تب مالت چیست؟

تب مالت يك بيماري عفوني است

این بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است

تب مالت یک بیماری عفونی است که قابل انتقال از حیوانات مختلف به  انسان می باشد . و معمولا در حیوانات این بیماری منجر به سقط جنین و اختلالات باروری می شود. این بیماری در انسان به صورت تب و لرز و تعریق ، ضعف ، درد مفاصل ، سردرد و دردهای عمومی  مشخص می گردد. بز ، گاو، گوسفند و خوک چهار حیوان اهلی هستند که عموما به این بیماری دچار شده و به عنوان مخزن ، بیماری را به انسان منتقل می کنند. عامل بیماری باکتری بروسلا است که از ۴ گروه عمده تشکیل یافته است. و عبارتند از : بروسلا ملی تنسیس ، بروسلا آبورتوس ، بروسلا سوئیس ، و بروسلا کنیس .

راههای انتقال:

  • انسان معمولا از طریق مختلف از جمله تماس مستقیم ویا استفاده از فراورده های آلوده حیوانات آلوده به این بیماری مبتلا می گردد  . کود ، خاک ، پشم ، مو ،‌ظروف شیر نقلیه و دیگر وسایل دامداری ، همچنین کفش آلوده کارگران شاغل در دامداری ، منابع آلودگی تب مالت را تشکیل می دهند.
  • مهمترین راه انتقال گوارشی می باشد و از طریق خوردن  شیر خام و فراورده های غیر پاستوریزه آن بویژه خامه ، سر شیر ، پنیر تازه محلی ، و بستنی سنتی غیر پاستوریزه ، همچنین گوشت و امعا و احشاء خام (مثل جگر خام) و سبزیجات آلوده اتفاق می افتد.
  • انتقال بیماری از طریق تنفس نیز امکان پذیر است. موارد ابتلا در کارگران و دامدارا نی که در شستشو و تمیز کردن اسطبل ها فعالیت دارند دیده شده است.

وضعیت بیماری در ایران

در روستاها و عشایر ایران ، بین چادر ها و کلبه های روستاییان و محل نگهداری گوسفندان فاصله چندانی وجود ندارد. نوازش نوزاد دام تازه بدنیا آمده توسط کودکان و مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه بخصوص آغوز از علل انتشار تب مالت در ایران می باشد . ذبح غیر استاندارد دامها نیز در کشور ایران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

منبع: پزشکان ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.