علائم سرطان معده را بشناسید

علائمی که نشان‌دهنده ابتلا به سرطان معده هستند

سرطان معده به عنوان یکی از دردناک‌ترین انواع سرطان شناخته شده است. اما برای برخی از بیماران مبتلا به این سرطان، درد نخستین علائم این بیماری نیست.

معمولا این بیماری در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. ما ممکن است گهگاه دچار معده درد شویم و این دردها ایجاد نگرانی کند که مبادا سرطان معده باشد. اما باید بدانید این نوع سرطان آنقدرها شایع نیست و یا دل درد یا معده درد لزوما ناشی از سرطان نیست.

چقدر این بیماری شایع است؟ یک نفر از میان ۱۱۱ بزرگسال در طول زندگی خود سرطان معده (سرطان‌های مربوط به شکم) را تجربه می‌کند و بر اساس مطالعات انجمن سرطان آمریکا، این نوع سرطان بیشتر در بین مردان شایع است و در زنان با بالا رفتن سن ریسک آن افزایش می‌یابد.

سرطان معده معمولا ارثی نیست. اکثرا سرطان‌های شکمی پراکنده هستند و یا به دلیل جهش DNA اتفاق می افتند. در عین حال یک جهش ژنتیکی بسیار نادر نیز در ارتباط با این بیماری وجود دارد. اما با این حال آزمایش سرطان الزامی ندارد مگر آنکه تعداد زیادی از اعضای فامیل دچار این بیماری شده باشند.

علائمی که نشان‌دهنده ابتلا به سرطان معده هستند عبارتند از:

خون در مدفوع یا استفراغ

گرچه خون در مدفوع و استفراغ یکی از علائم جدی سرطان معده است، اما می‌تواند نشانه‌های بیماری‌های کولیت یا کرون نیز باشد. اگر خونریزی مربوط به سرطان باشد، خونی که داخل مدفوع است خرمایی یا مشکی تیره است (علت این رنگ به دلیل آنزیم‌های گوارشی است). اگر خون در استفراغ شما بود، احتمالا رنگ آن قرمز روشن خواهد بود و به شکل دانه‌های قهوه می‌باشد.

سریع اشتهایتان را از دست می‌دهید

احساس گرسنگی می‌کنید و می‌نشینید تا غذایی بخورید اما پس از چند دقیقه اشتهای خود را از دست می‌دهید و دیگر کششی به غذا ندارید. این احساس سیری زودهنگام می‌تواند یکی از علائم سرطان باشد. به خصوص اگر قبلا به این سرعت احساس سیری نمی‌کرده‌اید.

درد داخل شکم

در بعضی موارد معده درد یکی از علائم سرطان معده است. اما در بعضی موارد این درد به دلیل برخی ناراحتی‌های روده یا شکمی است نه سرطان. مشخصه معده درد ناشی از سرطان این است که دردی مداوم و حالتی شبیه گاز گرفتن است. این دردی نیست که یک روز آن را احساس کنید و سپس دو هفته دردی نداشته باشید و دوباره برگردد. درد سرطان معده در ابتدا دردی خفیف در وسط شکم است.

کاهش وزن بی‌دلیل

بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع یک، بیماری‌های کرون و … می‌توانند موجب کاهش وزن شوند. سرطان معده نیز جزء این گروه از بیماری‌هاست. اگر بدون اینکه رژیم بگیرید، لاغر شدید باید به آن توجه نشان دهید. باید بدانید کاهش وزن باید تدریجی باشد. ممکن است روی وزنه بایستید و متوجه شوید در عرض ۶ ماه ۱۰ پوند وزن کم کرده‌اید. بابت این گونه کاهش وزن نترسید، اما اگر کاهش وزن کاملا مشهود بود در حالی که کاری برای کم کردن وزن انجام نداده‌اید، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

سوزش معده که متوقف نمی‌شود

سوزش معده، سوء هاضمه و دیگر علائم رایج ناراحتی‌های گوارشی، می‌توانند یکی از نشانه‌های اولیه سرطان معده باشند. گرچه این علائم می‌توانند نشانه بیماری‌های دیگری نیز باشند، اما بهتر است آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

نفخ، اسهال و یبوست

به نظر می‌رسد رشد سرطان داخل شکم موجب نفخ می‌شود و یا حرکت روده را دچار مشکل می‌کند (علائم غیرعادی بودن نفخ شکم را مطالعه کنید). گرچه باز هم هیچ یکی از این علائم لزوما به معنای سرطان معده نیستند. اما اگر اینها همراه با دیگر علائمی که در این لیست به آنها اشاره شد تجربه شوند، و پزشک توضیح دیگری برایشان نداشته باشد، باید حتما آزمایش سرطان گرفته شود.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.