فوت و فن از بین بردن طعم سوختگی غذا

اگر غذای شما در حال سوختن است، اصلا اشتباه نکنید و روی آن آب نریزید.

سوختن غذا را همه ما تقریبا تجربه کرده ایم و این اتفاق ممکن است شما را ناراحت کند یا مهمان داشته باشید و غذایتان بسوزد و زمانی برای درست کردن غذای جدید نداشته باشید.

اگر با این مشکل رو به رو شدید نگران نشوید، بهتر است شما با فوت و فن از بین بردن طعم سوختگی غذا آشنا باشید، تا اگر غذای شما ته بگیرد و بسوزد، بتوانید برای از بین بردن بو و گرفتن طعم سوختگی غذایتان از آن ها استفاده کنید.

روش های از بین بردن مزه سوختگی غذا

به دلیل وجود حرارت بالا در ته ظرف، معمولا غذاهای مایع از ته ظرف می‌سوزند، ولی گوشت یا سبزیجات قسمت روی آن ها می‌سوزد. اگر در زمان پخت متوجه شدید که غذایتان را سوزانده‌اید، فوری زیر غذا را خاموش و از روش‌های زیر استفاده کنید.

سوختگی مرغ

غذا را به ظرف جدید انتقال دهید

یکی از مشکلات اصلی، ظرفیست که غذا در آن سوخته است، زیرا ظرف بوی سوختگی را نگه می دارد و طعم و بوی بد سوختگی را زیاد می کند. بنابراین باید غذا را از ظرف سوخته خالی کنید و به ظرف دیگری انتقال دهید. در زمان خالی کردن غذا اصلا ته ظرف را نتراشید، چون با این کار طعم سوختگی پخش می‌شود و بقیه غذا را نیز خراب می‌کنید. غذا را از بالای ظرف بردارید و به‌دقت در ظرف جدید خالی کنید.

قسمت‌ سوخته را جدا کنید

اگر غذای شما جامد است، می‌توانید با چاقوی تیز بخش‌های سوخته را جدا کنید. اگر غذا هنوز نپخته و باید حرارت ببیند تا حاضر شود، دوباره آن را داخل فر یا قابلمه قرار دهید. فقط حواستان باشد به ‌موقع شعله زیر غذا را خاموش یا آن را از فر خارج کنید که دوباره نسوزد.

استفاده از سیب‌زمینی

اگر سیب‌زمینی جزو مواد اولیه غذای شما نیست، استفاده از آن روش خوبی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا است، زیرا سیب‌زمینی طعم و بوی سوختگی را جذب می کنند.

یک سیب زمینی خام را پوست بکنید و آن را داخل غذا بگذارید. ۴۵ دقیقه غذا را روی شعله کم بگذارید تا سیب‌زمینی طعم سوختگی را به خود بگیرد و پس از پایان کار آن را دور بیندازید.

استفاده از بعضی مواد غذایی

طعم و بوی سوختگی از بوها و طعم‌های دیگر غذا قوی‌تر است، اما می‌توانید با استفاده از مواد غذایی دیگر این طعم و بو را بگیرید یا کمتر کنید.

البته استفاده از این روش، به غذایی که پخته‌اید بستگی دارد و خیلی‌ها عقیده دارند در زمان سوختگی غذا، سرکه گزینه خوبی است. بعضی افراد از آب سیب استفاده می‌کنند، یا  از ادویه‌ها می‌توان استفاده کرد، ولی باید توجه داشته باشید که اضافه کردن  فلفل‌قرمز یا سرکه به بعضی از غذاها ممکن  نیست، بنابراین برای هر غذا باید از مواد و روش مختلفی استفاده کنید تا مزه غذا را بهم نزنید.

از موارد زیر هم می شود برای از بین بردن طعم و بوی سوختگی غذا استفاده کرد:

  • آبلیمو
  • پیاز
  • شکر
  • گوجه فرنگی

حواستان باشد، نباید در اضافه کردن این مواد زیاده‌روی کنید. شاید لازم باشد که برای بهتر شدن مزه نهایی غذا نوعی چربی به غذایتان اضافه کنید، مانند مخلوط شیر و خامه یا خامه نارگیل.

اگر جوانه‌های شما سوخته است، آن ها را در ظرف جدیدی بریزید و روی آن ها مقدار زیادی سرکه بریزید. اسیدی‌بودن سرکه، مزه تلخ سوختگی را از بین می‌برد و بافت نرم و خیس جوانه‌های شما را بهتر می‌کند. با کاربردهای سرکه بیشتر آشنا شوید.

غذای سوخته در قابلمه

از بین بردن بوی سوختگی حبوبات در غذا

برای ازبین بردن بوی سوختگی حبوبات، می توانید بعد از ریختن حبوبات سوخته در ظرف تمیز دیگر، چند برش ضخیم سیب زمینی یا نان سفید درون ظرفتان قرار دهید.

برای از بین بردن بوی سوختگی نخود، سیب زمینی و نان را بگذارید حداقل پانزده دقیقه درون قابلمه  خاموش بماند و سپس آن ها را از قابلمه یا ظرفتان خارج کنید.

شما همچنین می توانید برای رفع سوختگی عدسی، با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده یا اسپرسو، یک یا دو قاشق چای‌خوری پودرکاری، طعم سوختگی را پنهان کنید. اضافه کردن چند تکه شکلات تلخ به بعضی حبوبات نیز ممکن است در از بین بردن بوی سوختگی به شما کمک کند.

رفع طعم سوختگی مرغ

اگر مرغ شما کاملا نسوخته است، شاید هنوز راهی هست که غذایتان را نجات دهید. برای رفع طعم سوختگی مرغ، می توانید یک قاشق غذاخوری دارچین به آب مرغ اضافه کنید. دارچین طعم سوختگی را خنثی می کند. سرکه هم برای رفع طعم سوختگی مرغ خوب است.

از بین بردن بوی سوختگی گوشت

اگر در حال پختن یا کباب کردن گوشت هستید و گوشت شما کمی سوخته است، نیازی نیست ناراحت شوید؛ شما یک تکه نان سفید را داخل ظرف گوشت بگذارید. یا اگر گوشتتان کبابی است، نان را مستقیم روی گوشت کبابی بگذارید و در ظرف را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. نان مزه و بوی سوختگی را به خود جذب می‌کند. همچنین می‌توانید یک قاشق‌ چای‌خوری کره بادام‌زمینی به مایع غذا اضافه کنید.

از بین بردن بوی سوختگی سبزی قرمه

قرمه سبزی، یکی از خورشت های محبوب و خوشمزه است، اما ممکن است سبزی قورمه در زمان پختن بسوزد. نگران نباشید، شما با یادگیری فوت و فن از بین بردن طعم سوختگی غذا و چند روش ساده، می توانید این مشکل را حل کنید.

اگر غذای شما در حال سوختن است، اصلا اشتباه نکنید و روی آن آب نریزید، این بدترین کار ممکن است. ریختن آب در قورمه سبزی در حال سوختن باعث خواهد شد غذای شما به شدت بوی سوختگی بگیرد. بنابراین وقتی دیدید سبزی قرمه شما در حال سوختن است، بلافاصله زیر آن را خاموش کنید و از ریختن آب روی آن خودداری کنید.

ظرف دیگری بردارید و خورش را از قسمت بالا جدا کنید و در ظرفتان بریزید و کمی آب و روغن به آن اضافه کنید. حالا می توانید برای از بین بردن بوی سوختگی سبزی قرمه از روش های زیر استفاده کنید:

  • درون قابلمه یک پیاز درسته  و پوست کنده داخل خورشتتان بندازید و در آخر آن را در بیاورید و دور بیاندازید. پیاز باعث می‌شود بوی سوختگی تا حد زیادی از بین ببرود.
  • از شکر برای از بین بردن بوی سوختگی می توانید استفاده کنید. شکر تا حد زیادی بوی سوختگی را از بین می برد. توجه کنید که چه مقداری شکر اضافه می کنید، چون شکر می تواند طعم غذای شما  را عوض کند.

غذای سوخته در تابه

راه هایی برای از بین بردن بوی سوختگی غذاهای خوروشتی

ابتدا ظرف را از روی شعله گاز بردارید و ته ظرفتان را در آب قرار دهید تا غذای شما بیشتر نسوزد.  اگر ته ظرف خورشتتان کمی سوخته است، اول قابلمه تان را عوض کنید. سپس  قسمت ساالم خوروش را از روی ظرف در ظرف دیگری بریزید.  حواستان باشد که قسمت های سوخته را نتراشید و بعد برای رفع بوی سوختگی غذایتان یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • یک سیب‌زمینی خام را پوست‌کنده و به خورشتتان اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس سیب‌زمینی را خارج کنید و خوروش را دوباره روی حرارت بگذارید.
  • برای خوروش هایی که با گوجه فرنگی درست شده اند، یک قاشق‌ چای‌خوری کره بادام زمینی خانگی یا صنعتی یا کره معمولی اضافه کنید. کره بدون اینکه مزه اصلی خوروش را تغییر دهد، به پنهان‌کردن مزه سوختگی کمک می‌کند.
  • می‌توانید برای غذاهایی مثل سوپ که مایعات است از کمی شیر، ماست یا شیرنارگیل استفاده کنید. این مواد هم می توانند  بوی سوختگی را کم کنند. بسته به مزه سوپ، برای ازبین‌بردن بوی سوختگی می‌توانید چند قاشق‌ غذاخوری شیر یا ماست یا شیرنارگیل اضافه کنید. البته این مایعات سفید رنگ سوپ یا خوروش را تغییر می‌دهند و باید هنگام استفاده از آن ها،  به مقداری که می ریزید توجه کنید.
  • اگر خوروش شما شیرین است، استفاده از شکر گزینه خوبی است. با اضافه کردن نصف قاشق‌ چای‌خوری شروع کنید و در صورت نیاز مقدار شکر را زیادتر کنید تا اینکه بیشتر بوی سوختگی از بین برود.
  • در خوروش های با گوجه‌فرنگی تهیه شده، شما می‌توانید گوجه‌فرنگی بیشتری به سس اضافه کنید و سپس سس را روی حرارت کم بگذارید تا کم کم دوباره خوروش جا غلیظ شود.

ازبین‌بردن بوی سوختگی برنج

برنج هم همیشه از ته ظرف می سوزد. وقتی برنج شما سوخت، از روی حرارت بردارید و از قسمت سالم برنج در ظرف جدید بریزید. حتی دانه برنج هایی که کمی سوخته اند را درون ظرف جدید نریزید.

دو تا سه قاشق غذا خوری شیر روی برنج تان بریزید و یک تکه نان تست رویش بگذارید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید ۴ تا ۱۰ دقیقه در همان حالت بماند. اگر برنج هنوز خام است، آن را روی حرارت کم بپزید. و قبل از خوردن غذا نان را از روی برنج تان بردارید و میل کنید.

رفع  مشکل سوختگی کیک

اگر کیک شما سوخته است، آن را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا کاملا خنک شود.  اگر قسمت بالا و روی کیک تان سوخته است، با رنده یا چاقوهای اره ای و دندانه دار قسمت های سوخته را رنده و یا جدا کنید.

اگر هم زیر کیک  شما سوخته است، آن را برگردانید و با چاقوی دندانه‌دار، لایه سوخته کیک را جدا کنید. برای این کار  باید لبه تیز چاقو را روی ته کیک بکشید تا تکه‌های سوخته جدا شوند.

کیک سوخته

چند راه کار خانگی برای رفع بوی سوختگی  غذا از خانه

  • استفاده از میخک یا دارچین : ۱۰ تا ۱۵ میخک یا چند چوب دارچین را درون یک قابلمه از آب بجوشانید.
  • سرکه سفید: به جذب بوی سوختگی  و از بین رفع بو کمک می کند.
  • استفاده از قهوه یا لیمو: که هر کدام از آن ها را بجوشانید به رفع بوی سوختگی کمک می کند.
  • هم چنین وانیل، پیاز، زغال، قند آغشته به عطر نیز از روش های رفع بوی سوختگی است.

سخن آخر

سوزاندن غذا یک اتفاق رایج است، اما اگر شما با روش هایی برای از بین بردن طعم  و بوی بد سوختگی غذا آشنا باشید، کمتر از این موضوع ناراحت می شوید.

ما در بالا یکسری روش ها و فوت و فن از بین بردن طعم سوختگی غذا، برای شما گفتیم و شما می توانید بسته نوع به غذایی که سوخته است، از این روش ها استفاده کنید. خوشحال میشویم اگر از این روش ها استفاده کنید یا اگر قبلا امتحان کرده اید، تجربیات خودتان را برای ما ارسال کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.