درباره هموروئید و درمان آن بیشتر بدانید

بیماری هموروئید، علائم و درمان آن

هموروئید مجموعه‌ای از بافت‌های به هم پیوسته، رگ‌ها و عروق خونی است که می‌توانند اطراف مخرج یا داخل مقعد ایجاد شوند. علائم هموروئید درجات متفاوتی دارد، از خوش‌خیم مانند خارش گرفته تا بدخیم مانند خونریزی یا درد زیاد. پزشک می‌تواند علائم هموروئید را بدون نیاز به عمل جراحی درمان کند. در موارد نادر نیاز به عمل جراحی است.

فرقی نمی‌کند تا چه حد علائم هموروئید جدی است، برای درمان به پزشک متخصص روده و مقعد مراجعه کنید. اغلب درمان‌ها بیشتر محافظه‌کارانه هستند مانند ملین‌ها و استروئیدهای موضعی همچون بتامتازون. در موارد حادتر احتمالا نیاز به عمل جراحی هست.

هموروئید ممکن است داخلی یا خارجی، کوچک یا بزرگ باشد. هموروئید خارجی می‌تواند داخل یا بیرون کانال مقعد باشد. هموروئید داخلی بالای کانال مقعد قرار می گیرد، جایی که بیشتر احتمال خونریزی وجود دارد و ترشحات مقعدی ایجاد می‌کند که موجب خارش شدید می‌شود. در هموروئید اندازه و سایز چندان مهم نیست. هموروئید کوچک می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند، درحالی که هموروئید بزرگ ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند. آنچه مهم است شدت علائم است.

گاهی هموروئید می‌تواند حالت پرولاپس یا پایین افتادگی پیدا کند و یا از کانال مقعد بیرون بزند. هموروئیدهای پرولاپس می‌توانند دردناک باشند، اما گاهی بدون هیچ درمانی از بین می‌روند. وقتی هموروئید بزرگ می‌شود و حالت لخته یا دلمه پیدا می‌کند، هموروئید ترومبوتیک (thrombotic) شکل می‌گیرد. هموروئید ترومبوتیک می‌تواند به شدت دردناک باشد و به خاطر پاره شدن رگ‌های خونی متورم شده پوست، خونریزی پیدا کند. هموروئیدهای خارجی غیر ترومبوتیک نیز می‌توانند موجب خونریزی، درد یا خارش مقعدی شوند.

بیشتر درمان‌های هموروئید، ابتدا با کمک کردن به دفع توسط فیبر یا وسایل مصنوعی برای دفع انجام می‌شود. احتمالا پزشک شما توصیه می‌کند غذاهایی با فیبر بالا مانند سبزی، میوه، لوبیا و حبوبات بخورید. وسایل مصنوعی و ساختگی کمک به دفع اغلب در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. این ابزارهای کمکی ساده درد ناشی از دفع سخت را که موجب تحریک کانال مقعد می‌شود، کم می‌کنند.

استفاده از استروئیدهای موضعی مانند بتامتازون اگر به تجویز پزشک و تحت نظر او باشد، با کاهش دادن التهاب کانال مقعد درد را تسکین می‌دهد. پمادهای قوی می‌توانند به سرعت درد را تسکین دهند، اما این داروها نباید طولانی مدت استفاده شوند زیرا استفاده زیاد آنها می‌تواند موجب سوزش یا نازک شدن پوست ناحیه مقعد شود.

اگر این درمان‌ها نتیجه‌ای نداد، احتمالا پزشک روش‌های دیگری را به کار می‌گیرد از جمله: جراحی هموروئید یا برداشتن هموروئید، بستن که عملی است که در آن پزشک خونریزی مقعد را به وسیله کش‌های پلاستیکی متوقف می‌کند، اسکلروتراپی یا درمان تزریقی که تزریق در محدوده اطراف هموروئید با فنول رقیق است، روش‌های شیمیایی مانند درمان انعقاد و لختگی با اشعه مادون قرمز که در آن پزشک منطقه هموروئید را در معرض اشعه مادون قرمز قرار می‌دهد تا تجمع خون در آن را متوقف کند، درمان پرولاپس و هموروئید (PPH) که در آن پزشک از یک دستگاه سوزنی استفاده می‌کند تا بافت هموروئیدی را برداشته و یا جای آن را عوض کند.

مهم است بدانید علائم هموروئید به خاطر مشکلات حادتری چون سرطان مقعد نیست. مشکلات خوش‌خیمی مانند ترک خوردن مقعد می‌تواند شبیه علائم هموروئید باشد، اما درمان ترک خوردگی مقعد بسیار متفاوت است. از درمان پزشکی نهراسید. متخصصین روده و مقعد می‌توانند به سرعت، به راحتی و با مهارت تمام مشکل شما را تشخیص دهند.

منبع livestrong.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.