه تکانی

برای تمیز کردن ظروف آشپزی فقط کافی است با فویل آلومینیومی و کمی مایع شوینده این کار را انجام دهید.

کچاپ برای تمیز کردن ظروف برنجی

استفاده از سس کچاپ در خانه تکانی

برای برق انداختن به ظروف برنجی مقداری کچاپ روی سطح بمالید. سپس با دستمال پاک کنید و بشوئید. در مواردی که تمیز کردنشان سخت تر است کمی هم نمک اضافه کنید.

جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن پنجره ها

استفاده از جوش شیرین در خانه تکانیگوشه های چارچوب پنجره ها معمولا زیاد جرم و گرد و خاک می گیرد. کمی جوش شیرین و سرکه بریزید و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه با مسواک بمالید و با دستمال تمیز کنید.

سرکه و دستمال کاغذی برای تمیز کردن توالت

استفاده از سرکه در تمیز کردن توالتبرای تمیز کردن توالت بهتر است از قبل آمادگی داشته باشید. چند عدد دستمال کاغذی را داخل سرکه قرار دهید. سپس آن ها را داخل قسمت های جرم گرفته توالت قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن ها را بردارید و تمیز بشوئید.

خمیر دندان برای تمیز کردن شیرآلات

استفاده از خمیردندان در تمیز کردن شیرآلاتبرای تمیز کردن شیر آلات کمی خمیر دندان روی آن بریزید و با اسفنج تمیز کنید.

خمیر ریش تراشی برای تمیز کردن استیل

استفاده از خمیردندان در تمیز کردن استیلسطوح استیل به راحتی با خمیر ریش تراشی تمیز می شوند. این وسیله برای تمیز کردن فرش هم کاربرد دارد.

گردو برای ترمیم خراشیدگی مبلمان

استفاده از گردو برای تمز کردن چوببرای ترمیم خراشیدگی های روی مبل روی آن ها گردو بمالید چون روغن طبیعی دارند. سپس روی آن دستمال خشک بمالید. با این روش خراشیدگی ها کم رنگ تر می شوند.

الکل برای تمیز کردن لوازم آشپزخانه

استفاده از الکل در خانه تکانیبرای تمیز کردن وسایلی مثل مایکروفر و توستر از الکل استفاده کنید. فقط کافی است چند قطره الکل روی دستمال بریزید و سطح را با آن پاک کنید.

چیدن لباس ها به صورت عمودی

چیدمان لباس در خانه تکانیلباس ها را به صورت عمودی و منظم داخل قفسه ها بچینید تا راحت تر بتوانید آن ها را پیدا کنید.

نکاتی برای شست‌و‌شوی مبلمان

تمیز کردن مبلمان

یکی از اصلی‌ترین اثاثیه خانه که بسیار در معرض آلودگی قرار می‌گیرد، مبلمان است. در خانه تکانی به هیچ عنوان از تمیز کردن مبلمان غافل نشوید زیرا که بعد از تمیز کردن شاهد تفاوت چشمگیر آن‌ها نسبت به قبل از تمیزی خواهید بود.

تمیزکاری مبلمان را هم می‌توانید با پرداخت هزینه، به افراد متخصص بسپارید و هم می‌توانید با روش‌های خانگی این کار را به راحتی انجام دهید.

شاید گمان کنید برای تمیز کردن مبلمان نیاز به خریداری شوینده و ترکیبات گران قیمت دارید، در صورتی که این تصور کاملا غلط است. شست‌و‌شوی مبلمان و از بین بردن لک‌های آن‌ها با استفاده از برخی از مواد که در خانه همه معمولا وجود دارد، امکان‌پذیر است.

در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از صابون مایع
  • ترکیب الکل سفید و نمک
  • سرکه سفید
  • شستن مبل‌ها با مایع ظرفشویی
  • شستن مبل با شامپو فرش

نکته: قبل از شستن خانگی مبل‌ها، مطمئن شوید که پارچه مبل شما قابل شست‌وشو می‌باشد.

لکه بر جادویی مایکروویو و فر

تمیز کردن ماکروفر

آیا مایکروویو و فر شما نیز بوی بد غذا می‌دهد؟ آیا دوست دارید با کمک روش‌هایی ساده از شر کثیفی‌های داخل فر خلاص شوید؟ اگر شمام از این دسته از افراد هستید، راهکارهای زیر به احتمال زیاد برایتان کاربردیست.

  1. از بین بردن بوی بد: از لیمو ترش استفاده کنید. برای از بین بردن بوی بد داخل فر کافیست آب لیمو را درون یک لیوان یا ظرف مخصوص فر بریزید و به مدت سه دقیقه در فر روشن قرار دهید. بعد سه دقیقه فر را خاموش کنید و همچنان اجازه دهید لیوان در داخل فر بماند. زمانی که هیچ بخاری از لیوان بلند نشد و لیوان کاملا سرد شد، آن را از فر خارج کنید.
  2. تمیز کردن فر: برای تمیز کردن فر می‌توانید از ترکیب کاربردی جوش شیرین و آب استفاده کنید. به این منظور مقداری جوش شیرین را در ظرفی بریزید و چند قطره آب به آن اضافه کنید تا در نهایت به یک ترکیب خمیری دست یابید. با کمک مسواک یا اسفنج ترکیب خمیری را به تمام سطوح فر بزنید و به مدت ۱۲ ساعت اجازه دهید ترکیب بر روی سطوح باقی بماند. بعد از ۱۲ ساعت با تمیز کردن فر شاهد تغییر معجزه‌آسای آن خواهید بود.

تمیز کردن سه سوته گاز رومیزی

تمیز کردن گاز رومیزی

اگر همیشه از کثیفی و چرب بودن گازهای خود گله‌مند هستید و به دنبال راهکارهای آسان برای تمیز کردن آن هستید، پیشنهاد می‌شود محلول طلایی مایع ظرفشویی و جوش شیرین را از دست ندهید. با یکبار امتحان این محلول و مشاهده تاثیر شگفت انگیز آن، قطعا طرفدار پروپاقرص آن می‌شوید.

مقداری جوش شیرین و مایع ظرفشویی را باهم مخلوط کنید و کاملا آن‌ها را ترکیب کنید تا ترکیبی خمیری بدست بیاید. ترکیب خمیری را به تمام سطوح گاز بزنید و تقریبا یک الی دو ساعت اجازه دهید ترکیب بر روی سطوح باقی بماند.

بعد از گذشت این زمان با دستمال نم دار شروع به تمیزکردن گاز کنید و در نهایت از تمیزی و براق شدن گاز لذت ببرید.

تمیز کردن شیرآلات در خانه تکانی

تمیز کردن شیرآلات آشپزخانه

چنانچه شما هم دوست دارید همیشه شیرآلاتی براق داشته باشید و لک آب را از روی آن پاک کنید، پیشنهاد می‌شود تا انتها با ما همراه باشید.

به منظور جرمگیری و تمیز کردن شیرآلات در مرحله اول دستکش بپوشید و بعد مقداری سرکه با آب را به نسبت مساوی مخلوط کنید.

با کمک دستمالی تمیز مخلوط را به شیرآلات بزنید و به مدت یک الی دو ساعت به آن زمان دهید. در نهایت با دستمال تمیز و خشک شروع به تمیز کردن آن کنید.

به جای ترکیب بالا می‌توان از ترکیب جوش شیرین و آب یا صابون و آب نیز استفاده کرد

نکاتی برای تسریع روند انجام خانه تکانی

حتما می‌دانید که با انجام اصولی خانه تکانی و رعایت یک سری نکات می‌توان روند انجام آن را به طور چشمگیری سریع‌تر نمود. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • وسایل تمیزکاری را در یک محیط نگه دارید: یکی از شایع‌ترین چالش‌هایی که معمولا افراد در هنگام خانه تکانی با آن روبه‌رو هستند، گم کردن وسایل تمیزکاری است. به منظور صرفه‌جویی در زمان سعی کنید تمام وسایل تمیزکاری را در یک محیط (به طور مثال بر روی میز یا قفسه) نگه دارید تا زمان اضافه صرف پیدا کردن آن‌ها نگذارید.
  • از تمیزکاری‌های روزانه غافل نشوید: توجه داشته باشید که اگر تمیزکاری‌های روزمره مانند گردگیری و شستن ظرف‌ها را به موقع انجام دهید و روی هم تلنبار نکنید، در زمان خانه‌تکانی عید نوروزی با حجم سنگینی از امور روبه‌رو نخواهید شد.
  • تنها یک بخش را تمیزکاری نکنید: برای سرعت بخشیدن به تمیزکاری بهتر است به جای تمیز کردن یک محیط بر روی همه قسمت‌های خانه تمرکز کنید. به طور مثال به جای گردگیری یک قسمت از خانه، تمامی بخش‌های خانه رو گردگیری کنید.
  • مشارکت را فراموش نکنید: به منظور تسریع انجام خانه تکانی بهتر است تمامی اعضای خانواده در تمیزکاری مشارکت داشته باشند. وظایف را متناسب با توانایی آنها تقسیم کنید. کارهای سنگین که نیاز به توانمندی فیزیکی بالایی دارند را به آقایان و کارهای ظریف‌تر که نیاز به دقت بیشتری دارند را به خانم‌ها بسپارید.

در این مطلب تلاش کردیم راهکارهایی برای انجام خانه تکانی ساده آموزش دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد. منتظر نظرات شما هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.