آموزش نقاشی روی پارچه

با نقاشی روی پارچه، به لباس هایتان رنگ، نقش و طرح دهید.

بعضی وقت ها وقتی به سراغ کمدتان می روید، با انبوهی از لباس هایی رو به رو می شوید که نه دلتان می خواهد آن ها را بپوشید و نه دلتان می آید دورشان بیاندازید. ما برای شما پیشنهاد خوبی داریم. شما با آموزش نقاشی روی پارچه، به لباس هایتان رنگ، نقش و طرح می دهید.

شما با یاد گرفتن و آموزش نقاشی ، چه نقاشی روی پارچه متقال باشد، چه نقاشی روی پارچه فانتزی، می توانید دارای لباس ها و پارچه های منحصر به فرد و زیبایی شوید و از هنر دستتان هم لذت ببرید.

نقاشی روی پارچه ساده روشی ساده، برای چاپ پارچه است. شما می‌توانید با آموزش نقاشی روی پارچه فانتزی، ساده یا متقال و … طرح‌ها، بافت‌ها و الگوهای زیبایی را روی پارچه‌های ساده خودتان با مقداری رنگ و قلم مو ایجاد کنید و آن را به طور کامل به یک اثر هنری تبدیل کنید.

پیشینه نقاشی روی پارچه

انسان‌ها هزاران سال است که روی پارچه نقاشی می‌کنند، قاره آسیا سابقه طولانی در تزئین پارچه ها دارد. در سال ۳۲۷ قبل از میلاد، زمانی که اسکندر مقدونی به هند حمله کرد، پارچه های رنگارنگ چاپ شده و رنگ آمیزی شده معمولا یافت می شد. زمانی که راه های تجاری توسعه پیدا کردند، این پارچه های هندی طرح دار زیبا در سراسر آسیا، مصر و یونان خرید و فروش شدند.

در قرن دوم پس از میلاد به اروپا و آفریقا راه یافتند. هم زمان در چین، چاپ های زیبا روی پارچه پیشرفت کرده بود. چینی ها این تکنیک ها را به ژاپن معرفی کردند؛ آن ها هم این هنر را به شکل های زیبایی بر روی پارچه ها کشیدند و این هنر را توسعه دادند.

بیشتر طرح هایی که در کتاب های رنگ آمیزی یا کتاب های الگوی گلدوزی وجود دارند، برای نقاشی پارچه مناسب هستند.

لوازم مورد نیاز نقاشی روی پارچه

بهتر است قبل از شروع کار، مواد لازم برای نقاشی روی پارچه را آماده کنید که راحت کار را انجام بدهید.

رنگ نقاشی روی پارچه

رنگ مخصوص نقاشی روی پارچه

شما می توانید با ۳ رنگ اصلی رنگ پارچه قرمز، آبی و زرد شروع به رنگ آمیزی روی پارچه کنید. شما می توانید رنگ های بیشتری هم تهیه کنید تا در رنگ آمیزی تنوع بیشتری ایجاد کنید، اما برای شروع همین سه رنگ اصلی کافی است.

با ترکیب رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و زرد و سپس ترکیب آنها با رنگ‌های سیاه‌وسفید، می‌توانید به انواع رنگ‌های متفاوت دست پیدا کنید.

هم چنین اگر قصد دارید روی پارچه های زیادی نقاشی کنید، ممکن است مجبور به خرید برخی از رنگ‌ها مانند زرشکی، لاجوردی، اُخرایی (زرد مایل به قهوه‌ای)، قرمز هندی، سینای (گردویی، قهوه‌ای مایل به قرمز)، سینای خام، قهوه‌ای سوخته، قهوه‌ای متمایل به قرمز، آبی سرولین (بین لاجوردی و آبی آسمانی تیره‌تر)، آبی کبالت و رنگ‌های مفید سفید و سیاه شوید.

البته بهتر است که قبل از طراحی روی پارچه و رنگ‌آمیزی آن، رنگ‌های آماده دیگری در دسترس داشته باشید. می‌توانید برای رسیدن به کمی درخشش در رنگ‌ها و حجم‌دادن به آنها، کمی نیز رنگ‌های متالیک/ مرواریدی به نقاشی روی پارچه‌تان اضافه کنید.

اگر دوست دارید رنگ اکریلیک مورد استفاده ‌تان روی پارچه شبیه آبرنگ به‌ نظر برسد، مدیوم پارچه و رنگ اکریلیک را با نسبت ۵ به ۱ مخلوط کنید. با افزودن مدیوم مات به رنگ‌ اکریلیک، ظاهر براق نقاشی روی پارچه خود را می‌توانید مات کنید. اگر می‌خواهید از رنگ‌های اسپری برای نقاشی روی پارچه استفاده کنید، می‌توانید به اسپری خود کمی مدیوم پارچه اضافه کنید تا اسپری‌تان روان کار کند و دچار گرفتگی نشود.

مدیوم‌های پفکی، حجم‌دهنده‌اند؛ برای انجام این کار معمولا باید به نسبت ۳ به ۱ با رنگ‌های پارچه ترکیب کنید؛ مثلا ۳ قطره مدیوم پفکی را باید به ۱ قطره رنگ پارچه  ترکیب کنید.

مدیوم رنگ پارچه را باید به نسبت ۱ بخش مدیوم پارچه با ۲ بخش رنگ اکریلیک کاملا ترکیب و بعد استفاده کنید. البته می توانید از مدیوم پارچه همراه با رنگ اکریلیک هم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود رنگ اکریلیک روی پارچه، بدون اینکه تغییر کند، رقیق و کم‌رنگ شود. اگر موقع رقیق‌کردن رنگ اکریلیک به‌جای آب از مدیوم پارچه استفاده کنید، رنگ اکریلیک روی پارچه کمتر چکه می‌کند.

برای نقاشی روی پارچه با رنگ اکریلیک باید کمی دقت کنید. رنگ‌های اکریلیک معمولی خیلی دیر روی سطح پارچه خشک می شوند و حتی ممکن است پس از خشک ‌‌شدن ترک بخورند. استفاده از مدیوم پارچه روی نقاشی، رنگ روی پارچه را نرم و منعطف‌تر می‌کند.

رنگ‌های شفاف، به رنگ‌های زیرین خود اجازه خودنمایی می‌دهند، و برای انواع تکنیک‌های نقاشی پارچه مانند جلوه‌های بطری اسپری، جلوه‌های نمک، شابلون، باتیک، تکنیک‌های اسپلاتر عالی هستند.

این رنگ ها اگر با آب مخلوط شود به نسبت ۱:۱ به عنوان رنگ مایع عمل می کنند؛ که معمولا از این رنگ ها روی پارچه های رنگ روشن استفاده می کنند.

زرد و قرمز و آبی برای نقاشی روی پارچه

قلم مو

  • قلم مو نوک گرد: شما می توانید یک برس نوک گرد کوچک برای کشیدن جزئیات کوچک و یک برس نوک گرد بزرگ تر برای طراحی خطوط درشت‌ تر بخرید.
  • قلم مو های مسطح: قلم ‌‌موهای مسطح یا نوک‌پهن، که به قلم‌ موهای شیدر یا سایه‌زن هم شناخته می شوند، برای سایه‌‌زدن و برجسته‌کردن خطوط استفاده می شوند. همچنین با استفاده از این قلم‌موها می‌توانید رنگ‌های نقاشی را باهم ترکیب کنید.
  • قلم مو لاینر: این برس ها برای ایجاد خطوط استفاده می شوند.
  • قلم مو فومی: اگر می‌خواهید بخش بزرگی از پارچه را رنگ کنید، باید از قلم‌موهای فومی استفاده کنید. این قلم‌موها سرهای پهن و بزرگی دارند و دسته‌های آنها چوبی است.

دورگیر

دورگیرها محتوی رنگ‌اند و از آن ها برای کشیدن خطوط سه ‌بعدی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید روی لباس‌هایتان، طرح‌های گلدوزی با استفاده از رنگ ترسیم کنید، این دورگیرها مناسب هستند.

ماژیک دائمی یا ماژیک مخصوص نقاشی روی پارچه

از این ماژیک‌ها می توانید برای کشیدن خطوط بیرونی و ترسیم طرح‌های سیاه استفاده کنید.

انواع تمبر، استامپ یا طرح

برای الهام گرفتن از طرح های نقاشی روی پارچه می توانید، از طرح های گلدوزی استفاده کنید. آن ها برای نقاشی روی پارچه نیز مناسب هستند.

چند طرح  آسان و ساده نقاشی روی پارچه  برای ایده گرفتن

  • طبیعت: طبیعت گنجینه ای از چیزهای زیباست، اما آن را خیلی با جزئیات نکشید که برای شما در آن صورت خیلی سخت خواهد شد. ویژگی های خاصی را که در مورد آن طبیعت برای شما جذاب است را بکشید. کشیدن چیزهای واقعی در یک نقاشی، تخیل و خلاقیت شما را افزایش می دهد.
  •  طرح های ویترای: این الگوها دارای طرح‌های برجسته و عمدتاً طرح‌های گل‌دار هستند، که برای کارهای سایه‌زنی، کاربردی مناسب هستند.
  • اشکال ساده مانند دایره، الماس، مربع: بیشتر فرم های هندسی را می توان به راحتی با ساخت قالب های کاغذی و گذاشتن روی پارچه به راحتی کشید.
  • کتاب رنگ آمیزی کودکان
  • طرح کاغذ دیواری
  • موزاییک های طرح دار

ابزار نقاشی روی پارچه

پارچه

شاید برای شما هم سوال باشد که از چه پارچه ای بهتر است استفاده کنید. بهترین پارچه برای نقاشی پارچه صد درصد نخی با بافت محکم و رنگ روشن است. از پارچه های ملحفه‌ ای ساده تختخواب نیز می توانید استفاده کنید.

برای نقاشی روی پارچه از انواع پارچه مانند ساتن، ابریشم، شمی، کتان، کرباس، ارگانزای ابریشم، چرم جیر، پارچه حوله‌ای، مخمل، مخمل نخی یا ابریشمی، چرم و بیشتر پارچه‌های مصنوعی هم استفاده کنید.

نقاشی روی پارچه مخمل بسیار جذاب می شود. همچنین شما می‌توانید از هنرتان روی روسری‌، مبلمان، تی‌شرت، لباس‌های تونیک، پرده‌ها، کوسن‌ها و آویزهای دیواری که هرکدام از پارچه‌های مختلف تولید شده‌اند، استفاده کنید.

زمانی که روی پارچه رنگی نقاشی می‌کنید، ممکن است رنگ‌ و طرحتان واضح به نظر نرسد. برای واضح‌کردن آن ها بهتر است ابتدا زمینه طراحی‌تان رنگ سفید بزنید و بعد از آن که پارچه کاملا خشک شد، هر طرحی را که دوست دارید روی آن طراحی کنید.

اگر قصد دارید روی قسمت بزرگی از پارچه با ضربات درشت قلم‌مو، طرح دل‌خواهتان را طراحی کنید، از پارچه‌هایی با بافت شل استفاده کنید. این نوع پارچه‌ها به رنگ ها اجازه نفوذ بیشتری می‌دهند.

  • توجه کنید که شما برای طراحی خطوط ظریف و جزئیات و همچنین یک طرح پیچیده، به یک پارچه با بافت سفت‌تری احتیاج دارید.
  •  توجه داشته باشید که همیشه آن قسمت از پارچه که روی آن نقاشی کشیده اید، از قسمت‌های دیگر پارچه کمی ضخیم‌تر می‌شود. مثلا قسمت نقاشی‌شده پارچه سبک چیت، گاهی سنگین‌تر از پارچه‌های ضخیمی مانند کرباس و پارچه‌های اردکی است.

از دیگر ابزارهای موردنیاز:

  • قلم‌های بادی
  • قلم نیش‌فلزی
  • اسفنج یا هر وسیله جاذب مایع
  • شابلون، یا دیگر ابزارهای انتقال طرح های نقاشی روی پارچه
  • ۲تا ۳ ظرف آب تمیز
  • برای ترکیب‌کردن رنگ‌ها پالت پلاستیکی نیاز دارید.
  • برای تمیز و خشک‌کردن قلم‌موها به پارچه یا چند تکه دستمال نیاز دارید.
  • برای پیشگیری از لک‌‌شدن سطح کار نقاشی یک ورقه پلاستیکی نیاز دارید.
  • اتو: برای این که اگر خواستید طرح نقاشی روی پارچه‌ را به لباسی دیگر منتقل کنید و خشک کردن رنگ به آن احتیاج دارید.
  • برای جلوگیری از لک و کثیف شدن طرف دیگر پارچه تان به یک ورقه مقوا یا یونولیت که کمی بزرگ‌تر از طرح نقاشی‌تان باشد، نیاز دارید.

ژل متوسط ​​(اختیاری)

اگر دوست دارید رنگ یا نقاشی شما حالت براق یا مات داشته باشد، می توانید از ژل استفاده کنید. همچنین ژل یک پوشش محافظ دائمی، مقاوم در برابر آب، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و بدون زرد شدن برای نقاشی پارچه شما است.

برای رنگ آمیزی پارچه از چه رنگی استفاده کنیم؟

پارچه را هم با رنگ های مخصوص پارچه و هم با رنگ های اکریلیک می شود نقاشی کرد. رنگ های مخصوص پارچه نیاز به مکمل ندارند و آماده استفاده هستند.

برای شروع کار بهتر است از رنگ های اکریلیک استفاده کنید. این رنگ‌ها از دانه‌های رنگ معلق درون یک مدیوم اکریلیک تشکیل شده اند و مخصوص نقاشی روی پارچه هستند. رنگ‌های روشن و شفاف نقاشی، که باعث می‌شوند رنگ‌های اصلی زیر آن به‌خوبی دیده شوند، برای استفاده در انواع تکنیک های نقاشی روی پارچه عالی‌اند.

برای استفاده از رنگ های اکریلیک باید به اندازه یک سوم رنگ چسب بیندر اضافه کنید. و اگر رنگتان سنگین و غلیظ است قلم مویتان را کمی خیس کنید و هرگز به رنگ تان آب اضافه نکنید. پارچه ای که با دست رنگ آمیزی می کنید باید از جنس پارچه های قابل شستشو باشد.

رنگ نقره ای برای پارچه

آموزش مبتدی نقاشی روی پارچه با دست

  1. شستشوی پارچه

اولین مرحله شستشوی پارچه است و این کار ضرروری است. با شستشو لباس شما تمام پرزهایی که روی لباس است و یا اگر جز پارچه هایی است که بعد شستشو تغییر سایز می دهد را ازبین می برید و بعد از تمام شدن کارتان، یک پارچه طراحی شده زیبا خواهید داشت. هم چنین اگر از لباس‌های کهنه برای نقاشی می خواهید استفاده می‌کنید، آنها را بشویید تا تمیز و بدون لک باشند. از نرم کننده هم برای شستن لباس  و پارچه ای که قصد نقاشی کشیدن روی آن را دارید اصلا استفاده نکنید.

شما برای نقاشی کردن روی پارچه‌هایی که مخصوص مبلمان یا کیف‌ها و لوازم دیگرند و قرار نیست آنها را بارها بشویید، نیازی نیست پیش از نقاشی، آن ها را بشویید.

آن قسمت از پارچه را که می‌خواهید نقاشی کنید، حتما اتو بزنید تا اگر چروکی دارد کاملا صاف شود، تا چروک‌های آن نقاشی شما را مخدوش و زشت نکند.

  1. آماده کردن فضای کار

بهتر است شما روی سطح صافی که با پلاستیک پوشانده اید، شروع به کار کنید. به این ترتیب رنگ کف اتاق تان یا میز کار شما، کثیف و لک نمی شود.

پارچه را تا جایی‌ که لازم است بکشید و سپس آن را در جای تمیز قرار دهید. بهترین کار این است که پارچه را روی یک ورقه مقوایی پوشیده از کاغذ مومی بگذارید تا رنگ نقاشی به زیر پارچه نفوذ نکند و زیر آن کثیف نشود. همچنین، کاغذ مومی نمی گذارد رنگ به سطح کار بچسبد و بعد از اینکه کارتان تمام شود، می‌توانید آن را به‌راحتی تمیز کرده و بعدها بازهم از آن استفاده کنید.

اگر قصد دارید داخل تی‌شرتی را نقاشی کنید، درون تی شرت یک کاغذ ضخیم ساده یا قطعه‌ای پلاستیک قرار دهید. حتی می توانید، برای این کار از روزنامه نیز به جای مقوا استفاده کنید، این روش کمک می‌کند نقاشی آن طرف لباس را لک نکند.

اگر زمان زیادی را برای رنگ کردن می گذارید، برای راحتی خودتان می توانید یک صفحه یونولیت تهیه و پارچه را روی آن پهن کنید. سپس پارچه را با سوزن و سنجاق به یونولیت وصل کنید. بدین ترتیب، پارچه بدون اینکه چروک شود، تا پایان کار صاف باقی می ماند.

بعضی از افراد نیز احتیاط کار هستند و برای رنگ کردن، پارچه را با کاغذ فریزر تثبیت می کنند. برای این کار باید کاغذ فریزری که بزرگ‌تر از طراحی‌تان است به پلاستیک و سپس به پشت پارچه وصل کنید. سپس از روی پارچه اتو بکشید. این کار باعث می‌شود کاغذ فریزر به پارچه‌تان بچسبد و پارچه‌ موقتا سفت و محکم و بدون چروک شود. بعد از اینکه کار نقاشی به پایان رسید، بدون دردسر می‌توانید کاغذ فریزر را از پارچه جدا کنید.

  • توجه کنید، به مقدار لازم از رنگ پارچه و رنگ آکریلیک، روی پالت بریزید و بعد در ظرفشان را محکم ببندید، چون هر دو وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرند سفت می‌شوند.
  • از یک قلم مو برای همه رنگ ها استفاده نکنید، و برای هر رنگ، از قلم ‌موهای مختلف استفاده کنید و هیچ وقت قلم ‌موها را به درون بطری رنگی دیگری فرو نکنید، چون که رنگ قلم‌مو رنگ درون بطری را خراب می‌کند.

نقاشی گل روی لباس سفید

  1. شروع نقاشی

طرح مورد نظرتان را آماده کنید و آن را به‌طور دستی یا با ابزارهای مختلف انتقال طرح، روی پارچه قرار دهید. آنگاه قلم‌ مو را رنگی کرده و نقاشی روی پارچه را شروع کنید. بهتر است برای هر رنگ از یک قلم‌مو استفاده کنید، تا رنگ‌های روی نقاشی با یکدیگر درهم و قاطی نشوند. ابتدا خطوط اطراف طرحتان را رنگ کنید و سپس از بخش‌های بیرونی به داخل طرح حرکت کنید.

برای پرکردن درون طرح از ضربات کوتاه و البته محکم قلم‌مو استفاده کنید.

تکنیک‌های مختلف نقاشی روی پارچه

نقاشی روی پارچه را می توانید شبیه به همان روشی که روی بوم نقاشی می کنید انجام بدهید. لایه به ‌لایه رنگ بیفزایید تا به ابعاد موردنظر برسید. البته روش‌های مختلفی برای خلق یک اثر نقاشی زیبا روی پارچه وجود دارد:

  •  نمک: برای ایجاد جلوه‌ای از رگه‌های زیبا روی پارچه، نمک روی طرح بپاشید.
  • چاپ باتیک: با قلم‌ مو، کمی موم ذوب‌شده روی پارچه بریزید، سپس روی آن را با رنگ بپوشانید. رنگ از میان ترک‌های موم به پارچه نفوذ می‌کند و در نتیجه به نوعی چاپ باتیک روی پارچه دست پیدا می‌کنید.
  • شابلون: شابلون رایج‌ترین روش نقاشی روی پارچه است. می‌توانید تصویر مورد علاقه‌ خودتان را چاپ کنید. سپس داخل طرح را با چاقوی برش خالی کنید و آن را روی پارچه بگذارید، بعد با سنجاق محکم کنید. اکنون رنگ موردعلاقه‌تان را روی طرح بکشید. در نهایت، اجازه دهید طرحتان خشک و نقاشی روی لباستان آماده شود.
  • مهر زنی: روش مهرزنی شبیه استفاده از مهر و استامپ است و می توان برای منتقل‌کردن مدل نقاشی روی پارچه استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف مانند یک سیب‌زمینی، برای خود نوعی مهر درست کنید. یک سیب‌زمینی را از وسط برش بزنید و الگوی موردنظرتان را روی آن بتراشید. سپس سیب‌زمینی را که نقش مهر را بازی می‌کند درون رنگ آغشته کنید و روی پارچه بزنید و طرح موردعلاقه‌ تان را روی پارچه ترسیم کنید.
  • پارچه مرطوب: برای این که نقاشی شما شبیه آبرنگ باشد می توانید، با استفاده از پارچه مرطوب، اثر نقاشی آبرنگ روی پارچه خود باقی بگذارید. در این روش، خیلی ساده پارچه را قبل از شروع نقاشی کمی مرطوب کنید.
  • سنگ مرمر: در این روش، با استفاده از رنگ اکریلیک، طرحی روی سطح آب ایجاد می‌شود و سپس پارچه را روی این طرح روی آب قرار داده و طرح به آن منتقل می‌شود.
  • نقاشی با خورشید یا تکنیک SUN PAINTING:  این روش، با استفاده از پارچه‌های چاپی و ابزارهای مختلف، اثرهایی زیبا روی پارچه ایجاد می‌کنند. در واقع، می‌توانید ابتدا پارچه‌تان را با رنگ‌های دل‌خواه رنگ کنید. سپس اشیایی مانند برگ درختان را روی آن قرار دهید و بگذارید رنگ روی پارچه خشک شود، سپس اثر برگ به‌زیبایی روی رنگ پارچه نقش می‌بندد.

الگوی نقاشی روی پارچه

روش سایه زدن روی پارچه

سایه‌زدن روی پارچه شبیه بیشتر روش‌های نقاشی با رنگ‌های آکریلیک روی بوم است؛ یعنی اینکه ابتدا رنگ‌های تیره را نقاشی می کنید و سپس روی آنها رنگ‌های روشن‌تر را می‌زنید. در واقع، شما ابتدا پس‌زمینه را رنگ می کنید و بعد جزئیات طرحتان را به آن اضافه می‌کنید، اما هیچ قانون مشخصی وجود ندارد و ممکن است قوانینی شکسته شود.

دو روش برای لایه برداری و سایه زدن با رنگ پارچه وجود دارد:

روش اول: ابتدا یک لایه رنگ می‌زنید و وقتی آن کاملا خشک شد، سایه‌‌زدن را شروع می‌کنید. در واقع، وقتی لایه اول خشک شود، سایه‌ها را بدون اینکه رنگ قبلی به هم بریزد می‌توانید به‌راحتی اضافه کنید.

روش دوم: شما می‌توانید رنگ‌های روشن و تیره را در حالی‌ که هنوز رنگ قبلی روی پارچه خشک نشده است باهم ترکیب کنید.

توجه کنید که موقع کار، قلم مو را همیشه مرطوب نگه دارید، چون رنگ خیلی سریع خشک می‌شود و کار با آن یا تمیزکردن قلم ‌مو سخت می‌شود.

رنگ آمیزی برگ روی لباس

  1. ترکیب کردن رنگ ها

ترکیب کردن رنگها بسیار جالب و جذاب است. با ترکیب ۱ یا ۲ رنگ ساده با نسبت‌های متفاوت، می‌توانید به دامنه‌ای از رنگ‌ها دست پیدا کنید و شگفت زده بشوید.

رنگ‌های قرمز، آبی و زرد رنگ‌های اصلی‌اند. وقتی این رنگ‌ها با نسبت‌های مختلف باهم ترکیب می‌شوند، به رنگ‌های ثانویه دست می‌یابید. وقتی رنگ‌های ثانویه باهم ترکیب شوند، به طیف کاملی از رنگ‌های ثالث دست می‌یابید؛ بنابراین می‌توانید با خرید ۳ رنگ اصلی، تمام رنگ‌هایی را که نیاز دارید در دسترس داشته باشید.

  • از ترکیب زرد و آبی رنگ سبز به دست می‌آید.
  • از ترکیب قرمز و آبی رنگ بنفش به‌ دست می‌آید.
  • از ترکیب قرمز و زرد رنگ نارنجی به دست می‌آید.
  • ترکیب بنفش و سبز و نارنجی نیز رنگ‌های ثانویه را می‌سازند.

ترکیب رنگ‌های اصلی و ثانویه هم آخرین سطح از رنگ‌ها را که به رنگ‌های ثالث معروف‌اند در اختیارتان قرار می‌دهد.

چرخه رنگ

رنگ‌های مکمل

رنگ‌های مکمل، به آن دسته از رنگ‌ها گفته می‌شود که در چرخه رنگ‌ها، روبه‌روی هم قرار دارند. خداوند از این رنگ‌های مکمل به زیبایی استفاده کرده است؛ مثلا کنار گل سرخ برگ‌های سبز قرار داده است. رنگ‌های مکمل وقتی کنار هم قرار می‌گیرند نتیجه کار عالی و مطلوب می‌شود.

برای رسیدن به رنگ‌های تیره‌تر، باید رنگ‌های تیره‌تر اصلی را باهم یا با رنگ سیاه ترکیب کنید. افزودن رنگ سفید به هر رنگی آن را روشن‌تر می‌کند. رنگ‌های پاستیلی هم معمولا با اضافه‌کردن رنگ سفید به هر رنگی تهیه می‌شود. در واقع، رنگ‌های ملایم و روشن رنگ‌های پاستیلی‌اند.

برای پرکردن بخش‌هایی از نقاشی‌تان، به‌طوری که شفاف به نظر آید، باید به رنگتان کمی آب اضافه کنید. البته برای اینکه بتوانید به پوششی یکنواخت دست بیابید، شاید مجبور شوید لایه‌های زیادی از رنگ به نقاشی‌تان اضافه کنید. اگر هر ۳ رنگ اصلی را باهم ترکیب کنید، به رنگ قهوه‌ای می‌رسید. نسبت رنگ‌های اصلی را کم و زیاد کنید تا به طیف های مختلفی از رنگ قهوه‌ای دست پیدا کنید. برای تهیه قهوه‌ای تیره‌تر باید به آن رنگ سیاه اضافه کنید.

اگر دوست دارید از طرح‌های گل ‌مانند استفاده کنید، رنگ سبز بارها و بارها به کارتان می‌آید. به رنگ زرد کمی سبز اضافه کنید تا به طیف های مختلفی از رنگ سبز دست پیدا کنید. برای تهیه رنگ سبز خالص، رنگ زرد لیمویی را با کمی آبی ترکیب کنید.

اگر رنگ سبز زیتونی می‌خواهید چند قطره کوچک از رنگ قرمز به سبز و آبی بیفزایید. برای تهیه سبز تیره‌تر باید با رنگ آبی تیره‌تر ترکیب رنگ‌ها را انجام دهید.

رنگ های اولیه و ثانویه

چطور به نقاشی بعد بدهیم؟

اگر برای نقاشی‌تان روی پارچه فقط از یک رنگ استفاده کنید، طرحتان یک دست و تک‌بعدی دیده می‌شود. البته بعضی از نقاشی ها را شاید دوست داشته باشید، همان جور دیده شوند؛ اما اگر بخواهید به طرحتان ظاهری برجسته و سه‌بعدی بدهید، باید از ۳ تن متفاوت یک رنگ استفاده کنید؛ مثلا هنگام رنگ‌آمیزی طرحتان، از ۳ سایه تیره، متوسط و روشن یک رنگ استفاده کنید، تصویرتان به نظر واقعی می‌رسد.

البته این حالت به روشی که تن‌های مختلف یک رنگ را باهم ترکیب می‌کنید، بستگی دارد. یادتان باشد وقتی از رنگ‌های اکریلیک و پارچه استفاده می‌کنید، آنها دائمی‌اند، بنابراین نمی‌توانید ابتدا روی طرحتان رنگ‌ها را آزمایش کنید و بعد امیدوار باشید اگر خوب نبودند آنها را پاک کنید.

البته اگر خیلی زود به اشتباهتان پی ببرید، شاید بتوانید به‌سرعت با چاقوی پالت، رنگ‌ها را پاک کنید اما بازهم زیاد روی آن حساب نکنید.

  1. صبر کنید

قبل از اینکه آن را بپوشید یا آن را بشویید یا اتو کنید، ۲۴ ساعت صبر کنید و اجازه دهید رنگ ها به طور کامل خشک شوند.

  1. حرارت دادن

نقاشی شما باید بعد از ۲۴ ساعت حرارت داده شود، تا بر روی پارچه تان ثابت شود. بعد از ۲۴ ساعت، اکنون پارچه تان را اتو کنید تا طرحتان همیشه روی پارچه باقی بماند. برچسب روی رنگ پارچه ها، برای روش استفاده از رنگ دستورالعمل‌هایی دارد و معمولا به شما می‌گوید که اتو را روی پشت پارچه قرار دهید؛ اما اگر می‌خواهید طرح نقاشی‌تان به‌خوبی به پارچه بچسبد، می‌توانید پارچه‌ای مناسب یا کاغذ روغنی روی نقاشی بگذارید و نقاشی را از روی پارچه اتو کنید. پارچه یا کاغذ جلوی آسیب‌دیدن نقاشی را می‌گیرد.

تا جایی که پارچه شما تحمل حرارت دارد، شما می توانید حرارت اتو را بالا ببرید و بدون بخار ۳۰ تا ۴۵ ثانیه روی نقاشی بگذارید.

یادتان باشد هرگز موقع اتوی لباس، اتو را مستقیما روی طرح نقاشی‌تان نگذارید. اگر پارچه‌ ای که استفاده کرده اید از نوع  چرم یا بافتنی است، نمی‌توانید از اتو استفاده کنید. برای این نوع از پارچه ها از سشوار استفاده کنید و طرح نقاشی را خشک و تثبیت کنید، برای این کار به ۳۰ دقیقه سشوار نیاز دارید.

برای رنگ‌های پفکی و حجیم‌شونده نیز می‌توانید اتوی داغ را با کمی فاصله بالای نقاشی نگه دارید. این روش تقریبا شبیه اتوی نقاشی از پشت پارچه است. اگر بخش بزرگی از پارچه را نقاشی کرده‌اید و وقت ندارید با استفاده از اتو یا سشوار آن را خشک کنید، از خشک‌کن لباس استفاده کنید. حرارت خشک‌کن را روی پارچه تنظیم کنید. مطمئن شوید که روی همه قسمت های رنگ شده را حرارت می دهید.

نقاشی برگ روی پارچه

  1. شستشو پارچه نقاشی شده

پارچه‌ای را که روی آن نقاشی کرده‌اید نباید تا ۵ روز بشویید. این حداقل زمان لازم برای خشک‌شدن کامل نقاشی‌ روی پارچه تان است. بعد از گذشت این مدت‌زمان، شما می‌توانید لباس نقاشی ‌شده ‌تان را بشویید. البته لباس را در زمان شستن پشت ‌‌و رو کنید. اگر شما به حفظ رنگ پارچه تان اهمیت می دهید، می توانید پارچه را با دستتان و مواد شوینده ملایم نیز بشویید.

سخن آخر

نقاشی روی پارچه یکی از هنرهای بسیار جذاب  و آسان است، که همه شما می توانید با کمی خلاقیت و چند وسیله در خانه روی پارچه و لباس مورد از هر جنسی که باشد،  نقاشی را انجام دهید. هم چنین بهتر است در ابتدا از طرح های ساده استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.