درمان خارش چشم در طب سنتی

گاهی خارش چشم بر اثر بعضی از محرک‌هایی که در هوا وجود دارد، اتفاق می‌افتد.

خارش یکی از مشکلات چشمی‌است که اگرچه چندان جدی نیست، اما بسیار شایع است. این مشکل ساده اما آزار دهنده می‌تواند کاملا شما را درگیر کند.

در بسیاری از موارد مشکل خارش چشم چنان مشکل جدی‌ای نیست و حتی با درمان‌های خانگی می‌توان آن را رفع کرد. اما برای تشخیص این موضوع قبل از هر چیز باید با پزشک معالج خود مشورت کنید. برای درمان، ابتدا باید با دلایل خارش چشم آشنا باشید.

در این مقاله قصد داریم در مورد درمان‌های خانگی مبتنی بر طب سنتی خارش چشم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 دلایل خارش چشم

مشکل خارش چشم ‌می‌تواند بر اثر دلایل مختلفی رخ دهد. که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 آلرژی‌های فصلی

اگر در دوره‌ی مشخصی از سال دچار خارش چشم ‌می‌شوید، احتمالاً مشکل شما بر اثر آلرژی‌های فصلی است. معمولاً خارش‌های چشمی‌آلرژیک با عطسه و گرفتگی بینی همراه هستند. فصل پاییز و بهار مشکلات آلرژی بیشتر دیده ‌می‌شود. تنها راه جلوگیری از این مشکل حداقل تماس با مواد حساسیت‌های زای فصلی است.

برای کاهش مشکلات آلرژیک ‌می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید.

  • در موقع وزش باد و فصل گرد و خاک سعی کنید بیشتر در خانه بمانید و در و پنجره‌ها را ببندید.
  • دوش بگیرید و مرتباً لباس‌های خود را عوض کنید.
  • از قرص آنتی هیستامین برای کاهش علائم آلرژی تیک استفاده کنید.
  • اگر مشکل آلرژی حاد دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. داروهایی تجویز می‌شود که می‌تواند مشکلات آلرژی شما را بطور قابل توجهی کاهش دهد.

 محرک‌های هوا

گاهی خارش چشم بر اثر بعضی از محرک‌هایی که در هوا وجود دارد، اتفاق می‌افتد. برخی از افراد به دود،  آلودگی هوا یا نوع خاصی از عطر‌ها حساسیت دارند. تنها راه مقابله با این مشکل جلوگیری از تماس با این عوامل حساسیت زا است. اگر بر اثر چنین عواملی دچار آلرژی و خارش چشم ‌می‌شوید، ‌می‌توانید با یک دستمال مرطوب چشمان خود را بپوشانید این ترفند به کاهش خارش چشم به شما کمک ‌می‌کند.

تاثیر آلرژی بر خارش چشم

 عفونت

عفونت‌های باکتریایی ویروسی و یا قارچی، ممکن است باعث خارش چشم شود. یکی از شایعترین عفونت‌های چشمی ‌التهاب ملتحمه است که قسمت سفید چشم را آلوده می‌کند. این بیماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی منجر به از دست دادن عضو شود. به همین دلیل در صورتی که احساس خارش چشم بیش از حد دارید و  دلیل مشخصی برای آن پیدا ‌نمی‌کنید حتماً و به سرعت به دکتر مراجعه کنید.

 خشکی چشم

اشک به عنوان عامل مرطوب کننده سطح چشم در عملکرد درست و سلامت این عضو بسیار تاثیرگذار است. اگر به هر دلیلی اشک چشم شما کم شود، سطح چشم خشک شده و این موضوع باعث خارش و التهاب چشم می‌شود. علت خشکی چشم ‌می‌تواند عوامل مختلفی باشد. برای مثال برخی از داروها باعث ایجاد خشکی چشم ‌می‌شود. علاوه بر این بیماری‌های زمینه‌ای نیز وجود دارد که موجب خشکی چشم می‌شوند.

در چنین مواردی برای درمان خارش چشم خود ابتدا باید مشکل خشکی چشم را منشأ یابی کرده و آن را رفع کنید.

خستگی چشم

مشکل خستگی چشم بر اثر مطالعه زیاد یا خیره شدن به صفحه گوشی‌های همراه و لپ تاپ به وجود ‌می‌آید. علاوه بر این مطالعه در جاهایی که نور کمی‌دارند نیز باعث خستگی چشم ‌می‌شود. رانندگی به مدت طولانی و در شرایط نوری نامناسب نیز می‌تواند عامل خستگی چشم باشد. گاهی بر اثر خستگی چشم، خارش به وجود ‌می‌آید.

استفاده از لنزهای تماسی

این روزها استفاده از لنزهای تماسی طبی و غیر طبی بسیار مرسوم شده است. قرار گرفتن چشم در معرض این لنزها برای مدت طولانی و عدم تعویض آنها باعث تحریک چشم، خارش و قرمز شدن آن می‌شود. اگر از لنزهای تماسی استفاده ‌می‌کنید، حتما مراقب بهداشت آنها باشید. به علاوه نحوه مراقبت از لنز‌ها و تعداد دفعاتی که باید آنها را تعویض کنید را بیاموزید تا با مشکلی برخورد نکنید.

بلفاریت

اگر خشکی و خارش چشم بر اثر  التهاب پلک باشد، به این عارضه بلفاریت گفته می‌شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که غده چربی چشم ‌در مژه‌ها مسدود شود. گاهی اوقات فقط تمیز نگه داشتن پلک‌ها برای رفع علائم، کفایت می‌کند. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به آبریزش چشم و ورم آن نیز اشاره کرد.

دلایل خارش چشم

درمان خارش چشم در خانه

پس از مراجعه به پزشک و اطمینان از نداشتن مشکل جدی ‌می‌توانید از این درمان‌های خانگی و طبیعی برای کاهش خارش چشم خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این درمان‌ها تنها تسکین دهنده هستند و اگر علائم شما تشدید شد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از قطره چشم

قطره‌های چشمی‌که در داروخانه‌ها به وفور یافت می‌شود، یکی از درمان‌های ساده خارش چشم است. این قطره‌ها مخصوص حساسیت و قرمزی چشم هستند و برخی از آنها به عنوان اشک مصنوعی برای بهبود خشکی چشم به فروش ‌می‌رسد. بهتر است برای استفاده از این قطره‌ها حداقل با پزشک داروساز داروخانه مشورت کنید. قطره‌هایی مناسب هستند که مواد نگهدارنده نداشته باشند.

کمپرس سرد

یکی دیگر از راهکارهای کاهش خارش چشم استفاده از کمپرس سرد است. کمپرس آب سرد ‌می‌توان تا حد زیادی مشکل خارش چشم شما را تسکین بخشد. کافیست یک پارچه تمیز را درون آب سرد خیس کنید و بر روی چشم‌های بسته خود قرار دهید. تکرار این کار به دفعات مکرر ‌می‌تواند تاثیر خوبی بر روی خارش چشم شما داشته باشد.

رعایت قانون ۲۰- ۲۰- ۲۰

اگر مشکل خارش چشم شما بر اثر خستگی چشم باشد، ‌می‌توانید با رعایت این قانون آن را تسکین دهید.

بر اساس این قانون به ازای هر ۲۰ دقیقه فعالیت چشمی، باید به مدت ۲۰ ثانیه به شیئی که در فاصله ۲۰ فوتی(۶ متری ) شما قرار دارد، خیره شوید. به این ترتیب چشم شما مدتی استراحت کرده و از فشار بیش از حد بر روی آن جلوگیری ‌می‌شود.

استفاده از قطره چشم

تمیز نگه داشتن چشم

زندگی شهری چشم ما را در معرض آلودگی‌های مختلف قرار ‌می‌دهد. استفاده از مواد آرایشی در کنار آلودگی‌های زیست محیطی می‌تواند باعث آلودگی چشم‌های شما شود .بنابراین توصیه می‌شود که در کنار شستن دست و صورت، گاهی چشمان خود را با آب گرم بشویید.حتماً از لوازم آرایشی استاندارد و مورد تایید استفاده کنید. و آرایش خود را با محصولات بهداشتی معتبر پاک کنید.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

هوای خشک یکی از عوامل خشکی چشم است. استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز در چنین مواردی ‌می‌تواند مشکل شما را حل کند. ‌می‌توانید در اتاق خواب خود از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. این مشکل بیشتر در فصول سرد سال و در مناطق سردسیر رخ ‌می‌دهد.

درمان خارش چشم با چای

اگر مشکل خارش چشم شما بر اثر خشکی چشم اتفاق افتاده باشد، چای یک درمان خانگی مناسب برای این موضوع است. کافئین موجود در چای میزان اشک چشم را افزایش ‌می‌دهد. در یک مطالعه انجام شده در ژاپن ۷۸ نفر به دو گروه تقسیم شده‌اند و بسته به وزن فرد کپسول‌هایی با ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی متر میلی‌گرم کافئین به آنها داده شد. این مطالعه نشان داده است که افرادی که کافئین بیشتری دریافت کردند در مقایسه با گروه کنترل اشک بیشتری داشتند.

کافیست مقداری از  چای کمرنگ دم شده را بردارید و صبر کنید تا دمای آن ولرم شود .سپس با استفاده از یک پنبه یا دستمال تمیز آن را بر روی چشم بسته خود بکشید. این کار علاوه بر شستشوی چشم و ایجاد یک کمپرسور گرم برای آن، باعث افزایش رطوبت چشم نیز ‌می‌شود.

سخن پایانی

خارش چشم یکی از مشکلات شایع چشمی‌است که بسیاری از ما تاکنون با آن مواجه شده‌ایم. اما به هر حال نمی‌توان گفت که این مشکل صرفاً با درمان‌های خانگی قابل درمان است. درمان‌های خانگی تنها برای مشکلات خفیف توصیه می‌شوند. بنابراین اگر با مشکل خارش چشم روبه رو هستید، حتما قبل از هر چیز به پزشک معالج مراجعه کنید.

استفاده از روش‌های درمان خانگی نیز می‌تواند تا حدی در کاهش علائم شما تاثیر گذار باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.