چگونه در خانه داری منظم باشیم؟

دیگران نگران مهمان سرزده نباشید

مسلما همه‌ی ما تمیزی و منظم بودن را دوست داریم اما هیچ یک از ما دوست نداریم تمام وقت‌مان را به تمیز کاری و مرتب کردن خانه بگذرانیم و همین برای بعضی از افراد دلیلی است برای این که به یک فرد نامنظم تبدیل شوند.

یک برنامه شستوشوی سریع

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که وقتی کسی تلاش می‌کند تا تمیزکاری‌هایی را انجام دهد که زمان زیادی نیاز دارند، معمولا از آن اجتناب می‌کنند. به خودتان بگویید که شما باید یک نظافت سریع روزانه فقط در ۱۰ دقیقه انجام دهید. بنابراین ساده‌ترین کارها مانند گردگیری، مرتب کردن مبل‌ها، تمیزکردن کابینت و … را در یک برنامه روزانه نوشته و جلوی هر کدام مدت زمان لازم برای انجام آن کار را مشخص کنید. سعی کنید همه کارها را در همان زمان انجام دهید.

مرتب کردن کفش‌ها

از آن جایی که کفش‌ها یکی از عاملان بی‌نظمی و انتقال کثیفی هستند، باید در همان زمانی که در از پا در آورده می‌شوند، جفت شده و در مکان مناسب قرار بگیرند. هم چنین یکی از راه‌های پرکاربرد دیگر این است که از دو پادری استفاده نمایید. یکی جلوی درب قبل از ورود به خانه و دومی جلوی درب و در داخل خانه. با این کار مهمانان هم متوجه می‌شوند که باید کفش‌های خود را در آورده و مرتب نمایند.

مرتب کردن تخت

مرتب بودن تخت می‌تواند در نگاه اول به تمیزی اتاق کمک نماید. از آن جایی که اتاق خواب بخش مهمی از زندگی شماست و نامرتب بودن آن می‌تواند تاثیر بسیاری بر روحیه شما داشته باشد، بهتر از هر روز صبح قبل از خارج شدن از اتاق آن را مرتب نمایید. حتی اگر سایر قیمت‌های اتاق بهم ریخته باشد.

تمیز کردن روزانه دوش

بعد از هر دوش گرفتن، برای جلوگیری از ماندن لکه‌های آب و آلودگی با یک دستمال معمولی دوش و شیشه کنار آن را پاک نمایید. این کار فقط در چند دقیقه انجام می‌شود و هیچ زمانی از شما نمی‌گیرد، در عوض همیشه احساس تمیز بودن را القا می‌کند.

شستن روزانه سینک روشویی

بهتر است یک بسته دستمال مرطوب در کنار سینک خود داشته باشید و روزانه سریع آن را تمیز نمایید. این کار نیز زمان زیادی نیاز ندارد اما سفید و درخشان بودن سینک در تمیز و منظم بودن سرویس بهداشتی کمک زیادی می‌نماید. مسلما چون تعداد در طول روز دفعات زیادی از روشویی استفاده می‌شود، بهتر است شب‌ها و قبل از خواب این کار را انجام داده و صبح از آن انرژی بگیرید.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

آشپزخانه از آن مکان‌هایی است که همیشه باید منظم باقی بماند؛ شما می‌توانید یک لیست کاملا جداگانه از کارهای کوچکی که آشپزخانه را مرتب نگه می‌دارند تهیه کنید. یکی از این کارها تمیز کردن کابینت‌ها هستند، زیرا اولین چیزی است که در هنگام ورود به آشپزخانه خیلی جلب توجه کرده و حتی اگر یک ظرف اضافی روی آن باشد، آشپزخانه را نامنظم نشان می‌دهد. پس بهتر است بعد از انجام هر کاری با یک دستمال معمولی سریعا آن‌ها را تمیز نمایید. شما می‌توانید از مخلوط سرکه و آب برای تمیز کردن سطوح روغنی استفاده کنید.

از زمان استفاده کنید

بعضی از افراد دوست ندارند با وجود یک آشپزخانه یا نشیمن کثیف و نامرتب به رختخواب بروند. ترفند ساده‌ای که برای این کار وجود دارد این است که از زمان‌تان استفاده کرده و کارها را درهم ادغام کنید. به طور مثال در حین آشپزی اگر غذایی در فر یا روی گاز دارید،، در مدت زمان پخت آن، شروع به شستن ظرف‌ها یا تمیز کردن کابینت‌ها نمایید. با این کار می‌بینید که بعد از آماده شدن غذا، سایر کارها را نیز انجام شده‌اند.

تمیز کردن شبانه

فقط پنج دقیقه زمان برای تمیز کاری قبل از خواب بگذارید. این کارها می‌تواند شستن ظرف‌ها، تا کردن لباس‌های شسته شده و یا قرار دادن اسباب بازی‌ها در سبدشان باشد. این پنج دقیقه تمیزکاری، اطمینان خاطری را به وجود می‌آورد که شما فردا صبح با یک خانه کاملا مرتب و منظم روبه رو خواهید شد.

آویزان کردن لباس‌ها

تقریبا در هر اتاق خوابی یک صحنه مشترک وجود دارد : صندلی و یا تختی که پر است از لباس‌هایی که روی هم تلمبار شده‌اند. بهتر است قبل از این که به رختخواب بروید، لباس‌های کثیف را در سبد مخصوص قرار داده و لباس‌های انباشته شده را آویزان نمایید. این کار در منظم شدن اتاق کمک زیادی خواهد کرد.

باز گذاشتن درب و پنجره

آیا تا به حال در هنگام ورود به برخی از خانه‌ها، بوی شام شب گذشته را احساس کرده‌اید؟ تعجب نکنید زیرا خانه شما هم ممکن است دارای همان بو باشد و شما آن را احساس نکنید. برای جلوگیری از این اتفاق، درب یا پنجره‌های روبه فضای بیرون را برای مدتی باز بگذارید، حتی در هوای سرد! این کار باعث می‌شود که هوا در خانه جریان پیدا کرده و هوای تازه وارد شود.

بستن درب اتاق‌های نامرتب

گاهی اوقات تمیز کردن کل خانه زمان زیادی را طلب کرده و همه اتاق‌ها سریعا مرتب نمی‌شوند. بهتر است برای این که این فضاها تاثیر منفی روی شما و سایر قسمت‌های خانه نگذارند، درب آن‌ها را ببندید تا در زمان مناسب رسیدگی شوند. این اتفاق بیش‌تر برای اتاق کودکان پیش می‌آید زیرا بهم ریختگی و نامنظمی بیش‌تری نسبت به سایر فضاها دارد. پس سعی کند فضاهای اصلی خانه را مرتب کرده و کف خانه را همیشه تمیز نگه دارید.

ماشین ظرفشویی باید صبح خالی شود

هر روز صبح قبل از شروع به کار در آشپزخانه خود، ماشین ظرفشویی را خالی کنید. مسلما این کار نیز زمان زیادی لازم ندارد اما اگر درب ماشین باز باشد یا ظرف‌های کثیف زیادی درونش گذاشته باشید، نامنظمی آشپزخانه بیش‌تر به چشم‌تان خواهد آمد. پس بهتر است هر روز صبح آن را خالی کرده و دربش را ببندید.

شست و شوی روزانه

اگر برای لباس‌های کثیف خود سبد بزرگی را در نظر گرفته‌اید، به این معنا نیست که باید منتظر بمانید تا پر شده و بعد از آن لباس‌ها را بشویید. برنامه روزانه شستن لباس‌های خود را بدون توجه به اینکه چه تعدادی در سبد وجود دارد انجام دهید. با این کار علاوه بر خالی ماندن سبد، هر روز لباس تمیز و مرتب برای پوشیدن دارید.

کلام آخر:

ما نمی‌توانیم این همه عادت را یکباره و در مدت زمان کوتاهی به دست بیاوریم. اما به راحتی می‌توانیم بعد از مدتی و تکرار آن‌ها، به انجام‌شان عادت کنیم. سعی کنید هر روز یک کار کوچک انجام داده و بدانید که خانه متعلق به شماست و شما باید خودتان آن را سازماندهی نمایید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.