وقتی به مدت یک ماه ورزش کردن را متوقف می‌کنید، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

ایجاد وقفه در ورزش اثرات منفی بر بدن دارد

ممکن است درگیر کار و مشغله‌های بسیاری شده باشید و نتوانسته باشید به مدت یک ماه ورزش کنید. تمرینات ورزشی که قبلا به طور مرتب انجام می‌داده‌اید را کنار گذاشته‌اید. باید بدانید این کار تاثیرات بسیاری بر بدن شما دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

تپش قلب متفاوت خواهد شد

پس از چهار روز انجام ندادن ورزش‌های هوازی، بهره‌وری قلب کاهش پیدا می‌کند، بنابراین خیلی زود متوجه تنگی نفس می‌شوید. اگر وقت ندارید که به کلاس ورزشی بروید، سعی کنید در کارهای روزمره‌ای که انجام می‌دهید، فعالیت بیشتری داشته باشید. تا جایی که می‌توانید پیاده‌روی کنید و از پله‌ها بالا بروید و به کارهای نظافت خانه مشغول شوید. در خانه باشگاه ورزشی خود را داشته باشید.

ماهیچه‌های شما تنبل می‌شوند

سلول‌های ماهیچه‌ای معمولا ۷ تا ۱۴ روز قدرت خود را حفظ می‌کنند، یعنی یک تا دو هفته پس از کنار گذاشتن ورزش می‌توانید اثرات آن را بر ماهیچه‌ها ببینید. مطالعه‌ای در اسپانیا نشان داده است که متوسط افراد با وجود ۴ هفته بی‌تحرکی، نسبت ثابتی از قدرت ماهیچه‌ای خود را حفظ کرده‌اند. ممکن است ماهیچه‌های شما به دلیل وقفه‌ای که رخ داده، قدرت سابق را نداشته باشد (برای مثال دمبل ۱۰ پوندی برای شما سنگین‌تر از ماه قبل است).

ورزش نکردن به مدت یک ماه
پس از چهار روز انجام ندادن ورزش‌های هوازی، بهره‌وری قلب کاهش پیدا می‌کند

 

مهارت‌های سختی که یاد گرفته بودید را از دست می‌دهید

به طور کلی فعالیت ورزشی که زحمت و تلاش زیادی صرف کرده است، اولین چیزی است که در وقوع وقفه ورزشی از خاطرتان می‌رود اما در مورد حرکت‌های طبیعی بیشتر از ۳۰ روز طول می‌کشد تا تفاوت را احساس کنید. اگر می‌توانید ۵ کیلومتر بدون عرق کردن بدوید، مسافت را کم کنید تا بتوانید به راحتی به برنامه روتین قبل برگردید.

انگیزه شما کمرنگ می‌شود

معمولا وقفه‌ای که در ورزش اتفاق می‌افتد، بر انگیزه اثر منفی دارد. هر چه بیشتر از ورزش فاصله بگیرید، بازگشت به فعالیت ورزشی سخت‌تر خواهد شد. لازم نیست ۱۰۰ درصد خود را هنگام بازگشت به ورزش نشان دهید. سعی کنید ۷۰ درصد از آنچه قبلا انجام می‌دادید را اجرا کنید و به مرور به برنامه سابق برگردید. برای مثال اگر دیگر اشتیاقی به دویدن روی تردمیل ندارید، می‌توانید فعالیت جدیدی را امتحان کنید تا شور و اشتیاق شما را بازگرداند. ممکن است ابتدا سخت باشد اما سازگار شدن شما با شرایط بیش از ۲ هفته طول نمی‌کشد. هر چقدر هم دردآور باشد، اما شما را به زندگی سالم بازمی‌گرداند.

بدن شما به اشکال دیگری از حرکت روی می‌آورد

حتی اگر قبل از وقفه در ورزش، تناسب اندام داشته‌اید، نگه داشتن یک برنامه ورزشی ساده تنها چیزی است که برای حفظ مقاومت خود به مدت چند ماه نیاز دارید و اگر تمرینات شما تلفیقی از ورزش‌های قدرتی و سرعتی باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت. بنابراین تمرینات ورزشی معمول خود را به ۲/۳ تمرینات گذشته با همان سطح از قدرت نگه دارید، محققان معتقدند این کار کمک می‌کند اکسیژنی که بدن شما برای فعالیت ورزشی نیاز دارد، کاهش پیدا نکند. با این کار نیروی شما حفظ می‌شود، به عقب برنمی‌گردید و چیزی از دست نمی‌دهید.

منبع redbookmag.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.