آنچه باید درباره سلامت کمر خود بدانید

خوشبختانه برطرف شدن درد کمر ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید

کمر از بخش‌های متحرک بسیاری تشکیل شده است که بسیار آسیب‌پذیر هستند. اگر می‌خواهید سلامت کمر شما حفظ شود و کمر قوی داشته باشید، این مطلب را بخوانید.

کمر به معنی واقعی یک سیستم پشتیبانی بدن است که از بیش از ۳۰۰ استخوان و صدها عصب، ماهیچه، ربات و تاندون تشکیل شده است. اما همه این قسمت‌های متحرک نیز آسیب‌پذیر می‌باشند. به خصوص خانم‌ها بیشتر مستعد درد کمر هستند، زیرا روزانه وزن زیادی را با خود حمل می‌کنند، از کیسه‌های خرید گرفته تا بغل کردن فرزند.از طرف دیگر بدن ما به مرور دچار اضافه وزن می‌شود و ورزش نکردن سبب می‌شود ماهیچه‌های کمر ضعیف شوند. به همین خاطر است که سالانه حدود ۵ میلیون زن به دلیل درد کمر به پزشک مراجعه می‌کنند. اما خوشبختانه برطرف شدن درد کمر ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. راهنمای زیر را مطالعه کنید تا درمانی برای کمر درد و پیشگیری از آن بیابید.

کشش ماهیچه‌ای

کشش ماهیچه و سلامت کمر

اطلاعات:

این شامل کشیدگی و از هم‌گسیختگی اندکی در بافت‌های ماهیچه‌ای می‌شود. همچنین اولین دلیل کمر درد است.

درد آن چگونه است؟

انقباض و دردی که با فعالیت بدتر (حتی حرکت‌های کوچک مانند خم شدن برای برداشتن چیزی) می‌شود.

علت:

فعالیت یا حرکت زیاد و حتی نشستن زیاد. زنانی که در محل کار ساعت‌ها می‌نشینند، فشار زیادی به کمرشان وارد می‌شود. اگر آنها به طور مرتب نیز ورزش نکنند، قدرت کمر و ماهیچه‌هایی که ستون فقرات را نگه می‌دارند، از دست می‌دهند. بنابراین وقتی به طور ناگهانی فعالیت خود را زیاد می‌کنند، ممکن است یک یا چند ماهیچه کمر کشیده شود. همچنین سفت شدن عضلات همسترینگ با فشار آوردن بر پایین کمر می‌توانند این کشیدگی را بدتر کنند.

توصیه‌ها:

  • ۲۴ ساعت اول هر زمان که بیدار شدید و ۲۴ ساعت بعدی هر چند ساعت یکبار: ۱۵ دقیقه درقسمت کشیدگی یخ بگذارید تا تورم کاهش یابد (گرما می‌تواند درد و التهاب را بیشتر کند).
  • حداقل دو ساعت یکبار کشش و حرکت آرام داشته باشید.
  • هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار، از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوبروفن طبق دستورالعمل روی بسته، استفاده کنید.
  • پس از ۴۸ ساعت، اگر درد بهبود نیافت، با پزشک خود در میان بگذارید تا روش درمانی دیگری در پیش بگیرید.

دیسک برآمده یا فتق

سلامت کمر و دیسک

اطلاعات:

وقتی دیسک ستون فقرات به مرور زمان رو به انحطاط می‌رود، بیرون زده یا دچار برآمدگی می‌شود (یعنی از هم گسسته شده‌اند) و گاهی بر اعصاب اطراف آن فشار می‌آورند.

درد آن چگونه است؟

ممکن است اصلا آن را احساس نکنید. همه انواع دیسک فتق علائم ندارند. اما اگر قسمتی از دیسک از کانال ستون فقرات بیرون زده باشد، نزدیک اعصاب باشد یا به آن برخورد کند، می‌تواند موجب کمر درد شود که حتی درد پا را نیز در پی خواهد داشت.

علت:

ساییدگی طبیعی بدن. کمتر پیش می‌آید که زنان در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی خود کمر درد داشته باشند، اما با بالا رفتن سنشان و خشکی و انحطاط دیسک کمر، بیشتر در معرض ناراحتی و درد در کمر قرار می‌گیرند.

توصیه‌ها:

در بسیاری موارد، کمر درد با درمان با داروهای ضدالتهابی یا OTC و فیزیوتراپی پس از ۸ تا ۱۲ هفته درمان می‌شود. اگر درد شدید باشد، تزریق کورتیزون که تورم اطراف اعصاب را کاهش می‌دهد، می‌تواند کمک‌کننده باشد. مراقب پزشکانی که به شما می‌گویند اولین و تنها راه‌حل جراحی است، باشید. کمتر از ۱۰ درصد بیماران نیاز به جراحی دارند.

پیری نرمال

پیری و سلامت کمر

اطلاعات:

حتما می‌دانید که با بالا رفتن سن دیسک خشک شده و بیشتر از قبل نسبت به کشش ماهیچه‌ای آسیب‌پذیر می‌شوید. به مرور شما متوجه اولین نشانه‌های استئوآرتریت ستون فقرات می‌شوید. این زمانی است که غضروف‌ها و مفاصل محافظ در ستون فقرات با بالا رفتن سن شروع به فرسایش می‌کنند و سبب ساییدگی استخوان‌ها بر روی هم می‌شود. در نهایت سبب بیرون‌زدگی استخوان و فشار مضاعف بر اعصاب اطراف می‌شود.

درد آن چگونه است؟

استئوآرتریت ستون فقرات سفتی و انقباض همراه با درد در پایین کمر ایجاد می‌کند که می‌تواند به کپل و بالای ران‌ها نیز منتقل شود، حتی به سمت بالای بدن، شانه‌ها و گردن، به خصوص صبح زود پس از بیدار شدن یا وقتی به عقب خم می‌شوید.

توصیه‌ها:

حتما باید ورزش کنید تا ماهیچه‌های کمر و میانه بدن تقویت شوند و بدن فعال و انعطاف‌پذیر بماند تا ستون فقرات پشتیبانی بهتری از بدن داشته باشند. هر مقدار اضافه وزن، فشار مضاعف بر ستون فقرات وارد می‌کند و سبب فرسودگی مفاصل و دیسک می‌شود. شاید نیاز به فیزیوتراپی داشته باشید و در موارد اندک جراحی تا مشکل دیسک برطرف شود. اگر درد شما مربوط به استئوآرتریت باشد، هم تزریق بی‌حسی و هم استروئید ضدالتهابی به مفصل می‌تواند درد را کاهش دهد.

منبع health.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.