۵ عادت صبحگاهی برای کاهش وزن

فعالیت‌های صبحگاهی که به کاهش وزن شما کمک می‌کند

همه می‌گویند صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است اما این فقط بخشی از واقعیت است. علاوه بر صبحانه به یک مولتی‌ویتامین دیگر نیز در طول روز نیاز هست. با داشتن برنامه صبحگاهی درست می‌توانید علاوه بر بالا بردن متابولیسم بدن به کاهش وزن خود کمک کنید. با چنین برنامه‌ای نه تنها وزن کم می‌کنید، بلکه انرژی طبیعی خود را نیز افزایش می‌دهید. همچنین انگیزه و آمادگی بیشتری برای برطرف کردن موانعی که در طول روز با آنها مواجه می‌شوید، پیدا می‌کنید.

این برنامه روتین صبحگاهی شامل موارد زیر می‌باشد:

کمی آفتاب بگیرید

عادات صبحگاهی و نور خورشید
ویتامین D علاوه بر کمک به عملکرد اعضای بدن بر عواطف انسانی تاثیرگذار است.

بر اساس مطالعات، نور خورشید یکی از منابع غنی ویتامین D است. ویتامین D علاوه بر کمک به عملکرد اعضای بدن بر عواطف انسانی تاثیرگذار است. اما چه کمکی به کاهش وزن می‌کند؟ خب اگر برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که مقداری از آفتاب صبحگاهی را دریافت کنید، انرژی، انگیزه و سلامت بیشتری احساس خواهید کرد. درواقع انرژی که برای دنبال کردن اهدافی چون رفتن به باشگاه، یا پختن غذایی سالم نیاز دارید، به شما می‌بخشد. اگر هر روز صبح برای قرار گرفتن در معرض خورشید از خانه بیرون بیایید، این به یک برنامه روتین صبحگاهی تبدیل می‌شود. وقتی این کار به صورت روتین دربیاید، دیگر بیدار شدن از خواب آسانتر می‌شود. نکته اینجاست که افرادی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و صبحانه می‌خورند، متابولیسم آنها نیز زودتر آغاز به کار می‌کند. آفتاب صبحگاهی مقدار زیادی نور آبی در خود دارد که به عملکرد داخلی بدن کمک می‌کند. وقتی ساختار داخلی بدن عملکرد روزانه خود را به درستی انجام دهد ، بهتر می‌خوابید و انرژی بیشتری در طول روز دارید. از طرفی برای عملکرد درست ارگان‌های بدن و متابولیسم نیز به خواب نیاز داریم. فقط کافی است ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اشعه آفتاب صبحگاهی به شما بتابد.

مصرف زیاد پروتئین

عادات صبحگاهی و نوشیدن آب
مصرف پروتئین به ساختن عضله کمک می‌کند و سبب می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید.

اگر جزء آن دسته افرادی هستید که صبحانه فقط قهوه می‌خورند یا کلا صبحانه نمی‌خورند ، بدن شما مواد مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند و تا زمان صرف نهار احساس گرسنگی می‌کنید. مصرف پروتئین به ساختن عضله کمک می‌کند و سبب می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید. چون در طول شب (هنگام خواب) غذایی مصرف نمی‌کنید، خوردن پروتئین در تنظیم قند خون شما کمک می‌کند. این کار مصرف کالری را کاهش می‌دهد چرا که در طول صبحگاه پرخوری نمی‌کنید. تصمیم‌گیری برای داشتن نهار سالم‌تر، با شکم پر راحت‌تر می‌شود.

هر چه می‌خواهید بخورید

عادات صبحگاهی و پیتزا
بهترین کار این است که ابتدای روز پیتزا یا غذای پرکالری که هوس کرده‌اید را بخورید

اگر می‌خواهید در طول روز یک برش پیتزا بخورید یا هوس کیک کرده‌اید، آنها را بخورید اما کمی زودتر! این باعث می‌شود بدن شما زمان زیادی برای هضم کردن غذا داشته باشد، به جای اینکه کل شب غذا را در شکمتان نگه دارید و یا در طول روز با نشستن روی صندلی آنها را تبدیل به چربی کنید. بهترین کار این است که ابتدای روز آنها را بخورید تا کل روز برای سوزاندن کالری‌ها وقت داشته باشید. ترفند خوبی برای وزن کم کردن نیست؟

دوش آب سرد

عادات صبحگاهی دوش آب سرد
دوش آب سرد در هنگام صبح می‌تواند به افزایش سطح انرژی، متابولیسم و تنظیم هورمون‌ها کمک کند.

همه دوست دارند صبح‌ها دوش آب گرم بگیرند تا کم کم آنها را از خواب بیدار کند. اما مطالعات نشان داده‌اند دوش آب سرد در هنگام صبح می‌تواند به افزایش سطح انرژی، متابولیسم و تنظیم هورمون‌ها کمک کند. از طرفی وقتی آب سرد به بدن شما می‌رسد، شما مقادیر زیادی از کالری‌های اضافی که برای گرم نگه داشتن بدن بوده‌اند را می‌سوزانید . همچنین دوش آب سرد بهترین راه آماده کردن بدن برای یک صبحانه مفصل است. گفته می‌شود که زمانی که زیر دوش می‌روید ، ابتدا درجه حرارت آب را در سطحی که دلخواهتان است قرار دهید و کم کم آب سرد را بیشتر کنید تا در نهایت ۳ تا ۴ دقیقه زیر دوش آب سرد قرار بگیرید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

بیشتر بجوید

عادات صبحگاهی و خوردن هویج
کل روز را بیشتر به خوردن غذاهایی بپردازید که نیاز به جویدن زیاد دارند

نه تنها صبح بلکه کل روز را بیشتر به خوردن غذاهایی بپردازید که نیاز به جویدن زیاد دارند. غذاهایی که فیبر زیادی دارند، باید بیشتر جویده شوند. سعی کنید بیشتر از حد معمول زمان برای جویدن غذا بگذارید، چرا که بدین صورت ۵ درصد بیشتر از معمول کالری می‌سوزانید. غذاهایی چون هویج، سیب، برنج قهوه‌ای مقادیر زیادی فیبر دارند که سبب سلامت بیشتر روده می‌شوند و کمک می‌کنند کمتر احساس گرسنگی کنید. خوردن غذاهایی که فیبر زیادی دارند، سبب می‌شوند مصرف کلی کالری شما کاهش یابد .

قرار نیست با این راهکارها وزن زیادی از دست بدهید اما کم کردن وزن حتی به میزان اندک نیز اهمیت دارد. مهم این است که تمام مواد غذایی که بدن به آن نیاز دارد به بدن داده می‌شود. با همین ترفندهای کوچک، و کم کردن وزن (حتی به میزان اندک)، اعتماد به نفس شما برای عملی کردن راهکارها برای طولانی‌مدت افزایش می‌یابد. اگر تلاش کنید دستورالعمل‌های گفته شده را تنها در زمان صبح به کار ببندید، هر روز با شکم کوچکتری نسبت به روز قبل از خواب بیدار می‌شوید. ممکن است روش سریع و جذابی به نظر نرسد اما اثر ماندگارتری دارد چه بسا در روش‌هایی که به سرعت وزن کاهش می‌یابد، به سرعت نیز به حالت اول برمی‌گردد.

این عادات صبحگاهی را به مدت ۳۰ روز دنبال کنید تا در کاهش وزن، تنظیم عملکرد بدن و دستیابی به اهداف روزانه شما را یاری دهد. یادتان باشد این روش نسبی است، هر کس به نحوی آن را انجام می‌دهد پس آسوده باشید و به هر نحوی که با نیاز شما همخوانی دارد، آن را اجرا کنید. فکر نکنید که باید همه را مو به مو انجام دهید. ولی این مهم است که به هر طریقی که عمل می‌کنید آن را ادامه دهید چرا که نتیجه فورا بدست نمی‌آید . ۳ تا ۴ هفته هر کدام از این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا از تاثیر آن بر زندگی‌تان شگفت‌زده شوید. این عادات صبحگاهی کمک می‌کند که سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید. پس شروع کنید.

منبع lifehack.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.